Permalänk

BIOS hittar ej SSD eller HDD

Tja!

Jag hjälper en kompis att bygga en dator igår och vi har stött på ett problem.

Vi har en SSD med en tidigare windows-installation på och två HDD som innehåller diverse filer då de har använts i olika system.

SSD eller HDD syns ej i BIOS eller under Windows installationsguide. Under Windows installationsguide så ombeds vi installera lagringsmediumens drivrutiner för att eventuellt hitta dem. Jag har dock aldrig stött på en hårddisk som krävt installation av drivrutiner och vi har heller inga sådana.

Windows som vi försöker installera är Home Premium 64-bit OEM.

Vad tror ni är problemet? Kan man installera OEM på SSD/HDD som redan innehåller data? Varför identifieras de inte i BIOS? Under boot så finns bara "Atapi någonting" vilket jag tror är dvd-brännaren.

Jag har ett vagt minne av att jag under windows-installationen klickade "bläddra" när drivrutiner för lagringsmedium efterfrågades och att jag då såg ett lagringsmedium med filer på. Jag var dock trött så detta är tillsvidare obekräftat.

För nuvarande har jag ej tillgång till datorn eller dess specifikationer.

Det vore guld värt om ni kan hjälpa oss.
Tack på förhand! Mvh /Jesper

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk

Vi ska försöka fixa datorn snart så alla idéer är värdefulla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Prova att återställa BIOS om ni inte redan gjort det.

Prova med endast den enhet som ni skall installera på inkopplad, och prova med olika SATA och strömkablar om det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

I bios ska dom synas.... du har väl missat o koppla in ström lr nått!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Koppla intel intel sata porten inte marvel eller annat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare problemet att moderkortet bara hittade en sata-enhet i taget, även om flera var inkopplade. Jag löste detta genom att uppdatera BIOS så pröva det!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.