Bra input från er alla, tack & bock.
Men jobbigt att bestämma sig....
Lade till trådlöst WIFI-kort + DVD-läsare. Då blev budgeten spräckt ganska duktigt med mina val, i7-prosessor och 16GB-intärnminne. Ca 16´000.
Så vi har försökt tänka behov, och gått på tips om just gamingdator. Då läser jag mig till att i5 funkar lika bra som i7. Minne, 8GB räcker utmärkt. Är detta rätt resonerat tycker ni?
Här är vårt nedbantade bygge: (i5, Crucial 8GB 1600Mhz, Cooler 212 EVO, lite sämre SSD), pris = 13´136:-
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7430147/2014-12-04i58gb
Sedan skulle man ju kunna köpa från olika ställen och spara mera, eller få till "i7-bygget" till samma pris kanske?
DVD, ser inte detta i några byggen. Använder man inte CD / DVD till spel längre? Eller kör man på externa spelare?
WIFI-kort. Finns det någon anledning att välja PCI-express-ansluten/inbyggd, eller funkar USB-varianterna lika bra tycker ni?
Om köpa utan montering, hur svårt/krångligt är det egentligen att få till installationen av Windows mm? Själva byggandet, förutsatt att man lyckas välja rätt delar , tycker jag inte känns det svårt. Det är just det här att få igång datorn och klara av själva installationen som jag och sonen känner som mer problematiskt. Hur enkelt är detta egentligen för oss noviser?
Mvh ved3t