Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Roota Samsung Galaxy S4 - Vilken väg?

Permalänk
Medlem

Roota Samsung Galaxy S4 - Vilken väg?

Hej!

Ja jag ska roota en familjemedlems Galaxy S4 men undrar vilken väg jag ska ta. Telefonen kör Android 4.4.2.

Tittade på http://www.foretagstidning.se/datorer-teknik/telefon-surfplat... och undrar om det är en Ok väg? Eller har någon annan något förslag?

Tackar för all hjälp!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

CF-Autoroot. Klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

CF-Autoroot. Klart

Förklara gärna vad du menar med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läs min guide i sign och lär dig något på köpet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Läs min guide i sign och lär dig något på köpet.

Misslednade namn? Verkar ju vara för mer än bara HTC telefoner? Eller vad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Misslednade namn? Verkar ju vara för mer än bara HTC telefoner? Eller vad?

Skrolla ner till andra enheter. Den är främst för HTC-telefoner, men mycket stämmer för andra märken också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Skrolla ner till andra enheter. Den är främst för HTC-telefoner, men mycket stämmer för andra märken också.

Krångligt, ja. Det jag länkade i början är inget att ha då?

Edit: Det verkar vara strul med ODIN på något vis. Telefonen hittas inte av programmet. Vad kan vara fel?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NodCommander:

Förklara gärna vad du menar med det.

Att du ska använda cf-autoroot för att roota din enhet,

http://autoroot.chainfire.eu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Edit: Det verkar vara strul med ODIN på något vis. Telefonen hittas inte av programmet. Vad kan vara fel?

Installerat USB drivers för samsung?
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=961956

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Avsaknad av drivrutiner lär vara problemet. Eller har du Kies igång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Lär antingen vara avsaknad av drivrutiner eller att telefonen inte är i download läge.

Permalänk
Medlem

Äsch, forumet dummade sig. Postade igen och skrev att jag fått det att fungera. Grejade runt lite så gick det plötsligt där det inte gick tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Är det någon som kan berätta var man får tag på en Google play edition image till S4 då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon179444:

Är det någon som kan berätta var man får tag på en Google play edition image till S4 då?

Antar att du har en vanlig S4 och inte en GE? Denna fungerar oerhört bra: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2557353

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Antar att du har en vanlig S4 och inte en GE? Denna fungerar oerhört bra: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2557353

Japp, Samsungs vanliga i9505.
Har tittat på den där, då den dyker upp när man googlar, men den är ju lite för alla möjliga nallar.
Hur funkar det med kameraappen? Hur blir bilderna med en generisk image?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon179444:

Har tittat på den där, då den dyker upp när man googlar, men den är ju lite för alla möjliga nallar.

Vilken hade du tänkt att installera, Kitkat eller Lollipop?
Har för mig att man måste flasha en annan kernel med Kitkat, Lollipop fungerar däremot utan problem. Flashade med nyaste TWRP och har nyaste bootloader och modem (uppdateras via Odin).

Kameran: Inte rätt person att fråga, har max tagit 15-20 bilder på 1.5 år Går att välja vilken kamera-app man vill ha (Moto g, Google Camera eller Oneplus camera).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Nej den han länkat är för i9505.
Dom gör andra till andra mobiler, men måste ha rätt rom till rätt modell om du inte vill bricka.
Det är googles kamera app, vilket är sämre än samsungs generellt sagt. Men finns 3e parts som funkar bra. Dock generellt talat på ex XDA så är touchwiz kameran bäst. Men skiljer inte markant mot dom bättre 3:e parts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

viken modem använder du å hur mycket batteri drar denna ?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxbiker:

viken modem använder du å hur mycket batteri drar denna ?

Modem: XXUGNK4

Batteri: Jämför jag med Kitkat (danvdh) är denna betydligt snällare mot batteriet, laddar ungefär varannan dag med ca 20-25% kvar, med Kitkat var det kris efter 2 dagar. Saknar dock Xposed

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Provat alla GE roms även 5.0.1 men går alltid tillbaka till http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2706844 fast den bara är 4.4.2

Hoppas Samsung skyndar ut 5.0 touchwiz till S4an.

Permalänk
Medlem

Varken custom roms eller fula 5.0 är intressant för telefonen just nu. Tack för hjälpen dock, mitt problem är löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Vilken hade du tänkt att installera, Kitkat eller Lollipop?
Har för mig att man måste flasha en annan kernel med Kitkat, Lollipop fungerar däremot utan problem. Flashade med nyaste TWRP och har nyaste bootloader och modem (uppdateras via Odin).

Kameran: Inte rätt person att fråga, har max tagit 15-20 bilder på 1.5 år Går att välja vilken kamera-app man vill ha (Moto g, Google Camera eller Oneplus camera).

Jag är sugen på Lollipop.

Skrivet av JimmieSan:

Dom gör andra till andra mobiler, men måste ha rätt rom till rätt modell om du inte vill bricka.
Det är googles kamera app, vilket är sämre än samsungs generellt sagt. Men finns 3e parts som funkar bra. Dock generellt talat på ex XDA så är touchwiz kameran bäst. Men skiljer inte markant mot dom bättre 3:e parts.

Ok, blev lite tveksam då det står en del om moto och oneplus i koden.
Har du något tips på bra tredjeparts kameror? Det finns inte någon möjlighet att få in/behålla Samsungs kameraapp fast man har GPE?
Den är ju skriven specifikt för hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag är sugen på Lollipop.

Ok, blev lite tveksam då det står en del om moto och oneplus i koden.
Har du något tips på bra tredjeparts kameror? Det finns inte någon möjlighet att få in/behålla Samsungs kameraapp fast man har GPE?
Den är ju skriven specifikt för hårdvaran.

Du kan inte använda default kamera appen om du inte har touchwiz bas i romen nej.

Folk har sagt att one+ kamera funkar bra i tråden dock med 5.0.1 GE romen.
Annars har många använt https://play.google.com/store/apps/details?id=com.marginz.sna... med customroms då folk rekommenderar den på XDA rätt ofta.

Men enklaste är o prova one+ (nextcamera) om man testar 5.0.1 GE romen o se om man är nöjd med den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Skrivet av JimmieSan:

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Testa först med Towelroot, installera en app och 1 klick root. Men beror på kernel version på mobilen för det ska fungera.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|