Uppgradering av grafikkort på 5 år gammal dator

Permalänk
Medlem

Uppgradering av grafikkort på 5 år gammal dator

Har kollat lite på Radeon R7 och R9. Men har inte speciellt stor kunskap när det kommer till hårdvaran längre...

Är det värt att uppgradera om jag inte vill lägga ut jättemycket pengar innan jag isåfall köper en ny dator om typ 2 år eller så?

Är väl villig att lägga ut ungefär 2k beroende lite på hur längre jag kommer kunna ha det innan det är dags för en ny dator.

Hade också tänkt köpa en till skärm med 144 Hz så de är väl typ lite ett krav att grafikkortet klarar av att sända i det. Men är det något minimum så att säga? Något som gör att det inte skulle gå att köra 144 Hz på ett lite medium grafikkort?

Spelen jag spelar är CS:GO, Diablo 3 ros, Dota2.

Idag har jag detta:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
AMD Phenom2 X6 1055T
Noctua NH-U9B SE2
Corsair VENGEANCE 8GB (2x4GB) CL9 1866Mhz
XFX Radeon HD5770
Corsair SSD Force GT 120GB
Western Digital Caviar Black 1TB 64MB SATA III
OCZ ModXStream Pro 500W
Lian Li Lancool PC-K56

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow

Permalänk
Keeper of the Bamse

Radeon R9 280 kanske vore något? Annars kan du vänta på GTX 960 som förväntas landa runt 2000kr ett 970 kostar 3100kr idag ungefär så det spräcker ju din budget

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på R9 280 och det ser ut att lämpa sig väldigt bra för priset och prestandan! Hur vet jag förresten om ett grafikkort kan visa 144 Hz på en skärm? Hittar inte den informationen någonstans :S

970 var lite väl dyrt ^^ Kikar lite på GTX 960 men finns det någon info om när det kommer släppas eller några specs?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fexxx92:

Jag har kikat på R9 280 och det ser ut att lämpa sig väldigt bra för priset och prestandan! Hur vet jag förresten om ett grafikkort kan visa 144 Hz på en skärm? Hittar inte den informationen någonstans :S

970 var lite väl dyrt ^^ Kikar lite på GTX 960 men finns det någon info om när det kommer släppas eller några specs?

144hz får du om du kör displayport ut från kortet. Glöm inte att ändra uppdateringsfrekvensen i windows bara, default är 60hz, många som glömmer

Vad gäller 960 vet jag inte, är inte intresserad av det men sweclockers har säkert nån nyhet om det

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fexxx92:

Kikar lite på GTX 960 men finns det någon info om när det kommer släppas eller några specs?

Ryktas om den 22 januari. Prestandan lär vara runt vad ett GTX 770 levererar om man ska tro på ryktena http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Ok jag känner att jag inte behöver starta någon ny tråd för detta så jag tänkte jag fortsätter här.

Jag var för någon vecka sen sugen på att uppgradera min dator rejält med nytt moderbord, ny processor, nytt grafikkort och nytt nätagg. Men efter lite tänkande och de faktum att jag lyckats överklocka min AMD Phenom II X6 från 2.8 till 4 GHz utan problem så känner jag att jag nog inte behöver uppgradera processor och moderbord.

Så nu tänkte jag istället bara uppgradera mitt grafikkort och har som tidigare kollat och nu släppta GTX 960. Frågan är då. Om jag ska köpa ett GTX 960. Kommer jag behöva uppgradera mitt nätagg? Dum som jag är har jag slängt kablarna till mitt nätagg och kan då inte koppla in ett 960 då det kräver 1st 6pins och 1st 8pins eller 2st 6-pins beroende på vilken tillverkare jag köper det ifrån.

Kommer nätagget klara grafikkortet med den uppsättningen jag kör med nu? Alltså bara 500W nätagg och överklockad CPU osv. Kommer ju självklart behöva köpa kabel isåfall. Men vill veta om det ens klarar det eller om jag när jag ändå köper nytt grafikkort ska köpa ett nytt nätagg.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fexxx92:

Ok jag känner att jag inte behöver starta någon ny tråd för detta så jag tänkte jag fortsätter här.

Jag var för någon vecka sen sugen på att uppgradera min dator rejält med nytt moderbord, ny processor, nytt grafikkort och nytt nätagg. Men efter lite tänkande och de faktum att jag lyckats överklocka min AMD Phenom II X6 från 2.8 till 4 GHz utan problem så känner jag att jag nog inte behöver uppgradera processor och moderbord.

Så nu tänkte jag istället bara uppgradera mitt grafikkort och har som tidigare kollat och nu släppta GTX 960. Frågan är då. Om jag ska köpa ett GTX 960. Kommer jag behöva uppgradera mitt nätagg? Dum som jag är har jag slängt kablarna till mitt nätagg och kan då inte koppla in ett 960 då det kräver 1st 6pins och 1st 8pins eller 2st 6-pins beroende på vilken tillverkare jag köper det ifrån.

Kommer nätagget klara grafikkortet med den uppsättningen jag kör med nu? Alltså bara 500W nätagg och överklockad CPU osv. Kommer ju självklart behöva köpa kabel isåfall. Men vill veta om det ens klarar det eller om jag när jag ändå köper nytt grafikkort ska köpa ett nytt nätagg.

GTX 960 är riktigt strömsnålt så du kan lugnt driva ett med ditt nuvarande nätaggregat, tror utan tvekan att du hade kunnat köra två i SLI t.o.m ^^

Permalänk
Medlem

Äre så? Vore ju de grymmaste faktiskt! Sista frågan är då bara. Var kan jag köpa PCI-e kabel som passar mitt nätagg? ^^

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow

Permalänk
Skrivet av Fexxx92:

Äre så? Vore ju de grymmaste faktiskt! Sista frågan är då bara. Var kan jag köpa PCI-e kabel som passar mitt nätagg? ^^

Vet inte om man kan köpa lösa kablar till OCZ-agg. Går inte att köpa t.ex. Corsair-kablar eller någon annan tillverkare heller, eftersom det i värsta fall kan grilla agget plus andra komponenter.

Just för att vi snackar om ett OCZ tänker jag rent allmänt rekommendera att kika på nytt om du har budget för det. Som sagt behöver du inte ha ett supermassivt agg eller någonting dylikt för att driva 960 och en processor. Vi kan räkna med strax under 400W för ditt system möjligen. Men jag vill själv gärna ha lite spelrum, speciellt när vi snackar om ett agg med en fläkt. Så då kommer ju t.ex. Seasonic G-650 upp i huvudet som är ett riktigt trevligt litet aggregat som bör gå någorlunda tyst också, vilket alltid är trevligt. Själv kommer jag förmodligen köra passivt nästa gång och då har vi ju t.ex. Seasonic som har ett på 460W och ett på 520W. 520W kanske är lite bekvämare för spelrummet vilket ger bättre möjlighet till överklockning på grafikkortet t.ex. medan 460W-varianten definitivt passar plånboken lite bättre.

Nu är ju Seasonic inte ett billigt märke direkt, men efter att ha köpt ett par nätaggregat nu från Cooler Master, XFX och lite annat så börjar jag inse att nätagg är ingen lek och att jag gjort hemska val innan. Visst, Seasonic med annan klisterlapp i all ära, men fläktar och grejer skiljer från tillverkare till tillverkare och gör en stor skillnad åtminstone för ljudnivå, men även för effektivitet och total livslängd.

Min röst faller därmed på Seasonic eller också Super Flower som är en annan tillverkare av aggregat istället för en återförsäljare som Corsair, CM, XFX etc. och därför känns det lite bättre av någon anledning. Känns liksom som att de bör ha ett större ansvar för grejerna eftersom att de faktiskt tillverkar dem. Super Flower är ett någorlunda nytt företag men de gör riktigt fina grejer. Deras kretsar tar lite annan form än Seasonics, men kvaliteten är likväl hög och de verkar riktigt trevliga. Bland annat deras komponenter i EVGAs G2 Supernova-serie, vilken fått mycket god kritik på många ställen, men även haft lite problem med ljudet, men som sagt, EVGA kan mycket väl ha ploppat i någon annan fläkt än Super Flower själva.

Nätaggregat idag är lite som rysk roulette. Det kan gå helt okej eller också extremt dåligt.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Ja tackar för det långa svaret. Dock så kommer jag nog inte lägga ut över 1000 kr på ett nätagg. Snarare någon/några hundralappar under. Köpte det nätagget jag har idag för 5 år sedan och det har fungerat hur bra som helst sedan dess. Det kostade då 490 kr. Självklart har ju priserna gått upp sedan dess. men över 1000 kr är inget jag lägger ut på ett nätagg! Precis som du säger så verkar det vara rysk roulette när det gäller nätagg idag. Men då känner jag att kan ju likaväl vara så på de dyrare nätaggen också! Jag kommer nog satsa på något i mellanklassen. Kommer ju självklart lägga ut mer än 500 kr idag men över 1000 kr är inte riktigt min stil! Men som sagt. Tack för svaret ändå. Alltid bra att ha någon som motargumenterar så man får sig en tankeställare!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ditt nätagg lär ju ha en enda 12V-rail, då kan du köpa adapters som omvandlar molex till PCI-E

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

De kan man alltså göra? Vore ju sjukt mycket smidigare än att köpa ett helt nytt nätagg ba för att kablarna inte finns att köpa färdiga!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fexxx92:

De kan man alltså göra? Vore ju sjukt mycket smidigare än att köpa ett helt nytt nätagg ba för att kablarna inte finns att köpa färdiga!

Jajjemen! Nånting sånt här t.ex.: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Det finns molex -> 6pin PCIE också såklart

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar! Men det blev nytt nätagg och nytt graffekort när jag ändå va på inet i början av veckan! Blev sjukt bra i nya lådan!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow