Permalänk
Medlem

Strömförsörjning till LED-list

Hej!

Jag planerar att bygga en LED-list med ett tiotal dioder. Meningen är att den ska sitta över mitt skrivbord för att ge en läcker arbetsbelysning, men jag behöver hjälp från någon som kan ämnet bättre än jag själv.

Vi kan börja med komponentval och kopplingsschema.

Något sånt hade jag tänkt mig. Det jag undrar över främst är vilken typ av strömförsörjning jag bör använda. Jag funderade på att använda en enkel transformatorladdare tilll mobiltelefoner.

Hur skulle det fungera med strömmen? Sådana transformatorer är ju ofta specifierade till en viss ström, typ 1A. Innebär det att den kommer skicka ut 1A oavsett kretsens ersättningsresistans?

Sen står väl transformatorer och drar ström hela tiden, så innebär det att jag måste dra ut/in den vid varje användningstillfälle, om jag vill spara ström?

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem

Nej, den kommer inte att ge 1A hela tiden. Märkningen betyder bara att du kan plocka ut 1A ur den om du vill.
Vill du spara ström så får du rycka ur den från vägguttaget när den inte används.

Permalänk
Medlem

Moderna laddare är inte "transformatorladdare" så som jag tror att du menar, d.v.s. en linjär strömkälla. Dessa består i stora drag av en trafo och regulator, och även om du i många fall får en "renare" matning från linjära källor så används de inte för normalt "konsumentbruk" idag eftersom de a) är stora och tunga jämfört med switchande källor och b) har stora värmeförluster när de är i bruk, och även små förluster utan last.

Det som alltså används idag är switchande källor (SMPS) som fungerar med halvledarteknik. Här har du oftast först en likriktardel, men efter det "switchas" likspänningen i ett invertersteg till en högfrekvent (kilohertz) AC-signal, vilket gör att alla induktanser och kapacitanser kan göras mycket mindre än vid 50 Hz bruk. Du får även mycket mindre förluster jämfört med en linjär källa. En ny laddare drar nästan ingenting utan last, såvida den inte använder någon (jätte)gammal design.

Men om du inte tänkte sätta någon brytare i kretsen så måste du ju dra ut matningen i vilket fall som helst när det inte ska lysa.

Permalänk
Medlem

Köp från Ebay en 10m rulle med led lampor, de har dubbelhäftande tejp på baksidan och du kan köpa en ström adapter till så är det färdigt. Själva led listen är billig, strömförsöjningen är lite dyrare köpte 10m + 3st strömförsöjningsenheter för drygt 500kr därifrån för nått år sedan

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Köp från Ebay en 10m rulle med led lampor, de har dubbelhäftande tejp på baksidan och du kan köpa en ström adapter till så är det färdigt. Själva led listen är billig, strömförsöjningen är lite dyrare köpte 10m + 3st strömförsöjningsenheter för drygt 500kr därifrån för nått år sedan

Har du länk till en strömadapter?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att köpa nätadaptern från Sverige. Även om det oftast är samma prylar som de kina-adaptrarna som säljs på Ebay så är det skönt att vara någorlunda säker på att den inte plötsligt börjar brinna.

http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/lampor-ljuskallor...

LED-list från Ebay kostar inte mer än ~80kr ink. frakt för en rulle.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det finns ju färdiga transformatorer att köpa för 12v led-lampor så varför krångla till det? Vi har på jobbet, de kostar 150:- typ för upp till 30W. Funkar både till led och lågvolts-halogen. Till transformatorn kopplar du vanlig 230 v ström via fast ledning eller stickkontakt. En strömbrytare behöver du med, finns mängder att välja på beroende på vad du är ute efter, knapp, solcell, fjärrstyrt, timer, ljuskänsliga etc.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det finns ju färdiga transformatorer att köpa för 12v led-lampor så varför krångla till det? Vi har på jobbet, de kostar 150:- typ för upp till 30W. Funkar både till led och lågvolts-halogen. Till transformatorn kopplar du vanlig 230 v ström via fast ledning eller stickkontakt. En strömbrytare behöver du med, finns mängder att välja på beroende på vad du är ute efter, knapp, solcell, fjärrstyrt, timer, ljuskänsliga etc.

Länk till sån?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Länk till sån?

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/belysning/tra...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |