Elektrolyter för Creative xi-fi titanium fatality pro

Permalänk
Medlem

Elektrolyter för Creative xi-fi titanium fatality pro

Som rubriken säger så undrar jag om det finns några elektrolyter som passar bra ihop med det här kortet. Visst så fungerar väl ''vanliga'' Panasonic men finns det någon som är speciellt bra för ljudkort? Det skulle även vara trevligt att få höra om någon annan har gjort någon förändring för detta kort.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolsa:

Som rubriken säger så undrar jag om det finns några elektrolyter som passar bra ihop med det här kortet. Visst så fungerar väl ''vanliga'' Panasonic men finns det någon som är speciellt bra för ljudkort? Det skulle även vara trevligt att få höra om någon annan har gjort någon förändring för detta kort.

Varför skall du byta?

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Varför skall du byta?

Bättre ljud kanske.

Permalänk
Rekordmedlem

Var sitter kondensatorerna du vill byta och vad förväntar du dig att tjäna på det ? Det finns mycket myter om kondensatorer i signalvägen i ljudkretsar och visst finns det lämpliga och olämpliga, men det har inte så mycket med om det är elektrolyter eller inte att göra utan har mera med kretsens totala egenskaper att göra.
Jag har hört ett moddat x fi elite pro kort men det kortet hade framförallt totalt ombyggd strömförsörjning och det var även försett med keramiska kondingar ute vid ickretsarna, det lät mycket bra, men det var pga en rejält ombyggd spänningsstabilisering och filtrering av elen från nätdelen.
Sedan så krävs det bra förutsättningar för att höra de här relativt sett små skillnaderna, så innan man har ett bra rum och ljudsystem så är det ofta inte lönt jobbet, så har du ett bra lysningsrum och ljudsystem, annars bör du börja i den änden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas väl på lite ''bättre'' ljud. Visst så finns det de som säger att det gör världens skillnad och de som säger att det blir sämre men ända sättet för mig att veta det är om jag testar.
Jag kör med min Yamaha CR-2020 och mina Pioneer HPM-70 och enligt mig så är de rätt känsliga för ''förändringar'' så det går säkert att få ljudet lite ''bättre''.

Jag har väl planerat att byta alla kondensatorer mot lite bättre sort, de som sitter nu är ju inga ''super kvalitets''. Elna tycker jag verkar som ett bra val men de är svåra att hitta här i Sverige. Panasonic gör ju även fina elektrolyter men de är inte så inriktade på ljud utan de är mer för ''allmänt bruk''.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett bättre ljudkort för proffsbruk istället.

Kommer ihåg när brorsan skaffade extern DA/AD (med instrumentingång) som snackade USB med datorn.

Där kan vi tala om skillnad i ljudkvalité !

Prylar för proffsbruk eller mer avancerade användare har oftast en bättre genomtänkt grundkonstruktion från början.

Du lär inte få någon billig konstruktion att låta bra genom att byta lite småkomponenter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har väl funderat på nytt ljudkort men nja, lite väl dyrt än så länge. En DAC som kopplas till USB vill jag inte ha, allt som har med USB är bara dåligt (min erfarenhet...) och jag vill ha 5.1 ljud då jag ibland spelar spel. Jag är även rädd att ljudet blir lite väl ''modernt'', kallt och vasst. Tycker att ljudkortet jag har nu är för modernt men jag får inte plats med något annat i chassit.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förmodar att det mest handlar om placebo om du inte har nån ingenjörsamässig förklaring till varför det skulle skilja, en kondensator kan påverka nån filterfunktion eller liknande, men att bara byta ut en mot nått annat ger sällan nått annat än placebopåverkan om kondensatorn inte har andra elektriska parametrar och på nått sätt byter värden, det går att mäta i så fall, men att byta mellan en elektrolyt eller en papper i olja eller nån plastkonding påverkar inte ljudet om de har samma elektriska egenskaper, det kan påverka hållbarhet och liknande, men för att det ska bli en ljudpåverkan så krävs det att de elektriska egenskaperna ändras, och en sådan förändring där man byter värden på en komponent är nått annat än att ett visst fabrikat skulle vara bättre än ett annat fastän komponenten har samma elektriska parametrar, det strider mot fysikens lagar och märker man skillnad så ska man fundera på vad man egentligen ändrat, för om det hörs skillnad så har man påverkat någon elektrisk egenskap, men är kretsen bra designad så har man räknat med samtliga egenskaper hos en komponent, passiva komponenter är sällan rena i sina parametrar utan man ska se dem som RCL och om man tar hänsyn till det när man simulerar så blir det bra, tex högtalarfilter är ett sånt område där bra konstuktörer tar med tex serieresistansen i en spole medans de som gör simpla filter bara ser det som en ren induktans som saknar resistans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag håller delvis med dig att de elektriska egenskaperna inte ändras om jag byter mot likadana elektrolyter men det skiljer på elektrolyt och elektrolyt. ESR, hur den är uppbyggd, vad den är byggd av med mera kan göra en liten inverkan på kortet. Elektrolyterna som sitter nu är billiga som max kan kosta 1kr styck men det finns de som kan kosta 50kr styck.
Jag kan i alla fall säga att de elektrolyter som sitter nu inte gör någon förbättring för ljudet när det gäller deras egenskaper.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

Jag kan trolla lite med gamla kablar med coola kontakter så kan du köpa dem av mig till ett överpris.

Jag lovar, det låter bättre om det står rätt saker tryckt på sladden

Sen fattar jag inte vad du menar med att det skulle låta för modernt, kallt och vasst ?

Häng en filt över högtalarna om du inte vill höra ljudet ?

Varför tror du att 50ggr dyrare komponenter skulle låta bättre i en kretslayout som är gjord för billigaste komponenterna du kan hitta ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Visst så är det bra att ha ett kort som är ''bra'' redan från början men som sagt, lite väl dyrt än så länge...

Jag gillar ''retro'' prylar mer än moderna. Rör för det mesta så ''modernt'' ljud för mig blir för kallt och vasst. Det är lite svårt att beskriva men så är det bara.
Att hänga en filt över högtalarna skulle lösa problemet men då försvinner all diskant istället.

Dyrare=bättre (oftast) och då kan ljudet bli bättre hoppas jag. Det spelar ingen roll hur mycket chipet kostar, är det bra komponenter som styr chipet så fungerar det bättre än om det skulle vara dåliga komponenter.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo men det jag menar är att man oftast ändrar på verkliga fysiska parametrar om man byter en konding, det kan mycket väl bli skillnader, men det beror inte på materialet eller fabrikatet utan på att det skiljer i elektriska egenskaper, en konding som byts mot något annat som har samma värden kommer inte att gå att höra skillnad på, men ändrar man tex inre resistansen så har man faktiskt gjort om kretsen och verkligen påverkat något, även om kapacitansen är densamma, det är sånt här som brukar generera ändlösa diskussioner på de audioforum där man inte mäter utan bara lyssnar och inte tar hänsyn till alla inblandade parametrar.

Det här är även en av anledningarna till tex biwiredebatten och liknande, man ändrar filterparametrarna när man ansluter 2 parallella kablar, men det diskuteras ofta inte alls utan det är "kabeln" som är det som betyder nått, det är ungefär samma sak som att byta en kondensator utan att ta hänsyn till annat än kapacitansen, det är sällan det enbart skiljer i kapacitans mellan 2 olika fabrikat, och har man designat kretsen med hänsyn till alla parametrar och inte enbart en kapacitans så blir det annorlunda (oftast sämre) vad än man byter till, hur ett billigt ljudkort är designat vet jag inte, men tillverkarna lär nog simulera allt eftersom det är billigt och man ändå måste ha datorstöd för att göra kortet, däremot kanske de har budget som en stark parameter, men i så fall är det inte lätt att veta hur en optimal komponent ska vara utan att räkna på det , att bara byta och få skillnad innebär inte att det automatiskt blir bättre, men man brukar ofta själv tycka att om det händer något så är det alltid bättre, speciellt om man själv har moddat nått, så man bör även mäta och kolla vad som verkligen händer när man ändrat, för om man ändrar tillbaka efter några veckor brukar man tycka att det nya (ursprungliga) är bättre Det här gäller om det är små förändringar som det ofta handlar om i sånna här sammanhang, det är mycket lätt att lura sig själv då om man inte har mätt och kan se vad som verkligen händer.
Det är tex så att de flesta upplever en liten ökning av distorsion som att dynamiken ökar och att man inte upplever små, säg <0.1dB, nivåförändringar som nivåändringar utan som att ljudkaraktären ändras.

Det finns en del komponenter som är mer "rena" alltså har mindre sekundära egenskaper och de är ofta dyrare, ibland kan de vara bra och kanske helt nödvändiga, men ibland är de totalt onödiga, man kan tex ändå behöva en serieresistans i en krets och då kan man lika gärna ha den som "parasitegenskap" i en annan komponent som att ha den separat, byter man då ut den "dåliga" komponenten mot en "bra" så blir kretsen i sin helhet sämre.

Min erfarenhet av ljudkort är att de påverkas mest av strömförsörjningen och av att komma ut från datorlådan, störningarna inuti lådan är stora, så är man ute efter bästa ljud är det troligen mest prisvärt att modda strömförsörjningen och försöka skärma innan man ger sig på att pilla med kondensatorer i signalvägen om de inte är direkt felaktiga.

Sedan kan det o andra sidan vara roligt att modda bara för att ha det som hobby och lära sig saker

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite som kablar för 5-10 000kr som jag såg hos en kille.

Snacka om bluff.

Helt vanliga kopparkablar med något coolt hölje och udda kontakter med rätt loggor på.

Lägger man ljudkortet utanför datorn som när man har extern DA/AD så är risken för störningar från datorns inre också mindre, särskilt om man har designat ljudmodulen på ett vettigt sätt.

Med tanke på alla switchomvandlare och annat som avänder höga frekvenser i ett datorchassi så är det knappast optimal miljö för ett ljudkort - vilket ställer höga krav på design.

Trådnamnet som talar om "elektrolyter" istället för kapacistanser är lite ironiskt.

Är man ute efter en specifik egenskap hos en komponent eller tillverkningsmetod ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Placeringen av ett ljudkort i en dator är ju inte så speciellt bra egentligen. Bästa vore att ha en egen strömförsörjning till ljudkortet och att koret sitter en bit från datorn men det blir också komplicerat. Detta ljudkortet är dock avskärmat men visst finns det många störningar.

När man letar efter olika komponenter, allt från motstånd till chip så är egenskaper en viktig del men tillverkningsmetoden kan lika väl vara lika viktig. Man ska helst välja egenskaper före tillverkning om det är till något som bara ska fungera i kanske 10år som ett ljudkort. Men tar vi min Yamaha 2020 som förhoppningsvis ska hålla i 40 år till så är tillverkningen lika viktigt. Sen finns det olika bra/dåliga märken men det är bara erfarenhet som kan säga det.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Min erfarenhet av ljudkort är att de påverkas mest av strömförsörjningen och av att komma ut från datorlådan, störningarna inuti lådan är stora, så är man ute efter bästa ljud är det troligen mest prisvärt att modda strömförsörjningen och försöka skärma innan man ger sig på att pilla med kondensatorer i signalvägen om de inte är direkt felaktiga.

Sedan kan det o andra sidan vara roligt att modda bara för att ha det som hobby och lära sig saker

Kan man på något sätt se/höra om ljudkortet i datorn störs? Jag är så helnöjd över att ha investerat i ett ljudkort och blir fundersam om jag får maximal prestanda.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Kan man på något sätt se/höra om ljudkortet i datorn störs? Jag är så helnöjd över att ha investerat i ett ljudkort och blir fundersam om jag får maximal prestanda.

Använd dina öron.
Det är lite svårt att höra om det är störningar om man inte kan jämföra med ett kort där man vet att det inte finns några. Lättast är att lyssna efter missljud som pop, sus brus mm.

Ett annat sätt är att använda ett oscilloskop och kolla om det finns något ljud på strömmen in till kortet.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan prova att bara lyssna på brusgolvet i ljudkortet, man ser helt enkelt till att inte generera några ljud i datorn via ljudkortet, vrider upp nivån på ljudsystemet högt och lyssnar på hur tyst det är, hör man hur brusgolvet ändras när man belastar grafikkort, diskar cpu och på andra sätt ändrar på förutsättningarna inuti datorlådan så vet man att man inte har ett optimalt system ur ljudsynpunkt, är det däremot ett helt rent brusgolv som inte påverkas av något datorn gör och dessutom har mycket låg nivå på bruset så är det bra.

Ett annat enkelt test man kan prova "störmiljön" med är att ta en radio och stänga av den funktion som sänker känsligheten när man kanalsöker, har man ingen separat knapp för det så kan det ofta vara samma som att kanalsöka i mono istället för stereo, eller att söka manuellt i stället för auto/scan eller vad det kan heta på den radio man har, Man kan ofta tydligt höra bruset en pc sänder ut på fm bandet, själv har jag inga problem alls att lyssna på Norsk radio när datorn är av, men det är helt omöjligt när den är på, det går även att höra fler lokalradiostationer när pcn är av, Det här kan till viss del påverkas lite av "spread spectrum" inställningen de flesta moderkort har för cpun, det är en funktion tillverkarna oftast har aktiv när de ska passera tester där man mäter störnnigar, men efter det så stängs den oftast av och jag tvivlar på att någon som klockar någonsin vill ha den på, men den sänker för det mesta störnivån datorn genererar, man gör störningen mer bredbandig men samtidigt får den lägre amplitud.

Lyssna igenom brusmattan på fm bandet både med datorn/datorerna/övriga tillbehör/saker igång och avstängda, testa med och utan allt som främst har switchade nätdelar i sig, monitorer/tv och blurayspelare/spelkonsoler och olika laddare kan skräpa ner rejält i etern inom några meters avstånd och det kan vara intressant att åtminstone vara medveten om det även om just de sakerna inte påverkar ljudkortet direkt.

Och man kan se till att man har en korrekt jordad anläggning, en switchad nätdel (som i en pc) brukar störa rätt mycket och man brukar höra en skillnad med "radiotestet" om höljet är skyddsjordat eller inte och det kan dessutom även minska jordströmmar mellan apparaterna om det är korrekt jordat, annars kan man isolera datorn galvaniskt från ljudsystemet med tex en transformator.
Det är väl så man kan testa utan mätinstrument.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolsa:

Använd dina öron.
Det är lite svårt att höra om det är störningar om man inte kan jämföra med ett kort där man vet att det inte finns några. Lättast är att lyssna efter missljud som pop, sus brus mm.

Ett annat sätt är att använda ett oscilloskop och kolla om det finns något ljud på strömmen in till kortet.

Haha. Jag ska nog testa att använda öronen, återkommer
Skämtåsido. Det är lite svårt att använda öronen nu när de har vänjt sig vid ett krispigt ljud. Men om det finns någon form av störning så skulle det var trevligt att finna det. Ska försöka låna ett oscilloskop för att se. Tack för tipset

God fortsättning

Skrivet av mrqaffe:

Man kan prova att bara lyssna på brusgolvet i ljudkortet, man ser helt enkelt till att inte generera några ljud i datorn via ljudkortet, vrider upp nivån på ljudsystemet högt och lyssnar på hur tyst det är, hör man hur brusgolvet ändras när man belastar grafikkort, diskar cpu och på andra sätt ändrar på förutsättningarna inuti datorlådan så vet man att man inte har ett optimalt system ur ljudsynpunkt, är det däremot ett helt rent brusgolv som inte påverkas av något datorn gör och dessutom har mycket låg nivå på bruset så är det bra.

Testade din metod och från högtalarna kom ett minimalt brus när datorn var i idle. När jag testade olika benchmarks så ökade bruset från högtalarna något. Tack.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan prova att bara lyssna på brusgolvet i ljudkortet, man ser helt enkelt till att inte generera några ljud i datorn via ljudkortet, vrider upp nivån på ljudsystemet högt och lyssnar på hur tyst det är, hör man hur brusgolvet ändras när man belastar grafikkort, diskar cpu och på andra sätt ändrar på förutsättningarna inuti datorlådan så vet man att man inte har ett optimalt system ur ljudsynpunkt, är det däremot ett helt rent brusgolv som inte påverkas av något datorn gör och dessutom har mycket låg nivå på bruset så är det bra.

Ett annat enkelt test man kan prova "störmiljön" med är att ta en radio och stänga av den funktion som sänker känsligheten när man kanalsöker, har man ingen separat knapp för det så kan det ofta vara samma som att kanalsöka i mono istället för stereo, eller att söka manuellt i stället för auto/scan eller vad det kan heta på den radio man har, Man kan ofta tydligt höra bruset en pc sänder ut på fm bandet, själv har jag inga problem alls att lyssna på Norsk radio när datorn är av, men det är helt omöjligt när den är på, det går även att höra fler lokalradiostationer när pcn är av, Det här kan till viss del påverkas lite av "spread spectrum" inställningen de flesta moderkort har för cpun, det är en funktion tillverkarna oftast har aktiv när de ska passera tester där man mäter störnnigar, men efter det så stängs den oftast av och jag tvivlar på att någon som klockar någonsin vill ha den på, men den sänker för det mesta störnivån datorn genererar, man gör störningen mer bredbandig men samtidigt får den lägre amplitud.

Lyssna igenom brusmattan på fm bandet både med datorn/datorerna/övriga tillbehör/saker igång och avstängda, testa med och utan allt som främst har switchade nätdelar i sig, monitorer/tv och blurayspelare/spelkonsoler och olika laddare kan skräpa ner rejält i etern inom några meters avstånd och det kan vara intressant att åtminstone vara medveten om det även om just de sakerna inte påverkar ljudkortet direkt.

Och man kan se till att man har en korrekt jordad anläggning, en switchad nätdel (som i en pc) brukar störa rätt mycket och man brukar höra en skillnad med "radiotestet" om höljet är skyddsjordat eller inte och det kan dessutom även minska jordströmmar mellan apparaterna om det är korrekt jordat, annars kan man isolera datorn galvaniskt från ljudsystemet med tex en transformator.
Det är väl så man kan testa utan mätinstrument.

Ja det var ju lite enklare. Jag provade också att köra med benchmark men det lilla brus som redan fanns var samma. Måste haft lite tur när jag byggde datorn.
Jag provade också med mitt oscilloskop på diverse strömkablar och det såg faktiskt bra ut. Störningar fanns det men inte så mycket som jag trodde.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan skilja ganska mycket i störnivåer beroende på hur man lyckats med mixen av prylar, det märks även i en del trådar där vissa bara skyller allt på ljudkortet utan att ta hänsyn till övriga delar medans andra inte har några problem alls med samma kort, men generellt så bör man få ut adc/dac delen ur datorn och den bör ha en egen nätdel om man har höga krav och om man har ljudkortet i datorn så kan det vara mycket bra med en transformator på utgången, den ger både en galvanisk avskiljning och den blir även ett bandpassfilter, den släpper inte igenom dc och dess kärna fungerar som en drossel mot det mest högfrekventa skräpet om den är rätt dimensionerad.
Det med att grafikkort ofta stör kan även bero på bildkabeln, bättre kablar brukar ofta ha feritkärnor just för att dämpa störningar som strålas ut av kabeln, man kan labba lite med att montera på egna kärnor om man vill, ibland kan det även påverka om man flyttar på kablar både inuti och utanför datorlådan, man kan alltid prova att skilja på kablar och se till att de inte ligger parallellt med varandra så gott det går. Det kanske blir bättre om man kopplar bort de interna kablar som går till lådans kontaktpanel.
En sak som kunde vara rolig att testa är att skärma cpun på nått sätt, kanske en lös kåpa eller jorda kylaren på nått bra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Några nya kondensatorer har det ej blivit men jag har bytt ut OPampen för fronthögtalarna mot en OPA1602AID och jag kan inte bli mer nöjd. Vilken skillnad, helt fantastiskt! Det som mest påverkas är diskanten men även mellan o basen låter lite annorlunda.
Chipet kan köpas på Farnell.se men enklast är om man beställer genom microkit.se.

OBS!!! Om man inte gillar diskant, byt inte....

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

Beställde hem lite nya saker förra veckan där bland annat några Elfa Silmic II fanns med till mitt ljudkort. Följde denna länk http://www.head-fi.org/t/589078/almis-x-fi-mod-hotrodding-sou...

Jag måste säga att skillnaden är helt obeskrivlig. Mycket bättre än jag någonsin kunde tro!
Med bytet av OPampen samt elektrolyterna så är det ett helt annat ljudkort.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på detta med avskärmning, finns det någon "sköld" man kan sätta på en ledig PCI-plats mellan ljudkortet och grafikkortet som avskärmar störningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampbob:

Jag funderade på detta med avskärmning, finns det någon "sköld" man kan sätta på en ledig PCI-plats mellan ljudkortet och grafikkortet som avskärmar störningar?

Hur vet du att de går igenom luften, och inte genom ledningsbanor på moderkortet eller chassi jorden ?

Vill du skärma bra får du kapsla in väl ( se radioelektronik, ofta helt inbyggt i skärmburkar ) eller ha det utanför datorn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.