The Pirate Bay i intervju efter tillslaget – inga planer på comeback

Permalänk
Medlem

Jag förutspår en framtid med distribuerade servrar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasa1:

Med TPB borta så siktar dem in sig på nästa site och sedan nästa site osv. Tillslut kommer dem till de siterna du använder, så om jag var du skulle jag bry mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det dyker dock upp nya sajter snabbare än dom plockas ner. Så om ens favoritsida plockas ned får man helt enkelt hitta nya alternativ, för 5,2 miljoner användare av TPB tog det bara någon dag.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Itunes, Spotify, Steam, good old games(GoG), Netflix räcker till det mesta(allt?)

Tagit bort citat enligt §7
Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Haha intressant att höra vissa prata om moraler men ändå delge att man laddar ner upphovsrättat material. Snacka om att försöka sätta sig på höga hästen som uppenbarligen saknar något ben.

Visst är det tråkigt att viss media kommer hit med fördröjning men om man väljer att följa det svenska utbudet så bör väl inte väntan mellan ex säsonger vara så mycket längre här i Sverige jämfört med hur länge man får vänta i andra regioner? Jag pratar alltså från det datum då sista avsnittet sänts för en säsong tills nästa säsong påbörjas.

Men har man en gång börjat med nerladdning så är det såklart väldigt svårt att sluta då väntetiden på något nytt i Sverige lär ta evigheter men det är trotts allt personen i fråga som satt sig själv i sitsen.

I WANT IT ALL AND I WANT IT NOW!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Finns det någon tjänst där man kan få se de senaste filmerna i 3d utan komprimering? Jag har en projektor, så att titta på komprimerat material går bort och att beställa bluray-filmer tar för lång tid.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Funkar inte oldpiratebay?

Edit:
Hmm, verkar inte gå att skapa konto där

Den databas de har återställt verkar sakna flera torrents. Jag har haft torrents där sedan 2009 och ingen av dem är med. Söker man Ozzed får man upp Ozzy istället, så det är bara visa torrents som ligger där tydligen, och som du säger så verkar det inte gå att skapa konto heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Druiderna vann kriget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Jag förutspår en framtid med distribuerade servrar.

Du menar typ Tribler?

Tanken är fin, men sist jag testade var det segt så in i helvete, plus att nätverket verkar krylla av barnporr och virus.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Itunes, Spotify, Steam, good old games(GoG), Netflix räcker till det mesta(allt?)

Det är ju inte gratis.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Vafan, hur ska jag nu fixa filmer, musik och spel?

Netflix, HBO, Spotify etc...

Det finns massor av alternativ nu för tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Netflix, HBO, Spotify etc...

Det finns massor av alternativ nu för tiden!

Jo, men inget är ju gratis.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Men nu handlar det om att du inte orkar vänta på att det ska komma hit "inom rimlig tid". Om du hade följt ditt eget exempel så finns det ju ingen ursäkt för att ladda ner överhuvudtaget. Eller är det bara rätt att ladda ner piratkopior när det gynnar egna ändamål?

Jag är inte emot fildelning, men ditt argument är rent ut sagt löjeväckande.

Skrivet av Neon:

Haha intressant att höra vissa prata om moraler men ändå delge att man laddar ner upphovsrättat material. Snacka om att försöka sätta sig på höga hästen som uppenbarligen saknar något ben.

Visst är det tråkigt att viss media kommer hit med fördröjning men om man väljer att följa det svenska utbudet så bör väl inte väntan mellan ex säsonger vara så mycket längre här i Sverige jämfört med hur länge man får vänta i andra regioner? Jag pratar alltså från det datum då sista avsnittet sänts för en säsong tills nästa säsong påbörjas.

Men har man en gång börjat med nerladdning så är det såklart väldigt svårt att sluta då väntetiden på något nytt i Sverige lär ta evigheter men det är trotts allt personen i fråga som satt sig själv i sitsen.

Skrivet av DevilsDad:

Fast det går att få tag i. Du får bara vänta lite. Det hela handlar om att vissa distributionsväger inte passar honom, och han generaliserar att de som passar honom borde passa alla andra. Och därför, om andra människor har andra motiveringar till att ladda ner saker, är de omoraliska enligt honom. Klockrent hyckleri.

Kan hålla med om att det jag skrev först var hyckleri. Uppdaterade mitt ursprungliga inlägg, men skriver även här. Kollade igenom min download mapp och märkte att jag faktiskt inte hade laddat ner någon serie det senaste året. Hade fått för mig att jag gjort det. Men det var senast i våras jag följde någon serie som jag inte kollade igen i efterhand på netflix, så hade glömt hur jag såg dem. Kom på att de program jag följt har gått att se antingen på kanalens hemsida, eller via någon tjänst som netflix eller hbo nordic. Sen väntar jag ofta med att se serier tills de kommer till Netflix. Så även alla tv-serier jag kollar på betalar jag för.

Första inlägget blev fel då det var lite svårt att skriva och tänka efter, medans jag höll på att bräna mandlar i mängder för jobbet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

***bort/mod*** Nej tack. Finns ingen vettig anledning det ska ens finnas en fördröjning på utbudet.

Istället för att se pirater som en den hemska boogeyman.. Så kanske film/TV bolagen bör se dem som konkurrenter, iallfall när det handlar om service kvalitet.

Tänk om vi skulle gjort som film bolagen ville när typ TVn uppfanns. De såg det som ett hot mot bio industrin. Om fick de exakt som de ville så skulle vi inte ha TVn, kopiatorn eller ens kasettband.

Jag förstår de vill tjäna pengar. Och naturligtvis ska de få göra det. Men man måste också samtidigt värna om konsumentens rättigheter.

Och istället för att förhindra och blockera ny teknik som hotar dem. Så borde de anpassa sig till den nya tekniken.

Ovårdat språk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Så länge som pappskallarna inte erbjuder en globallösning där alla som vill kan få samma utbud samtidigt givetvis mot betalning tänker iaf inte jag ge en krona till deras verksamhet, känner inte riktigt ångest heller. Det finns kanaler att distribuera detta digitalt men de vill bara inte. Kan de vara envisa så kan även jag.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Oggmeiler:

Betala för det då snålis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Som med det mesta annat här i världen så brukar folk vilja ha betalt för det jobb de gör. Så även med media.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv

Tanken som slog mig nu var när dom snackade om hur TPB aldrig skulle gå att släcka ner, det skulle förflyttas ut i molnen högre och högre upp och där några stationära servrar inte längre skulle finnas utan allt skulle finnas i "luften" på något sätt.

I'm dissapoint. Hoppas verkligen den återuppstår inom 8 månader.

Permalänk
Inaktiv

När ska filmindustrin förstå att streaming är det som gäller. Betalar ju iofs för netflix med utbudet är så jäkla kasst, dessutom tar det hundra år innan nytt material kommer upp.

Hade jag fått som jag vill så hade det funnits en site som streamar ALLT som finns och fungerar som en privat tracker. Alltså jag skall kunna få tag på en bluray film utan att den ska sönderkomprimerad, och för att dom ska slippa serverbelastning så körs mestadels på p2p, seeda 100Gb och sedan får man streama 100 GB eller liknande.

Hade nog kunnat betala 200 - 400 kr per månad beroende på hur bra dom hade gjort det.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Kvalitén på Netflix är ju kass.

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holymacaloly:

Kör du i webbläsare? Om du gör det så kan jag förstå att du tycker så. Men om du kör med en spelkonsol eller win 8 appen så förstår jag verkligen inte vad du pratar om. Rätt bra kvalitet på Netflix med deras "super HD", vilket nu finns på det mesta, tycker jag.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Om man tittar på löner till skådespelare och pengar som artister tjänar så tycker jag faktiskt inte att de ska gnälla.
Släpps en bra film så är ofta hela kostnaden för projektet inspelat under första veckan, och det är bara i USA. Resten av tiden som filmen visas, det säljs spel som görs på filmen och plastgubbar som görs från filmen är alltså bara plus.
Skulle jag ha ett företag som bara kunde räkna pengar i fickan två veckor efter lansering så skulle jag skratta hela vägen till banken.

Är det rimligt att en skådespelare tjänar 500 miljoner/år, är det rimligt att en artist tjänar 500 miljoner/år. Nej är mitt svar.

***bort/mod***

§7
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Kör du i webbläsare? Om du gör det så kan jag förstå att du tycker så. Men om du kör med en spelkonsol eller win 8 appen så förstår jag verkligen inte vad du pratar om. Rätt bra kvalitet på Netflix med deras "super HD", vilket nu finns på det mesta, tycker jag.

Jag som trodde det var samma kvalitet i webbläsaren och appen. Ska genast ladda ner den.

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Netflix SuperHD ska ligga på 6-7Mbit/s...inte speciellt högt, men det duger absolut (för min del). Hoppas de hoppar på H265- och/eller VP9-tåget snart

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holymacaloly:

Jag som trodde det var samma kvalitet i webbläsaren och appen. Ska genast ladda ner den.

Hemsidan har 720p tror jag. Appen/konsolerna har 1080p med rätt mycket högre bit rate.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Problemet vi har i denna bransch är att konkurrens mellan bolagen ej är bra för konsumenterna. Det finns bra betaltjänster, men utbudet är kasst p.g.a konkurrensen. Alla streaming företag har ju sitt egna lilla hörn med sina saker och det går inte att få tag i allt komplett. Här skulle det behövas ett bolag eller IAF ett avtal med alla stora film-producenter att släppa filmerna på samma tjänst.
Detta måste också göras betydligt tidigare i anslutning till biopremiärer för annars kommer folk gå och ladda ner de första 720\1080p rippet som släpps. Lägg en högre månadsavgift på detta, säg 500 kr i månaden per hushåll. Så kommer de nå större publik och få in mer pengar än från bio.

Tyvärr kommer det aldrig gå att få ihop dessa filmbolag i samma båt och därför aldrig kunna konkurrera med gratis och fullt utbud.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Ladda ner upphovsrättsskyddat material är fel då jag tycker folk som vill ha pengar för sitt arbete ska få det.
Man vill ju inte tex hjälpa till och snickra ett hus utan betalning?
Läste en artikel idag jag tycker kan vara intressant att förmedla till dem som ladda ner, att nu har en fast bot kommit.

Straffet för att ladda ner en film från en piratsajt ska vara 50 dagsböter. Det slår högsta domstolen fast i en färsk dom. För en person med en månadsinkomst på 40 000 kronor före skatt blir det totalt omkring 20 000 kronor i böter. Den som har barn hemma får någon tusenlapp i rabatt, medan en förmögenhet över 1,5 miljoner höjer boten.

Domen gäller en person som laddat ner 60 filmer via protokollet Bittorrent som används på piratsajter som exempelvis Pirate Bay. I Bittorrent sker normalt en automatisk uppladdning till andra fildelare, och i det här fallet var 57 av filmerna tillgängliga en kort tid efter nedladdningen, och tre filmer en längre tid.

När en person döms för flera brott samtidigt är praxis är att straffet för varje enskilt brott sänks successivt. Det sammanlagda straffet i sådana fall är maximalt 200 dagsböter, och i den aktuella domen blev straffet 180 dagsböter.

Det är första gången som Högsta domstolen tar upp ett liknande fall, och domen är en skärpning av Hovrättens bedömning som var 160 dagsböter.

I en annan färsk dom i Västmanlands tingsrätt döms en person till 4,3 miljoner kronor i skadestånd för att ha gjort en svensk film tillgänglig via nätet, plus 160 timmars samhällstjänst för tillgängliggörande av 517 filmer.

Och något tidigare dömdes en person av Uppsala tingsrätt till fem månaders fängelse för att ha drivit tjänsten Tankaner.com, med länkar för nedladdning av filmer.

– Polisen blir allt duktigare, och det är ett stort antal processer som når domstolarna nu, kommenterar Henrik Pontén, jurist vid konsultföretaget Rättighetsalliansen som arbetar med olika former av nätbrott.

Ändå är det en liten del av alla som laddar ner filmer illegalt som åtalas.

Personerna som driver Rättighetsalliansen är desamma som tidigare arbetade i den ekonomiska föreningen Svenska Antipiratbyrån. Rättighetsalliansen säger sig också stå bakom anmälan som ledde till polisens razzia mot fildelningssajten The Pirate Bay i förra veckan.

– Vi kunde lämna detaljerad och omfattande information om Pirate Bay till polisen, säger Henrik Pontén.

Enligt Henrik Pontén var tekniken för att dölja sajtens datorer särskilt avancerad, och han betraktar därför tillslaget som en framgång.

Pirate Bay försvann från internet direkt efter razzian, men innehållet finns nu tillgängligt på sajten Old Pirate Bay som drivs av torrentsajten Isohunt. Enligt Venturebeat.com innehåller sajten både det tidigare materialet och nytt innehåll. Samtidigt rapporterar Venturebeat om andra kopior av Pirate Bay utan nytt innehåll, och i något fall även sajter med falskt innehåll och försök att ta betalt av användare.

Polisen har nu startat en förundersökning utifrån materialet som beslagstogs vid razzian, men någon tidplan för åtal finns ännu inte.

– Det är väldigt mycket material att gå igenom, konstaterar Paul Pintér, nationell samordnare för immaterialrättsliga brott.

Enligt Henrik Pontén har illegal fildelning minskat de senaste åren. Delvis kan det bero på ett ökat utbud av legala filmtjänster, men Henrik Pontén tror också att det beror på en övergång till sajter där innehållet strömmas i realtid, exempelvis Swefilmer och Dreamfilm.

Att driva sådana sajter utan licens från rättighetshavare är illegalt, men rättsläget för dem som tittar på film via sajterna är oklart. För att göra sig skyldig till upphovsrättsbrott måste en kopia av filmen lagras på datorns hårddisk, och exakt vad som lagras i datorn medan filmen strömmas kan skilja sig från sajt till sajt. Dessutom är det oklart om kopian måste vara framställd från en illegal kopia för att den som tittar ska vara skyldig till upphovsrättsbrott.

– Det är en fortfarande en gråzon som var och en får tolka som man vill, men ska man vara säker ska man titta via lagliga sajter, säger Paul Pintér.

En anledning till intresset för fildelningssajter och streamingsajter är att utbudet på de legala sajterna fortfarande begränsas av visningsrättigheter, så att även äldre filmer ofta bara finns tillgängliga under en begränsad tid.

– Helt klart finns det brister. Det finns flera åtgärder man borde ta tag i men de legala sajterna blir snabbt betydligt bättre, säger Henrik Pontén.

Dold text
Lång inklippt artikel flyttad under spoiler-tags för den som vill läsa.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Holymacaloly:

Du kör/körde med Netflix BAS va

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

***bort/mod*** Nej tack. Finns ingen vettig anledning det ska ens finnas en fördröjning på utbudet.

Istället för att se pirater som en den hemska boogeyman.. Så kanske film/TV bolagen bör se dem som konkurrenter, iallfall när det handlar om service kvalitet.

Tänk om vi skulle gjort som film bolagen ville när typ TVn uppfanns. De såg det som ett hot mot bio industrin. Om fick de exakt som de ville så skulle vi inte ha TVn, kopiatorn eller ens kasettband.

Jag förstår de vill tjäna pengar. Och naturligtvis ska de få göra det. Men man måste också samtidigt värna om konsumentens rättigheter.

Och istället för att förhindra och blockera ny teknik som hotar dem. Så borde de anpassa sig till den nya tekniken.

Hur gör du när allehanda hårdvaruföretag släpper produkter i olika regioner? Blir det då rätt att "stjäla" produkten från något lager?

Ex, ett brädspel har släppts i USA, jag skulle vilja köpa det nu men det finns inte i Sverige, detta är mer eller mindre standard. Vad är då rätt? Kan jag få stjäla produkten för att lära producenterna\utgivarna hut som inte levererar till min dörr på premiärdagen? Nej självklart inte, man får försöka slita sig från sina barnfasoner och vänta på sin tur.

Varför ska man behöva vänta? Antar att det finns logiska anledningar till det, ex rättigheter, logistik, översättning, lagar, certifieringar m,m.

Visst kan man tycka att filmbranschen borde hänga med i tekniken men då måste man också ställa sig själv frågan, vad hade varit en bättre lösning som faktiskt hade kunnat fungera? Hade en netflix lösning kunnat fungera? Min erfarenhet av netflix är att de har ett ganska tunt och gammalt utbud för oss i Sverige och detta är vad vi får för våra 89 kr månaden. Dessutom är kvalitén ingen höjdare, blu-ray är MÅNGA gånger bättre. Säg istället att vi skulle få allt som produceras ögonen by i rimlig blu-ray kvalité(hur nu detta skulle lösas över nätet), vad skulle en sådan tjänst kosta i månaden? 500 kr? 1000 kr? Även om det hade varit ett rimligt pris så hade det troligen varit få som betalat(antar jag?).

Visst man kan sitta o säga att det är övervärderat men sätt dig ner några minuter och fundera på vad som kan vara rimligt värde. Hur mycket jobb krävs det verkligen för att producera en film eller serie? Hur många är involverade? Gör gärna en jämförelse med spelbranschen, de är en bråkdel av deltagarna men ändå kostar ett spel minst dubbla och ibland trippla priset.

Slutligen, om du verkligen har stort intresse för film och serier så är det i ditt eget intresse att köpa materialet. Som de flesta vet så läggs serier oftast ner på grund av dåliga siffror och väljer folk att ladda ner så blir siffrorna botten direkt. Om man nu absolut måste ha materialet kort efter premier så antar jag att man kan importera som med de flesta andra produkter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Slutligen, om du verkligen har stort intresse för film och serier så är det i ditt eget intresse att köpa materialet. Som de flesta vet så läggs serier oftast ner på grund av dåliga siffror och väljer folk att ladda ner så blir siffrorna botten direkt. Om man nu absolut måste ha materialet kort efter premier så antar jag att man kan importera som med de flesta andra produkter.

Nu blev jag lite nyfiken, men har du några fakta på att serier läggs ner pga piratkopiering? Min uppfattning är att serier oftast läggs ner för att de antingen kört så länge att tittarna börjar tröttna och tittarsiffrorna (som jag antar är beräknade baserat på "reguljärt" TV-tittande främst) dalar. Eller för att en serie helt enkelt inte håller upp förväntade tittarsiffror. Många serier som faktiskt gått plus/har flera miljoner tittare läggs ner för att bolagen istället vills satsa på något nytt som förhoppningsvis drar in mer pengar på samma sändningstider.

GoT är väl en av de mest piratkopierade serierna, men jag tror inte att de skulle lägga ner serien med argumentet att de pga piratkopieringen inte drar in tillräckligt mycket.

Men det är bara min uppfattning, har du fakta så bring em

Skrivet av biorrith:

Ja eller hur. Förr så släpptes i stort sett alla spel som en Demo så man kunde prova först.
Idag så är alla spel "köp och var nöjd". Jag tror detta kan vara en ganska bidragande anledning till piratkopiering, man vill inte köpa grisen i säcken liksom.

Ubisoft förbättrar inte saken heller...Tycker synd om alla som är missnöjda med kvaliteten på bla. Assassins Creed Unity, FarCry 4 osv.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tankade spel fram till 2 år sedan då jag började köpa dem på tex steam eller humblebundle. Filmer tankar jag då inget bra medium existerar imo. (Popcorntime) musik kör jag spotify premium.

Använder Popcorn time för det mesta, när Netflix eller något annat liknande kan erbjuda nyare filmer då blir det intressant och då skulle jag gärna betala en månadskostnad på 100kr eller kanske lite till