Permalänk

H50 pump mod

Hittade en tråd på ett annat forum där han tar sin h50 pump och bygger om den med en annan radiator och reservoar: http://www.overclock.net/t/754545/ultimate-h50-mod-guide-for-noobs

Blev lite sugen på att prova det då min h50 är säkert över 5 år, och börjar bli orolig att vattnet kanske börjar ta slut, sen så skulle jag gärna byta till en radiator likt den på h100.

tankar kring detta projekt? kommer min 5 år gamla pump klara att driva runt vattnet? är risken stor att den snart kraschar ändå?

Permalänk
Medlem

Du kan lika gärna köpa en H100 direkt istället för att böka med.
Efter du köpt slangar, radiator och reservoar och tillbehör så är du ju uppe i samma pris ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk

hehe, jo tänkte på det med, dock så tänkte jag i så fall köpa sakerna begagnat och jag behöver det inte för ens runt jul då jag ska skaffa nytt chassi

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av unreal_is_back:

Hittade en tråd på ett annat forum där han tar sin h50 pump och bygger om den med en annan radiator och reservoar: http://www.overclock.net/t/754545/ultimate-h50-mod-guide-for-noobs

Blev lite sugen på att prova det då min h50 är säkert över 5 år, och börjar bli orolig att vattnet kanske börjar ta slut, sen så skulle jag gärna byta till en radiator likt den på h100.

tankar kring detta projekt? kommer min 5 år gamla pump klara att driva runt vattnet? är risken stor att den snart kraschar ändå?

Hej,

Om den kommer orka driva vattnet eller om den kraschar är lite svårt att svara på. Jag ska se om jag kan hitta någon info på hur mycket pumpen orkar med, men som du nog förstår så är de ingen tanke på garanti sen om du testar på detta.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en 120mm och 240mm rad är rätt liten samtidigt som en reservoar ger väldigt lite motstånd så det ska inte vara några problem alls. Men försök inte lägga in fler block i loopen för då kommer pumpen få det riktigt jobbigt.

Permalänk

Kollat lite på ebay, 60kr för en reservoir samt 240mm radiator går på ca 180kr, så det går att få tag på billigt, verkar vara några stycken som provat på att göra så här. ang. garantin så är den köpt begagnad samt flera år gammal, så den är borta sen länge.

Permalänk

tänkte på en annan sak, sluta vattensystem har ju ingen reservoir, men när man bygger själv, då är det viktigt eller?

Permalänk
Inaktivt företagskonto

tänkte på en annan sak, sluta vattensystem har ju ingen reservoir, men när man bygger själv, då är det viktigt eller?

Kollat lite på ebay, 60kr för en reservoir samt 240mm radiator går på ca 180kr, så det går att få tag på billigt, verkar vara några stycken som provat på att göra så här. ang. garantin så är den köpt begagnad samt flera år gammal, så den är borta sen länge.

Jag fick inte tag på några direkt specifikationer, men som lanbonden skrev så ska det nog fungera så länge du inte lägger till något som hindrar flödet mycket, så som block.

Om man ska bygga vattenkylning själv så anser jag att reservoir är viktigt då det förenklar påfyllning samt tömning av kylmediet, samt att det gör det lättare att få bort luftbubblor från loopen. Dock så går det att köra utan om du till exempel använder dig av en T-fitting.

Permalänk

intressant, känns som om det ändå kan bli något av det här.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

intressant, känns som om det ändå kan bli något av det här.

Kör på! Uppdatera gärna tråden här hur de går, tycker detta är intressant.