Permalänk
Medlem

Problem med Asus Z97 a och CPU

Uppgraderade dator men Asus Z97 a och i5 4690k . När grafikkort Saphire HD 7850 är i startar fläktar men ingenting händer och led lampan under CPU lyser rött .Om jag kopplar HDMI kabel till moderkort och tar bort grafikkort då startar dator och allting fungerar . Vad kan det vara för problem ?

Permalänk
Medlem

Funkar grafikkortet (i en annan dator)? Ska själv RMAa mitt Z97-a pga liknande problem fast med DIMM slot B1 och B2...

Permalänk
Medlem

Testade grafikkort i annan dator den fungerar utan problem .

Permalänk
Medlem

Kolla cpu-sockeln så att inga pinnar är böjda, har läst att det kan orsaka liknande problem.

Permalänk
Medlem

Finns inga pinnar på I5 har redan testat

Permalänk
Medlem

sorry du tänkte på mbo

Permalänk
Medlem

Så nu har jag tagit foto på CPU-sockeln och granskat den ( zoomat bilden ) inga pinnar som avviker

Permalänk
Medlem

Provat byta kortplats, vilken som? Vet inte vilken du testat med men Asus rekommenderar att använda den närmast CPUn.

Permalänk
Medlem

Testade utan resultat

Permalänk
Medlem

Tycker jag har sett ett par trådar nu sista tiden med problem med nya asus kort?
De brukar ju alltid höjas till skyarna men verkar som även de har sina kvalitetsproblem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har nu testat med mitt gamla 9800gtx och det fungerar utan problem, Kan problemet vara strömrelaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Har nu testat med mitt gamla 9800gtx och det fungerar utan problem, Kan problemet vara strömrelaterat?

Du har kopplat in strömkablarna ordentligt på grafikkortet?
Vad har du för nätagg?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Tycker jag har sett ett par trådar nu sista tiden med problem med nya asus kort?
De brukar ju alltid höjas till skyarna men verkar som även de har sina kvalitetsproblem.

Håller med + även kund supporten kan vara lite off ibland fast det händer inte varje dag såklart.

Har haft mycket kontakt med Asus på senaste tiden och fått höra saker jag inte gillar alls men tänker inte lägga upp något här det känns inte rätt att hänga ut någon som inte ens kan försvara sig samt inte ens är ansvarig för Asus beslut.

Jo kvaliteten blir då inte bättre eller så känns det för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Uppgraderade dator men Asus Z97 a och i5 4690k . När grafikkort Saphire HD 7850 är i startar fläktar men ingenting händer och led lampan under CPU lyser rött .Om jag kopplar HDMI kabel till moderkort och tar bort grafikkort då startar dator och allting fungerar . Vad kan det vara för problem ?

Och som vanligt, så börjar folk med de vildaste teorierna härinne och skyller på att ASUS är skit innan de ens har uppdaterat bios på moderkortet så att det stödjer cpun de har köpt, för det antar jag att du har gjort, eller hur?
(dryper av sarkasm här och ironi, så trött på alla dessa trådar där ingen läser innan de köper eller gör research)

Edit: för att hjälpa den som inte vet bättre, så behöver du biosversion 1008 på det här kortet innan du får din cpu att gå igång, har du inte den i moderkortet så måste du uppdatera den innan, kontakta din butik för hjälp om du inte råkar ha nån polare med en äldre cpu som moderkortet stödjer från fabrik som t e x Pentium G3220
Bäst är ju förstås att uppgradera till senaste bios som är 2012

För andra som i framtiden gör såhär med asuskort, har ditt kort stöd för asus bios flashback kan du flasha kortet utan att få igång det, läs bara instruktionerna noga i förväg

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Hämtade den senaste Bios file från asus webb och utdaterade från USB .Startade om och allting fungerar . Min spontana gissning är att gamla Bios inte hade support för AMD baserade kort eller kort som jag har. Som jag ser Asus redovisar inte alltid för vilka problem åtgärdas med olika Bios uppdateringar , det skulle underlätta ganska mycket . Tack alla för engagemang och gott nytt år på er alla .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Hämtade den senaste Bios file från asus webb och utdaterade från USB .Startade om och allting fungerar . Min spontana gissning är att gamla Bios inte hade support för AMD baserade kort eller kort som jag har. Som jag ser Asus redovisar inte alltid för vilka problem åtgärdas med olika Bios uppdateringar , det skulle underlätta ganska mycket . Tack alla för engagemang och gott nytt år på er alla .

Fel, du behövde den för att få stöd för din cpu ordentligt.
Dock glad du fick det att funka ska jag tillägga:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Fel, du behövde den för att få stöd för din cpu ordentligt.
Dock glad du fick det att funka ska jag tillägga:)

Fast det tror jag inte. Jag har kört med ett Asus Z97-A med ursprunglig BIOS och en i5 4690K utan problem. Så det var nog stöd för nyare GPU:er som var problemet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Fast det tror jag inte. Jag har kört med ett Asus Z97-A med ursprunglig BIOS och en i5 4690K utan problem. Så det var nog stöd för nyare GPU:er som var problemet.

Normalt sett så brukar inte ASUS moderkort starta upp/ge bild ens när deras bios inte stödjer cpu, det är väldigt väldigt sällan (som fd åf såg jag det extremt ofta så hade alltid en äldre cpu tillgänglig) men då får du vara glad att det funkade för dig, för övrigt så är det en i7 som ts har, hade du en i5 så har du nog svaret där

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Normalt sett så brukar inte ASUS moderkort starta upp/ge bild ens när deras bios inte stödjer cpu, det är väldigt väldigt sällan (som fd åf såg jag det extremt ofta så hade alltid en äldre cpu tillgänglig) men då får du vara glad att det funkade för dig, för övrigt så är det en i7 som ts har, hade du en i5 så har du nog svaret där

Nej, han har en i5? Jaja det löste sig för honom iaf

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Nej, han har en i5?

Haha, alltså de här nya siffrorna på cpu:erna , jag läser dem fel konstant, dock så dubbelkollade jag modellen och den skulle ha nyare bios dock vilket fall som för att det ska fungera korrekt , så där hade jag åtminstone fortfarande läst rätt ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(