Missa inte Amazon Prime Deal Days!

3D-tråd – visa dina skapelser här!

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Bra video, jag kanske kan göra lika snygga saker i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Snyggt!
Bra video, jag kanske kan göra lika snygga saker i framtiden

tack
hur man skapar 3d text i blender

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk

gjorde dessa i sketchup ( överförda till blender för rendering )
Övre är en SCAR-L och undre en Ak47 Hydra.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

inte klar än

inte klar

inte klar

inte klar

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Avstängd

Håller på att rendera vår lägenhet som vi renoverar, tanken är att man kan gå runt i den med Oculus Rift för att bilda sig en uppfattnign hur det kommer att bli, och det fungerar bra. Man kan tex bilda sig en uppfattning om hur trångt det blir med köksö etc

Det är enbart badrummet som börjar bli klart

Visa signatur
Permalänk

Roligt!!! Hittade denna tråd då jag egentligen skulle skriva om något helt annat, men var bara tvungen att göra ett inlägg. Kanske kan inspirera någon

3Ds Max + Vray på samtliga.

Permalänk
Skrivet av Furbee:

Tackar. Japp får ta och fixa fronten.

Suttit och lekt med krakatoa och fumefx under kvällen.

http://i.imgur.com/plbubFI.jpg

Edit, har ni sett Blur Studios nya animation/fx reel?

http://vimeo.com/97143634

Edit 2, en till bild.

http://i.imgur.com/mbK9Dm5.jpg

Tar och slänger in en till rendering.

http://i.imgur.com/9wsbaLZ.jpg

Fantastiskt snyggt, måste prova dessa plugins!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av iwetmypants:

Roligt!!! Hittade denna tråd då jag egentligen skulle skriva om något helt annat, men var bara tvungen att göra ett inlägg. Kanske kan inspirera någon

3Ds Max + Vray på samtliga.

...bilder...

Oj, WOW. Är inte 3D skapare själv, men djupt imponerad av flertalet bilder. Genomarbetade på ett så fantastiskt sätt att det är närapå omöjligt att se att de faktiskt är renderade.

/bow down

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Oj, WOW. Är inte 3D skapare själv, men djupt imponerad av flertalet bilder. Genomarbetade på ett så fantastiskt sätt att det är närapå omöjligt att se att de faktiskt är renderade.

/bow down

Tack, vad roligt att läsa En del av detta är ju gjort på jobbet, då har man ju piskan på sig att det blir bra.

Tänkte jag kunde lägga upp lite experimentbilder med, gjorda för att lära mig renderingsoptimering. Brute Force + Light Cache.

Renderingstid 13 minuter:

Renderingstid 25 minuter:

Permalänk
Avstängd

Längtar till den dag Raytracing är praktiskt i realtid! Grymt snyggt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av iwetmypants:

Tack, vad roligt att läsa En del av detta är ju gjort på jobbet, då har man ju piskan på sig att det blir bra.

Tänkte jag kunde lägga upp lite experimentbilder med, gjorda för att lära mig renderingsoptimering. Brute Force + Light Cache.

Renderingstid 13 minuter:

http://www.johannesl.se/files/3D-filer/13min.jpg

Renderingstid 25 minuter:

http://www.johannesl.se/files/3D-filer/25min.jpg

Fantastiskt bra bilder och otroligt välgenomtänkt! Gillar verkligen hur du jobbar med små detaljer för realismen, som skräpet i papperskorgen och andra imperfektioner.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av iwetmypants:

Tack, vad roligt att läsa En del av detta är ju gjort på jobbet, då har man ju piskan på sig att det blir bra.

Tänkte jag kunde lägga upp lite experimentbilder med, gjorda för att lära mig renderingsoptimering. Brute Force + Light Cache.

Renderingstid 13 minuter:

http://www.johannesl.se/files/3D-filer/13min.jpg

Renderingstid 25 minuter:

http://www.johannesl.se/files/3D-filer/25min.jpg
[/SPOILER]

Wow, riktigt najs.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iwetmypants:

Tack, vad roligt att läsa En del av detta är ju gjort på jobbet, då har man ju piskan på sig att det blir bra.

Tänkte jag kunde lägga upp lite experimentbilder med, gjorda för att lära mig renderingsoptimering. Brute Force + Light Cache.

Renderingstid 13 minuter:

http://www.johannesl.se/files/3D-filer/13min.jpg

Renderingstid 25 minuter:

http://www.johannesl.se/files/3D-filer/25min.jpg

Asså jag fattar nada hur man gör en så verklighetstrogen bild. Ser ju äkta ut? Har du några "snapshots" hur detta byggts upp så man kan se hur arbetet fortskridits. Känner mig helt blåst hur fan man kan göra sånt här! Grymt jobb!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Asså jag fattar nada hur man gör en så verklighetstrogen bild. Ser ju äkta ut? Har du några "snapshots" hur detta byggts upp så man kan se hur arbetet fortskridits. Känner mig helt blåst hur fan man kan göra sånt här! Grymt jobb!

Det är ju egentligen inte så svårt när man bara kommer på rätt approach. Finns ju några vanliga fel man ofta gör i början. Dels lägger man ofta till fler och fler lampor i tron om att bilden ska bli bättre, man försöker styra ljuset. Blir det inte bra, lägg till en till lampa. Så höll jag på i evigheter innan jag insåg att oftast räcker en enda lampa, placerad på rätt ställe, med rätt inställningar. Man bör istället fokusera mer på skuggor och ljusspel snarare än antalet lampor, och det gör man till stor del genom renderingsinställningar (Gamma, color mapping, GI-multiplier etc). Man bör heller inte glömma att använda bouncers precis som man gör i riktiga fotostudios (väggar färgade i svart, vitt eller liknande för att antingen studsa ljus eller blockera ljus).

Man tror ofta att det är enbart ljuset som gör en realistisk bild men så är det inte alls. Ofta är färre lampor desto bättre. Scenen i inlägget du citerade har exempelvis bara en ljuskälla.

En annan sak är att man underskattar vikten av genomarbetade material. Det räcker inte med att bara göra ett vraymaterial med lite reflection och tro att det ska se ut som plast. Man glömmer ofta bort att titta nogrannt på hur det ser ut i verkligheten, hur det beteer sig i olika vinklar etc. Det är inte ovanligt att ett enkelt metallmaterial ser ut så här:

Ser jätteavancerat ut men kollar man nogrannt så är de flesta mappar bara instanser på olika lager. Olika lager för att få djup i materialet, blanda blurriga reflektioner med klara reflektioner för att få fram rätt känsla. Ser betydligt mer avancerat ut än vad det är, men det måste ändå göras ordentligt.

Jag anser att materialen är långt viktigare än både ljus och geometri på modellerna.

Har tyvärr inga snapshots på denna scenen men skulle mycket väl kunna ordna det till ikväll om du vill kolla lite hur scenen ser ut. Det är absolut inga konstigheter egentligen, det är det aldrig. Det är bara små, logiska detaljer, som alla tillsammans skapar en bra harmoni

EDIT:

Kom på att jag gjorde en "behind the scenes" till ett par av bilderna jag länkade längre upp.

Finns att se på här (JPG, men för stor för att bädda in här)

Dock stämmer det inte riktigt när jag skrev att man inte skulle använda Gamma/LUT i maxen. Numera gör jag själv det för enkelhetens skull. Den gör fortfarande lite fel men jag är inte längre lika petig med att alla texturer återges exakt rätt så länge det ser bra ut.

Denna var dock inte särskilt ingående, skulle ju ändå kunna göra nånting tydligare på bilden du citerade ikväll som sagt.

EDIT 2: Glöm inte att ha riktigt jäkla bra musik i bakgrunden, annars blir de inga bra bilder. Exempelvis Kygo - Cut your teeth (Kygo Remix)

Permalänk
Avstängd

Om någon vill testa att gå runt i min lägenhet ovan kan ni ladda ner den här (Kräver Oculus Rift)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/33026505/t70.rar

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Om någon vill testa att gå runt i min lägenhet ovan kan ni ladda ner den här (Kräver Oculus Rift)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/33026505/t70.rar

Coolt! Sån tur att man har en Rift då Skall provas ikväll!

Permalänk
Avstängd

Det är bara badrummet som är lagt tid på Fortfarande inte alls nöjd med ljussättning dock, svårt tycker jag
Har du en DK1 eller 2? Bara testad med en DK1 men borde fungera med en tvåa då den är kompilerad mot senaste versionen av SDKn

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Det är bara badrummet som är lagt tid på Fortfarande inte alls nöjd med ljussättning dock, svårt tycker jag
Har du en DK1 eller 2? Bara testad med en DK1 men borde fungera med en tvåa då den är kompilerad mot senaste versionen av SDKn

Coolt, förutom ett par flygspel har jag inte provat mer 3d-miljöer annat än Toscana-demot. Ska bli tufft att prova något hemmagjort Det är DK2.

Permalänk
Medlem

Wow riktigt nice, ikea?

Skrivet av iwetmypants:

Fantastiskt snyggt, måste prova dessa plugins!

Tackar! Jepp gör det, riktigt roliga plugins.

Ytterligare ett test med fumefx och krakatoa. Om ni är intresserade av att se fler test kan ni kolla in min instagram för sporadiska testrenderingar mm. http://instagram.com/furbee

Visa signatur

MSI Z77A-GD65, i7 3770K, 16GB ram, 1,5 TB HDD, GTX 680 2GB, Antec P182, Macbook Pro 13,3" Retina

Permalänk
Medlem

blender tutorial nybörjare 1

https://www.youtube.com/watch?v=8S1l7tIHnNY&feature=youtu.be
SRY dåliga ljudet och något gick fel när jag laddade upp

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iwetmypants:

Tack, vad roligt att läsa En del av detta är ju gjort på jobbet, då har man ju piskan på sig att det blir bra.

Tänkte jag kunde lägga upp lite experimentbilder med, gjorda för att lära mig renderingsoptimering. Brute Force + Light Cache.

Renderingstid 13 minuter:

http://www.johannesl.se/files/3D-filer/13min.jpg

Renderingstid 25 minuter:

http://www.johannesl.se/files/3D-filer/25min.jpg

SNÄLLA SUG MITT BLOD

Permalänk
Medlem
Skrivet av iwetmypants:

Det är ju egentligen inte så svårt när man bara kommer på rätt approach. Finns ju några vanliga fel man ofta gör i början. Dels lägger man ofta till fler och fler lampor i tron om att bilden ska bli bättre, man försöker styra ljuset. Blir det inte bra, lägg till en till lampa. Så höll jag på i evigheter innan jag insåg att oftast räcker en enda lampa, placerad på rätt ställe, med rätt inställningar. Man bör istället fokusera mer på skuggor och ljusspel snarare än antalet lampor, och det gör man till stor del genom renderingsinställningar (Gamma, color mapping, GI-multiplier etc). Man bör heller inte glömma att använda bouncers precis som man gör i riktiga fotostudios (väggar färgade i svart, vitt eller liknande för att antingen studsa ljus eller blockera ljus).

Man tror ofta att det är enbart ljuset som gör en realistisk bild men så är det inte alls. Ofta är färre lampor desto bättre. Scenen i inlägget du citerade har exempelvis bara en ljuskälla.

En annan sak är att man underskattar vikten av genomarbetade material. Det räcker inte med att bara göra ett vraymaterial med lite reflection och tro att det ska se ut som plast. Man glömmer ofta bort att titta nogrannt på hur det ser ut i verkligheten, hur det beteer sig i olika vinklar etc. Det är inte ovanligt att ett enkelt metallmaterial ser ut så här:

Ser jätteavancerat ut men kollar man nogrannt så är de flesta mappar bara instanser på olika lager. Olika lager för att få djup i materialet, blanda blurriga reflektioner med klara reflektioner för att få fram rätt känsla. Ser betydligt mer avancerat ut än vad det är, men det måste ändå göras ordentligt.

Jag anser att materialen är långt viktigare än både ljus och geometri på modellerna.

Har tyvärr inga snapshots på denna scenen men skulle mycket väl kunna ordna det till ikväll om du vill kolla lite hur scenen ser ut. Det är absolut inga konstigheter egentligen, det är det aldrig. Det är bara små, logiska detaljer, som alla tillsammans skapar en bra harmoni

EDIT:

Kom på att jag gjorde en "behind the scenes" till ett par av bilderna jag länkade längre upp.

Finns att se på här (JPG, men för stor för att bädda in här)

Dock stämmer det inte riktigt när jag skrev att man inte skulle använda Gamma/LUT i maxen. Numera gör jag själv det för enkelhetens skull. Den gör fortfarande lite fel men jag är inte längre lika petig med att alla texturer återges exakt rätt så länge det ser bra ut.

Denna var dock inte särskilt ingående, skulle ju ändå kunna göra nånting tydligare på bilden du citerade ikväll som sagt.

EDIT 2: Glöm inte att ha riktigt jäkla bra musik i bakgrunden, annars blir de inga bra bilder. Exempelvis Kygo - Cut your teeth (Kygo Remix)

Shit man!
Du vet vad du snackar om!

Får man fråga vars du jobbar?
Du är sjukt duktig.

Har för ett par år sedan pillat lite i Vray och det är verkligen inte lätt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Får man fråga vart du jobbar?

Han jobbar på Ikea, det är han som designat hela deras katalog, från scratch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

Om någon vill testa att gå runt i min lägenhet ovan kan ni ladda ner den här (Kräver Oculus Rift)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/33026505/t70.rar

Fan vad coolt!! Kan du förklara hur man gör något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iwetmypants:

Det är ju egentligen inte så svårt när man bara kommer på rätt approach. Finns ju några vanliga fel man ofta gör i början. Dels lägger man ofta till fler och fler lampor i tron om att bilden ska bli bättre, man försöker styra ljuset. Blir det inte bra, lägg till en till lampa. Så höll jag på i evigheter innan jag insåg att oftast räcker en enda lampa, placerad på rätt ställe, med rätt inställningar. Man bör istället fokusera mer på skuggor och ljusspel snarare än antalet lampor, och det gör man till stor del genom renderingsinställningar (Gamma, color mapping, GI-multiplier etc). Man bör heller inte glömma att använda bouncers precis som man gör i riktiga fotostudios (väggar färgade i svart, vitt eller liknande för att antingen studsa ljus eller blockera ljus).

Man tror ofta att det är enbart ljuset som gör en realistisk bild men så är det inte alls. Ofta är färre lampor desto bättre. Scenen i inlägget du citerade har exempelvis bara en ljuskälla.

En annan sak är att man underskattar vikten av genomarbetade material. Det räcker inte med att bara göra ett vraymaterial med lite reflection och tro att det ska se ut som plast. Man glömmer ofta bort att titta nogrannt på hur det ser ut i verkligheten, hur det beteer sig i olika vinklar etc. Det är inte ovanligt att ett enkelt metallmaterial ser ut så här:

Utöver att du verkar vara en fena på den tekniska biten tycker jag att bilderna är riktigt snyggt komponerade med fin balans och härliga färger. Grymt.

Vad tycker du om unbiased light tracers, som Iray, Maxwell osv? Är det något som du hade kunnat använda i ditt arbete eller ger det inte tillräckligt bra anpassningsmöjligheter?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Om någon vill testa att gå runt i min lägenhet ovan kan ni ladda ner den här (Kräver Oculus Rift)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/33026505/t70.rar

Blir väldigt mycket judder och ingen position tracking när jag testade i DK2.

I övrigt ser det bra ut och visst är det coolt att ha sin egen lägenhet i 3D?

Ni borde dock göra något åt ytterdörren... man kan ju skada sig när huset ligger uppe i himlen och du inte har någon dörr... Jag föll ut...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugligan:

Fan vad coolt!! Kan du förklara hur man gör något liknande?

Tackar
Ta din ritning och konvertera till fxb format. Dra in denna i Unity, lägg antal timmar på texturering och ljussättning

jag använder Sketchup PRO och den klarar av att exportera till fxb, om du som jag använder milimeter i ritningen ska du ange skala 0.001 i Unity då unity kör med meter. Glöm heller itne att klicka i Genereate colliders när du importerar ritningen annars kommer din player ramla igenom golvet etc

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Blir väldigt mycket judder och ingen position tracking när jag testade i DK2.

I övrigt ser det bra ut och visst är det coolt att ha sin egen lägenhet i 3D?

Ni borde dock göra något åt ytterdörren... man kan ju skada sig när huset ligger uppe i himlen och du inte har någon dörr... Jag föll ut...

/hulle.

tackar,

Skumt, jag kör med senaste versionen av SDKN så det borde fungera tycker man. Funkar andra Unity demos med translation (Postition)?
jag märkte också Juddret, jag använder Oculus SDK rakt av så måste vara något jag gör fel där för det uppstår inte om jag kör på vanlig skärm med OVR avslaget.

hehe, ja jag har tänkt fixa så man får samma utsikt från fönstren som i verkligheten samt fixa en ytterdörr

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Måste seriöst träna på att skapa texturer.

jaja, rätt så bra för min ålder och ingen tidigare erfarenhet inom ämnet, bara fortsätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Måste seriöst träna på att skapa texturer.

http://i.imgur.com/OHRU54n.png

http://i.imgur.com/67fg2XY.jpg

http://i.imgur.com/pZjlRYm.png

jaja, rätt så bra för min ålder och ingen tidigare erfarenhet inom ämnet, bara fortsätta

Ser riktigt snyggt ut.

Började på en 3d modell av en iPhone 5s under kvällen.

Visa signatur

MSI Z77A-GD65, i7 3770K, 16GB ram, 1,5 TB HDD, GTX 680 2GB, Antec P182, Macbook Pro 13,3" Retina