Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

PC för fotoredigering - ca 11k

Hej,

Ska ha en dator som är riktigt vass för fotoredigering och möjligen lite video. Ljudkort som man kan koppla in RCA och spela in ifrån.

Budget ca 11-12k, utan mekanisk lagringshårddisk samt windows licens. (SSD skall gärna vara med).

Vad bör man ha till detta? Inget spelande, men antar man ska ha ett vettigt grafikkort ändå.

Tacksam för all hjälp, aldrig byggt dator för detta ändamålet förr.

Visa signatur

J.Melin

Permalänk
Medlem

Grunden för en vettig burk till grafiskt arbete: Intel i7 fyra kärnor, 16GB RAM ( 2 x 8GB), ca 240GB SSD för system/cache, 7200rpm-diskar för foton/video (eller ännu hellre, extra SSDs för aktuella projekt, arkivera på HDD). Enkelt grafikkort räcker om det främst är fotoredigering, ex nVidia 750 2GB, funkar även till lättare 1080P-videojobb. Satsa på en tyst låda och bra (tysta) fläktar.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att hitta bra data på detta, men det verkar som om bildredigering (tex i Lightroom) drar rätt lite nytta av Hyperthreading. Om detta stämmer för din användarprofil skulle du kunna spara runt en tusenlapp på att köra i5 i stället för i7 och egentligen inte tappa någon prestanda.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7630160/dat0r
Mitt förslag på dator iaf(utan ljudkort).
Men sen ang. ljudkortet så vet jag inte om det är lite utdaterat med RCA-utgång i dagens läge?
Inte ens säker på om det finns längre ;s

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Skrivet av reflux:

Grunden för en vettig burk till grafiskt arbete: Intel i7 fyra kärnor, 16GB RAM ( 2 x 8GB), ca 240GB SSD för system/cache, 7200rpm-diskar för foton/video (eller ännu hellre, extra SSDs för aktuella projekt, arkivera på HDD). Enkelt grafikkort räcker om det främst är fotoredigering, ex nVidia 750 2GB, funkar även till lättare 1080P-videojobb. Satsa på en tyst låda och bra (tysta) fläktar.

Skrivet av Horvendile:

Det är svårt att hitta bra data på detta, men det verkar som om bildredigering (tex i Lightroom) drar rätt lite nytta av Hyperthreading. Om detta stämmer för din användarprofil skulle du kunna spara runt en tusenlapp på att köra i5 i stället för i7 och egentligen inte tappa någon prestanda.

Tack för svar båda två!

Skrivet av Lindhan:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7630160/dat0r
Mitt förslag på dator iaf(utan ljudkort).
Men sen ang. ljudkortet så vet jag inte om det är lite utdaterat med RCA-utgång i dagens läge?
Inte ens säker på om det finns längre ;s

Tackar! Någon som har input på denna varukorg? Ska bygga ihop den själv samt ingen windows license. Ang. ljudkort så ska det vara RCA INGÅNG, så man kan spela in från en gammal vinyl. Vet att jag själv hade ett rätt fett creative kort med en sådan på fronten förr.

Visa signatur

J.Melin

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanMelin:

Någon som har input på denna varukorg?

Inget att invända, kommer att funka bra. Ang ljudkort, kommer du att koppla skivspelaren via en förstärkare så att du får Line-nivåer? Du kan ju titta på USB-ljudkort för enkel kontroll med fysiska volymrattar etc.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

I vilket syfte ska du "rippa" vinylskivor? Jag har provat det en del, och blev rätt besviken på kvaliteten på ljudet.. Man bör ha en rätt bra vinylsvarv, ett rätt bra RIAA steg och en rätt bra DAC för att det ska vara värt mödan.. Har du dessutom välspelade skivor kommer du behöva programvara för att ta bort skrap...

I mitt fall blev det billigare att köpa låtarna på cd...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Jag skulle precis som reflux rekommendera USB-ljudkort. Finns billiga sådana från t.ex. Behringer på Thomann. Typ 350 för billigaste. De bör ha RCA ingång. Är övertygad om att de har en utgång, men vågar inte svara på ingång jag inte är hemma för tillfället. Om ingen hittar svaret innan dess, kan jag återkomma när jag kommer mig hem idag.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube