Problem med RAM stickorna eller moderkortet... tror jag.

Permalänk
Medlem

Problem med RAM stickorna eller moderkortet... tror jag.

Tjena! Då va det dags igen att faktiskt logga in för en gångs skull och fråga om hjälp från de som kan bättre!

I morse när jag skulle starta datorn så fick jag ingen bild på skärmen och DOSen pep 1 lång och tre korta (RAM error tror jag). Skruvade isär datorn och såg att DRAM LEDen lös. Såg till att allt var på plats men fick ingen effekt, började därefter flytta runt stickorna. Jag har en stor jäkla fläkt till CPUn så jag kan bara komma åt tre platser utav fyra, två blå och en svart. Mina två stickor satt i de blåa innan jag började flytta runt.

Lång historia kort så fungerade en av stickorna i en av de blåa en gång men efter det så ville inte den heller så jag började testa i dem svarta platsen i vilket båda stickorna fungerade. Efter det testade jag att sätta ett minne i båda facken (S1 och B1 kan vi kalla den) och ser man på, båda fungerar och jag har tillgång till 8 gig RAM men om jag tar ut S1 och lämnar B1 kvar så startar datorn inte ens.

Har aldrig varigt med om någon som detta förut, har någon en ide om vad problemet kan vara? Och nu så funkar ju datorn men jag har för mig att man inte ska ha stickorna som jag har dom nu utan att de ska sitta parallellt i t.ex B1 och B2 så som de satt förut.

Specs:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500K (Ej överklockad)
Processorkylare: Hyper 212 plus
Moderkort: ASUS p8p67m-pro
Minne: x2 Corsair 4GB DDR3 (4GB DDR3 1333MHz CL9 tror jag, minns ej exakta modellen)
Grafikkort: GTX 480
Hårddisk: Samsung HD103 SJ
Nätaggregat: modxstream pro 700w
Övrig kylning: 1x120mm utblås
Övriga komponenter: DVDbrännare

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kolla moderkortets manual.

Permalänk

Har samla problem med mitt Asus p8p67 moderkort. Testat båda g.skill ramstickor och corsair, ingen skillnad. Det är inte fel på ram-minnena, är sannerligen fel på just det moderkortet. Kommer aldrig igen köpa ett Asus p8p67 moderkort eller nog asus moderkort överhuvudtaget igen.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

@Twister86 Det är tråkigt att höra, mitt har skött sig hitentills men antar att det är slut med det nu :/

Fråga till alla, är det dåligt att ha en sticka i S1 och en i B1 i stället för B1 och B2? Har för mig att man egentligen ska ha dem i par.

/Sproge