290x överhettad, ska få ersättningskort.

Permalänk
Medlem

290x överhettad, ska få ersättningskort.

Hej på er, efter ungefär ett år så har mitt Sapphire Radeon R9 290x lagt av, troligen till följd av överhettning. Jag har pratat med komplett och jag ska få ett ersättningskort till motsvarande prestanda. Jag får tydligen själv ha synpunkter på vilket kort jag får, och det skulle även gå att lägga pengar emellan om jag ville ha ett mycket bättre kort. Min frågeställning till er är, vilket kort tror ni jag kan förvänta mig att få som motsvarar mitt 290x? De har nämligen ej kvar originalkortet i sortimentet, däremot några med eftermarknadskylare som håller en bättre temperatur (och ljud) nivå. Och vilket kort tycker ni jag borde be att få om jag får möjlighet att välja lite fritt, och som då givetvis är inom ramarna för "Motsvarande prestanda" till mitt 290x?

Kanske lite luddig frågeställning, men jag hoppas ni förstår vad jag menar, vill helt enkelt ha lite åsikter på vilket kort jag kan förväntas få och vilket ni skulle rekommendera att jag "kräver" eller vad man ska säga, och även om ni skulle rekommendera något nyare och bättre kort med lite pengar emellan?

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

Ditt kort dog på grund av överhettning? Den hade stockkylaren då?
95 grader kanske inte är så "okej" som AMD säger. Ett annat 290x bör du få. Kan rekommendera Tri-X kylaren. Annars är ett GTX 970 nästan likadan prestandavis.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Ta ett MSI 290x? Det finns 4Gb och 8Gb version

Bra ljudnivå och bra kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanctus:

Hej på er, efter ungefär ett år så har mitt Sapphire Radeon R9 290x lagt av, troligen till följd av överhettning. Jag har pratat med komplett och jag ska få ett ersättningskort till motsvarande prestanda. Jag får tydligen själv ha synpunkter på vilket kort jag får, och det skulle även gå att lägga pengar emellan om jag ville ha ett mycket bättre kort. Min frågeställning till er är, vilket kort tror ni jag kan förvänta mig att få som motsvarar mitt 290x? De har nämligen ej kvar originalkortet i sortimentet, däremot några med eftermarknadskylare som håller en bättre temperatur (och ljud) nivå. Och vilket kort tycker ni jag borde be att få om jag får möjlighet att välja lite fritt, och som då givetvis är inom ramarna för "Motsvarande prestanda" till mitt 290x?

Kanske lite luddig frågeställning, men jag hoppas ni förstår vad jag menar, vill helt enkelt ha lite åsikter på vilket kort jag kan förväntas få och vilket ni skulle rekommendera att jag "kräver" eller vad man ska säga, och även om ni skulle rekommendera något nyare och bättre kort med lite pengar emellan?

Välj sapphire r9 290x vapor x eller msi r9 290x lightning om du kan, annars så är ett vanligt sapphire r9 290x tri-x bra eller så får du lägga mellanskillnaden till ett r9 295x2 eller gtx 980

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Tyvärr så har MSIs twinfrozr och Asus vanliga DC2 problem med att hantera temperaruren på 290x, sapphire och msi Lightning är de bästa alternativen

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huarya:

Vilken sapphire version?

Originalet, med stockkylaren.

Skrivet av LPG:

95 grader kanske inte är så "okej" som AMD säger. Ett annat 290x bör du få. Kan rekommendera Tri-X kylaren. Annars är ett GTX 970 nästan likadan prestandavis.

Yes stockkylaren, med kortet på übermode och ej överklockat. Och ja det kanske klarar att ligga på dom nivåerna ett tag, men efter ett års användning så är det ganska uppenbart att det sliter på komponenterna att ligga på den värmenivån, ångrar att jag inte väntade nån månad och köpte med eftermarknadsskylare.... Tri-X kylaren känns faktiskt som en bra kandidat! Killen jag pratade med rekommenderade Nvidia istället, men jag vet inte...

Skrivet av Bazisten:

Ok ja 8gb versionen låg faktiskt inte så jättemkt högre i pris såg jag nu, blir ju en finfin prestandauppgradering, men hittar inte så jättemkt info om den varianten, ang kylningen och så, vill verkligen inte vara med om samma sak igen!

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanctus:

Originalet, med stockkylaren.

Yes stockkylaren, med kortet på übermode och ej överklockat. Och ja det kanske klarar att ligga på dom nivåerna ett tag, men efter ett års användning så är det ganska uppenbart att det sliter på komponenterna att ligga på den värmenivån, ångrar att jag inte väntade nån månad och köpte med eftermarknadsskylare.... Tri-X kylaren känns faktiskt som en bra kandidat! Killen jag pratade med rekommenderade Nvidia istället, men jag vet inte...

Ok ja 8gb versionen låg faktiskt inte så jättemkt högre i pris såg jag nu, blir ju en finfin prestandauppgradering, men hittar inte så jättemkt info om den varianten, ang kylningen och så, vill verkligen inte vara med om samma sak igen!

Ska inte vara några problem med MSI kylaren. Den kyler bra och håller tempen nere.

Jag har ett MSI kort idag och mitt är tyst och håller tempen nere bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

nej det litar inte jag på iaf att 95 grader är "ok" jag kör en rätt aggressiv fläktkurva på mitt där de kör 80% fläkhastighet redan vid 85'c för att inte få det att throttla men vanligtvis stiger de inte över 70'c där jag har satt 55% fläkthastighet

hade ett 9800gt för flera år sedan med nvidia referenskylare som dog av överhettning efter 11 månader som också låg i 90-95'c sträcket så den går man ju inte på igen..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Välj sapphire r9 290x vapor x eller msi r9 290x lightning om du kan, annars så är ett vanligt sapphire r9 290x tri-x bra eller så får du lägga mellanskillnaden till ett r9 295x2 eller gtx 980

Ok tack. Ja 295x känns lite väl dyrt så det skippar jag nog. Men ja några av dom där skulle man kunna köra, jag har även kollat på Asus ROG Matrix 290x, några tankar om det?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sanctus:

Ok tack. Ja 295x känns lite väl dyrt så det skippar jag nog. Men ja några av dom där skulle man kunna köra, jag har även kollat på Asus ROG Matrix 290x, några tankar om det?

Sapphire Tri-x och framför allt Vapor-X är bättre. JaysTwoCents har testat Matrix 290X och det är sämre (och dyrare) än andra kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sapphire Tri-X kylare är bättre än de flesta inkl ASUS ROG kort.

http://www.legitreviews.com/asus-r9-290x-directcu-ii-sapphire...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Jag har bara hört ros om sapphire trix kylaren på 290x, däremot skulle jag fortsatt hålla mig till i den prisklassen AMD då nvidias motsvarighet gtx 970 kan jag inte rekommendera efter memorygate:p där du kan få problem efter 3,5 GB användning med massiv stuttering:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanctus:

jag har det och kylaren är helt ok samt att det lyser fint och kommer med backplate samt överklockar något rejält dock rekommenderar jag att du kör vattenkylning för det sistnämnda för kylaren pallar bara med stockhastigheter för att inte låta som ett jetplan

det är dock inte värt pengarna sålänge du inte får det för 3000kr som jag fick, satsa på antingen msi kort med eftermarknads eller tri-x

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Tyvärr så har MSIs twinfrozr och Asus vanliga DC2 problem med att hantera temperaruren på 290x då de är inriktade på att hålla en låg ljudnivå

Struntprat färskt från röven. Med dessa kylare hamnar man på ca 75c i full load. Om man av någon anledning skulle tycka det är för varmt kan man ändra fläktkurvan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_radeon_r9_290x_gamin...
http://www.guru3d.com/articles-pages/asus-radeon-r9-290x-dire...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

problemet är inte GPU tempen utan VRM1, länken innan visar just att Tri-X kylaren är mycket bättre än tex ASUS ROG kylaren..

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

problemet är inte GPU tempen utan VRM1, länken innan visar just att Tri-X kylaren är mycket bättre än tex ASUS ROG kylaren..

Just detta är problemet på många 3:e part kylare, att VRMerna går upp i 100+ grader pga kylarna blåser för lite luft förbi dem, samt att i originalkylaren så kyls även de direkt, något som inte sker i många 3:e part. Det fungerar väl okej runt 85-90 i stock, men överklockar du kortet så tar de stryk när de når över 100...
Asus kortet klarar sig sämre än tex Sapphire där, och är man rädd om sitt kort så bör man ha det i åtanke.

Edit: Du kan se lite ex här, Asus och Artic 3:e part har stekheta VRM, något som Original och tex Sapphire har bra mycket bättre under kontroll. Ingen fläktkurva utom otrevligt hög hög rpm har en chans att tygla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Just detta är problemet på många 3:e part kylare, att VRMerna går upp i 100+ grader pga kylarna blåser för lite luft förbi dem, samt att i originalkylaren så kyls även de direkt, något som inte sker i många 3:e part. Det fungerar väl okej runt 85-90 i stock, men överklockar du kortet så tar de stryk när de når över 100...
Asus kortet klarar sig sämre än tex Sapphire där, och är man rädd om sitt kort så bör man ha det i åtanke.

precis, dock klarar VRM1 upp till 125 utan att ta skada

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanctus:

Har ingen erfarenhet alls av det röda lagets kort. Men, jag har inte läst en enda recension där ett gtx 980 haft problem med höga temperaturer, och jag antar att du vill undvika det fortsättningsvis. Inte heller vill du ha sämre prestanda så då kan man ju sålla bort 970-serien.

Om jag var i din situation skulle jag välja det av Sweclockers topptestade Evgakortet på Komplett:
https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/8...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

precis, dock klarar VRM1 upp till 125 utan att ta skada

Du menar precis som AMDs GPU tål 95 grader utan att ta skada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du menar precis som AMDs GPU tål 95 grader utan att ta skada?

jo, men kollar man här så står det iaf http://www.overclock.net/t/1436497/official-amd-r9-290x-290-o... dock hade jag iaf försökt hålla mig under 100.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Struntprat färskt från röven. Med dessa kylare hamnar man på ca 75c i full load. Om man av någon anledning skulle tycka det är för varmt kan man ändra fläktkurvan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_radeon_r9_290x_gamin...
http://www.guru3d.com/articles-pages/asus-radeon-r9-290x-dire...

Så du tycker inte att 84C och 52Db i performence mode samt 93C och 44,5Db i silent mode för Asus kortet är mycket? Det var iaf det resultatet som swec fick

Vad jag har sett så ligger msi twinfrozr i samma regioner eller aningen bättre till än Asus Dc2 på r9 290-serien men de är inte i närheten av sapphires eftermarknadsmodeller samt msis egna lightning kort.

För 290x är det sapphire tri-x/vapor-x och msi lightning trifrozr som gäller om man vill ha bra ljudnivå och temperaturer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Så du tycker inte att 84C och 52Db i performence mode samt 93C och 44,5Db i silent mode för Asus kortet är mycket? Det var iaf det resultatet som swec fick http://www.sweclockers.com/image/diagram/5841?k=63c23e3820ea4...
http://www.sweclockers.com/image/diagram/5840?k=176782de5dc89...

Vad jag har sett så ligger msi twinfrozr i samma regioner eller aningen bättre till än Asus Dc2 på r9 290-serien men de är inte i närheten av sapphires eftermarknadsmodeller samt msis egna lightning kort.

För 290x är det sapphire tri-x/vapor-x och msi lightning trifrozr som gäller om man vill ha bra ljudnivå och temperaturer.

Ta en titt utanför swec. De flesta sidor som mätt db på dc2 hamnar runt 40db. Samma resultat som ditt grafikkort får.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ta en titt utanför swec. De flesta sidor som mätt db på dc2 hamnar runt 40db. Samma resultat som ditt grafikkort får.

Enligt de flest sidor utanför swec jag kollat på så ligger Asus på 80C och runt 45-50Db på performence mode samt uppåt 95C och 40Db på silent mode. Msi r9 290x gaming är något bättre än asus men inget att hänga i granen jämfört med de modeller jag rekommenderat.

Asus:
http://m.hexus.net/tech/reviews/graphics/65601-asus-radeon-r9...
http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/ASUS/R9_290X_Direct...
http://m.hardocp.com/article/2014/01/13/asus_r9_290x_directcu...
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-and-290x,37...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Msi:
http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/MSI/R9_290X_Gaming/...
http://www.geeks3d.com/20141209/msi-radeon-r9-290x-gaming-4g-...
http://www.bjorn3d.com/2014/03/msi-radeon-r9-290x-gaming/4/

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/svenska-g...

Att påstå att jag fått siffrorna ur r**en var verkligen att ta i.
Asus dc2 har riktigt svårt att hantera värmen från 290x och msis twinfrozr är något bättre även om det finns bättre alternativ. Det positiva är att de är mkt bättre än referensmodellen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK. 45db och 80c är en deal breaker för dig. Hoppas du vet att du ligger väldigt nära gränsen med ditt kort som hamnar på 72c, 40db i load (tog random sida du länkade till).
Förmodligen skulle du inte höra någon skillnad om du stoppade i ett 290x med dcu2-kylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

OK. 45db och 80c är en deal breaker för dig. Hoppas du vet att du ligger väldigt nära gränsen med ditt kort som hamnar på 72c, 40db i load (tog random sida du länkade till).
Förmodligen skulle du inte höra någon skillnad om du stoppade i ett 290x med dcu2-kylare.

Asus r9 290x 80C/45-50Db : 95C/40Db

Evga gtx780ti 70C/39Db

70C vs 80C/95C är en stor skillnad

Och om du vet något om ljudnivå och decibelskalan så är skillnaden mellan 39Db och 45/50Db enorm (var 3e Db ger en fördubbling i ljudnivå)

Att de flesta recensenter klagar på ljudnivån på Asus kortet i performence mode och att temperaturerna i silent mode är skyhöga är naturligtvis en dealbreaker för mig

Visa signatur

Permalänk

Jag lägger min röst på Sapphire R9 290X TRI-X 4GB. Riktigt mycket krut för pengarna. Den är även knäpptyst och kyler super bra.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det kortet är 30.5cm långt Sapphire R9 290X TRI-X 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jo, men kollar man här så står det iaf http://www.overclock.net/t/1436497/official-amd-r9-290x-290-o... dock hade jag iaf försökt hålla mig under 100.

Och 100+ är precis vad OC Asus och Artic cooler korten riskerar att nå upp till. De tempen jag länkade till var stock speed. Man ser redan skillnaden mellan 290 och 290X är stor, även på tex MSI och Sapphire korten.

Som sagt, jag har själv (från rea) köpt ett 290 Asus kort. De är inga dåliga kort, inte så menat, men jag vet att jag måste göra något typ av egen kyllösning för VRM om jag ska OC kortet. Dock behöver det spelet jag ska ha det till enorm minnesbandbredd mer än GPU, så jag tror det bara blir VRAM jag kommer OC till max.

Permalänk
Medlem

jag skulle som många andra välja sapphire trix, eller be om tillgodo kvitto tills 380x kommer:) om de nu inte blir svindyrt:P

Permalänk
Medlem

Tänkte bara informera at tri-x är på rea hos komplett nu också https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl