Nybyggnad av internt nätverk Cat7, frågor!

Permalänk

Nybyggnad av internt nätverk Cat7, frågor!

Hej

Som överskriften säger så skall jag installera ett nätverk hemma. Jag har 3 våningar i huset och det skall finnas totalt 8st uttag för kabel. 5 Utav dessa uttag kommer jag att dra kabeln tillsammans med elkablar i väggen. Bland annat ner till det nya biorummet som är under byggnation. Totalt ca 150m kabel kommer att dras till en patchboxl som sedan ansluts till en switch och från switchen till en Thomson Router ifrån Telia, denna får kabeln ifrån Fibermediaomvandlaren.

Jag har valt Cat7 S/FTP kabel men har lite funderingar över jordningen av dessa. Har läst på lite och är osäker på hur jag ska tackla detta, Switchen är av metall så den kan jag koppla en jordkabel till men Thomson routern har inte det och den har dessutom en standard strömplugg dvs en small utan jordning.

Datorerna sitter i jordade eluttag men har ju samma problem i denna ända med att TV, BD, playstation osv och min lilla rasberry PI inte heller går att jorda.

Kan detta orsaka problem? Och ja jag skall ha Cat 7 för att slippa i en framtid dra om kablarna, det enda jag behöver byta så fall är uttagen eftersom jag måste använda cat6a uttag till att börja med (finns inte cat7) Skall eventuellt strömma BD/4K material till biorummet så därför också att jag kan tänkas behöva bandbredden som denna setup ger.

Seriös hjälp behövs gärna en förklaring till om det blir problem varför och om det finns möjliga lösningar på det.

Visa signatur

===========================================================================
I prefer dangerous freedom before peaceful slavery... Anonymous!!

Permalänk
Vila i frid

Kör med CAT6e-kabel. Något "Framtidssäkert" finns inte. Du använder den befintliga kabeln som draglina (för du drar väl i rör) när du byter till fiber år 2019. CAT6e duger för 10GBASE-T upp till 100 meter.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Kör med CAT6e-kabel. Något "Framtidssäkert" finns inte. Du använder den befintliga kabeln som draglina (för du drar väl i rör) när du byter till fiber år 2019. CAT6e duger för 10GBASE-T upp till 100 meter.

Framtidssäkert ... det kan jag hålla med om det blir det aldrig.
Angående kabeln för mig så kostar Cat6a kabeln lika mycket som Cat7 jag har ganska bra priser på denna kabel. Så priset spelar ingen större roll där. För mig är det behovet av att veta att det inte blir problem med skärmningen av kabeln iom att jag inte kan jorda allting i kedjan

Visa signatur

===========================================================================
I prefer dangerous freedom before peaceful slavery... Anonymous!!

Permalänk
Medlem

Cat 6a skulle tveklöst vara fullt tillräckligt även för flera decennier framöver. Finns knappt prisvärd utrustning idag som stöder 10Gbit och 100Gbit lär dröja ännu längre innan det blir aktuellt. Du kommer antagligen behöva göra ett byte ändå när det är dags, är inte säkert att Cat 7an ens håller tills det är dags att koppla in utrustning på 100Gbit/s. Dessutom kanske du hellre vill dra fiber vid det laget.

Jordningen är generellt inget större problem eftersom det kommer finnas enheter inkopplade som avjordar kabeln. Dessutom fungerar kabeln själv lite som en kapacitator på den frekvensen så kabeln själv hinner ta upp potentialen innan jorden hunnit göra det. Om du prompt skulle anse att det krävs en extern jordning, koppla den till jordnätet.

Som hasenfrasen påpekar är det av vikt att du drar kabeln i kabelrör för det kommer underlätta stort när det är dags att dra nya kablar. Gör ingen tvär böj och lägg gärna med en extra dragtråd. (Är inte säkert att du vill ta bort RJ45an när du kompletterar med fiber)

Skrivet av ZeroMoney:

Hej

Som överskriften säger så skall jag installera ett nätverk hemma. Jag har 3 våningar i huset och det skall finnas totalt 8st uttag för kabel. 5 Utav dessa uttag kommer jag att dra kabeln tillsammans med elkablar i väggen. Bland annat ner till det nya biorummet som är under byggnation. Totalt ca 150m kabel kommer att dras till en patchboxl som sedan ansluts till en switch och från switchen till en Thomson Router ifrån Telia, denna får kabeln ifrån Fibermediaomvandlaren.

Jag har valt Cat7 S/FTP kabel men har lite funderingar över jordningen av dessa. Har läst på lite och är osäker på hur jag ska tackla detta, Switchen är av metall så den kan jag koppla en jordkabel till men Thomson routern har inte det och den har dessutom en standard strömplugg dvs en small utan jordning.

Datorerna sitter i jordade eluttag men har ju samma problem i denna ända med att TV, BD, playstation osv och min lilla rasberry PI inte heller går att jorda.

Kan detta orsaka problem? Och ja jag skall ha Cat 7 för att slippa i en framtid dra om kablarna, det enda jag behöver byta så fall är uttagen eftersom jag måste använda cat6a uttag till att börja med (finns inte cat7) Skall eventuellt strömma BD/4K material till biorummet så därför också att jag kan tänkas behöva bandbredden som denna setup ger.

Seriös hjälp behövs gärna en förklaring till om det blir problem varför och om det finns möjliga lösningar på det.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Jodå det blir i kabelrör så mycket det går. Har mest dragit UTP kabel och kontakterat för det. Lite ovan vid skärmade installationer därav frågorna.

Det skiljer bara 0,7kr/m för cat7 och Cat6a så det var en väldigt liten kostnadsökning totalt för att köra cat7
Men då om jag har förstått det så tar då Switchen hand om jordningen av alla skärmar iom att den är metall och jordad via kabel till eluttaget.

Visa signatur

===========================================================================
I prefer dangerous freedom before peaceful slavery... Anonymous!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroMoney:

Jodå det blir i kabelrör så mycket det går. Har mest dragit UTP kabel och kontakterat för det. Lite ovan vid skärmade installationer därav frågorna.

Det skiljer bara 0,7kr/m för cat7 och Cat6a så det var en väldigt liten kostnadsökning totalt för att köra cat7
Men då om jag har förstått det så tar då Switchen hand om jordningen av alla skärmar iom att den är metall och jordad via kabel till eluttaget.

Ok, är det ingen prisskillnad är det inget att bråka om. Du får faktiskt något bättre signalkvalité även på lägre hastigheter även om det är mikroskopiskt. Plus att du slipper dra kabel igen om den skulle klarat sig tills vi sitter med nätverkskort+switchar a la 100Gbit/s.

Det borde inte vara något problem då apparaterna själva jordar kabeln. Skärmen är mest till för att reducera inkommande störningar och det tar kabeln själv hand om utan jord. (Inre kapacitans)

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Cat7 is the shit ^^
Var med och drog in Cat7 för kanske 5 år sedan.. frågan är dock om det är någon större skillnad mellan Cat6a och Cat7.
Båda ska klara 10GBASE-T på 100m koppar kabel.

Citat:

Also in March 2013, technical recommendation TIA TR42.7 defined that 40GBASE-T will require a new cabling system defined to at least 1.6 GHz and up to 2 GHz, currently called Category 8

Så funderar du på 40 gigabit/s i framtiden är det Cat8 som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Cat7 is the shit ^^
Var med och drog in Cat7 för kanske 5 år sedan.. frågan är dock om det är någon större skillnad mellan Cat6a och Cat7.
Båda ska klara 10GBASE-T på 100m koppar kabel.

Så funderar du på 40 gigabit/s i framtiden är det Cat8 som gäller

Inte igen....
Cat 7 har ju marknadsförts som den kabel som skall klara 100GBASE-T på 40m. Cat 6 skulle klara av 10GBASE-T på 100m. Sedan hörde jag att nej, det skulle den inte alls klara - Den klarar bara 40m. Vill du ha 100m får du gå till en kabeltyp som vi nu kallar för 6a.

Nu har alltså Cat 7 "nedgraderats" till Cat 6a? Vill man ha 40GBASE-T måste man vänta på Cat 8, men 40GBASE-T vill man ju undvika av kostnadsskäl och satsa direkt på 100GBASE-T. När kommer det en kabel som faktiskt lever för vad den lovat? Finns det ens "kvar" någon kabel som kan leverera 100GBASE-T annat än Cat 8 på cirkus 10m?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

När man läser ovanstående inlägg känns det lite "off" att man dragit cat5e hemma.....

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Inte igen....
Cat 7 har ju marknadsförts som den kabel som skall klara 100GBASE-T på 40m. Cat 6 skulle klara av 10GBASE-T på 100m. Sedan hörde jag att nej, det skulle den inte alls klara - Den klarar bara 40m. Vill du ha 100m får du gå till en kabeltyp som vi nu kallar för 6a.

Nu har alltså Cat 7 "nedgraderats" till Cat 6a? Vill man ha 40GBASE-T måste man vänta på Cat 8, men 40GBASE-T vill man ju undvika av kostnadsskäl och satsa direkt på 100GBASE-T. När kommer det en kabel som faktiskt lever för vad den lovat? Finns det ens "kvar" någon kabel som kan leverera 100GBASE-T annat än Cat 8 på cirkus 10m?

Känns som ett otroligt avlägset problem.

Tror det är få människor här som ens har råd att tänka på att bygga nätverk hemma med 10GbE.

Att dra nätverk idag för att klara 40GbE eller till och med 100GbE i framtiden är som att köpa däck till en Volvo 740 för att klara 400km/h. (Det finns nämligen inte) Att fundera på något som klarar 10GbE kan ju dock vara vettigt, men dra hellre tre eller fyra kablar och trunka dessa när det är dags.
Någon annan lösning tror jag som sagt extremt få kommer ha råd med ens om 10 år.

Detta kanske är ett uttalande som jag får äta upp men men.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Känns som ett otroligt avlägset problem.

Tror det är få människor här som ens har råd att tänka på att bygga nätverk hemma med 10GbE.

Att dra nätverk idag för att klara 40GbE eller till och med 100GbE i framtiden är som att köpa däck till en Volvo 740 för att klara 400km/h. (Det finns nämligen inte) Att fundera på något som klarar 10GbE kan ju dock vara vettigt, men dra hellre tre eller fyra kablar och trunka dessa när det är dags.
Någon annan lösning tror jag som sagt extremt få kommer ha råd med ens om 10 år.

Detta kanske är ett uttalande som jag får äta upp men men.

Problemet är att när man har dragit Cat6-kablar för att klara 10GBASE-T och sitter och är i funderingarna på vilket 10 Gbit nätverkskort man skall köpa och då får höra att nej, Cat 6 klarar inte "längre" 10GBASE-T på 100m men den kan dock "fortfarande" klara det om den är under 40m, då är det surt när man vet att kablarna är i storleksordningen 40m-50m. Riktigt surt. Vågar man köpa två kort och testa då?

Drar man nya RJ45or är det lika bra att se till att de har stöd för 10GBASE-T på en gång eftersom det snart kommer vara möjligt att nyttja det. Behöver man mer kan man trunka som du säger, är nog säkrare än att dra en Cat 8 10m och sen få höra att den inte klarar 100GBASE-T, men det gör dock en "ny" klass som kallas Cat8b...

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Problemet är att när man har dragit Cat6-kablar för att klara 10GBASE-T och sitter och är i funderingarna på vilket 10 Gbit nätverkskort man skall köpa och då får höra att nej, Cat 6 klarar inte "längre" 10GBASE-T på 100m men den kan dock "fortfarande" klara det om den är under 40m, då är det surt när man vet att kablarna är i storleksordningen 40m-50m. Riktigt surt. Vågar man köpa två kort och testa då?

Drar man nya RJ45or är det lika bra att se till att de har stöd för 10GBASE-T på en gång eftersom det snart kommer vara möjligt att nyttja det. Behöver man mer kan man trunka som du säger, är nog säkrare än att dra en Cat 8 10m och sen få höra att den inte klarar 100GBASE-T, men det gör dock en "ny" klass som kallas Cat8b...

i princip det enda du kan dra med hyfsad framtidssäkerhet är fiber då den oftare går upp i kapacitet än ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Känns som ett otroligt avlägset problem.

Tror det är få människor här som ens har råd att tänka på att bygga nätverk hemma med 10GbE.

Att dra nätverk idag för att klara 40GbE eller till och med 100GbE i framtiden är som att köpa däck till en Volvo 740 för att klara 400km/h. (Det finns nämligen inte) Att fundera på något som klarar 10GbE kan ju dock vara vettigt, men dra hellre tre eller fyra kablar och trunka dessa när det är dags.
Någon annan lösning tror jag som sagt extremt få kommer ha råd med ens om 10 år.

Detta kanske är ett uttalande som jag får äta upp men men.

Finns i princip inga normala däck som klarar 400 km/h utan det är racingdäck eller specialdäck som används för det så jämförelsen har kraftig slagsida redan från första början.

Permalänk
Medlem

Cat6e UTP räcker utmärkt för vanligt hem. Om mot förmodan cat7/8 STP/FTP/SFTP skulle vara ett krav så är det enkelt att dra om trådarna. Skärmad kabel är mer till för ställen med mycket störningar. I vanligt hem är skärmat onödigt. Jag har testat och fått gigabithastighet över cat5-kablar. Det var inte ens cat5e. Se till att dra i rör och inte i slang. Slang är djävulens påfund. Det kan vara ett mindre helvete att dra om trådar i slang om slangen är lös (vanligt problem), skarpa kurvor (vanligt problem), den är skräp (Om svensson köpt materialet) eller kanske lossnar i skarvar eller från dosor om oturen är framme.

Permalänk
Medlem

Den som har Cat8 nätverk lär i alla fall få ligga en hel del. Snacka om att ha det förspänt när det ska raggas på krogen. "Ska du med hem en sväng till mig o prova nätverket?"
Är inte bruden teknikintresserad så lär hon på fyllan höra att du har 8 katter hemma och i så fall hänger hon garanterat på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Finns i princip inga normala däck som klarar 400 km/h utan det är racingdäck eller specialdäck som används för det så jämförelsen har kraftig slagsida redan från första början.

Nej och det finns ingen normal kabel som klarar 40 eller 100GbE heller (eller ens 10GbE) förutom specialkabel och "racing" kabel. Du fick precis min jämförelse att stämma.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Hej

Trevligt med lite rejäla grejor men det ställer till en del problem.

Antar att du skall dra Cat. 7 PiMF och då kommer det bli dra trångt i rören efter som den är styv som fan och bra tjock jämfört med vanligt cat6 UTP. Sedan skall/får du aldrig blanda in 230 och svagströms kabel i samma rör så där får du nog planera om (sedan kan du få störningar even om det är individuellt skärmade par.

Sedan är frågan om du skall använda riktiga cat 7 kontaktdon, om du skall kommer du ha ett helvete att kontaktera dom i den boxen du länka och du kommer ha för mycket påfrestningar i kontrakteringen att dom aldrig skulle klara ett test (och då försvinner lite poängen med att köra just cat 7). Då är det mycket bättre att sätta någon form av panel där du har mer utrymme.

Just själva kontakteringen (utgår ifrån att det är riktiga cat7 eller cat 6a) så är den väldigt beroende på vilken tillverkare det är men det är rätt tighta krav samt special verktyg om man vill uppfylla något som skulle kunna gå igenom ett test.

Skulle inte rekomendera en som inte grejat med detta innan att ge sig på men har du fått tag på kabel så känner du säkert någon som kan detta. Och du kan ignorera dravlet i tråden från folk som inte har koll.