ASUS VG248QE 144 Hz "Blinkar/flimrar"

Permalänk
Medlem

ASUS VG248QE 144 Hz "Blinkar/flimrar"

Hej!

Köpte skärmen (ASUS VG248QE) idag. Allt fungerar bra tills jag ändrar till 144 Hz, då börja skärmen blinka, dvs bilden blir svart och sen får jag bild, sen håller det på så tills jag ändrar Hz. Men vid 120 Hz fungerar det hur bra som helst. Har testat att dra ut DVI kabeln och sen plugga in den igen, utan resultat. Har även testat med V-sync "On" och "Off", vid "On" så börjar det inte blinka direkt utan dröjer någon sekund.

Har googlat på problemet och har läst att 1920x1080 inte klarar 144hz utan 120hz, stämmer detta?

Kan det vara skärmen som är kass, och jag måste byta den?

Upplösning: 1920x1080
Grafikkort: ASUS HD 7970 DirectCU II

OBS! Detta händer när jag är i Windows och inte i något spel (hinner inte testa i något spel då det blinkar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prozt:

Har googlat på problemet och har läst att 1920x1080 inte klarar 144hz utan 120hz, stämmer detta?

Känns lite konstigt om det gör en skärm i 1920x1080 sen ska den inte funka med 144hz... Min fungerar bra i det iaf, kan vara fel på skärmen och kan säkert vara något annat med. Om inte någon kommer med några bra förslag på lösningar så ring dit du köpte den när det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prozt:

Hej!

Köpte skärmen (ASUS VG248QE) idag. Allt fungerar bra tills jag ändrar till 144 Hz, då börja skärmen blinka, dvs bilden blir svart och sen får jag bild, sen håller det på så tills jag ändrar Hz. Men vid 120 Hz fungerar det hur bra som helst. Har testat att dra ut DVI kabeln och sen plugga in den igen, utan resultat. Har även testat med V-sync "On" och "Off", vid "On" så börjar det inte blinka direkt utan dröjer någon sekund.

Kan det vara skärmen som är kass, och jag måste byta den?

Upplösning: 1920x1080
Grafikkort: ASUS HD 7970 DirectCU II

OBS! Detta händer när jag är i Windows och inte i något spel (hinner inte testa i något spel då det blinkar)

Det ska absolut fungera med 144hz i full hd, utan tvekan. Det är vid 2560x1440 och uppåt det blir problem med 120/144hz, då endast ett fåtal skärmar klarar det. Verkar vara något fel i din skärm eller grafikkort, kanske? Jag har en VG248HE, typ likadan skärm och jag kör 144hz.

Har du en annan dator du kan testa plugga in skärmen i, se om samma problem är där? I sånt fall är det förmodligen skärmen det är fel på.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte en annan dator jag kan testa skärmen på. Får testa och pilla lite på den och se om jag kan lösa problemet.

Såg nu att den flimrade på 120hz när jag lirade CS:GO, låter som att det kan vara fel på skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prozt:

Jag har tyvärr inte en annan dator jag kan testa skärmen på. Får testa och pilla lite på den och se om jag kan lösa problemet.

Såg nu att den flimrade på 120hz när jag lirade CS:GO, låter som att det kan vara fel på skärmen

Hade du en 60hz skärm innan du skaffade den nya?

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Hade du en 60hz skärm innan du skaffade den nya?

Yes, det hade jag. Jag kör med en skärm (om den infon kan vara till någon nytta =D )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prozt:

Yes, det hade jag. Jag kör med en skärm (om den infon kan vara till någon nytta =D )

Det verkar som det är något fel på din skärm du fått helt enkelt. Sitter kablarna i ordentligt osv? Har du fler uttag du kan testa på grafikkortet?

Visa signatur

Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Har exakt samma skärm, kör 1920x1080 i 144hz och det fungerar utmärkt för mig. Förmodligen ett måndagsexemplar om det inte är din dvi-kabel som spökar.

Permalänk
Inaktiv

Kolla din kabel, alt testa med display port kabel istället (stödjer garanterat 144hz)

Med vänlig hälsning,

Z