Iiyama först ut med datorskärm för AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Iiyama först ut med datorskärm för AMD Freesync

Fortfarande saknas skärmar med stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser via AMD Freesync, men nu tillkännages att en redan befintlig modell kommer att uppdateras för tekniken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Hur dåligt det än är med inlåsta, dyra tekniker à la G‑Sync så kan man inte komma ifrån att Nvidia levererade en lösning som fungerade direkt vid leverans, utan väntetid eller dyra uppgraderingar. ROG Swift still going strong.

Med det sagt hoppas jag verkligen på ett brett genomslag för FreeSync! Hoppas att Nvidia kan svälja stoltheten och implementera stöd för det också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hur dålig det än är med inlåsta, dyra tekniker à la G‑Sync så kan man inte komma ifrån att Nvidia levererade en lösning som fungerade direkt vid leverans, utan väntetid eller dyra uppgraderingar. ROG Swift still going strong.

Med det sagt hoppas jag verkligen på ett brett genomslag för FreeSync! Hoppas att Nvidia kan svälja stoltheten och implementera stöd för det också.

Fast nu är det tyvärr så att nVidias lösning är bättre, så svälja stoltheten lär dom aldrig göra.
Dom fyller samma syfte men gör det på olika sätt. Fördelen med FreeSync är att det inte är lika dyrt, så det är väl alltid något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hur dålig det än är med inlåsta, dyra tekniker à la G‑Sync så kan man inte komma ifrån att Nvidia levererade en lösning som fungerade direkt vid leverans, utan väntetid eller dyra uppgraderingar. ROG Swift still going strong.

Med det sagt hoppas jag verkligen på ett brett genomslag för FreeSync! Hoppas att Nvidia kan svälja stoltheten och implementera stöd för det också.

Nu tycker jag överlag om nVidias lösningar bättre på det mesta, men de första g-syncskärmarna krävde ju också ett eftermarknadschip som kostade 200$ utöver skärmen. Swift var bara den första "färdiga" skärmen, så den är ju inte riktigt jämförbar med den här.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FL3JM:

Fast nu är det tyvärr så att nVidias lösning är bättre, så svälja stoltheten lär dom aldrig göra.
Dom fyller samma syfte men gör det på olika sätt. Fördelen med FreeSync är att det inte är lika dyrt, så det är väl alltid något.

Har du någon källa eller är du en mytoman som älskar att myta? Den första skärmen för konsumenter har inte freesync än. Det står till och med i denna artikel. Uppdatering kommer men har inte kommit.

Skrivet av Nyhet:

Istället planerar tillverkaren att erbjuda stöd i en senare uppdatering, där kunden (på egen bekostnad) måste skicka in skärmen på service för att ta del av tekniken.

Det är svårt att jämföra just nu. Men du kanske bara var sarkastisk?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FL3JM:

Fast nu är det tyvärr så att nVidias lösning är bättre, så svälja stoltheten lär dom aldrig göra.
Dom fyller samma syfte men gör det på olika sätt. Fördelen med FreeSync är att det inte är lika dyrt, så det är väl alltid något.

OK, på vilket sätt? Jag säger inte att du har fel, men du får gärna motivera.

Skrivet av Lloldrin:

Nu tycker jag överlag om nVidias lösningar bättre på det mesta, men de första g-syncskärmarna krävde ju också ett eftermarknadschip som kostade 200$ utöver skärmen. Swift var bara den första "färdiga" skärmen, så den är ju inte riktigt jämförbar med den här.

Sant. Men Swift har funnits att köpa i ett halvår. När kommer den första skärmen med FreeSync out of the box?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Nyhet:

Fortfarande saknas skärmar med stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser via AMD Freesync, men nu tillkännages att en redan befintlig modell kommer att uppdateras för tekniken.

Läs artikeln

Borde ni inte ha fått in ett freesync exemplar av AMD/Andra tillverkare vid detta laget?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Undra om de lät en katt gå på ett tangentbord när de skulle namnge den skärmen.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Borde ni inte ha fått in ett freesync exemplar av AMD/Andra tillverkare vid detta laget?

Ja det lär ju inte vara under NDA isf:p

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Sant. Men Swift har funnits att köpa i ett halvår. När kommer den första skärmen med FreeSync out of the box?

Spelar det någon roll vem som är först? Man köper väl det man personligen ser som ett bättre alternativ, eller? Själv väntar jag på FreeSync innan jag bestämmer mig för vilken teknik jag kommer att använda.

--------------------------------

Har inte sett någon av teknikerna irl så jag kan inte veta vad som är bättre, jag får helt enkelt gå efter de recensioner som finns/kommer. Jag ville köpa 1-2st Asus Swift men den är så fruktansvärt dyr samt att det är en TN-panel.

Jag väntar på AHVA-panel med 144Hz samt FreeSync. Känns dock som att man bara väntar på det nya hela tiden...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hur dåligt det än är med inlåsta, dyra tekniker à la G‑Sync så kan man inte komma ifrån att Nvidia levererade en lösning som fungerade direkt vid leverans, utan väntetid eller dyra uppgraderingar. ROG Swift still going strong.

G-sync fungerade inte vid leverans. Man behövde köpa ett extra kort till de tidigt släppta skärmarna. Men Freesync så behöver man bara uppdatera firmware. Sen kan man ju undra vilken idiot hos skärmtillverkaren som har kommit på att man måste skicka in skärmen för att göra firmware uppdatering?! Varför kan man inte göra det själv hemma?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Har du någon källa eller är du en mytoman som älskar att myta? Den första skärmen för konsumenter har inte freesync än. Det står till och med i denna artikel. Uppdatering kommer men har inte kommit.

Det är svårt att jämföra just nu. Men du kanske bara var sarkastisk?

Skrivet av Alling:

OK, på vilket sätt? Jag säger inte att du har fel, men du får gärna motivera.

Sant. Men Swift har funnits att köpa i ett halvår. När kommer den första skärmen med FreeSync out of the box?

Skickades från m.sweclockers.com

Det har å göra med hur man synkar mellan grafikkortet och skärmen. Freesync måste "gissa" vilken bilduppdatering det är i förväg (den kollar väl vad man haft för fps de senaste 10 bilderna eller nåt), gissar den för snävt så får man tearing och gissar den för slappt så har det legat en bild klar "onödigt länge".
G-sync slipper detta på nå vis.

Jag ska försöka gräva fram källa, det var en medlem här på Swec som förklarade jättebra tidigare i kommentarerna i någon av freesync/gsync-nyheterna.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Hur dåligt det än är med inlåsta, dyra tekniker à la G‑Sync så kan man inte komma ifrån att Nvidia levererade en lösning som fungerade direkt vid leverans, utan väntetid eller dyra uppgraderingar. ROG Swift still going strong.

Med det sagt hoppas jag verkligen på ett brett genomslag för FreeSync! Hoppas att Nvidia kan svälja stoltheten och implementera stöd för det också.

Inte är den skärmen billig i alla fall

Hur som så tar det tid om man ska göra en standard, se bara på HDMI 2.0 den har funnits sen 2013 och nu släpper dom vissa dyrare Tv med bara delar av 2.0 stödet.

Öppet är oftast bättre även om det kan vara sämre än G-synk i början, så är det lättare att utveckla en öppen standard och fortare.

Dessutom billigare för konsument.

Skrivet av FL3JM:

Det har å göra med hur man synkar mellan grafikkortet och skärmen. Freesync måste "gissa" vilken bilduppdatering det är i förväg (den kollar väl vad man haft för fps de senaste 10 bilderna eller nåt), gissar den för snävt så får man tearing och gissar den för slappt så har det legat en bild klar "onödigt länge".
G-sync slipper detta på nå vis.

Jag ska försöka gräva fram källa, det var en medlem här på Swec som förklarade jättebra tidigare i kommentarerna i någon av freesync/gsync-nyheterna.

Trodde skärmen skulle bestämma vad den ville köra typ Men har du någon bra källa så vore det kul och läsa om det. Har inte koll hur Adaptive-Sync funkar.

Hitta detta förresten http://www.sweclockers.com/artikel/18798-amd-om-dynamiska-upp....

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Låter som en väldigt dålig idé med att man ska behöva skicka in skärmen. Visa lite goodwill och ge stöd från början!

Jag har haft en 22" Iiyama CRT, den var grym (och extremt tung). Men för gamers är det nog ett lite okänt märke...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Hur dåligt det än är med inlåsta, dyra tekniker à la G‑Sync så kan man inte komma ifrån att Nvidia levererade en lösning som fungerade direkt vid leverans, utan väntetid eller dyra uppgraderingar. ROG Swift still going strong.

Med det sagt hoppas jag verkligen på ett brett genomslag för FreeSync! Hoppas att Nvidia kan svälja stoltheten och implementera stöd för det också.

Hur menar du nu? Det här är ju inte samma sak. De erbjuder uppgradering av en befintlig skärm, alltså en som finns i handeln nu. Det är inte meningen att man ska köpa en skärm sen efter lansering och sedan skicka in den. Det är en PR kupp från Iyamas sida.

Det är inte meningen att alla skärmar ska skickas in sen. Det här är ungefär som att man kunde köpa ett löst kort till en ASUS-skärm och uppgradera själv fast med skillnaden att de måste göra det. Det är på inget vis representativt för den slutgiltiga lösningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cyzed:

G-sync fungerade inte vid leverans. Man behövde köpa ett extra kort till de tidigt släppta skärmarna. Men Freesync så behöver man bara uppdatera firmware. Sen kan man ju undra vilken idiot hos skärmtillverkaren som har kommit på att man måste skicka in skärmen för att göra firmware uppdatering?! Varför kan man inte göra det själv hemma?

Det är inte säkert att det bara är en mjukvaruuppdatering de gör. Det kan hända att de byter scaler helt men att de vill göra det på fabrik för att skärmen inte är designad för att vara enkel att uppgradera själv. ASUS-skärmen kunde uppgraderas med ett instickskort bara så de litade på att kunderna klarade det själva. Risken är att det krävs en lite större operation och då vågar de inte ta allt trassel som det innebär. De slipper också distribuera eventuell hårdvara vilket inte är så kul. Vidare är skärmar generellt inte designade för att ha uppgraderingsbar mjukvara heller. Den skrivs en gång vid tillverkning och går inte att modifiera i efterhand för det mesta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hur dåligt det än är med inlåsta, dyra tekniker à la G‑Sync så kan man inte komma ifrån att Nvidia levererade en lösning som fungerade direkt vid leverans, utan väntetid eller dyra uppgraderingar. ROG Swift still going strong.

Med det sagt hoppas jag verkligen på ett brett genomslag för FreeSync! Hoppas att Nvidia kan svälja stoltheten och implementera stöd för det också.

Direkt vid leverans ? AMD har inte levererat ännu ? Så förstår inte riktigt vad du menar där. Om du pratar om att det tar AMD längre tid, visste, men det var inte som att Nvidia släppte G-Sync samma dag de först visade det. Tog sin tid det också. Sen dyra uppgraderingar ? Du behöver antagligen en skärm för 6000:- eller lägga till ett chip för 1500:- ? Infinner det åtminstone inte billigt.

Skrivet av NympH:

Undra om de lät en katt gå på ett tangentbord när de skulle namnge den skärmen.

Tydligen döpt efter en stad i Japan, Iiyama. Skulle nog gissa att Japanerna tycker samma om våra städers namn.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte säkert att det bara är en mjukvaruuppdatering de gör. Det kan hända att de byter scaler helt men att de vill göra det på fabrik för att skärmen inte är designad för att vara enkel att uppgradera själv. ASUS-skärmen kunde uppgraderas med ett instickskort bara så de litade på att kunderna klarade det själva. Risken är att det krävs en lite större operation och då vågar de inte ta allt trassel som det innebär. De slipper också distribuera eventuell hårdvara vilket inte är så kul. Vidare är skärmar generellt inte designade för att ha uppgraderingsbar mjukvara heller. Den skrivs en gång vid tillverkning och går inte att modifiera i efterhand för det mesta.

Nej, de kanske inte kommit lika långt som andra tillverkare. På en av Benq's skärmar så kan man göra en mjukvaruuppdatering själv eller så kan man skicka in den om man vill. Den skärmen kom ut för flera månader sen.

Men jag antar att iiyama vill krångla till det för deras kunder.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Ställer mig lite osäker till denna nyhet.

Läste på det forumet om olika 4k skärmar och där fick den där skärmen en del teknik, för att de blandannat började sälja den där skärmen som en freesync skärm innan tekniken var fastställd. Läser man på deras forum så får man en stark känsla att man ska akta sig för att köpa den där skärmen. Kan leta fram mina källor om någon vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tydligen döpt efter en stad i Japan, Iiyama. Skulle nog gissa att Japanerna tycker samma om våra städers namn.

Jag misstänker att han syftade på B2888UHSU-B1. Finns väl ingen stad i Japan med det namnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Jag misstänker att han syftade på B2888UHSU-B1. Finns väl ingen stad i Japan med det namnet

Ahh, du har antagligen rätt. Dock är det väl ganska vanligt att produktnamn har interna betydelser hos tillverkaren själv ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av #enbom:

Spelar det någon roll vem som är först? Man köper väl det man personligen ser som ett bättre alternativ, eller? Själv väntar jag på FreeSync innan jag bestämmer mig för vilken teknik jag kommer att använda.

--------------------------------

Har inte sett någon av teknikerna irl så jag kan inte veta vad som är bättre, jag får helt enkelt gå efter de recensioner som finns/kommer. Jag ville köpa 1-2st Asus Swift men den är så fruktansvärt dyr samt att det är en TN-panel.

Jag väntar på AHVA-panel med 144Hz samt FreeSync. Känns dock som att man bara väntar på det nya hela tiden...

Ja, det gör faktiskt det. Jag, och många andra som har Swift, köpte den för att den var och fortfarande är den enda i sitt slag. Hade FreeSync kommit först hade antagligen många köpt det istället.

Skrivet av cyzed:

G-sync fungerade inte vid leverans. Man behövde köpa ett extra kort till de tidigt släppta skärmarna. Men Freesync så behöver man bara uppdatera firmware. Sen kan man ju undra vilken idiot hos skärmtillverkaren som har kommit på att man måste skicka in skärmen för att göra firmware uppdatering?! Varför kan man inte göra det själv hemma?

Skrivet av Zotamedu:

Hur menar du nu? Det här är ju inte samma sak. De erbjuder uppgradering av en befintlig skärm, alltså en som finns i handeln nu. Det är inte meningen att man ska köpa en skärm sen efter lansering och sedan skicka in den. Det är en PR kupp från Iyamas sida.

Det är inte meningen att alla skärmar ska skickas in sen. Det här är ungefär som att man kunde köpa ett löst kort till en ASUS-skärm och uppgradera själv fast med skillnaden att de måste göra det. Det är på inget vis representativt för den slutgiltiga lösningen.

Det stämmer. Tänkte framförallt på Swift. "Bara uppdatera firmware" tycker jag dock inte är så "bara" om man måste skicka in skärmen (till självkostnadspris dessutom); att skicka skärmar är inte speciellt kul.

Skrivet av JohanFalk:

Direkt vid leverans ? AMD har inte levererat ännu ? Så förstår inte riktigt vad du menar där. Om du pratar om att det tar AMD längre tid, visste, men det var inte som att Nvidia släppte G-Sync samma dag de först visade det. Tog sin tid det också. Sen dyra uppgraderingar ? Du behöver antagligen en skärm för 6000:- eller lägga till ett chip för 1500:- ? Infinner det åtminstone inte billigt.

Ja, okej. Jag tänker lätt i första hand på Swift, som redan funnits ett bra tag.

Visst är det dyrt, men man vet iallafall vad man betalar och vad man får innan man köper. Det kanske går att kolla upp, men jag vet inte på rak arm vad det kostar att skicka in en skärm och få den FreeSync-uppgraderad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Ja, det gör faktiskt det. Jag, och många andra som har Swift, köpte den för att den var och fortfarande är den enda i sitt slag. Hade FreeSync kommit först hade antagligen många köpt det istället.

Det stämmer. Tänkte framförallt på Swift. "Bara uppdatera firmware" tycker jag dock inte är så "bara" om man måste skicka in skärmen (till självkostnadspris dessutom); att skicka skärmar är inte speciellt kul.

Ja, okej. Jag tänker lätt i första hand på Swift, som redan funnits ett bra tag.

Visst är det dyrt, men man vet iallafall vad man betalar och vad man får innan man köper. Det kanske går att kolla upp, men jag vet inte på rak arm vad det kostar att skicka in en skärm och få den FreeSync-uppgraderad.

Som sagt, det är en PR kupp. De vill kunna säga att de är först och då fick det tydligen bli en sån här lösning. Det är inte representativt för hur det fungerar i verklgheten sen utan det är en tillverkare som vill kunna skryta med om att de är först. De räknar nog kallt med att bara ett fåtal kommer orka försöka men det är inte det som är poängen. Det enda syftet är att vara först ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Som sagt, det är en PR kupp. De vill kunna säga att de är först och då fick det tydligen bli en sån här lösning. Det är inte representativt för hur det fungerar i verklgheten sen utan det är en tillverkare som vill kunna skryta med om att de är först. De räknar nog kallt med att bara ett fåtal kommer orka försöka men det är inte det som är poängen. Det enda syftet är att vara först ut.

Ja, det har du nog rätt i. Frågan är när man kan tänka sig att FreeSync kommer på riktigt. Alltså direkt ur förpackning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Ja, det har du nog rätt i. Frågan är när man kan tänka sig att FreeSync kommer på riktigt. Alltså direkt ur förpackning.

Ryktena säger tidigt nästa år då produktionen av scalers redan ska vara igång. Så de flesta räknar med att de kommer presenteras på CES i januari och att de sedan släpps under första kvartalet. Men har inte sett några konkreta datum än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Fast nu är det tyvärr så att nVidias lösning är bättre, så svälja stoltheten lär dom aldrig göra.
Dom fyller samma syfte men gör det på olika sätt. Fördelen med FreeSync är att det inte är lika dyrt, så det är väl alltid något.

Jaså? Så du sitter med en skärm som har FreeSync implementerad alltså?

Skrivet av Alling:

Ja, det har du nog rätt i. Frågan är när man kan tänka sig att FreeSync kommer på riktigt. Alltså direkt ur förpackning.

Läste på Sweclockers för ett tag sen att ETA är någon gång i början av nästa år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Ryktena säger tidigt nästa år då produktionen av scalers redan ska vara igång. Så de flesta räknar med att de kommer presenteras på CES i januari och att de sedan släpps under första kvartalet. Men har inte sett några konkreta datum än.

Skrivet av Tumnus:

Läste på Sweclockers för ett tag sen att ETA är någon gång i början av nästa år.

Då var det värt att köpa Swift; det är ändå rätt lång tid.

Och jag måste faktiskt revidera min fråga till en mycket mer relevant sådan: När kommer den första skärmen med 2560x1440 @ 144 Hz FreeSync? 60 Hz är inte och kommer aldrig vara intressant för gaming.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Då var det värt att köpa Swift; det är ändå rätt lång tid.

Och jag måste faktiskt revidera min fråga till en mycket mer relevant sådan: När kommer den första skärmen med 2560x1440 @ 144 Hz FreeSync? 60 Hz är inte och kommer aldrig vara intressant för gaming.

Svaret är antagligen samma som innan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

rog swift

Det kostar mellan 5000 och 5500 kronor. Plus att du måste uppgradera den senare som verkligen inte kosta mindre än 500

Jag beställde bara Asus pg278q till 5999 - från komplett.se från deras mellandags rea.
Så det är ungefär samma pris som den här skärmen kommer att kosta

Visa signatur

Intel 5820k @ 4,7 Ghz| Asus X99-s | GTX 1080TI | 16 GB G.skills Ripjaws DDR4-2400 | WD Black M.2 512GB OS drive | Samsung 860 EVO 1TB Game drive | NZXT H440 | Watercooled, 2 x Alphacool ST30 360mm radiator, 7 x Nb E-loop B12-PS | EK - Supremacy EVO - Acetal + Nickel (Original CSQ) | Dell S2716DG

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shengli:

Det kostar mellan 5000 och 5500 kronor. Plus att du måste uppgradera den senare som verkligen inte kosta mindre än 500

Jag beställde bara Asus pg278q till 5999 - från komplett.se från deras mellandags rea.
Så det är ungefär samma pris som den här skärmen kommer att kosta

Fast den här skärmen är 3840x2160 och 60 Hz medan ROG är 2560x1440 och 144 Hz. Så de är ju inte direkt jämförbara. Sen kostar pg278q 7490 kr på Komplett (https://www.komplett.se/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg278q/8...) och de billigare ställena tar 6999 kr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24