DAC i vardagsrummet och Xonar ST/STX i sovrummet

Permalänk

DAC i vardagsrummet och Xonar ST/STX i sovrummet

Hej

Jag har idag min dator i sovrummet med ett M-Audio Studiophile AV 40 MK2 liksom ett par Shure SRH440-lurar som efter att ha moddat huvudbandet, kabeln och öronkuddarna på är grymt nöjd med. Planen för dessa enheter är att att köpa ett Xonar ST/STX som jag tidigare har ägt och gillar skarpt. Där kommer jag kunna koppla in mina hörlurar direkt i ljudkortets förstärkarutgång 6.3 mm och högtalarna i dess RCA-utgångar.

Samtidigt har jag dragit en aktiv usb-kabel samt en aktiv hdmi-kabel ut till vardagsrummet som idag fungerar utan problem. Detta är min film och gaminghörna där jag har en USB-hub i slutändan för trådlöst tangentbord, Xbox One-kontroll m.m. Ute i vardagsrummet har jag ett par Audioengine A5+ som idag får sitt ljud via HDMI -> TV -> Optisk ut -> Optisk till RCA-konverterare och in med RCA-kablar i högtalaren. Det fungerar bra men jag hade självklart velat ha en förbättring där. Min blick ligger just nu på en Pro-Ject USB Box för ynka 800 kr. Den verkar göra jobbet bra och skulle troligen ge mina högtalare ett lyft. Kan det bli problem ifall jag sätter den i slutet efter en USB-Hub som jag har där ute idag? Jag upplever dock inte problem med alla 4 slots upptagna, även om jag bara kör två aktivt idag. Tankar?

Vad tycker folk om denna setupen? Har någon här erfarenhet av Pro-Ject-produkter och möjligen Pro-Ject USB Box? Skulle de vara en bra matchning för mina Audioengine A5+?

Jag gissar på att jag endast stänger av högtalarna där ute då den aktiva usb-kabeln hela tiden kommer skicka en signal till dacen. Och sedan att jag kör ett Xonar STX i sovummet som vanligt med högtalare och hörlurar.

Hade uppskattat lite feedback, tankar eller tips!

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 970 - Intel Core i5 4670K 3.8 Ghz - Corsair Vengeance 8 GB DDR3 RAM - Samsung SSD 840 EVO 370 GB