SweClockers drop!

koppla högtalare till bärbar dator via hörlurjack

Permalänk

koppla högtalare till bärbar dator via hörlurjack

Hej
försökte få till rubriken så bra som möjligt.
det är så att jag har en MSI GE70 20e nånting en 17.3" med GTX 765m
den saknar ju högtalar utgångar (idioti) så kan man då koppla in 2.1-5.1 på denna maskin via hörlurs ingång, det är det enda den har hörlur och mic återigen hur tänkte MSI där?
samt att inte pröjsa Nvidia för att få 3D uppspelning via 765kortet också idioti enligt mig i alla fall, ok kanske inte billigt men ändå.
Skit i det nu är ju frågan om koppla högtalare till datorn är det möjligt?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Hej
försökte få till rubriken så bra som möjligt.
det är så att jag har en MSI GE70 20e nånting en 17.3" med GTX 765m
den saknar ju högtalar utgångar (idioti) så kan man då koppla in 2.1-5.1 på denna maskin via hörlurs ingång, det är det enda den har hörlur och mic återigen hur tänkte MSI där?
samt att inte pröjsa Nvidia för att få 3D uppspelning via 765kortet också idioti enligt mig i alla fall, ok kanske inte billigt men ändå.
Skit i det nu är ju frågan om koppla högtalare till datorn är det möjligt?

Man kan koppla digitalt också tex optiskt om nu högtalare och dator tillåter.

Permalänk
Medlem

2.1 ska gå bra, basic "datorhögtalare" som Logitech etc. brukat anslutas med RCA eller 3.5mm plugg i subben, så en 3.5mm - RCA splitter är det enda du kan behöva.

Det är f.ö. rätt så vanligt att bärbara endast har utgångar för hörlurar och mic.

Permalänk

Oki om jag vill köra 5.1 genom datorn så småningom och om ekonomin tillåter?
har en kabel med RCA plugg en med "orange" ändar som jag ibland använde för 5.1 i vardagsrummet kopplat från en budget system med dvd/förstärkare i ett funka ibland ibland inte.
har kopplat en "fyrkantig" kontakt i dvd/förstärkare sen in i sidan på vår Led tv men får inte alltid 5.1 eller snarare inget ur bak högtalarna då jag kopplar datorn via hdmi i tv´n.
eller måste det gå en kabel ur dvd/förstärkaren till datorns hörlursjack?
då kan jag köra den optiska varianten eller digitala vet aldrig vad som är vad med dessa sladdar hehehe.

Med vänlig hälsning
Pekka

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem

Hade du förväntat dig att ha ett slutsteg i laptopen ? Hörlursutgång och lineutgång är elektriskt samma sak och ev är en hörlursutgång bättre dimensionerad så att koppla in aktiva högtalare är inget problem eftersom de är en lättare last än en hörlur, de har stabil och högre impedans.
Ska du ha surround så anslut en hembioreceiver datorn har ju både hdmi och spdif utgång via hörlurskontakten, inga som helat problem att få ut surroundljud ur den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ok fina fisken
när saken är den att vår förra MSi laptop hade färgade ingångar för olika högtalar kofigurationer
så nä förväntade mig inget slutsteg i den, nämligen ett äldre Logitech högtalare de fick jag inte funka med nån av laptopparna vi har, därav mina funderingar
Med vänlig hälsning
Pekka

ps ska prova detta med den optiska eller digitala kabeln direkt mellan dvd och dator se om det funkar eller behövs det några codecs eller mjukvara eller kopplar man bara ihop enheterna ?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

ok fina fisken
när saken är den att vår förra MSi laptop hade färgade ingångar för olika högtalar kofigurationer
så nä förväntade mig inget slutsteg i den, nämligen ett äldre Logitech högtalare de fick jag inte funka med nån av laptopparna vi har, därav mina funderingar
Med vänlig hälsning
Pekka

ps ska prova detta med den optiska eller digitala kabeln direkt mellan dvd och dator se om det funkar eller behövs det några codecs eller mjukvara eller kopplar man bara ihop enheterna ?

Laptopar brukar ha minitoslink eller coaxutgång, du behöver inga codekar men du kan ju behöva rätt kabel/fiber så att kontakten passar, det vanligaste är ju minitoslink i hörlurskontakten men du får kolla datorn, lyser det i hörlurskontakten är det nog en minitoslink till toslink fiber du behöver, men dvd ? Du ska inte koppla in en dvd utan ljudet skall ut ur datorn inte in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Laptopar brukar ha minitoslink eller coaxutgång, du behöver inga codekar men du kan ju behöva rätt kabel/fiber så att kontakten passar, det vanligaste är ju minitoslink i hörlurskontakten men du får kolla datorn, lyser det i hörlurskontakten är det nog en minitoslink till toslink fiber du behöver, men dvd ? Du ska inte koppla in en dvd utan ljudet skall ut ur datorn inte in.

Det är kanske en dvd med högtalarutgångar.

Permalänk

det är en sony hembio anläggning med dvd och förstärkare i ett så därav kan man koppla in toslink eller den andra varianten baktill samt att det finns center, främre bakre och sub kopplat
inte den bästa av surround anläggningar men den kom med Telia bredband erbjudande för ett gäng år sen, vill ju ha bättre men i lgh är ett alltför kraftigt ljud inte heller så bra alla gånger beroende på grannar mm.
men ska kolla datorn en gång till se vad som går att köra osv.
hörlurar kör jag exempelvis via usb ett par game con 780 lurar

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge du kopplar datorns utgång till "dvdns" ingång och inte en ljudutgång så borde det fungera, bra ljud handlar inte heller alltid om att spela starkt, man brukar gilla ett bättre system även om man inte spelar starkare än man gör med det sämre...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Oki om jag vill köra 5.1 genom datorn så småningom och om ekonomin tillåter?
har en kabel med RCA plugg en med "orange" ändar som jag ibland använde för 5.1 i vardagsrummet kopplat från en budget system med dvd/förstärkare i ett funka ibland ibland inte.
har kopplat en "fyrkantig" kontakt i dvd/förstärkare sen in i sidan på vår Led tv men får inte alltid 5.1 eller snarare inget ur bak högtalarna då jag kopplar datorn via hdmi i tv´n.
eller måste det gå en kabel ur dvd/förstärkaren till datorns hörlursjack?
då kan jag köra den optiska varianten eller digitala vet aldrig vad som är vad med dessa sladdar hehehe.

Med vänlig hälsning
Pekka

DVD/BR med högtalaranslutning duger inte till mycket mer än att spela skivor. Det har på senre tid börjat dyka upp lite mer påkostade varianter som faktiskt har HDMI-ingångar, och då blir de faktiskt användbara till dator och digitalboxar.
En TV har vanligtvis ingen möjlighet att avkoda surroundljud i HDMI-signalen och skicka ut den över koaxial eller optisk.

Vad du behöver är en receiver med några HDMI-ingångar

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

det är så här jag har kopplat en tosdlink från dvd/först. till tv´n sen en hdmi från lappisen till tv´n men hur fan jag än gör får jag inte 5.1 ljud på nån enstaka film kanske men det är ett rent h-vete att få till det men kanske är som Hardware guy säger att sånna blu ray spelar hemmabio system inte är tillräckligt bra eller så är våran sony system för gammal för nya ljud format

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

det är så här jag har kopplat en tosdlink från dvd/först. till tv´n sen en hdmi från lappisen till tv´n men hur fan jag än gör får jag inte 5.1 ljud på nån enstaka film kanske men det är ett rent h-vete att få till det men kanske är som Hardware guy säger att sånna blu ray spelar hemmabio system inte är tillräckligt bra eller så är våran sony system för gammal för nya ljud format

Du kan inte koppla så eftersom tvn inte får lämna ut surround den tar emot via hdmi på en annan utgång än hdmi (via arc) toslinken är spärrad för surround pga DRM skydd (hdcp), toslink får bara användas för surround när du tar emot en tvsändnnig med surround, tar tvn emot surround via hdmi så ger toslinken bara stereo ut.

Datorn måste alltså mata ut ljudet direkt till din "dvd" du kan inte gå via tvn.

Visa signatur

Permalänk

så vad jag behöver är en förstärkare och ett gäng högtalare en riktig hemma bio anläggning och en blu ray/dator/dvd spelare?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

så vad jag behöver är en förstärkare och ett gäng högtalare en riktig hemma bio anläggning och en blu ray/dator/dvd spelare?

Ja om du vill ha bra ljud, om du bara vill ha surround så ska du koppla datorn direkt till din surrounddvd utan att försöka köra ljudet via tvn.

Visa signatur

Permalänk

hur är det med Logitechs surround paket funkar de bättre månne?
Z506 eller z 906 5.1?
et är ju en jädra pris skillnad iof men vad funkar bäst på såda lappis som jag och sambon har?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

hur är det med Logitechs surround paket funkar de bättre månne?
Z506 eller z 906 5.1?
et är ju en jädra pris skillnad iof men vad funkar bäst på såda lappis som jag och sambon har?

Sålänge du inte behöver 5.1 i HD-kvalite så duger det nog.

Permalänk

men är inte Logitechs dyrare system erkänt bra?
eller menar du ett system från typ Hi-Fi klubben?
nåja få se vad som sker i framtiden.
Men en sak jag är lite brydd över är att våran Led 3D smart mm TV har digital audio out på sidan av den sån dära lucka tror det är toslink?
och den dära dvd systemet har en likadan lucka baktill plus en coaxial innebär det att tv´n kan sända ut digitalt ljud?
Om så undra hur ma ska koppla dator+tv+5.1systemet?

men som sagt få se i framtiden om det blir en "riktig" 7.1 system rentav

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Men en sak jag är lite brydd över är att våran Led 3D smart mm TV har digital audio out på sidan av den sån dära lucka tror det är toslink?
och den dära dvd systemet har en likadan lucka baktill plus en coaxial innebär det att tv´n kan sända ut digitalt ljud?

Det beror på vad man jämför med men antar att du aldrig hört ett riktig system.
Har man en riktig receiver så kopplar man alla ljudkällor till den och tvn kopplar man med hdmi-kabel,nån extra ljudkabel behövs inte om tv/receiver har stöd för ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Trot eller ej, men en TVs grunläggande funktioner är att ta emot TV-sändningar. De inbyggda högtalarna är sällan något att hetsa upp sig över nu när ramarna försvinner och tjockleken är minimal. Därför matar man ut ljudet digitalt (alla sändningar är ju digitala nuförtiden, även om kabelTV-nät skickar ut grundutbud analogt) så att det störningsfritt kan skickas till externa högtalare, såsom din optiska spelare med högtalaranslutning eller en ljudlimpa.

Vill du ha ett riktigt hemmabiosystem titta hitåt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

ja du hade man haft de pengarna så för det mesta i vardagsrummet går i vitt ja bortsett från datorer och tv wii u ett bord men annars hehehe
men visst det där var inte så farligt dyrt när man tänker på vad surround anläggningar kan kosta.
men man ska ha de pengarna först
den sidan ska favoriseras
tack för länken

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

hej har en fråga för er kunniga inom hemmabio
vad ska man ha nuförtiden?
5.1
6.1
7.1
vårat vardagsrum är inte enorm vi ha väl kanske lite mer än 3m till tv´n

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

5.1
6.1
7.1

5.1 duger bra,givetvis kan du parallell/serierkoppla ihop flera högtalare om man vill ha 7.1 eller mer,det kan bli lite tråkig surround med bara 2 högtalare där bak.

Permalänk

ja tänkte det om ha 2 bakom "skallen" två på sidorna 2 fram en center och en bra bas så bör man ju "infinna" sig i filmen/spelet
men det är klart ett sånt paket kostar ju en del förstås men vem vet vad framtiden utvisar

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legopappa:

5.1
6.1
7.1

128 kanalers Dolby Atmos ? Är det lite för stort så finns det några mindre konfigurationer också:
Dolby Atmos speaker layouts parallel the 5.1 and 7.1 setups for surround sound. A 5.1.2 or 7.1.2 system uses two ceiling speakers, or two Dolby Atmos enabled speakers or modules. A 5.1.4 or 7.1.4 system uses four ceiling speakers, or four Dolby Atmos enabled speakers or modules. A 9.1.2 system adds a pair of front wide speakers to a 7.1.2 layout.
http://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/in...
Det blir snart som att rabbla ipnummer när man pratar avancerad hembio

Men mer vettigt är faktiskt att ha många bakhögtalare, det ger en bättre spridning även om man inte har många förstärkarkanaler, många ambiensljudhögtalare brukar funka bra när man är tvungen att ha högtalarna nära där man sitter, det finns lite varianter på hur man bygger surround med flera småhögtalare bak här
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=29093
Du kan ju snabbspola till sidan 6 om du vill se bilder. Mupparna är billiga och mångsidiga och att ha 4 st bak kostar inte mer än 2000kr att bygga.

Visa signatur