Permalänk
Medlem

TV vs Datorskärm för pc spel.

Ni som spelar på datorskärm istället för tv motivera varför? Nu för tiden är många tv apparater lika snabba som datorskärmar och sitter man ett par meter ifrån tex en 50 tums 1080p tv och spelar pc spel med datorn ikopplad så märker man ingen skillnad på 4k eller full hd, dessutom får man en större innlevelse med så pass större bild. Bilden blir även bättre på en tv med starkare färger, kontrast osv.

Så hur tänker ni som använder en datorskärm? Om ni är pro e-sportare så är det en annan femma men om ni som jag spelar med controller så vill jag gärna veta varför datorskärm?

Permalänk
Medlem

Anledningen att jag lirar på en datorskärm är för mindre inputlag samt högre uppdateringsfrekvens

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För att "gaming" skärmarna oftast har 144hz kontra 60hz vilket gör att snabba spel som cs och battlefield (egentligen alla fps spel) flyter mer och det hackar inte fram som det kan göra på 60hz.
Sen har denna typ av skärm 1ms vilket gör att det tar inte lika lång tid att få upp det som händer i datorn på skärmen, mindre inputlag.
Så kort och gott jo, det är fortfarande bättre med en datorskärm om du ska spela.

Visa signatur

I7 13700KF - RTX 3070 - ASUS VG27A - Corsair K70 RGB - Logitech G502
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Ni som spelar på datorskärm istället för tv motivera varför? Nu för tiden är många tv apparater lika snabba som datorskärmar och sitter man ett par meter ifrån tex en 50 tums 1080p tv och spelar pc spel med datorn ikopplad så märker man ingen skillnad på 4k eller full hd, dessutom får man en större innlevelse med så pass större bild. Bilden blir även bättre på en tv med starkare färger, kontrast osv.

Så hur tänker ni som använder en datorskärm? Om ni är pro e-sportare så är det en annan femma men om ni som jag spelar med controller så vill jag gärna veta varför datorskärm?

För mitt skrivbord inte är flera meter djupt. Bilden skulle se ut som skit med en 50" TV på armslängds avstånd.

Dessutom kostar en bra TV avsevärt mycket mer än en vettig skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Anledningen att jag lirar på en datorskärm är för mindre inputlag samt högre uppdateringsfrekvens

Det finns ju tv apparater som har lika låg inputlag som en bra datorskärm.

Skrivet av nackskägg:

För mitt skrivbord inte är flera meter djupt. Bilden skulle se ut som skit med en 50" TV på armslängds avstånd.

Dessutom kostar en bra TV avsevärt mycket mer än en vettig skärm.

Jag känner en kompis som nyligen har köpt denna teven -> http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-46---50-tum/sony-kdl50w805bbn/211002.3114/

Jag har sett den live när han spelar pc spel på den och jag märkte inget inputlag. Han spelade i full upplösning 1920x1080 och satt ca 1 & en halv meter från den. På det avståndet såg jag inga pixlar och bilden , färgerna etc var bättre än min underbara DellU3011 (2560x1600).
Det är just därför jag funderar på anledningen till att ha en datorskärm.
Han har teven i vardagsrummer och inte på ett skrivbord. Han har även en 24 tums datorskärm kopplad till datorn och använder den vid surf, etc och teven till spel. Bilden på teven var otroligt bra när han spelade, jag blev förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nu för tiden är många tv apparater lika snabba som datorskärmar

Finns det TV-skärmar med 1 ms responstid och 144 Hz? Eller för den delen, G-sync?

Skrivet av landahl:

sitter man ett par meter ifrån tex en 50 tums 1080p tv och spelar pc spel med datorn ikopplad så märker man ingen skillnad på 4k eller full hd

Sant, men väldigt få personer spelar spel i 4K.

Skrivet av landahl:

dessutom får man en större innlevelse med så pass större bild.

Subjektivt.
Sen sitter jag ca en halvmeter ifrån en 27" skärm. Hur stor TV skulle jag behöva för att den skulle fylla ett större FoV på 3 meters avstånd?

Skrivet av landahl:

Bilden blir även bättre på en tv med starkare färger, kontrast osv.

Beror väl snarare på TV/Datorskärmen?

Skrivet av landahl:

Om ni är pro e-sportare så är det en annan femma men om ni som jag spelar med controller så vill jag gärna veta varför datorskärm?

Spelar inget spel på min dator som jag skulle ens vilja försöka spela med controller.

Men med det sagt så spelar jag inte på TV pga. att det förstör spelupplevelsen då flytet blir så dåligt.

Plus att TV lämpar sig inte direkt för ett skrivbord med tangentbord och mus på en halvmeters avstånd.
Soffan på några meters avstånd? Visst.
Kontorsstolen på några decimeters avstånd? Nej.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

En TV har ju oftast mycket högre input lagg, pluss en massa lull-lull som gör bilden grötig eller ännu jobbigare att spela på. en TV har ju en annan pixeltäthet också , skulle personligen aldrig sitta o lira framför en TV hela tiden.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Det finns ju tv apparater som har lika låg inputlag som en bra datorskärm.

Finns dock inga som tar 120/144Hz input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Anledningen att jag lirar på en datorskärm är för mindre inputlag samt högre uppdateringsfrekvens

Håller med, samma med konsol så spelar jag på bildskärm istället för Tv.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Men majoriteten som spelar spel spelar ju på tv så det betyder ju att det inte är några problem. Kanske vissa letar fel eller är överkänsliga för inputlag etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Men majoriteten som spelar spel spelar ju på tv så det betyder ju att det inte är några problem. etc.

Majoriteten som spelar spel (jag antar att du syftar på konsol-spel) har inga problem med att spela i dålig upplösning och med dålig fps heller.

Att en TV då har dålig responstid och dålig Hz spelar ingen roll, eftersom det inte syns på grund av det dåliga flytet.

Citat:

Kanske vissa letar fel eller är överkänsliga för inputlag

Eller så vet vissa inte bättre så dom spelar glatt vidare på sin tjock-TV?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Men majoriteten som spelar spel spelar ju på tv så det betyder ju att det inte är några problem. Kanske vissa letar fel eller är överkänsliga för inputlag etc.

Det beror dels på att de är vana men framförallt att man blir betydligt känsligare för input lagg med mus än med en handkontroll. Sen är inte heller alla TV-apparater dåliga när det kommer till gaming, vi snackar ju inga 5ms 144Hz (riktig responstid å inge pixel switch skit) men en bra TV med bra spelläge ligger väl runt samma inputlagg som en medioker IPS-skärm (runt 20-30ms), till exempel så har den du länka vad jag vet typ lägst på marknaden så den funkar ju bättre än andra. Jag brukar spela på TV:n med datorn och det funkar helt ok, den ligger kanske runt 30ms och det funkar med mus, inte optimalt men inget man stör sig på när man vant sig. Min gräns brukar ligga runt 40-50ms sen blir det på tok för grötigt för min smak. Annars tror jag man brukar snacka om att man bör ligga under 100ms i totalt input lagg (en bra dator med en 144Hz skärm kanske ligger runt 30ms), kör man ett 30fps spel på en sämre tv så är man säkert uppe på 200.

Skrivet av Minsc S2:

Eller så vet vissa inte bättre så dom spelar glatt vidare på sin tjock-TV?

Dom som spelar vidare på sin tjock-TV är nog dom som faktiskt vet bättre med tanke på att de har lägst input lagg, iaf när det kommer till tv-apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Dom som spelar vidare på sin tjock-TV är nog dom som faktiskt vet bättre med tanke på att de har lägst input lagg, iaf när det kommer till tv-apparater

Sant, fast det brukar medfölja flimmer-huvudvärk på köpet, för att inte nämna att det är svårt att hitta en tjocktv på över 40".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på en sådan här typ av datorskärm -> https://www.komplett.se/philips-40-4k-led-bdm4065uc00/827908?...

Kruxet är att jag vill spela med upplösningen 1920x1080 för jag sitter en bit från skärmen med controller. Jag är rädd för att det ska se dåligt ut med den upplösningen på en 4k skärm. Jag har läst om detta och vissa säger att det inte blir en större skillnad medan andra säger tvärt om.

Permalänk
Medlem

Jag ser inga nackdelar spela på tv, här ligger jag gott och spelar och ser på film och med rätt inställningar på tv och grafikkort som man annars gör på datorskärm körs allt hur bra som helst i full hd.
Men nu kommer 4k standarden och större datorskärmar så blir säkert minst 30 tum till 40+ tum populärt för dess enorma upplösning, man ser knappt text på sakerna i datorn om man inte har större skärm och finns flera 1ms responstid tv och flera andra som kör med 3-4st 40+ tum tv som skärmar eller projektorer.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Positionen, finns inte ett enda sätt att få en bra sitt position med mus och tangentbord framför en TV. Mus och tangentbord kommer alltid förbli det bättre valet för MOBA, MMO, FPS och nästintill alla tävlingsinriktade spel. Snabbare, mer pricksäkert, mer alternativ för spelstilar och i min åsikt bara helt simpelt skönare. Och större bild betyder inte mer inlevelse, mer synfält kan möjligtvis betyda mer inlevelse. Men synfältet har mer än en faktor, så är långt ifrån "större desto bättre".

Sen är det väl pris, en bra skärm 2 500-4 000:-, visste du kan gå högre men långt från nödvändigt. Bra TV med lågt inputlag och hög uppdateringsfrekvens ? Blir nog minst 15 000-20 000:- för något jag skulle kunna stå ut med. Jag gillar min QNIX2710, 96Hz, 1440p och PLS panel är nog ganska svårt att slå.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Sitter med en tv nu till datorn, får huvudvärk och tycker min nuvarande skittelefon (Xperia D2005) med 480 x 800 upplösning ser helt underbar ut mot för tvn.
Hade dessutom för några år sedan en Benq tv som jag hade datorn och xboxet till. Jag skulle aldrig välja att ha en tv istället för datorskärm.
Tror det var en sådan https://www.komplett.se/product/604613

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Intressant tråd. Spelar själv på en 32 tums sony tv. Fungerar finfint. Märker inte av någon fördröjning som går att klaga på.
Vill jag inte ha det så stort så spelar jag på 17'3 tum datorskärm.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Men Steam Mashines är ju tänkta att vara kopplade till teven. Vad skulle ni ha valt av dessa?

1. http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

2. http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...

Jag tänker endast spela spel i 1920x1080 även på 4k skärmen om jag väljer den. Så vilken av skärmarna skulle ni valt?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Men Steam Mashines är ju tänkta att vara kopplade till teven. Vad skulle ni ha valt av dessa?

1. http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

2. http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...

Jag tänker endast spela spel i 1920x1080 även på 4k skärmen om jag väljer den. Så vilken av skärmarna skulle ni valt?

Jag hade valt alternativ nr.1 - sony tv:n.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Här är en som spelar Battlefield 4 (PC) kopplad till Sony tv:n ---> https://www.youtube.com/watch?v=PMy_sa4rrZk

Ser det ok ut?

Permalänk
Medlem

Varför funderar du på att spela på en TV? Är tanken att du skall sitta i soffan och spela på datorn med handkontroll istället för att spela på en konsol?

Känns lite som att antingen har du ett behov som enbart kan uppfyllas av en stor TV, och då är det ditt ända alternativ och då säger jag go for it. Eller så har du inte behovet och då kan du istället köpa en bra spel skärm, 144hz, 1 ms etc etc.

Permalänk

jag kör på en samsung 75tum både spel o program i vardagsrummet. innan hade jag en 46 tummare samsung.

aldrig lagt märke till input lag eller att bilden varit kass?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av landahl:

Här är en som spelar Battlefield 4 (PC) kopplad till Sony tv:n ---> https://www.youtube.com/watch?v=PMy_sa4rrZk

Ser det ok ut?

Klart det ser ok ut, men det är så svårt att säga när man själv inte är den som rör musen och kan se/känna hur pass responsiv skärmen är mot dina rörelser... du vet förresten inte vilka servrar han brukar spela på, skulle nämligen vilja möta han

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Finns dock inga som tar 120/144Hz input.

120Hz finns det för, tror dock bara det gäller ett enda märke i dagsläget.

http://www.vizio.com/ (vet dock inte om alla modeller har det).

Bilden är hur som helst inte bättre på en datorskärm, såvida det inte gäller färgmässigt mot en kalibrerad datorskärm. Dock så upplevs bilden ofta olik eftersom det vanligtvis sitter VA alternativt IPS-paneler i TV, vs det sitter TN-paneler i gaming skärmar (mestadels). Nu skall det tydligen släppas en IPS med 120Hz stöd i början på året. Jag har själv kört datorn på TV i 6 år nu och tycker det är kanon. Men jag håller med om att vill man kunna spela och tävla med de bättre spelarna i fps-spel, så är en TV utan 120Hz förmodligen out of the question. Det är helt enkelt en sådan stor fördel med den högre bildfrekvensen för i princip all när det gäller den typen av spel (precision, reaktion, mindre jobbigt för ögonen etc).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Majoriteten av alla tv's har otroligt mycket högre inputlag än en datorskärm! dock finns ett fåtal tv's som har ok inputlag men de är lätt räknade! .. sedan har ingen tv 120/144Hz som en spelskärm har!

finns tydligen 1 tv som har 120....om det nu stämmer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

120Hz finns det för, tror dock bara det gäller ett enda märke i dagsläget.

http://www.vizio.com/ (vet dock inte om alla modeller har det).

Bilden är hur som helst inte bättre på en datorskärm, såvida det inte gäller färgmässigt mot en kalibrerad datorskärm. Dock så upplevs bilden ofta olik eftersom det vanligtvis sitter VA alternativt IPS-paneler i TV, vs det sitter TN-paneler i gaming skärmar (mestadels). Nu skall det tydligen släppas en IPS med 120Hz stöd i början på året. Jag har själv kört datorn på TV i 6 år nu och tycker det är kanon. Men jag håller med om att vill man kunna spela och tävla med de bättre spelarna i fps-spel, så är en TV utan 120Hz förmodligen out of the question. Det är helt enkelt en sådan stor fördel med den högre bildfrekvensen för i princip all när det gäller den typen av spel (precision, reaktion, mindre jobbigt för ögonen etc).

Man behöver inte tävla mot nån i FPS för att vilja ha 120/144Hz. Det är bättre rakt av, mindre motion blur och skönare bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Majoriteten av alla tv's har otroligt mycket högre inputlag än en datorskärm! dock finns ett fåtal tv's som har ok inputlag men de är lätt räknade! .. sedan har ingen tv 120/144Hz som en spelskärm har!

finns tydligen 1 tv som har 120....om det nu stämmer!

Denna teven har väl ok inputlag? http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-46---50-tum/sony-kdl50w805bbn/211002.3114/

Permalänk
Medlem

"Responstid: Information saknas / Anges ej av tillverkaren".

Känns ju sådär.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.