HP Eny 15-J160no eller Acer Aspire V5-573G?!

Permalänk
Medlem

HP Eny 15-J160no eller Acer Aspire V5-573G?!

Kan verkligen inte bestämma mig, ska beställa datorn idag och stirrat blint på spec i en timma nu. Ska spela CS:GO och ibland redigera film på datorn.

Sweclockers hjälp mig ta avgörandet! Nedan har ni det som skiljer dessa två åt. Båda kostar 6999kr (ord. pris på HP är 8999kr men de har rea).

Acer Aspire V5-573G

Paneltyp IPS

Grafikprocessor GeForce GT 750M

Processorhastighet 1,6 GHz
Processorkärntyp Dual Core
Processormodell Intel Core i5 4200U

RAM-minne 12 GB
Hårddiskstorlek 500 GB
Hårddisktyp Mekanisk

HP ENVY 15-J160no

Paneltyp TN

Grafikprocessor GeForce GT 840m

Processorhastighet 2,4 GHz
Processorkärntyp quad Core
Processormodell Intel Core i7 4700MQ

RAM-minne 8 GB
Hårddiskstorlek 1000 GB
Hårddisktyp hybrid (8 GB flashminne)

Permalänk
Medlem

Har gjort en omröstning men lägger mer vikt på motivationer!

Permalänk
Medlem

Inte HP Envy. Sök så finner du en tråd där jag recenserar en systermodell men även i viss mån min kontakt med HP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Inte HP Envy. Sök så finner du en tråd där jag recenserar en systermodell men även i viss mån min kontakt med HP.

Tack för läsvärd recension! Vad tror du om acern?

Permalänk

varför inte http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-aspire-v5-573pg-54218g... istället som också kostar 7k.

valet är simpelt, vill du ha bättre prestanda i spel, ta acern.
Vill du redigera så ta HP:en,

Permalänk

Acern duger inte till videoredigering. HP:n är en trevlig maskin, från egen erfarenhet. Hade lätt tagit den. Snygg också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

varför inte http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-aspire-v5-573pg-54218g... istället som också kostar 7k.

valet är simpelt, vill du ha bättre prestanda i spel, ta acern.
Vill du redigera så ta HP:en,

Oh, tack för tipset, ersätter den Acern med nya Acern som Mr Korvman länkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Acern duger inte till videoredigering. HP:n är en trevlig maskin, från egen erfarenhet. Hade lätt tagit den. Snygg också.

Såg nu att det är en i5 4210U i den du länkade. Är inte det en sämre processor än Intel Core i5 4200U som jag länkade? Eller är jag helt ute och cyklar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Acern duger inte till videoredigering. HP:n är en trevlig maskin, från egen erfarenhet. Hade lätt tagit den. Snygg också.

Allright... Vet du hur det är att lira CS:GO på HP:n?

Permalänk
Medlem

Kolla åtminstone på HP:n i butik innan du köper den. Har man väldigt låga krav så duger den kanske, eftersom prestandan tvivelsutan är bra i prisklassen.

Permalänk
Medlem

Undviker själv både Acer och HP på grund av deras felfrekvens. Om möjligt så skulle jag därför vänta/spara till något mer driftsäkert/bättre märke.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Har en Acer av samma modell men med 1TB SSHD som standard och 8 GB minne. Är sjukt nöjd. Riktigt bra skärm och batteritid. Hela bygget känns gediget. Bytte däremot ut SSHDn till en 240GB SSD och köpte en m-sata -> USB 3.0 konverter med skal för en hundring på Ebay för SSHDn. Allt som allt är det då en riktigt grym burk.

/ från mobil

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Undviker själv både Acer och HP på grund av deras felfrekvens. Om möjligt så skulle jag därför vänta/spara till något mer driftsäkert/bättre märke.

som tex...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Har en Acer av samma modell men med 1TB SSHD som standard och 8 GB minne. Är sjukt nöjd. Riktigt bra skärm och batteritid. Hela bygget känns gediget. Bytte däremot ut SSHDn till en 240GB SSD och köpte en m-sata -> USB 3.0 konverter med skal för en hundring på Ebay för SSHDn. Allt som allt är det då en riktigt grym burk.

/ från mobil

Okej, kul att höra att du är nöjd! Verkar som att väldigt många är nöjda med den Acer modellen... Vad har du för grafikkort i din? Vet du hur bra den klarar CS:GO?

Permalänk
Medlem

HP Envy modellerna har fått mycket kritik för riktigt dåliga skärmar, så jag hade inte tagit i dem med tång ens.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Det är ersättaren till 4200u klockad 100mhz högre och därmed snabbare.
Lite hastigt kan man säga att

Acer: bättre grafikkort och bättre skärm

HP: bättre processor

Har klämt på båda i butik och båda känns stabila, acern hade dålig respons i tangenterna dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häger:

Personligen har jag haft stora problem med HP men bara trevliga erfarenheter av Acer. Skulle hålla mig ifrån HP om jag var du.

Permalänk

Ta Acern, pg! Ska själv beställa den inom några dagar. Ska även sätta i en MSATA SSD-disk. Blir en grymt prisvärd dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häger:

Okej, kul att höra att du är nöjd! Verkar som att väldigt många är nöjda med den Acer modellen... Vad har du för grafikkort i din? Vet du hur bra den klarar CS:GO?

Jo, läste på ordentligt innan och Acer hade innan dåligt rykte för kvalitén men de har hämtat upp sig och tvättar bort det bit för bit. Är ett 750m i min med.
Går ju att spela men lite kämpigt om man är van med datorn i sign. Går vilket fall och tror att CS GO är inga problem med nerställt ögongodis såklart.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Tack för alll hjälp, fick bli en Acer Aspire V5-573PG-54218G50aii. Läst om många nöjda ägare av acer V5 och många missnöjda från HP, så detta fick bli avgörande kortet! Får hem datorn från CDON senast på fredag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häger:

Tack för alll hjälp, fick bli en Acer Aspire V5-573PG-54218G50aii. Läst om många nöjda ägare av acer V5 och många missnöjda från HP, så detta fick bli avgörande kortet! Får hem datorn från CDON senast på fredag

Hej!

Är också intresserad av att köpa den här datorn och undrar om du fått hem den och i så fall hur du upplever den än så länge?

Har inte lyckats hitta några omdömen för just den här modellen och undrar hur du upplever skärmen tex, bra skärmstyrka? mkt reflexer osv?

Vad har varit bra/dåligt än så länge med datorn?

Mvh
Axel