Vilket moderkortsmärke väljer du.. om du måste välja?

Permalänk

Vilket moderkortsmärke väljer du.. om du måste välja?

Hej alla hardcore-fantaster,

Jag har en fråga.. lite tramsig kanske. Men vilket märke på MB anser du lämpar sig bäst för överklockning och "fingertopps"-konfiguration?
Jag vet, det är lite som Aftonbladet och Expressen - det är en smaksak. För att inte tala om tidpunkten, ena säsongen är det ett märke som ligger i framkant, nästa ett annat. Men jag tänkte se om det finns nån trend bland SC:s medlemmar.

Själv har jag kört Gigabyte i flera generationer. Byggde en HTPC för nåt år sedan, och då blev det Asus. Blev klart imponerad av deras MB-mjukvara, meeen kan samtidigt uppskatta andra saker hos Gigabyte. Nog om mig.. vad tycker/tänker du?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Inaktiv

Har alltid kört Asus och det har funkat klockrent. Aldrig varit några problem vid överklning. Har inte heller haft något moderkort som gått sönder. Har enbart bytt pga uppgradering. Säkert inget fel på de andra märkena men är man nöjd stannar man gärna vid samma märke.

Permalänk

trenden är väll ROG asus och jag följer den trenden med glädje kört ROG dom senaste åren. sen är det MÅNGA som köper skit dyra moderkort helt i onödan där man hade kunnat satsa på grafikkort eller liknande istället kanske..

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Mitt förra var ett Gigabyte GA-Z87X-UD4H och det var en dröm att tweaka med. Jag har kört med Msi, Asus (har jag nu) Nått gammalt Inno3D.
Gigabyte har het klart bäst BIOS av mina senare kort. Nu kör jag på Asus Maximus VII Gene och har ännu inte satt mig in i alla fuktioner.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

Jag går på utseende när jag väljer mellan kort som har de funktioner jag efterfrågar. Nästa kort blir troligen ett ASUS ROG, om jag inte får någon idé där det färschemat inte fungerar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag kör gigabyte nu. Men annars har jag nästan uteslutande kört på Asus. Gillar Asus lite bättre, vet inte varför.

Permalänk
Medlem

ASUS.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk

Slänger in en till fråga om motsatsen..

Nu har ju få svarat, men Gigabyte och Asus är de enda som nämns.

Svara gärna om du inte gjort det än.. och så en sak till; vilket märke anser du vara tvär-sämst?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Asus har alltid levererat, lätt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Nu har ju få svarat, men Gigabyte och Asus är de enda som nämns.

Svara gärna om du inte gjort det än.. och så en sak till; vilket märke anser du vara tvär-sämst?

Har bara haft ett moderbord som krånglat, det var Intels egna. Ljudet är trasigt i det.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Alltid kört på MSI.

Prisvärda grejer.

Många klagar på dålig kvalité hos dem men jag har aldrig haft några problem.

EDIT:
Kan tillägga att jag skulle ha kört på Gigabytes finare moderkort om inte priset spelade någon roll.
Ett Z97-UD5H Black Edition skulle sitta fint

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

MSI och Asrock faller direkt bort p g a dåliga UEFI. Gigabyte har ett bra sådant, Asus likaså, men Gigabyte kommer jag aldrig mer köpa.

Mitt kort lider av allvarliga boot-loop problem vid en "kall boot". D v s att datorn startar om sig tre gånger automatiskt, innan den fungerar. Vid googlande så är detta tydligen ENORMT utbrett bland Gigabytes samtliga modeller, vilket har gjort att jag inte kommer att välja dem igen på åtminstone fem-tio år. Oerhört missnöjd.

Permalänk

Asus nu men är intresserad av Gigabyte o Evga också.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Asus. Fungerar perfekt. Aldrig fått strul.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Jag kör på ASUS ROG nu men blir nog MSI Gaming nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte/fixat till andra både asus,msi och asrock, gigabyte funkar lika bra alla fyra märken. Men är lite besviken på asus moderkortet, FM2+ som man var tvungen att installera en programvara i datorn, gick inte få ner fläkten i viloläge annars (dessutom den korkade idén med att den även ska ta en lite yta på skrivbordet gör ju inte saken roligare, när man inte kan välja att inte ha den där).

Dock är kontrollen till mitt asrock moderkort dåliga drivers till (USB 3), gör boottiden ca 20 sek längre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Sötast

Har haft mest ASUS genom tiderna, ett par Gigabyte och just nu MSI.

Det blir nog mitt första och sista MSI dock, det känns allmänt som en gaming leksak med fokus på bling och coolt istället för funktionalitet.

Gigabyte får nog bäst betyg av mig, snyggt och effektivt.

Permalänk
Medlem

Intel. Är pålitliga.

Permalänk

En fråga till.. varför?

Nu låter jag väl som nån j-a MB-spion. Men jag är uppriktigt nyfiken..
Varför valde du det MB-märke du valde? Respektive, varför valde du bort ett annat?
Jag snackar deal-breakers i kubik nu.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Är mest beroende på hur dom lyckas med chipsetet.
Ta MSI deras 939 Nf3 var ju bästa Nf3, men sedan?
Nyare grejer z87 -z97 Gigabyte Asus likvärdiga.
Men går vi på 2011 och 2011-3 så är väl Asus Rog Extreme modeller helt överlägsna.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk

Kör ASUS på båda mina datorer och har ett gammalt avställt system med ett gigabyte UD3 moderkort för core2duo (kan inte exakta modellen) som strulat och krånglat från dag ett. Har dessutom haft ett ännu äldre (numera slaktat och skrotat efter moderkortskrasch) system från ca 2001 som körde Asrock-moderkort (har ingen aning om exakt modell eller sockell) och måste säga att personligen är det ASUS är det som gäller just nu, särskilt ROG-moderkorten, har hittills inte haft några problem med något av ASUS moderkorten överhuvudtaget.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Asus är det enda jag känner mig trygg med, har ett i min server som tuffat sen 2002 utan problem

Permalänk
Medlem

Asus har gått och blivit lite väl dyra på senare år tycker jag och kanske inte så konstigt då så många blint köper dom per automatik och därför glad att tillverkare som tex MSI och Asrock har bättrat sig en del överlag, Gigabyte har varit ett bra val vad gäller moderkort/$ länge nu i min mening. Å andra sidan om man vänder på det hela (vad gäller Asus priser) så har ett instegskort idag ofta allt man behöver och lite till (speciellt då gällande entusiast plattformerna) och iaf jag personligen har börjat köpa mycket mer instegs/medium brädor än tidigare just pga av att man får så pass mycket på dom idag, tar som exempel mitt sensate bygge där jag känner att Asus X99-A gav mig allt jag kan tänkas behöva så varför kräma på med tex ett Deluxe som jag har köpt vid några tillfällen tidigare?

Ville igentligen ha ett mATX i form av Gigabyte Gaming 5 men finns inte tillgängligt än och orkade inte vänta så testade ett MSI SLI Plus innan nuvarande X99-A och även den var stabil och bra på alla sätt men saknade Asus bios/eufi så blev ett byte pga av det men men det är såklart delvis en vanesak och högst personligt vad man känner för det.

Skulle vara kul och se folk handla mer av andra märken inklusive mig själv, kanske kan få Asus att droppa sina priser lite?
Har kört lite väl mycket Asus på senare tid men skall def gå tillbaka till Gigabyte nästa gång jag bygger såvida det inte rör sig om nån annans komponenter och denne specifikt ber om just Asus?

Permalänk
Entusiast

Asus är det som gäller för mig. Av erfarenhet. Varit ute på "hal is" med andra märken, men har i regel återkommit till Asus då de levererar vad de lovar. Är det märket jag haft minst problem med.

...och jag har en duktig bunt datorbyggen "i ryggen", då jag bygger inte bara åt mig själv, utan även åt familj och vänner. (Samt en och annan Sweclockers-medlem )

De gånger som inte Asus haft lämpliga produkter för mycket speciella byggen, har ASRock, och nu på senare tid även MSI varit alternativ. Fast ASRock fick jag lite bismak av, då tre moderkort av totalt fem vid ett byggtillfälle, samt två av totalt två vid ett annat byggtillfälle fallerade rätt hårt. Det är dålig statistik i min bok.
Man kan kanske undra huruvida jag var klantig eller inte, men så var inte fallet. Vidtar alltid propert ESD-skydd, och van med hantering av ömtålig elektronik. Jobbar liksom med elektronik professionellt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Nu låter jag väl som nån j-a MB-spion. Men jag är uppriktigt nyfiken..
Varför valde du det MB-märke du valde? Respektive, varför valde du bort ett annat?
Jag snackar deal-breakers i kubik nu.

Jag köpte mitt ASUS Crosshair V Formula-Z för att det var det bästa (dyraste) moderkortet till AM3+.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade ett asus p5q pro en gång i tiden som inte var det stabilaste, men även haft ett gigabyte för längesen som var crap.

Nu känner jag mig rätt indifferent mellan tillverkarna, kan tänka mig asus, gigabyte, msi, asrock bara det har de funktioner jag är ute efter. Har två gigabyte kort just nu pga av att just de passade mina önskemål.
Gigabyte g1.sniper hade inte realtek ljudkort så därför köpte jag det (hatar realtek då de är så jevla kassa, creative chipet på gi.sniper är som natt och dag jämfört med realteks crap. Ljudet är riktigt stor skillnad, trodde inte själv det kunde skilja så i kvalitet och mic funktionen är direkt trasig på realtek chipen medan på creatives funkar det klockrent utan noise.).
Sen har jag ett gigabyte ITX FM2+ kort då det hade wifi, bluetooth, bra strömförsörjning etc till bra pris (tyvärr hade det realtek så får köra usb ljudkort till micen då det inte går att få vettig volym utan störningar annars).

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Själv har jag kört Gigabyte i flera generationer.

Jag var rätt ambivalent. Spelade helt enkelt ingen roll vad det var för märke för min del, tills för ett par år sedan, då jag köpte ett "high end" desktop moderkort från Gigabyte, som efter 2 år och några veckor "blev" instabilt. När jag började felsöka visade det sig att deras "Military grade" komponenter hade inkluderat en uppsättning kondensatorer som helt enkelt packat och flyttat. Vid kontakt med säljaren fick jag beskedet att Gigabyte inte godtog reklamationen utan att ha undersökt moderkortet. Var det ok om de skickade mitt moderkort till Gigabyte? Visst, skicka på. Efter ett par veckor hörde jag av mig till säljaren och undrade vad som hände, och fick beskedet att moderkortet hade kommit tillbaka, och att Gigabyte inte godtog det som en reklamation. Allt de kunde göra var returnera moderkortet till mig. Någon motivering hade de inte. Så jag väntade på att moderkortet skulle komma tillbaka, och när det gjorde, vände jag mig till Gigabyte och deras support. Kontentan av mycket brev-växling per email var att de kunde som längst sträcka sig till att skicka en påse med ersättningskondensatorer, garantin täckte inte dem, eftersom de ansågs vara förbrukningsvaror...
Det blir aldrig mer Gigabyte. Vad som helst annat, men inte Gigabyte.

Mer handfast "vad det är som blir använt" här är det ganska lätt att svara på. Jag vänder mig om och tittar på en hög med tomma moderkortskartonger. ett snabbt överslag säger att där är 15. MSI allihop. Tittar jag i skrubben med de gamla prylarna, ligger där lite blandat, ASUS, Gigabyte, Asrock, Supermicro, Intel, Jetway, PCChips... Blandad röra helt enkelt.
MSI, ASUS, ASRock, Supermicro och Intel är de jag hade haft som "primära val" om jag skulle plocka något i dagsläget. Att det blivit mycket MSI är mest beroende på vad man får för pengarna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag var rätt ambivalent. Spelade helt enkelt ingen roll vad det var för märke för min del, tills för ett par år sedan, då jag köpte ett "high end" desktop moderkort från Gigabyte, som efter 2 år och några veckor "blev" instabilt. När jag började felsöka visade det sig att deras "Military grade" komponenter hade inkluderat en uppsättning kondensatorer som helt enkelt packat och flyttat. Vid kontakt med säljaren fick jag beskedet att Gigabyte inte godtog reklamationen utan att ha undersökt moderkortet. Var det ok om de skickade mitt moderkort till Gigabyte? Visst, skicka på. Efter ett par veckor hörde jag av mig till säljaren och undrade vad som hände, och fick beskedet att moderkortet hade kommit tillbaka, och att Gigabyte inte godtog det som en reklamation. Allt de kunde göra var returnera moderkortet till mig. Någon motivering hade de inte. Så jag väntade på att moderkortet skulle komma tillbaka, och när det gjorde, vände jag mig till Gigabyte och deras support. Kontentan av mycket brev-växling per email var att de kunde som längst sträcka sig till att skicka en påse med ersättningskondensatorer, garantin täckte inte dem, eftersom de ansågs vara förbrukningsvaror...
Det blir aldrig mer Gigabyte. Vad som helst annat, men inte Gigabyte.

Mer handfast "vad det är som blir använt" här är det ganska lätt att svara på. Jag vänder mig om och tittar på en hög med tomma moderkortskartonger. ett snabbt överslag säger att där är 15. MSI allihop. Tittar jag i skrubben med de gamla prylarna, ligger där lite blandat, ASUS, Gigabyte, Asrock, Supermicro, Intel, Jetway, PCChips... Blandad röra helt enkelt.
MSI, ASUS, ASRock, Supermicro och Intel är de jag hade haft som "primära val" om jag skulle plocka något i dagsläget. Att det blivit mycket MSI är mest beroende på vad man får för pengarna.
B!

Det här med "Military grade" och liknande försäljningsargument är just det. Försäljningsargument. Oavsett märke.
Ta det från en som jobbar med riktig militärklassad elektronik. Det är en helt annan liga. Om konsumentelektronik verkligen innehöll riktig militärklassad elektronik skulle det ha kostat mångfalt mer.

Däremot så säger jag inte att det är dålig elektronik. Bara att det inte är riktig militärklassad elektronik. Så ta detta försäljningsargument med en nypa salt... eller... ja... en grävskopa salt för att vara ärlig.

Jag misstänker att försäljningsargumentet är mer riktat till de som också väljer dekorationer formade som vapen, ammunition, döskallar och liknande på sina moderkort.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

ASUS har jag aldrig haft problem med..Så mitt senaste val föll på ASUS Sabertooth Mark1 och än en gång bara tuffar det på

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Om jag kan så undviker jag både ASrock och Gigabyte. MSI och ASUS för min del är det som gäller.

Haft en uppsjö av diverse moderkort från både Asrock och GB, men de har fallerat relativt snabbt - även flera av samma exemplar från RMA.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP