SweClockers drop!

GTX 780 Låg FPS på alla spel (BF4 30 - 40 FPS)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarreBoi:

Ser ut som du har en del damm i den så ta och rensa den samtidigt som du köper dig en ny CPU-kylare typ CM 212 EVO för knappt 300:-.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja 8GB borde räcka.
Se till att stänga av extraprogram om de går samtidigt, tex övervakningsprogram, de kan stjäla en del kraft.
Tänk också på att du måste installera om drivrutinerna till grafikkortet trots att du inte bytt från Nvidia, installera även om directX.
Kolla om det finns någon detektering av grafikkort i spelet.

Allt dedär gjorde jag när jag hade köpt grafikkortet, så det är redan gjort.

Skrivet av dunis90:

Har du testat något annat krävande spel än BF4?

Vad har du för moderkort? Om dess BIOS är för gammalt är risken att din processor inte fungerar optimalt.

Ja, jag har spelat Call of duty AW, Grid autosport etc. Där hade jag ungefär samma FPS, 35+.

Mitt moderkort:

Permalänk
Medlem

jag hade det problemet i bf4.. att min dator bara körde i max 30-40 fps.. visade sig att msi afterburner tillsammans med origin cpa... lösningen för mig va att gå in på applikationsinställningar å klicka bort "aktivera origin i spelet"

de andra spelen kan jag inte hjälpa dig med iaf

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av MarreBoi:

Hmm, men om man köper ny processor försvinner problemet, eller?

Känner inte riktigt för att behöva stänga ner precis alla programm bara för att komma upp i lite högre FPS :/

Du behöver inte stänga av andra program när du spelar om du inte har igång något program som tar väldigt mycket processorkraft. Det är helt onödigt att köpa en ny processor då det inte alls är något fel på den processor du har förutsatt att den fungerar normalt. Din processorkylare ser mycket dammig ut så där har du förmodligen problemet att processorn helt enkelt blir för varm. Kör prime95 och rapportetra vad du får för temperatur på processorn under körningen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Har inte läst allt här, har du kollat psu? Om det är defekt eller bara onormalt mycket slitet, så kan det inte användas till fullt. Har du prövat med ett annat psu?

Permalänk
Hjälpsam

Hur ser det ut i GPU Z?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jag hade det problemet i bf4.. att min dator bara körde i max 30-40 fps.. visade sig att msi afterburner tillsammans med origin cpa... lösningen för mig va att gå in på applikationsinställningar å klicka bort "aktivera origin i spelet"

de andra spelen kan jag inte hjälpa dig med iaf

Hjälpte inte tyvärr, tack ändå!

Skrivet av fantomsmurfen:

Du behöver inte stänga av andra program när du spelar om du inte har igång något program som tar väldigt mycket processorkraft. Det är helt onödigt att köpa en ny processor då det inte alls är något fel på den processor du har förutsatt att den fungerar normalt. Din processorkylare ser mycket dammig ut så där har du förmodligen problemet att processorn helt enkelt blir för varm. Kör prime95 och rapportetra vad du får för temperatur på processorn under körningen.

Här;

Skrivet av Ratatosk:

Hur ser det ut i GPU Z?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Ser ut som du har en del damm i den så ta och rensa den samtidigt som du köper dig en ny CPU-kylare typ CM 212 EVO för knappt 300:-.

Läste du mitt inlägg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Skrivet av Jalle64:

Läste du mitt inlägg?

Förlåt, måste ha missat de, har faktiskt städat datorn sen den bilden togs, och även tagit bort dam från den flera gånger innan, men de har inte blivit någon större skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarreBoi:

Förlåt, måste ha missat de, har faktiskt städat datorn sen den bilden togs, och även tagit bort dam från den flera gånger innan, men de har inte blivit någon större skillnad.

Då är det dags att köpa en annan fläkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp en ny kylare, klocka processorn, klart. Hur svårt ska det vara?

Som du ser så står det att din processor låg på 98 grader, det är inte bra, om du nu inte vill förstöra den helt och köpa en ny inom en kort framtid.

Permalänk
Medlem

Köp ny kylare, som alla redan sagt nu.

Kör på Corsair SP120-fläktar till nya kylaren. Gärna High Performance ifall du vill kyla bra, annars fungerar SP120 Quiet Edition också.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Som många redan har nämnt. Dina cpu-temps är helt efterblivna och är garanterat det som är fel. Skaffa en ny kylare eller se till att montera den du har korrekt.

Oavsett så råder även jag fortfarande till en annan kylare, kan nog inte hitta mycket sämre än den du har just nu.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FarmerMan:

Som många redan har nämnt. Dina cpu-temps är helt efterblivna och är garanterat det som är fel. Skaffa en ny kylare eller se till att montera den du har korrekt.

Oavsett så råder även jag fortfarande till en annan kylare, kan nog inte hitta mycket sämre än den du har just nu.

Fast hans nuvarande temperatur är väl ändå inte så farlig?

Skrivet av MarreBoi:

Okej, nu har jag lagt på ny kylpasta, rensat fläkten, då det var MYCKET damm som täckte för.. MEN nu när jag spelar BF4 har jag 50 - 60 grader, vilket är jätte bra! Men jag har fortfarande 35 - 45 FPS på bf4 ..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarreBoi:

Hejsan, det är så att jag köpte ett grafikkort igår från Webhallen, GTX 780. Den är installerad och allt, men den levererar inte riktigt vad det borde göra.
På t.ex Battlefield 4 får jag endast ut 20 - 30 FPS Där jag igentligen ska få ut minst 60 - 70 FPS ..
Jag har ominstallerat Windows samt raderat alla gamla drivrutiner, jag har slut på lösningar, provat det mesta ..

Jag får även dålig FPS på andra spel, såsom Minecraft får jag som max 40 - 60 FPS ..

Börjar nästan tro att det är kortet det är fel på ..

Jag har annars
Intel I5 2500k 3,4 Ghz
MSI - Moderkort
TS650 - Nätagg

EDIT: Jag hade GTX 570 innan, och mitt 780 är lika dåligt ...
Behöver ni mer information så är det bara att skriva så ska jag försöka leverera det så gott som möjligt.

/Makan

60-70 är också uselt, du borde kunna få ännu mer! Jag får 120 låst med 290X

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Fast hans nuvarande temperatur är väl ändå inte så farlig?

I det senaste inlägget av TS där temperaturer nämns så visar han detta(se bild nedan), vilket är det jag baserar mitt utlåtande på. 95-98c är inte ok, speciellt inte med stock-clocks och då även när det är stock-kylare. Allt pekar på att cpu:n throtlar för att det går för varmt, vilket i sin tur skapar de problem som TS har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarreBoi:

Hjälpte inte tyvärr, tack ändå!

Här;
http://gpuz.techpowerup.com/14/11/11/gws.png

Rätt uppenbart att det är någonting tjall med processorn/att den throttlar, den här bilden skvallrar om att du knappt använder en fjärdedel av grafikkortets kapacitet.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst alla inlägg här. Om den ANDRA bilden du laddade upp på programet realtemp som visar din processors värme, då är din urdammning av processorkylaren och kollandet efter felaktig montering helt enkelt inget som har hjälpt dig. Din processor är nästan 100 grader varm, man kan KOKA VATTEN (nästan) på din CPU, förstår du hur varmt det är?

Du måste kolla ORDENTLIGT om din CPU-kylare sitter FAST som den ska. Inte ens intels originalkylare, som DU HAR, kan orsaka så höga temperaturer om den är korrekt monterad. Du har dessutom stock-hastighet på processorn, det finns inget som bör kunna driva din CPU att bli så varm om då inte felet är på kylaren.

Detta förutsätter ju att inget är ordentligt vajsing med något i ditt system, som orsakar ett hårdvarufel av något slag.

- Sitter den verkligen rätt och fast?
- Är kylpastan på och korrekt applicerad?
- Fungerar fläkten på CPU-kylaren?

Kanske in i BIOS och ta reset to defaults också. Bara för att.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Nu har jag läst alla inlägg här. Om den ANDRA bilden du laddade upp på programet realtemp som visar din processors värme, då är din urdammning av processorkylaren och kollandet efter felaktig montering helt enkelt inget som har hjälpt dig. Din processor är nästan 100 grader varm, man kan KOKA VATTEN (nästan) på din CPU, förstår du hur varmt det är?

Du måste kolla ORDENTLIGT om din CPU-kylare sitter FAST som den ska. Inte ens intels originalkylare, som DU HAR, kan orsaka så höga temperaturer om den är korrekt monterad. Du har dessutom stock-hastighet på processorn, det finns inget som bör kunna driva din CPU att bli så varm om då inte felet är på kylaren.

Detta förutsätter ju att inget är ordentligt vajsing med något i ditt system, som orsakar ett hårdvarufel av något slag.

Bra inlägg.

Sen skulle jag kolla också så TS inte kör på den inbyggda GPUn på något vänster. Skärmen ska va kopplad till Grafikortets utgångar, inte till moderkortet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Bra inlägg.

Sen skulle jag kolla också så TS inte kör på den inbyggda GPUn på något vänster. Skärmen ska va kopplad till Grafikortets utgångar, inte till moderkortet.

Är nog svårt att lyckas med det då P67 varken har portar eller stöd för att kunna köra detta.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FarmerMan:

I det senaste inlägget av TS där temperaturer nämns så visar han detta(se bild nedan), vilket är det jag baserar mitt utlåtande på. 95-98c är inte ok, speciellt inte med stock-clocks och då även när det är stock-kylare. Allt pekar på att cpu:n throtlar för att det går för varmt, vilket i sin tur skapar de problem som TS har.

http://i.imgur.com/AMoeZMy.png

Den var som fan trodde han fixat det, ja den tempen duger ju till att steka ägg, men knappast att spela med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Den var som fan trodde han fixat det, ja den tempen duger ju till att steka ägg, men knappast att spela med.

Skrivet av zipmiX:

Ni måste ha missat en viktig sak. Jag körde "Real temp" under tiden jag stress testa med Prime95. Anars ligger processorn på 40* när jag inte spelar, och när jag spelar bf4 ligger den på ungefär 60-70+