290x överhettad, ska få ersättningskort.

Permalänk
Medlem

Det är ett väldigt långt kort. Hoppas du får plats med det i ditt chassi TS

Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 4GB "OC"

305mm

Permalänk
Medlem

Hmm, detta är intressant (dock trist för dig TS).
Jag var väldigt misstänksam mot att AMD sa att R9 290X "var byggt att klara 95 grader" när kortet lanserades, och vi var ett flertal här på forumet som sa saker i stil med "får se hur lång tid det tar innan vi börjar höra om 290X-kort som överhettats".

Återstår att se om fler referenskort går sönder snart. isåfall så korten kanske inte tåler 95 grader trots allt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Sapphire tri-x är den absolut bästa du kan få

Visa signatur

Case Corsair 780T w/3 Noctua NF - A14 IPPC-2000 PWM Case Fans (25%) Cpu Intel Core i5-4690K @3.5GHz , NH-U14S Gpu GTX 1070 EVGA FTW (+60Mhz Core, +500Mhz Mem) Mobo Asus Z97-A , LGA 115X Psu Cooler Master V1000W Ram DDR3 HyperX 1600MHZ 16GB Ssd Samsung 840 EVO 250GB Hdd WD Desktop Green 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått lite mer besked från Komplett, dom har felsökt och bekräftat fel på mitt kort. Jag kan få ett 290x tri-x Vapour (4GB) utan att lägga nån mellanskillnad, vilket känns som en bra deal! Dock så kunde jag välja 8GB versionen, då får jag lägga knappt en tusenlapp emellan, men det känns också som en bra deal, tror faktiskt jag kommer köra på den

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Det är ett väldigt långt kort. Hoppas du får plats med det i ditt chassi TS

Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 4GB "OC"

305mm

Tror inte det ska vara nåt problem, har ett Fractal Design R4 och tror nog jag har plats för några extra centimeter!

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanctus:

Tror inte det ska vara nåt problem, har ett Fractal Design R4 och tror nog jag har plats för några extra centimeter!

Max längd grafikkort 295 mm, (430mm utan HDD-bur)

Så du får ta ut en bur för att få in det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanctus:

Nu har jag fått lite mer besked från Komplett, dom har felsökt och bekräftat fel på mitt kort. Jag kan få ett 290x tri-x Vapour (4GB) utan att lägga nån mellanskillnad, vilket känns som en bra deal! Dock så kunde jag välja 8GB versionen, då får jag lägga knappt en tusenlapp emellan, men det känns också som en bra deal, tror faktiskt jag kommer köra på den

Jag kör själv ett Sapphire 290X OC och är riktigt nöjd med det. Bra temps och ljudnivå.

Ev hade jag kanske betalt en extra tusing för 8GB, kan ju vara "bra att ha" i framtiden om du tänkt behålla kortet ett tag.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | MSI MAG B850 TOMAHAWK | RYZEN 7 9700X | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | ASUS Radeon RX 9070XT | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Max längd grafikkort 295 mm, (430mm utan HDD-bur)

Så du får ta ut en bur för att få in det

Vilken tur då att jag redan har monterat ut en bur för extrafläkt och bättre luftflöde Måste dock hem o kolla så det är på rätt ställe, hehe, blev lite nojjig nu!

Skrivet av AxF:

Jag kör själv ett Sapphire 290X OC och är riktigt nöjd med det. Bra temps och ljudnivå.

Ev hade jag kanske betalt en extra tusing för 8GB, kan ju vara "bra att ha" i framtiden om du tänkt behålla kortet ett tag.

Jo planen är ju att införskaffa en eller två 4k skärmar inom en snar framtid, så då känns det som att 8gb varianten kan komma väl till hands!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanctus:

Vilken tur då att jag redan har monterat ut en bur för extrafläkt och bättre luftflöde Måste dock hem o kolla så det är på rätt ställe, hehe, blev lite nojjig nu!

Jo planen är ju att införskaffa en eller två 4k skärmar inom en snar framtid, så då känns det som att 8gb varianten kan komma väl till hands!

Det är rätt tänkt fast bara om du minst 2-3 kort i alla fall om du ska spela!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Det är rätt tänkt fast bara om du minst 2-3 kort i alla fall om du ska spela!

Håller med, ett 290x är lite klent

Men har du tur så kan du kanske hitta nytt 290x till bra pris (lär ju vilja bli av med korten när 300 serien kommer). Eller kanske ett 380 x eller liknande (ska ju döpa om 290x), men tveksam till om dom kommer lansera detta med 8Gb.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar