Permalänk

H100 har slutat kyla

Min H100 har fungerat fint ända sedan datorn byggdes, men helt plötsligt för en månad sen började temperaturen sticka iväg. Från att ha legat runt 30-35°C i idle med den lägsta fläkthastigheten, började det klättra upp till 60+. Jag försökte med en rad åtgärder; grundlig rengöring av radiator+fläktar, höja fläkthastigheten, kolla pumphastigheten i UEFI, byte av kylpasta flera gånger och även med olika tillverkare. Inget hjälpte. Till slut accelererade värmeutvecklingen så pass att datorn inte hann igenom boot, innan moderkortet sa ifrån och stängde ner.

Sitter nu med en lånad Silverstone Argon AR01 med normal temp igen, så det är otvivelaktigt att det är något fel på min H100.

Hur fungerar det med garantier och RMA? Läste någonstans om 5 års garantitid, stämmer det?

Permalänk
Medlem

Kan du känna/höra om pumpen vibrerar? Lyser corsair loggan på pumpen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Avstängd

Stämmer att det är 5 års garanti på H-serien. Registrera ett konto på https://corsair.secure.force.com/ så ska det nog gå fint! Är den mindre än ett år så kan du ju gå via återförsäljare om du hellre vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Kan du känna/höra om pumpen vibrerar? Lyser corsair loggan på pumpen?

TS bör även kontrollera om man känner något som helst flöde i slangarna, om "nej" så är pumpen antagligen trasig :/

Angående RMA så brukar Corsair gladeligen ta in trasiga AIO och skicka nya

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Timelord Sloth:

Kan du känna/höra om pumpen vibrerar? Lyser corsair loggan på pumpen?

Skrivet av YamahaDGX630:

TS bör även kontrollera om man känner något som helst flöde i slangarna, om "nej" så är pumpen antagligen trasig :/

Angående RMA så brukar Corsair gladeligen ta in trasiga AIO och skicka nya

Det lyser, låter och vibrerar som normalt. UEFI visar runt 2000rpm för CPU-fläkten, vilket bör vara pumphastigheten i det här fallet?
Vickade på slangarna och vinklade om dem, med mild mekanisk påverkan förstås, och lade märke till att de är ganska varma. Så till den grad att det är något obekvämt att hålla i dem en längre stund. Jag har dock aldrig gjort det förut så jag vet inte om det är normalt eller inte.

Det där med garanti och RMA lät ju väldigt positivt. Läste dock någonstans (borde bli bättre på att notera sånt här) att man får stå för frakten vid RMA. Då försvinner ju poängen med det hela ganska snabbt...Känner ni till hur det ligger till och eventuella summor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik0719:

Det lyser, låter och vibrerar som normalt. UEFI visar runt 2000rpm för CPU-fläkten, vilket bör vara pumphastigheten i det här fallet?
Vickade på slangarna och vinklade om dem, med mild mekanisk påverkan förstås, och lade märke till att de är ganska varma. Så till den grad att det är något obekvämt att hålla i dem en längre stund. Jag har dock aldrig gjort det förut så jag vet inte om det är normalt eller inte.

Det där med garanti och RMA lät ju väldigt positivt. Läste dock någonstans (borde bli bättre på att notera sånt här) att man får stå för frakten vid RMA. Då försvinner ju poängen med det hela ganska snabbt...Känner ni till hur det ligger till och eventuella summor?

Ska pumpen inte vara kopplat rakt in på Nätagget för att konstant ha samma flöde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MedionR:

Ska pumpen inte vara kopplat rakt in på Nätagget för att konstant ha samma flöde?

inte nödvändigtvis, det är lite ljudskillnad på max på pumpen o några steg lägre. men jag sitter själv med min direkt in i nätagget, men det är en smaksak

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av MedionR:

Ska pumpen inte vara kopplat rakt in på Nätagget för att konstant ha samma flöde?

Skrivet av JonatanR:

inte nödvändigtvis, det är lite ljudskillnad på max på pumpen o några steg lägre. men jag sitter själv med min direkt in i nätagget, men det är en smaksak

Den var såklart inkopplad med 4-pinskontakten också. CPU-kontakten var mest för att moderkortet gnällde om att det inte fanns någon CPU-fläkt inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik0719:

Det lyser, låter och vibrerar som normalt. UEFI visar runt 2000rpm för CPU-fläkten, vilket bör vara pumphastigheten i det här fallet?
Vickade på slangarna och vinklade om dem, med mild mekanisk påverkan förstås, och lade märke till att de är ganska varma. Så till den grad att det är något obekvämt att hålla i dem en längre stund. Jag har dock aldrig gjort det förut så jag vet inte om det är normalt eller inte.

Det där med garanti och RMA lät ju väldigt positivt. Läste dock någonstans (borde bli bättre på att notera sånt här) att man får stå för frakten vid RMA. Då försvinner ju poängen med det hela ganska snabbt...Känner ni till hur det ligger till och eventuella summor?

Har du Push & Pull? Kontrollera isåfall att båda fläktarna blåser mot samma riktning och inte är riktade mot varandra. Det felet gjorde jag efter att ha gjort en djuprengöring av mina radiatorer. Jag skruvade en fläkt åt fel håll. Efter att ha startat upp datorn så hade jag precis samma symtom som dig, dvs. att pump, diod och allt verkade fungera, men att slangar och radiator var så pass varm att man helst inte ville hålla där för länge

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Har du Push & Pull? Kontrollera isåfall att båda fläktarna blåser mot samma riktning och inte är riktade mot varandra. Det felet gjorde jag efter att ha gjort en djuprengöring av mina radiatorer. Jag skruvade en fläkt åt fel håll. Efter att ha startat upp datorn så hade jag precis samma symtom som dig, dvs. att pump, diod och allt verkade fungera, men att slangar och radiator var så pass varm att man helst inte ville hålla där för länge

Tyvärr inte, kör på 2 fläktar i push. Glömde kanske nämna att kylsystemet suttit i princip orört sedan det byggdes, en kulen höstkväll 2011. Det har tjänat mig väl under dessa år och det är först nu jag stött på något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik0719:

Det där med garanti och RMA lät ju väldigt positivt. Läste dock någonstans (borde bli bättre på att notera sånt här) att man får stå för frakten vid RMA. Då försvinner ju poängen med det hela ganska snabbt...Känner ni till hur det ligger till och eventuella summor?

Frågar du dem snällt så kan du slippa stå för frakten själv

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av patrik0719:

Min H100 har fungerat fint ända sedan datorn byggdes, men helt plötsligt för en månad sen började temperaturen sticka iväg. Från att ha legat runt 30-35°C i idle med den lägsta fläkthastigheten, började det klättra upp till 60+. Jag försökte med en rad åtgärder; grundlig rengöring av radiator+fläktar, höja fläkthastigheten, kolla pumphastigheten i UEFI, byte av kylpasta flera gånger och även med olika tillverkare. Inget hjälpte. Till slut accelererade värmeutvecklingen så pass att datorn inte hann igenom boot, innan moderkortet sa ifrån och stängde ner.

Sitter nu med en lånad Silverstone Argon AR01 med normal temp igen, så det är otvivelaktigt att det är något fel på min H100.

Hur fungerar det med garantier och RMA? Läste någonstans om 5 års garantitid, stämmer det?

Hej Patrik,

Får börja med att ursäkta för ett sent svar, har varit fullt upp med Dreamhack och annat. Tråkigt att du fått problem med din kylare. Vad jag förstått så har du känt på pumpen så att den vibrerar? Tänkte du på om kylaren lät mer än förut? Ibland kan det skapas luftbubblor som gör att flödet försämras, det brukar gå att få bort genom att lägga ner datorn medans kylaren är igång.

Om det inte hjälper så skulle jag rekommendera dig att kolla med butiken du köpte kylaren ifrån, för garanti har du kvar. Ifall inte det går så skicka mig ett PM så löser vi det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan