Permalänk

Ingen signal till skärmen...

Precis köpt en ny dator och plockat ihop allt. Fläktarna på chassit, CPU kylare (och pump) och grafikkortet snurrar. HDD:n varvar upp och allt som lyser ska lysa tycker jag. Men ingen signal kommer fram till min skärm som jag har testat så att den fungerar till min laptop....
Har kopplat en PCI-E sladd som delar sig i två som sedan pluggats in i grafikkortet, Kortet sitter ordentligt på moderkortet, har prövat både med att sätta in hdmi och vga på moderkortet och grafikkortet.

Vad kan det vara för fel och vad är symptomerna för ett trasigt grafikkort och moderkort processor?

Delarna:

Grafikkort: MSI GeForce GTX 970
Processor: Intel Core i5-4690K
Moderkort: ASUS Z97-P, Socket-1150
RAM: HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB

(Vattenkylare: Cooler Master Seidon 120M CPU Kylare)
(SSD: Kingston HyperX 3K SSD 240GB 2.5")
(HDD: Seagate Barracuda® 1TB)
(Chassi: Fractal Design Define R4 Black Pearl)

(Skärm: Asus 24" LED VS247HR)

VÄLDIGT tacksam för svar

Permalänk

Vanligaste felet är att processorn inte arbetar... så BIOS testerna aldrig körs och därför inte startar grafikkortet. Kontrollera att den extra kabeln mellan nätaggregatet och processorns 4-8-poliga kontakt (12VATX) är inkopplad. Man har god hjälp av datorns inbyggda högtalares pipande om den kopplas till kontroller stiften på moderkortet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av offendaman:

Precis köpt en ny dator och plockat ihop allt. Fläktarna på chassit, CPU kylare (och pump) och grafikkortet snurrar. HDD:n varvar upp och allt som lyser ska lysa tycker jag. Men ingen signal kommer fram till min skärm som jag har testat så att den fungerar till min laptop....
Har kopplat en PCI-E sladd som delar sig i två som sedan pluggats in i grafikkortet, Kortet sitter ordentligt på moderkortet, har prövat både med att sätta in hdmi och vga på moderkortet och grafikkortet.

Vad kan det vara för fel och vad är symptomerna för ett trasigt grafikkort och moderkort processor?

Delarna:

VÄLDIGT tacksam för svar

Är du säker på att du har kopplat in skärmsladden i grafikkortet och inte i moderkortet?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Är du säker på att du har kopplat in skärmsladden i grafikkortet och inte i moderkortet?

Edit: såg att du redan har gjort det. Funkar det vanligt utan PCI-E förlängningen?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Edit: såg att du redan har gjort det. Funkar det vanligt utan PCI-E förlängningen?

Jag har faktiskt inte testat med att köra två kablar om det är det du menar? Ser dock ut som att jag bara har ett PCI-E uttag.. Den under står det CPU 4x4 eller 4x2 (eller ngt sånt). PCI-E kabeln passar nog där också... Kan man testa det utan några risker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Vanligaste felet är att processorn inte arbetar... så BIOS testerna aldrig körs och därför inte startar grafikkortet. Kontrollera att den extra kabeln mellan nätaggregatet och processorns 4-8-poliga kontakt (12VATX) är inkopplad. Man har god hjälp av datorns inbyggda högtalares pipande om den kopplas till kontroller stiften på moderkortet.

Hör inget bip från alls när jag försöker starta den... Har läst lite mer om det nu och det kan vara att cpu:n är trasig typ... Kan det stämma?

Permalänk

Det är extremt ovanligt med trasig prolle. Mycket vanligt å andra sidan är att moderkortet är det när såna här grejer uppstår.

Permalänk
Skrivet av offendaman:

Hör inget bip från alls när jag försöker starta den... Har läst lite mer om det nu och det kan vara att cpu:n är trasig typ... Kan det stämma?

Nej, att processorn skulle vara trasig är en chans på 'miljonen'.
1. Börja med att konstatera att du faktiskt har kopplat in en högtalare (rätt) på moderkortet (Speaker).
2. Kontrollera att du verkligen har kopplat in den speciella kabeln (EATX12V) till moderkortet intill processorn.
3. Lyft ur grafikkortet och koppla skärmen på moderkortets HDMI utgång (processorns grafik krets).

Manual på engelska finns att ladda ner från: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-P/E9385_Z97-P...
På sida 1-3 finns översikt av moderkortets viktiga kontakter (2x 2 och 8).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Nej, att processorn skulle vara trasig är en chans på 'miljonen'.
1. Börja med att konstatera att du faktiskt har kopplat in en högtalare (rätt) på moderkortet (Speaker).
2. Kontrollera att du verkligen har kopplat in den speciella kabeln (EATX12V) till moderkortet intill processorn.
3. Lyft ur grafikkortet och koppla skärmen på moderkortets HDMI utgång (processorns grafik krets).

Manual på engelska finns att ladda ner från: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-P/E9385_Z97-P...
På sida 1-3 finns översikt av moderkortets viktiga kontakter (2x 2 och 8).

Svarar på dina frågor först:
1. Kollade med manualen och kollade så att allt var rätt ditsatt, det var det.
2. CPU pwr kabeln är ditsatt ordentligt, dock så vet jag ju inte om nätagget ger den ström i den kabeln... Skulle ju kunna kolla med en voltmeter eller liknande om jag kan låna en sådan men det är nog ganska orimligt att den skulle vara paj när den ger ström till resten...
3. Det testade jag med men det var inte till ngn nytta...

Ringde Kompletts support och fick hjälp därifrån. Beskrev väldigt bildligt hur jag hade kopplat ihop allt och jag har troligtvis inte gjort fel där (kollade på din Manual där Wax.)
Det dom sa att jag skulle göra var att ta ut grafikkortet och testa om det funkade med det integrerade i moderkortet. Sen ta ut klockbatteriet och efter 10 min sätta i det igen. Sist testa RAM:en var för sig. Inget av detta gav något resultat så de tyckte att jag skulle skicka in moderkortet...

(och som du säger så tyckte supporten också att det var högst otroligt att cpu:n var trasig..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av offendaman:

Delarna:

VÄLDIGT tacksam för svar

Kanske dum fråga, men har du kollat på dina RAM minnen sitter som dom skall?