Permalänk
Medlem

Får inte någon ip-adress

tjo, jag har nu i mer än en timme försökt få en ip-adress till min stationära dator då den inte har någon enligt windows felsökare.

Har nollat router, installerat om drivrutien, angivit en ip-adress, subnet och dns manuellt men det går ändå inte...
Har precis bytt plats på routern och satt en switch emellan och innan var det inga som helst problem. tips på fix?

Har googlat runt och försökt hitta en lösning men inget som jag har hittat hjälper

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Om du satt rätt IP, Subnät och DNS och du inte kommer ut på internet så är det troligtvis fel på routern, kanske även skulle kunna vara trasig förutsatt att det är inga problem med anslutningen via enbart switchen.

Permalänk
Medlem

tror inte de är fel på routern för jag har en annan dator som är inkopplad direkt i routern och den fungerar. Wi-Fi fungerar, en annan enhet på switchen fungerar....

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Rekordmedlem

Om du sätter en ip statiskt så har du väl en ip ? eller går det inte att ange statiska inställningar så de sparas ? Eller menar du att du inte når internet tex pga felaktig konfiguration ?
Öppna en kommandotolk och kör
ipconfig /all
och posta svaret så får vi lite fakta om hur det ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan sätta statisk ip men får inte tillgång till internet eller andra enheter kopplade till routern.

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Killer e2200 Gigabit Ethernet Controller
(NDIS 6.30)
Physical Address. . . . . . . . . : 44-8A-5B-9F-99-7D
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.132.114(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte via switchen menar du?
Vad är det för switch?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

min sationära fungerar inte med switchen men min rasperry pi.

TP-Link tl-sg105

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Ännu en Killernic ägare med problem ? Rensa ut allt som har med "Killernic" att göra så kommer det kanske att fungera, speloptimerade nätverksdelar är djävulens uppfinning för att kunna döda nätverk, de strular nått enormt och ger ingen direkt fördel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara fel på nätverks kabeln dessutom, prova med en du vet fungerar. Om det är fortfarande är fel så riktiga in dig på nätverks kortet/adaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersnubben:

TP-Link tl-sg105

Vad har du för bredband? För du kanske inte får så många fler publika IPs. Rasperryn har tagit en redan.
För om jag förstår dig rätt så har du kopplat switch först i kedjan och sedan router, men stationära är fortfarande kopplat på switchen.

Vad är anledningen att du har kopplat om detta nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ännu en Killernic ägare med problem ? Rensa ut allt som har med "Killernic" att göra så kommer det kanske att fungera, speloptimerade nätverksdelar är djävulens uppfinning för att kunna döda nätverk, de strular nått enormt och ger ingen direkt fördel.

Den fungerade 10 min innan jag drog ut kabeln för att sätta den i switchen ist, så känns inte som att den är problemet om nu inte nätverkskortet känner av att de är en switch och sinkar mig på det sättet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Kan vara fel på nätverks kabeln dessutom, prova med en du vet fungerar. Om det är fortfarande är fel så riktiga in dig på nätverks kortet/adaptern.

Ska inte va något fel på kabeln, fungerade 10 min innan jag drog ut kabel.

Skrivet av dabman:

Vad har du för bredband? För du kanske inte får så många fler publika IPs. Rasperryn har tagit en redan.
För om jag förstår dig rätt så har du kopplat switch först i kedjan och sedan router, men stationära är fortfarande kopplat på switchen.

Vad är anledningen att du har kopplat om detta nu?

Comhem, kör deras skit som modem bara och har en Asus AC66U efter och efter den sitter switchen.

Modem->Router->Switch->Dator

koppla om det för att jag placera routern på ett annat ställe och har dragit en homeplug (som det inte är något fel på, har testat) från rummet routern står i till det rum jag har datorn.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av supersnubben:

Ska inte va något fel på kabeln, fungerade 10 min innan jag drog ut kabel.

Comhem, kör deras skit som modem bara och har en Asus AC66U efter och efter den sitter switchen.

Modem->Router->Switch->Dator

koppla om det för att jag placera routern på ett annat ställe och har dragit en homeplug (som det inte är något fel på, har testat) från rummet routern står i till det rum jag har datorn.

Nu blev det intressant för nu kom det in ett "modem" också i nätverket, har du ett modem eller har du 2 apparater med routerfunktion ? Är enheten från Comhem bryggad ?

Visa signatur

Permalänk

Jag har märkt att de nyare killernic drivrutinsversionerna kan vara lite jobbiga men har du ett msi moderkort finns det killernic drivare utan killer network manager, ladda ner den drivaren så ska du slippa alla killernic problem.

Jo, stäng av bandbreddskontroll så borde du (kanske) komma åt internet för att ladda ner "killernic driver only" package.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu blev det intressant för nu kom det in ett "modem" också i nätverket, har du ett modem eller har du 2 apparater med routerfunktion ? Är enheten från Comhem bryggad ?

Har stängt av NAT eller vad de heter i comhems skräp så den agerar bara modem, och det har den gjort innan jag flyttade routern

Skrivet av Stefanp67:

Jag har märkt att de nyare killernic drivrutinsversionerna kan vara lite jobbiga men har du ett msi moderkort finns det killernic drivare utan killer network manager, ladda ner den drivaren så ska du slippa alla killernic problem.

Jo, stäng av bandbreddskontroll så borde du (kanske) komma åt internet för att ladda ner "killernic driver only" package.

Okej får testa det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Hjälpte inte

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av supersnubben:

Jag kan sätta statisk ip men får inte tillgång till internet eller andra enheter kopplade till routern.

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Killer e2200 Gigabit Ethernet Controller
(NDIS 6.30)
Physical Address. . . . . . . . . : 44-8A-5B-9F-99-7D
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.132.114(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

Ip adressen du visar i urklippet är en automatiskt tilldelad APIPA-adress (kan ej routas osv). Anledningen till adressen beror många gånger på att default gateway är satt fel och du får därför ingen kontakt med DHCP, har du angett rätt def.gateway? Felet kan också uppstå om adresserna i DHCP-poolen tagit slut, inte särskilt troligt i ditt fall antar jag. Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelito:

Ip adressen du visar i urklippet är en automatiskt tilldelad APIPA-adress (kan ej routas osv). Anledningen till adressen beror många gånger på att default gateway är satt fel och du får därför ingen kontakt med DHCP, har du angett rätt def.gateway? Felet kan också uppstå om adresserna i DHCP-poolen tagit slut, inte särskilt troligt i ditt fall antar jag. Hoppas det hjälper!

Default gateway kommer också via DHCP, så den ska man inte behöva ange.

Om det inte ens fungerar om man lägger statisk IP/gw, så är felet inte på dhcp. (antar att du sätter rätt ip/mask/gw)

Skulle hjälpa om du berätar vilken ditt nätver är (IP/mask/gw) och vilken adress du ger till datorn som inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Default gateway kommer också via DHCP, så den ska man inte behöva ange.

Om det inte ens fungerar om man lägger statisk IP/gw, så är felet inte på dhcp. (antar att du sätter rätt ip/mask/gw)

Skulle hjälpa om du berätar vilken ditt nätver är (IP/mask/gw) och vilken adress du ger till datorn som inte fungerar.

IPv4: 192.168.1.114
Subnet: 225.225.225.0
Gateway: 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.1

De har ja försökt ange var för sig, allt och olika kombinationer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersnubben:

Är du riktig säker på din subnet där?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersnubben:

Skrivet av JenzA:

Är du riktig säker på din subnet där?

Jo precis subnet 225 låter konstigt. Standard är ju 255.255 255.0 för ett 192 nät. Testa igen.

Testa även dns 8.8.8.8.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersnubben:

Subnet 225.225.225.0 är helt felaktig. Det finns inte ens någon sådan subnet man kan använda XD

Det skall egentligen vara 255.255.255.0 för 192.168.1.1/24

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar lite rörigt här. Problemet ligger mellan din dator och router. Koppla bort allt annat och koppla bara in din dator till routern med en kabel som du vet funkar. Ju fler enheter du kopplar in desto fler grejer som kan vara fel. Gör det enkelt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

............... Koppla bort allt annat och koppla bara in din dator till routern med en kabel som du vet funkar. Ju fler enheter du kopplar in desto fler grejer som kan vara fel. Gör det enkelt.

TS säger ju att allt fungerade innan han började fibbla med sitt nät. Se quote nedan.

Skrivet av supersnubben:

.......................................Har precis bytt plats på routern och satt en switch emellan och innan var det inga som helst problem. tips på fix? ...........

För övrigt så kanske TS kan förklara varför han kopplat sitt nätverk som han gjort? Kanske han har gjort helt i onödan om han inte har så bra koll?
Beror det hela på att du behövde fler nätverksportar bara? Eller vad är orsaken?
Hur många enheter kopplar du upp med tråd? Och ditt Modem, har det router funktion så kan du ju kanske skippa nästa router?

Permalänk
Medlem

Fast det är ju subnätmasken som är fel, ändrar han det kommer det troligen funka direkt. Folk borde börja läsa alla inlägg innan man postar eget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tirzah:

Fast det är ju subnätmasken som är fel, ändrar han det kommer det troligen funka direkt. Folk borde börja läsa alla inlägg innan man postar eget.

Dito. Med tanke på att han får en 169 adress så försöker han köra med DHCP och då får man även nätmasken från routern. Att sätta en statisk IP är ju bara ett försök att sätta plåster på ett annat problem.

Jag rekommenderar att återgå till en konfiguration som fungerar eller som är enklare att få att fungera. Sedan kan man jobba därifrån.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo precis subnet 225 låter konstigt. Standard är ju 255.255 255.0 för ett 192 nät. Testa igen.

Testa även dns 8.8.8.8.

menade 255.255.255.0. Koppierade det mesta från annan ansluten dator utom ip-adressen då såklart

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av supersnubben:

TP-Link tl-sg105

Sitter Rasperry Pi i routern (AC66U) eller i switchen? Och vad får du för IP på Pi'n?

Permalänk
Medlem

Funkar det direkt i routern utan switch? isåfall, där har du svaret.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem. Problemet visade sig vara Netgear-switchen jag använde. Vi har använt samma typ av switch på jobbet med liknande problem. Netgear-switchar är något som enligt mig till varje pris skall undvikas. Åtminstone deras switch-serie i metall. Plastvarianten har jag ingen erfarenhet av.

Nu kör jag iaf på en något billigare switch från ZyXel som fungerar perfekt.