Permalänk

Ny skärm, musen är efter.

Hej! fick en ny skärm i julklapp och när jag använder den så känner man att musen är lite efter, men på min andra skärm är är allt perfekt.
Min nya skärm är en PHILIPS Brilliance 272C och min gamla som funkar bättre är en SAMSUNG SyncMaster PX2370.

Det står att båda är 60hz och 6ms responstid, den nya skärmen är dock 2560 x 1440 medans den gamla är 1920 x 1080
Har testat med VGA,DVI och Displayport.

Hjälp tack zingo

Permalänk
Medlem

Testa image mode "game" och "off" i monitors meny, något av dom fungerar nog bättre.

Permalänk

Tror jag redan har det på :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337zingo:

Hej! fick en ny skärm i julklapp och när jag använder den så känner man att musen är lite efter, men på min andra skärm är är allt perfekt.
Min nya skärm är en PHILIPS Brilliance 272C och min gamla som funkar bättre är en SAMSUNG SyncMaster PX2370.

Det står att båda är 60hz och 6ms responstid, den nya skärmen är dock 2560 x 1440 medans den gamla är 1920 x 1080

Hjälp tack zingo

Med "musen är lite efter" menar du att muspekaren rör sig långsammare över skärmen eller?

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk

Asså det är lite efter, man känner av det när man spelar. Mouse delay

Permalänk

Det du menar är nog input lag, signal fördröjning. Den högre upplösningen + att det är en PLS monitor gör att det kommer att bli en längre fördröjning jämfört med din gamla TN-monitor. svårt att göra något åt.

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337zingo:

Tror jag redan har det på :S

Jag menar att du ska testa de olika lägena (testa alla) och se om det blir bättre.
Och vad menar du med "Tror"? Har du inte skärmen inkopplad?

Jag tror inte att något annat än rätt inställning på skärmen kommer kunna hjälpa dig, så läs manualen och lär dig skärmen.

Permalänk

LordOfError, så det enda jag kan göra är att köpa en ny skärm som oxå ligger på 1920x1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordOfError:

Det du menar är nog input lag, signal fördröjning. Den högre upplösningen + att det är en PLS monitor gör att det kommer att bli en längre fördröjning jämfört med din gamla TN-monitor. svårt att göra något åt.

Högre upplösning ger inte högre latens i fallet med muspekare som släpar efter. TS problem beror troligen på bildbehandling i monitorn som uppenbarligen buffrar någon eller några frames. Varje frame är 17ms, så det är rätt avgörande.
Har vi otur så beror det på PLS-tekniken, men det borde inte synas så tydligt (det är ju 6ms responstid även på PLS'en).

Men TS verkar inte vilja testa de olika alternativen i monitorns meny som berör detta, så vi vet inte om det är lätt eller svårt att åtgärda.

Permalänk

Teejee, jag förstår ungefär vad du menar, men jag undrar. Om jag fixar två styckna 27 tummare med 2560 x 1440 kommer det fortfarande vara samma input lag då elr måste jag byta 27 tummaren till en 23 tummare med 1920 x 1080 för att jag ska få likadant som jag har nu på min 23 tummare?

Permalänk

Och isåfall kan någon skicka en riktigt bra gaming monitor runt 23-24 tum?

Permalänk

Kollar just nu på den här https://www.komplett.se/benq-24-led-xl2430t/821638?cks=ASS&as... tror ni det skulle vara något input lag på den?

Permalänk

Skillnaden mellan den du länkat och PLS monitorn lär vara ganska stor. En rapp skärm på 1 ms samt uppdateringsfrekvens på 144hz borde märkas av hyfsat bra om man spelar mycket FPS spel. själv har jag svårt att se skillnad mellan 60 och 120 hz.
Teejee, har helt rätt att upplösningen inte ger någon skillnad och att det är tekniken/ kretskortet för bildbehandling som gör skillnaden.
PLS är däremot snäppet segare än TN-paneler, kanske inte så märkbart för alla. PLS plågas ganska mycket av gosting och reverse ghosting vid inställningar för högre respons.
Men PLS skärmen som du nu äger hör till de snabbare PLS skärmarna på marknaden 17-22 ms är hyfsat bra samt att PLS ger betydligt bättre färger.

Visa signatur

Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk

skärmen du länkat är rätt snabb ca 10 ms tot

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337zingo:

Hjälp tack zingo

Inte för att vara petig, men din andra skärm är inte perfekt. Det är bara så att imputlag på din andra skärm är bättre än din nya. Har ingen lösning på ditt problem, dock.

Permalänk

Om den gammla är en PX2370 så borde väl den vara på 2-5ms, hittar däremot inget om totala fördröjningen. http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/samsung-syncmaster-p...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

din nya skärm laggar byt till spelskärm

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A