Microsoft slutar tillverka Surface 2 – spiken i kistan för Windows RT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Windows Phone 8.1 (Som kommer att uppgraderas till Windows 10) växer stadigt, framförallt i USA, Mexico och Indien.

Fast är det inte så att än om försäljningen i antal enheter ökat något så har i själva verket marknadsandelen sjunkit till under 3%? Om jag får ihop siffrorna jag lyckats hitta så är dessutom ökningen i antal enheter inte särskilt imponerande, lite över 1 miljon enheter. Prognoserna tycks indikera en svag uppgång för att om några år nå 5%.

Vad jag kan läsa ut av detta är att Windows Phone hänger sig kvar mycket tack vare ett starkt varumärke och att Microsoft har resurser att hänga sig kvar under förutsättningar som fått andra att gå under. Jag tror Microsoft kommer att fortsätta sin satsning, inte för att de egentligen själva räknar med att konkurrera med Apple och Google+partners, men för att erbjuda sina kunder en närmast komplett produktportfölj.

Permalänk
Medlem

Att Widows RT skulle dö visste man ju innans dom ens lanserat första plattan. Det var ett trasigt koncept som ingen köpte.

Surface 2 Pro börjar gå i graven också, inte mycket kvar i lager. Inte hittat i7 varianten nånstans

Köpte 8gb/256gb versionen på Siba i helgen, 5000:- och på många sätt snabbare än den gimpade Surface Pro 3. Dom kosta ju typ 8-14K+ vid release, lol. Köp köp medans dom ännu finns kvar, det var en bra liten dator tidigare men dyr, nu är den fortfarande en bra liten dator till likadant pris som de flesta sketna i3/720p/skitskärm laptopsarna i budget segmentet!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Att Widows RT skulle dö visste man ju innans dom ens lanserat första plattan. Det var ett trasigt koncept som ingen köpte.

Surface 2 Pro börjar gå i graven också, inte mycket kvar i lager. Inte hittat i7 varianten nånstans

Köpte 8gb/256gb versionen på Siba i helgen, 5000:- och på många sätt snabbare än den gimpade Surface Pro 3. Dom kosta ju typ 8-14K+ vid release, lol. Köp köp medans dom ännu finns kvar, det var en bra liten dator tidigare men dyr, nu är den fortfarande en bra liten dator till likadant pris som de flesta sketna i3/720p/skitskärm laptopsarna i budget segmentet!!!

Konceptet lever vidare i Windows 10, samma trasiga koncept på alla enheter under 8".
Fördelen med Windows 8 var att man kunde få fullversionen i mindre enheter, den fördelen tar de bort med Windows 10, då är det bara den RT-liknande varianten som tillåts under 8".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inser ingen här att RT-konceptet lever vidare? Windows Phone och Windows RT ersätts av en Windows 10 som har samma begränsningar på enheter under 8". Inga Win32-program och inget skrivbord. Kvar har man bara apputbudet från Microsofts app-butik. Blir en ny generation odugliga produkter med andra ord.

Det var det jävligaste. Det jag har läst är att skrivbordet inte kommer finnas. Men att de skulle vara så jävla korkade att de återigen begränsar körbarheten till Runtime-appar känns ju riktigt drygt.

Men å andra sidan.. Om det är samma arkitektur och samma OS borde det räcka med att ändra någon registernyckel så är man sedan förbi begränsningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Konceptet lever vidare i Windows 10, samma trasiga koncept på alla enheter under 8".
Fördelen med Windows 8 var att man kunde få fullversionen i mindre enheter, den fördelen tar de bort med Windows 10, då är det bara den RT-liknande varianten som tillåts under 8".

Var har du sett att enheter under 8" inte kommer kunna exekvera x86 program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var det jävligaste. Det jag har läst är att skrivbordet inte kommer finnas. Men att de skulle vara så jävla korkade att de återigen begränsar körbarheten till Runtime-appar känns ju riktigt drygt.

Men å andra sidan.. Om det är samma arkitektur och samma OS borde det räcka med att ändra någon registernyckel så är man sedan förbi begränsningen.

Ja finns ju ingen annan väg att installera saker i Modern UI än genom en app-butik. Man hoppas det går att gå runt, men lär vara olika installationer. Det är ju nödigt att delar av operativsystemet som ändå inte kommer användas ska ligga och ta plats. Skulle väl vara om man kunde installera själv på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var har du sett att enheter under 8" inte kommer kunna exekvera x86 program?

Den kan inte exekvera Win32-program, enbart program för ModernUI. Det är inte samma sak som att de skulle spärra x86-kod.

Permalänk
Medlem

Litet sidospår men, för ruggade enheter så som de som används för logistik (posten ), lager, butiker etc så används till stor del fortfarande win ce som är 10 år gammalt. Detta är en riktigt stor marknad, android har börjat komma men det finns knapert med sådana enheter och android själva tillhandahåller tex inte forced install utan då måste man ha extra program eller få användaren att göra detta / godkänna.

Att det här inte ännu finns bättre är förvånande, framförallt eftersom marknaden är riktigt stor.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Den kan inte exekvera Win32-program, enbart program för ModernUI. Det är inte samma sak som att de skulle spärra x86-kod.

Då lever alltså konceptet inte kvar då konceptet för RT var att man valde att program då skulle vara inriktade på ARM istället för x86. Om det bara är Win32 som inte kan köras ser jag egentligen inte problemet, vi pratar ju egentligen om mobiltelefoner när vi pratar storlek < 8". Jag tror att detta kan hjälpa till att få många bra program i app-storen, något som kommer behövas i förlängningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja finns ju ingen annan väg att installera saker i Modern UI än genom en app-butik. Man hoppas det går att gå runt, men lär vara olika installationer. Det är ju nödigt att delar av operativsystemet som ändå inte kommer användas ska ligga och ta plats. Skulle väl vara om man kunde installera själv på något vis.

Vanliga program finns också i Microsofts app-butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Good riddance.
Jag tycker Microsoft är inne på något med Surface Pro-serien. Där det finns en stympad UI för folk som tycker det är för jobbigt med flera fönster igång samtidigt och en ordentlig Windows-miljö i bakgrunden så man faktiskt kan använda surfplattan till mer än att titta på Youtube och Facebook.

Skrivet av KplSteiner:

I mitt tycke är snarare den största bristen med Win RT att de inte släppte det till försäljning, utan att det bara följde med vissa enheter. Jag hade gärna installerat det på några hemmabyggen, som exempelvis Rasperry Pi.

Skickades från m.sweclockers.com

Microsoft är sedan heller inga mästare på att tillgängliggöra sina produkter genom sund prissättning för privatpersoner. Så det hade nog slutat med att bli för dyrt för ett stympat operativsystem. Men jag håller med dig om att det skulle sprida RT på ett helt annat sätt än det varit fram tills nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja finns ju ingen annan väg att installera saker i Modern UI än genom en app-butik. Man hoppas det går att gå runt, men lär vara olika installationer. Det är ju nödigt att delar av operativsystemet som ändå inte kommer användas ska ligga och ta plats. Skulle väl vara om man kunde installera själv på något vis.

Läste någonstans att befintliga enheter som uppdateras kommer få "full funktionalitet", vilket då borde innebära att det rör sig om en artificiell begränsning. Om de nu inte lägger in någon specialversion för nylanserade enheter förståss. Återstår väl bara att vänta och se. Hur som helst känns det onödigt att de ska hålla på och krångla till det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De borde som någon redan nämnt satsa på x86 för WP.
Då finns det helt plötsligt många "appar".

Och släppa en konkurrent till Samsung Note.

En surface pro Phone

Samt dockningsstation. Sedan har man allt man behöver någonsin i fickan och molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Då lever alltså konceptet inte kvar då konceptet för RT var att man valde att program då skulle vara inriktade på ARM istället för x86. Om det bara är Win32 som inte kan köras ser jag egentligen inte problemet, vi pratar ju egentligen om mobiltelefoner när vi pratar storlek < 8". Jag tror att detta kan hjälpa till att få många bra program i app-storen, något som kommer behövas i förlängningen.

Om programmet går på ARM eller x86 under skalet är av mindre betydelse för användaren. Så länge utbudet bara är applikationer för ModernUI så blir det lika begränsande som WP/RT.

Skrivet av KplSteiner:

Vanliga program finns också i Microsofts app-butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du menar Win32-program (windows gränssnitt) så tas det stödet som sagt bort för "lilla" W10. Bara ModernUI-program kvar med andra ord.

Skrivet av Ozzed:

Läste någonstans att befintliga enheter som uppdateras kommer få "full funktionalitet", vilket då borde innebära att det rör sig om en artificiell begränsning. Om de nu inte lägger in någon specialversion för nylanserade enheter förståss. Återstår väl bara att vänta och se. Hur som helst känns det onödigt att de ska hålla på och krångla till det.

Ja, äldre apparater som uppdateras får behålla skrivbordet om de hade det innan uppdateringen. WP och RT uppgraderas helt enkelt endast med sub8"-varianten av W10, medan Windows 8.1 uppgraderas med riktiga Windows 10.

Permalänk
Medlem

Näääj Windows RT är ju framtiden!! Jag vill inte ha dryga x86 appar och skit på min surfplatta eller bärbara. Jag som hoppats på att RT skulle komma i bärbara också inte läggas ner. Barnen och päronen behöver RT datorer. Va matt ja blir, tröga människor som inte inser hur bra RT kunde ha blivit med lite stöd från utvecklare, media och konsumenter.

Hoppas vi får Spartan och nya Office till Surface RT/2.

Tack för ett bra försök MS, synd att ingen fatta...

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Skrivet av PeeWee90:

Bra! Nu glömmer vi det som varit (win 8, 8.1, RT) och blickar framåt (win 10)!

Skickades från m.sweclockers.com

Som är win 8.2

Permalänk
Medlem

Och som går åt fel håll med försämrad startmeny och mer W8 än W7 look i sista releasen trots att feedbacken från kunderna vill ha nått annat.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad snackar du för smörja?
Windows Phone 8.1 (Som kommer att uppgraderas till Windows 10) växer stadigt, framförallt i USA, Mexico och Indien.

Skrivet av spacecow:

Toker, har en 925 som jag råkade glömma på biltaket och nu en 930, helt underbara telefoner, fungerar klockrent som arbetsmobil.
visst den har kanske inte lika många "ryska posten/ölspel/festspel/candy crushkopior" i store men det klarar man sig absolut utan när man har en klockren webläsare som faktiiskt klarar alla orginalwebsidor där spelen finns istället.

tror microsoft kommer att ta bra många % de kommande åren med tanke på hur bra 920,925 och 930 har fungerat, och det innan vi ens börjat prata win10. gillar dagens gui design skarpt.

Skrivet av Alibaba123:

De där är faktiskt trams. Windows phone är faktiskt bra till mobilen. Enda dåliga ar att de bara släpper budget-mobiler och de finns inga appar.

Skrivet av Lessismore:

Ang Win RT kan jag hålla med. Det var en felsatsning av MS. Men Win Phone däremot hoppas jag verkligen att de inte släpper. Själv har jag ingen, men har länge sneglat på en. Det är bara en tidsfråga innan det slår igenom.

MS får se till att släppa en uberversion av Minecraft, så blir telefonen poppis

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill inte att det ska försvinna alternativ till Iphone och Android.

Men hur länge har nu Windows fhone funnits egentligen, flera år samt har idag endast 3% av världsmarknaden, samt utan några andra tillverkare än Microsoft, övriga tillverkare är minst sagt iskalla till att släpa något med WP.
Det saknas en stor mängd av nytto appar som konsumenter efterfrågar (menar inte spel nu) osv

Vi får se snart när WP uppdateras hur det går, men tar det inte mer fart då är det nog tyvärr kört för Windows som mobil OS.

Här är en artikel från december 2014 WP har minskat sin andel från 3,3% slutet av 2013 till nu 2,7% http://redmondmag.com/articles/2014/12/02/windows-phone-marke...
MS måste grunna på varför sker detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Bra! Nu glömmer vi det som varit (win 8, 8.1, RT) och blickar framåt (win 10)!

Skickades från m.sweclockers.com

Windows 8.1 är dock det bästa OSet just nu..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jag vill inte att det ska försvinna alternativ till Iphone och Android.

Men hur länge har nu Windows fhone funnits egentligen, flera år samt har idag endast 3% av världsmarknaden, samt utan några andra tillverkare än Microsoft, övriga tillverkare är minst sagt iskalla till att släpa något med WP.
Det saknas en stor mängd av nytto appar som konsumenter efterfrågar (menar inte spel nu) osv

Vi får se snart när WP uppdateras hur det går, men tar det inte mer fart då är det nog tyvärr kört för Windows som mobil OS.

Här är en artikel från december 2014 WP har minskat sin andel från 3,3% slutet av 2013 till nu 2,7% http://redmondmag.com/articles/2014/12/02/windows-phone-marke...
MS måste grunna på varför sker detta.

Och dom har verkligen gjort allt för att försöka få oss att köpa WP. Win8 var ju ett sådant försök, där man tog ett OS för persondatorer och tvingade på oss ett gränssnitt för telefoner. Detta för att få oss att ”känna igen” OS:et när vi köper telefoner.

Det hela slutade, som bekant, i katastrof.

MS gör verkligen fel fel fel. De tvingar på kunderna, istället för att fråga efter vad vi vill ha.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

"The company on Wednesday spent nearly two and a half hours at a press event talking up Windows 10, the latest version of its operating system that's trying to fix the problems from Windows 8. But it devoted only a few seconds to Windows RT, saying during a Q&A with reporters that it is "working on an update for Windows RT as well."

Microsoft's Windows RT isn't dead...yet

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Och dom har verkligen gjort allt för att försöka få oss att köpa WP. Win8 var ju ett sådant försök, där man tog ett OS för persondatorer och tvingade på oss ett gränssnitt för telefoner. Detta för att få oss att ”känna igen” OS:et när vi köper telefoner.

Det hela slutade, som bekant, i katastrof.

MS gör verkligen fel fel fel. De tvingar på kunderna, istället för att fråga efter vad vi vill ha.

.

ja sant, Windows 8.x misslyckande har smittat av sig på WP, eller tvärtom...

Dom första gångerna jag såg WP tror v7 eller nått tänkte man bara måtte detta aldrig smitta av sig på "stora" windows.
Men det gjorde det med åtföljande katastrof för både WP och vanliga Windows samt även RT

Kör en laptop med Win 8.1.1 och efter en hel del handpålägning, startmeny, samt avinstalation av alla modern UI trams som går, så hyfsat bra nu med ett stort problem, den jämra charmsbaren får för sig att titta fram i tid och otid och saboterar som om det var styrt av nån slumptalsgenerator

Även fast man har gjort allt för att föröka döda den GGGrrrrrrrr
Är tyvärr färdig att slänga ut Windows 8 PGA detta.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Synd. Min Surface 2 är toppen, kanske lite bättre med en lättare uppdatering. Det blir spännande

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad