HDMI, ARC, CEC och RCA. TV till extern högtalare som ljudet ska kontrolleras via TV fjärrkontrollen

Permalänk
Hedersmedlem

HDMI, ARC, CEC och RCA. TV till extern högtalare som ljudet ska kontrolleras via TV fjärrkontrollen

Jag har två saker att fråga om, första är om det kommer fungera som jag tänkt det och andra om det finns sådan produkt att köpa (var?). Det överlappar med TV-forumet men tar det här då det mest handlar om ljud. Först bakgrund, men man kan läsa röd-markerade frågorna också direkt.

Utrustning:
En några år gammal TV, Philips 40PFL6606T/12
http://www.philips.se/c-p/40PFL6606T_12/6000-series-smart-led.... Används för TV-tittande med kort i CI+ platsen.
Högtalare (som de prissänkte 200 kr dagen efter morsan plockade upp den... )
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/dockning--stereo...

Problem: Gamla farsan tittar mycket på TV. Hör dåligt gör han också, bara på ett öra. Som platt-TV:n är uppsatt på väggen (högtalare på baksidan) och "rätt" öra är så drar han på rejält hög volym till morsans förtret då det låter mest i andra delar av rummen runtomkring. Det är ingen audiofil-familj här och alltid använt inbyggda högtalare i TV-apparater. Eftersom han som sagt hör på ett öra så är ju stereo-ljud inte viktigt.

Försök till lösning: Så jag tänkte att en högtalare placerad mycket närmre honom vore bra. Och inte kosta allt för mycket. Kopplar ihop TV:n via 3,5mm hörlursutgång (finns ingen line-out) till AUX2 på högtalaren, med 3,5mm -> 2xRCA adapter och 10 meter 2xRCA-kabel. Blev den där Andersson, den hade ju Aux-in via RCA. BT-funktionen osv. kommer inte användas. Låter väl sådär, farsan tycker det duger bra. Skulle nog själv säga att TV:n inbyggda gör bättre ifrån sig. Men kanske har med 3,5mm utgången att göra (delvis)?

Nytt problem: Jag trodde TV:n volym +, volym - och mute skulle gälla 3,5mm utgången och vanliga inbyggda högtalaren kopplas bort, som på en liten stereo. Men nej då, de låter samtidigt och fjärrkontrollen för TV:n reglerar bara dess högtalare. Inne i jobbiga inställningsmenyerna finns det volymreglage för 3,5mm hörlursutgången. Har klickar igenom mycket och hittar inget som verkar ändra detta (och testat flera inställningar som jag inte trodde skulle hjälpa, vilket de inte gjorde heller). Fjärrkontrollen till Andersson-högtalaren, den är en sådan där liten rackare utan riktiga knappar (typexempel). Det går ju bara inte för farsan att använda det, nätt och jämt han klarar av TV-fjärrkontrollen. Ni vet trycka med hela tummen-problemet.

Han vill helst alltså kunna reglera volymen och mute:a via samma fjärrkontroll, och bäst om det är den nuvarande. Multi-fjärrkontroller brukar väl ha så man får växla mellan olika enheter vilket blir dumt för detta. Programmerbara multi-fjärrkontroller har väl typiskt fler knappar en träd i en skog. Såg någon enkel men då saknas det knappar (siffror, Text-TV osv.)

Fråga 1: TV:n har HDMI med ARC. Tillsammans med CEC (som Philips kallar EasyLink) - kan man ha en HDMI (audio) -> 2xRCA omvandlare som ljudet stängas av via vanliga TV-fjärrkontrollen? Är det någon som har erfarenhet av CEC (och bäst EasyLink på Philips TV-apparater) och hur det är med volymkontroll mellan olika enheter?

Fråga 2: Var finns sådan omvandlare att köpa? Jag tittar på ebay.co.uk där jag hittar något som ev. fungerar (om ovanstående stämmer) men skickas på Kina. Alt. Aliexpress (från Kina). Vill gärna ha det snabbare - någon som känner till butik i Sverige (eller t.ex. Storbritannien som skickar snabbt)? Lågt pris är ju också bra...

TV:n har ju optisk digital ljudutgång (SPDIF) men jag misstänker att det blir precis samma som med hörlursutgången (eller någon som vet att det är tvärtom på Philips-TV?). Därför jag inte tittat på konvertrar för SPDIF->2xRCA.

Ja gott folk, sådana problem kan man ha. Hoppas det finns någon smidigare lösning än att jag bygger en Arduino-dator med IR-dioder som snappar upp TV-fjärrens volym+/volym-/mute, skickar omvända signalen (för plus och mute) direkt efter, samt skickar separat signal till högtalaren med en annan IR-diod. Tar ju lite längre tid att fixa än att bara köpa in något...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Han vill helst alltså kunna reglera volymen och mute:a via samma fjärrkontroll, och bäst om det är den nuvarande. Multi-fjärrkontroller brukar väl ha så man får växla mellan olika enheter vilket blir dumt för detta. Programmerbara multi-fjärrkontroller har väl typiskt fler knappar en träd i en skog. Såg någon enkel men då saknas det knappar (siffror, Text-TV osv.)

En programmerbar multifjärr av en enklare modell skulle kunna ha några knappar som justerar volym på TV:n och några som reglerar volym på annan högtalare. Jag har en enklare modell från Logitech och istället för att byta "apparat" med en knapptryckning kan man programmera knappar på "samma lager". Tex: när fjärren är inställd på TV kan man justera TV-volymen med vol+ och vol- med "grön knapp" och "röd knapp" justerar man högtalarens volym. En sådan lösning skulle kunna fungera.

EDIT: Skapade en pedagogisk bild på hur jag menar:

Permalänk
Hedersmedlem

Mmm tänkte i sådana banor. Vet du vilken modell är det?
Tittade på deras hemsida och prismässigt är det bara den här som är intressant:
http://www.logitech.com/sv-se/product/harmony-350-control?cri...

Edit:
Aha så de där färgade knapparna är helt programmerbara. TV.n här har ju några olika färger, tror det går till Text-tv och lite annat. Tänkte att det var något fast vad varje färg gjorde. Ok så man har alternativ 1. Hindret är att det är att byta fjärrkontroll bara. Vi unga förstår inte vilket problem det kan vara...

Kan också säga att sådan här sak fungerar inte om någon ville föreslå det:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi...
Jag har läst manualen. Den är till för att ta ut ljud från en apparat innan det går till TV:n. Inte omställbar till ARC & CEC.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Mmm tänkte i sådana banor. Vet du vilken modell är det?
Tittade på deras hemsida och prismässigt är det bara den här som är intressant:
http://www.logitech.com/sv-se/product/harmony-350-control?cri...

Edit:
Aha så de där färgade knapparna är helt programmerbara. TV.n här har ju några olika färger, tror det går till Text-tv och lite annat. Tänkte att det var något fast vad varje färg gjorde. Ok så man har alternativ 1. Hindret är att det är att byta fjärrkontroll bara. Vi unga förstår inte vilket problem det kan vara...

I princip alla knappar är programmerbara, med undantag för knapparna högst upp tex. "TV input" och de man väljer apparat med. Jag har en Harmony 300 som köptes för 250 - 300 kr för några år sedan. Det verkar vara ont om billiga Harmony. Harmony 350 kostar 400 kr :S Mycket märkligt!

Det man får göra är att lägga in TV:ns knapplayout, som enkelt går att ladda ner, sedan välja vilka knappar/funktioner man kan vara utan och ersätta dem med knappar/funktioner som går till högtalaren. På min Harmony-kontroll sitter det en IR-mottager längst bak som kan användas för att manuellt lägga in funktioner från annan kontroll.