Samsung avtäcker Galaxy S6 och S6 Edge

Permalänk
Avstängd

det var som fan
en snabbare S4 är vad det är inget mer.

börjar ideerna ta slut?
lite iphone varning nu kanske

böjbar oled skärm då blir det uppgradering från S4an inte förr.
samma skit i ny förpackning är inget man behöver betala för varje år.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Snusfri

Vad har hänt med Samsung egentligen?
Tidigare hade de kvalité och bra grejer, nu är det samma som Apple, överprisat och borttagning av sådant som folk vill ha.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Men visst, om Iphone öppnat upp sin stängda värdelösa platform hade jag nog hoppat över till dom igen.

Dra alla mina FLAC folders direkt till mobilen o spela upp utan att konvertera till Iphones egna värdelösa format som är 100% meningslöst, och kladda med itunes.
Adblock till surf+youtube osv.
Custom tweak på interface etc.
Sen hey .APK är inte fel
Icke låsta appar som emulators etc som oftast blir instabannat på appstore för Apple är rädda för allt.

Det finns en rätt klar anledning till varför dom inte går över till en öppnare platform, det finns inget behov av det. När ni 0,01% av mobilanvändarna sitter och pillar dagligen med att byta roms och föra över FLAC, använder dom andra 99,9% dom till att smsa, ringa, instagrama, facebooka, tweeta och vad man nu gör. När jag var yngre höll jag på att pilla med allt som gick, men med åren föredrar jag bara att saker och ting fungerar, vilket Apple är väldigt bra på med sitt ekosystem av produkter.

Även lite roligt att "det går inte att byta batteri", eller "ingen sd-slot" inte verkar vara något större problem när väl samsung går över till en mer instängd produkt. Nu är vi även uppe på samma prisnivå som Apples mobiler. SKanske är dags att inse att den bärbara och mobila marknaden rör sig mer och mer mot en produkt som det inte går att byta prylar på själv, för majoriteten sysslar inte med det, plus att företagen får folk att köpa nytt oftare med den taktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Det finns en rätt klar anledning till varför dom inte går över till en öppnare platform, det finns inget behov av det. När ni 0,01% av mobilanvändarna sitter och pillar dagligen med att byta roms och föra över FLAC, använder dom andra 99,9% dom till att smsa, ringa, instagrama, facebooka, tweeta och vad man nu gör. När jag var yngre höll jag på att pilla med allt som gick, men med åren föredrar jag bara att saker och ting fungerar, vilket Apple är väldigt bra på med sitt ekosystem av produkter.

Även lite roligt att "det går inte att byta batteri", eller "ingen sd-slot" inte verkar vara något större problem när väl samsung går över till en mer instängd produkt. Nu är vi även uppe på samma prisnivå som Apples mobiler. SKanske är dags att inse att den bärbara och mobila marknaden rör sig mer och mer mot en produkt som det inte går att byta prylar på själv, för majoriteten sysslar inte med det, plus att företagen får folk att köpa nytt oftare med den taktiken.

Custom roms är ett måste. Att en app som "Facebook" är en system app är helt obegripligt.

Permalänk
Medlem

Ser ut att få bra spec, synd på batteriet som inte går att byta.
Nåja ser ingen anledning att byta, är oförskämt nöjd med LG G3 än så länge, och skulle jag byta senare i år skulle det nog inte bli till denna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vompen:

S6 Edge > One M9 imo

Ajajaj, här har vi någon som inte är så vass på varken specs eller utseende på mobiler :/

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem

Aja hoppas de inte funkar upp noten med deras idéer om låst baksida och ingen sd slot. Annars blev note 3 den sista jag köpte, eventuellt skaffa note 4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Knox 6.0 ?

Permalänk
Medlem

Jag som verkligen ville ha en egde
Men utan micro sd så får det vara. Batteriet kan jag leva med, avsaknad av ipsert kan jag leva med men micro sd är en sån stor dealbreaker för mig. Speler ingen roll hur stort internminne den har. Jag vill kunna plocka utt minneskortet och rädda min data från mobilen om den skulle haverera eller på annat sätt bli obrukbar.
Någon som har tips på en ennen mobil so kan vara värd att byta till?
Sitter med en Z1 och om inte z4 är helt sjuk bra så är jag nog inte så sygen på en sony till. Ogillar kraftigt deras låsta bootloader där det som gör sony bra försvinner om man låser upp den.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Nu är T.O.M Apple bättre än Samsung tack och lov jag har en Motorola moto e som kostade 1300kr och jag tycker den är bättre än s6/edge eller apple och mycket billigare:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonliten:

Nån som vet om det är nån mer skillnad på telefonerna än skärmen? Menar ska de skilja 1300 för att få rundad skärm?

Skärmen och 50 mAh större batteri på Edge vad jag har hört.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Sprang precis förbi den, såg trevlig ut. Ska klämma lite senare.
Gillar edge grejen även om det kanske inte räcker för köp.

Permalänk
Medlem

Finns Edge versionen för vänsterhänta?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Beror väl på om man kan minska mellanrummet också. Samsungs QHD-variant av Galaxy S5 drog mindre ström än FHD-varianten vid samma ljusstyrka. Spelar heller ingen roll om RAM-bussen drar dubbelt så mycket om det redan är försumbart små siffror det handlar om. Både GPU och RAM lär gå rätt avslappnat oavsett upplösning vid normalanvändande. Som sagt, en fördubbling av nästan inget är också nästan inget.

Vi har ju det empiriska exemplet där ny skärm inte mördade batteritiden på S5. Kan inte vara så extrema siffror vi snackar om med andra ord.

Storleken på skärmen har nog mer effekt på batteritid än den ökning av upplösning vi pratar om här har, större skärm betyder däremot typiskt att man får in ett större batteri så det väger upp.

Problemet med hög upplösning är att det ger kvadratiskt mer last på GPU och RAM-buss, men ett ännu större problem är att det också påverkar användarupplevelsen negativt då det är extremt svårt att hantera dessa upplösningar för en GPU som sitter på en 32-bitars dual-channel buss. Jämför man Ipad och Iphone 5s som båda har exakt samma systemkrets, A7, så kan i alla fall inte jag upptäcka något "lagg" när man t.ex. använder Safari på en 5s men det finns definitivt på Ipad som ska dra runt ca fyra gånger så många pixels.

RAM och logiken kring RAM är för en modern systemkrets relativt sett väldigt strömslukande. Finns en anledning varför man fortfarande kör med 32-bitars buss, något som "vanliga" PC inte gjort sedan 486(!). Här är några exempel på varför man vill hålla ner mängd och bandbredd på RAM.

Upplösning ska absolut inte ignoreras, föredrar definitivt "för hög" upplösning över "för låg" upplösning. Skulle säga att upplevelsen kontra pixeldensitet beskriver en andragradsekvation där den kvadratiska komponenten har en negativ faktor, d.v.s. med ökat avstånd över och under "optimal upplevelse" faller upplevelsevärdet allt snabbare. Just nu tycker jag att flaggskeppsandroiderna passerat optimal PPI ganska rejält och det har negativa effekter.

Upp till 4.5-5" är det svårt att se värdet i mer än 1280x720, 1920x1080 är tillräckligt i alla fall till närmare 7". Personligen tycker jag Android5>Ios8, Chrome>Safari, men varför paja detta med korkade designval av maskinvara?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Storleken på skärmen har nog mer effekt på batteritid än den ökning av upplösning vi pratar om här har, större skärm betyder däremot typiskt att man får in ett större batteri så det väger upp.

Men när kom skärmstorlek in i ekvationen?

Skrivet av Yoshman:

Problemet med hög upplösning är att det ger kvadratiskt mer last på GPU och RAM-buss, men ett ännu större problem är att det också påverkar användarupplevelsen negativt då det är extremt svårt att hantera dessa upplösningar för en GPU som sitter på en 32-bitars dual-channel buss. Jämför man Ipad och Iphone 5s som båda har exakt samma systemkrets, A7, så kan i alla fall inte jag upptäcka något "lagg" när man t.ex. använder Safari på en 5s men det finns definitivt på Ipad som ska dra runt ca fyra gånger så många pixels.

Beror ju på om man vill uttrycka det så att det låter mycket. Men nä, lasten ökar linjärt med antalet pixlar. Du kan ju påstå att antalet pixlar ökar kvadratiskt med upplösningen. Men de ökar linjärt från 2MP till 4MP. Men ja, skärmen är en rektangel, så fördubblar du antalet pixlar i både höjd och sidled så har du mycket riktigt 4 gånger så många pixlar, men jag skulle kalla det 4 gånger så hög upplösning. Men det är klart, vill man få det att låta mycket så kan man ju alltid använda detta faktum för att formulera sig så att det låter mycket.

Skrivet av Yoshman:

RAM och logiken kring RAM är för en modern systemkrets relativt sett väldigt strömslukande. Finns en anledning varför man fortfarande kör med 32-bitars buss, något som "vanliga" PC inte gjort sedan 486(!). Här är några exempel på varför man vill hålla ner mängd och bandbredd på RAM.

Relativt strömslukande, hur stor del av telefonens totala last? Och hur stor del av detta utgörs av att skyffla pixlar? Hur mycket extra drar RAM och minneskontroller vid högre upplösning? Och hur mycket är det jämfört med övriga komponenter i en SOC eller jämfört med skärm, Wifi, 3G, BT? Sist jag kollade så drog RAM drar totalt sett (med utöver pixlar, alla andra bandbreddskrävande uppgifter inräknat) bara en bråkdel av vad CPU, 3G, GPU, eller backlight/OLED drog var för sig i en telefon, till det kom WiFi, ljud och annat.

Skrivet av Yoshman:

Upplösning ska absolut inte ignoreras, föredrar definitivt "för hög" upplösning över "för låg" upplösning. Skulle säga att upplevelsen kontra pixeldensitet beskriver en andragradsekvation där den kvadratiska komponenten har en negativ faktor, d.v.s. med ökat avstånd över och under "optimal upplevelse" faller upplevelsevärdet allt snabbare. Just nu tycker jag att flaggskeppsandroiderna passerat optimal PPI ganska rejält och det har negativa effekter.

Upp till 4.5-5" är det svårt att se värdet i mer än 1280x720, 1920x1080 är tillräckligt i alla fall till närmare 7". Personligen tycker jag Android5>Ios8, Chrome>Safari, men varför paja detta med korkade designval av maskinvara?

Nä även om man inte noterar individuella pixlar så ger högre upplösning bättre känsla av att det är en riktig bild och inte en display. Minimala repor, fukt och fingeravtryck ger alla regnbågseffekter på displayer med låg upplösning. Men framförallt så är det inte nyttan som är anledningen till att inte bry sig om strömförbrukningen. Utan för hur försumbart liten ökning vi talar om.

Återigen. Strömförbrukningen GICK NER mellan FHD- och QHD-varianten på S5. Då kan inte QHD vara sådan dramatisk energitjuv eller?

Permalänk
Medlem

Nu har Samsung verkligen gjort ändringar, utseende (något), material, batteri/sd, touchwiz m.m.

Och de som klagade på "plast" hittar väl annat att klaga på nu...

Med det sagt vet jag inte om jag ska köpa en, får se vad testerna visar först!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Givet val för mig, har förhandsbokat! Riktigt snygg, touchwiz har aldrig varit snyggare.
Längtar tills den kommer!

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som många har satt sina förväntningar allt för högt. Det har trots allt bara gått 1 år sedan S5:an
Det Samsung lyckades producera under denna tid är bl.a.
* Ett förenklat och mer responsivt gränssnitt
* En klart förbättrad front och rear kamera
* Exynos 7 med lägre strömförbrukning & högre prestanda
* Bättre fingeravtrycksläsare
* En annorlunda design som är mer premium
* "Snabbladdning"
mm.

Och till er som klagar på priset, notera att i skrivande stund står USD/SEK i 8.37 att jämföra med närmare 6.50 förra året vid samma tidpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Till och med det? Ja tillverkar man allt från ssd/hårddiskar till tv, mobiltelefoner, personvågar, kameror, mikrovågsugnar, skrivare...
Så är det nog inget gott tecken på kvalitet trots allt, dom massproducerar i helsikes många områden, inte undra på att deras siffror ser ut som dom gör när produkterna inte håller måttet. Det lär gå åt samma håll, nedåt. Hoppas dom kursar så folk inte anammar deras skit.

Skickades från m.sweclockers.com

De tillverkar även större maskiner för industriellt bruk som tex CNC svarvar och fräsar mm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foh668:

Samsung kommer få det mycket svårt att ta iPhone-priser. Det är inte samma kult runt Samsung som runt Apple. Kommer bli förvånad om man rapporterar om att dessa säljer som smör, har mycket svårt att se det.

I sverige kanske. Men glöm inte att Android har 80% av den globala smartphonemarknaden. iPhone/Apple är endast en parantes.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhacha:

Tycker det verkar som många har satt sina förväntningar allt för högt. Det har trots allt bara gått 1 år sedan S5:an
Det Samsung lyckades producera under denna tid är bl.a.
* Ett förenklat och mer responsivt gränssnitt
* En klart förbättrad front och rear kamera
* Exynos 7 med lägre strömförbrukning & högre prestanda
* Bättre fingeravtrycksläsare
* En annorlunda design som är mer premium
* "Snabbladdning"
mm.

Och till er som klagar på priset, notera att i skrivande stund står USD/SEK i 8.37 att jämföra med närmare 6.50 förra året vid samma tidpunkt.

* MST!
* Ännu bättre skärm

Vi får inte glömma att framsteg i batteritekniken är större än vad folk tror. Batterier är något som är väldigt svårt att pressa framåt ytterligare. Det pumpas in miljarder i forskning för resultat som konsumenter oftast bara gnäller på.

Och vad har HTC och Sony kommit med under samma tid? De är immuna mot kritik om innovationslöshet känns det som.

EDIT:
* Edge-konceptet kommer på riktigt. Oavsett vad man tycker om det så är det en innovation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Finns Edge versionen för vänsterhänta?

Hur menar du? Varför skulle den inte göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Hur menar du? Varför skulle den inte göra det?

Då vill jag vända på frågan. Varför skulle det finnas en version för vänsterhänta?

Jag kan tycka att det kanske inte är helt optimalt att göra en telefon vars design tvingar användarna att hålla den i en specifik hand. Även om jag själv som högerhänt är bra sugen på ett inköp.

Till er som är vänsterhänta. Håller ni telefonen i vänsterhanden? Isf stöter ni på problem med mjukvaror som är skrivna explicit för högerhänta? Det kanske tom är så illa att man måste lära sig hålla telefonen i höger för att kunna använda dem effektivt pga mjukvarudesign?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Hur menar du? Varför skulle den inte göra det?

Istället för att "extra skärmen" är på högra sidan, kommer det en version med vänster sida?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Inte vattentät????

Riktigt synd. Då är Sony återigen ensamma om den här funktionen. Står högt upp på min lista...
Tycker att det är riktit konstigt att detta inte är en parameter som tas upp av tekniksajterna. Vattentäthet och storlek på kamerasensor får för lite utrymme i mediabruset.

Skrivet av Gilgamesh:

nej, S5 var iofs inte heller tät men tålig, och enligt mig den största förlusten med S6.. allt annat kan man överleva, men man tycker att det borde blivit lättare för de att dra till med någon IP klassningen på S6 kontra S5... riktigt uselt faktiskt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Men när kom skärmstorlek in i ekvationen?

Skrev bara att storleken har större påverkan på strömförbrukning än upplösning.

Skrivet av Aleshi:

Beror ju på om man vill uttrycka det så att det låter mycket. Men nä, lasten ökar linjärt med antalet pixlar. Du kan ju påstå att antalet pixlar ökar kvadratiskt med upplösningen. Men de ökar linjärt från 2MP till 4MP. Men ja, skärmen är en rektangel, så fördubblar du antalet pixlar i både höjd och sidled så har du mycket riktigt 4 gånger så många pixlar, men jag skulle kalla det 4 gånger så hög upplösning. Men det är klart, vill man få det att låta mycket så kan man ju alltid använda detta faktum för att formulera sig så att det låter mycket.

Antal pixlar ökar kvadratisk med upplösning, vilket betyder att lasten ökar kvadratiskt mer upplösning om den ökar linjärt med antal pixels. Nu ökar lasten något snabbare än linjärt med antal pixels då cache-hit-rate minskar när mängden data ökar, men man gör nog inte så stort fel om man säger att lasten ökar linjärt med antal pixels.

1920x1080 -> 2560x1440 ökar trots allt antal pixels med nästan 80%...

Skrivet av Aleshi:

Relativt strömslukande, hur stor del av telefonens totala last? Och hur stor del av detta utgörs av att skyffla pixlar? Hur mycket extra drar RAM och minneskontroller vid högre upplösning? Och hur mycket är det jämfört med övriga komponenter i en SOC eller jämfört med skärm, Wifi, 3G, BT? Sist jag kollade så drog RAM drar totalt sett (med utöver pixlar, alla andra bandbreddskrävande uppgifter inräknat) bara en bråkdel av vad CPU, 3G, GPU, eller backlight/OLED drog var för sig i en telefon, till det kom WiFi, ljud och annat.

Gissar att du använder PC-system som referens när du säger att RAM och kretsar kring RAM inte är strömslukande. LPDDR3 verkar dra ~1W per GB under last vilket är helt i nivå med vad en mobil CPU+GPU drar under last. Angående skärmen, jämför batteritid om skärmen är på max ljusstyrka mot minimal ljusstyrka, hur kan skillnaden vara så stor om skärmen inte är en signifikant del av totala strömförbrukningen?

Skrivet av Aleshi:

Nä även om man inte noterar individuella pixlar så ger högre upplösning bättre känsla av att det är en riktig bild och inte en display. Minimala repor, fukt och fingeravtryck ger alla regnbågseffekter på displayer med låg upplösning. Men framförallt så är det inte nyttan som är anledningen till att inte bry sig om strömförbrukningen. Utan för hur försumbart liten ökning vi talar om.

Det kanske är sant, min invändning här är att ytterst få verkar se några av dessa problem ens vid den "katastrofalt låga" upplösning som Iphone6 har. Galaxy S6 ska dra runt ca 80% fler pixels än Iphone6+ och 270% fler pixels än Iphone6, till vilken nytta om de flesta redan upplever att PPI är tillräcklig redan vid Iphone6 bedrövliga upplösning? Varför inte i stället satta på en silkeslen UI-upplevelse i stället? Är övertygad att Android5 som OS är mer effektiv än Ios8, men många upplever det inte så då HW-designen på flaggskeppsandroider gör så att dessa system har en långt tyngre uppgift att hantera.

Skrivet av Aleshi:

Återigen. Strömförbrukningen GICK NER mellan FHD- och QHD-varianten på S5. Då kan inte QHD vara sådan dramatisk energitjuv eller?

Relativ förändring säger inte så mycket om man inte har en referenspunkt, då skärmen i Galaxy S4 drog dubbelt så mycket som skärmen i Iphone5s fanns ju en del att ta av...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Istället för att "extra skärmen" är på högra sidan, kommer det en version med vänster sida?

Titta på bilder och videos en gång till. Det är rundad skärm på båda sidorna..

Skrivet av teqnet:

Riktigt synd. Då är Sony återigen ensamma om den här funktionen. Står högt upp på min lista...
Tycker att det är riktit konstigt att detta inte är en parameter som tas upp av tekniksajterna. Vattentäthet och storlek på kamerasensor får för lite utrymme i mediabruset.

Ja, en dealbraker, den enda för mig.

Permalänk
Medlem

hade räckt gott och väl med 1080p alltså.. MEN antagligen är det på grund av Gear VR som de kör med 1440p.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antal pixlar ökar kvadratisk med upplösning, vilket betyder att lasten ökar kvadratiskt mer upplösning om den ökar linjärt med antal pixels. Nu ökar lasten något snabbare än linjärt med antal pixels då cache-hit-rate minskar när mängden data ökar, men man gör nog inte så stort fel om man säger att lasten ökar linjärt med antal pixels.

1920x1080 -> 2560x1440 ökar trots allt antal pixels med nästan 80%...

Antalet pixlar ökar med 80%, upplösningen ökar med 80%. Linjärt.

Skrivet av Yoshman:

Gissar att du använder PC-system som referens när du säger att RAM och kretsar kring RAM inte är strömslukande. LPDDR3 verkar dra ~1W per GB under last vilket är helt i nivå med vad en mobil CPU+GPU drar under last. Angående skärmen, jämför batteritid om skärmen är på max ljusstyrka mot minimal ljusstyrka, hur kan skillnaden vara så stor om skärmen inte är en signifikant del av totala strömförbrukningen?

Jag sa uttryckligen att jag talar om telefoner. RAM stod för en bråkdel av av vad andra saker drog var för sig. Och detta inklusive allt annat än att skyffla pixlar, vilken lär bara vara en liten minimal del i sin tur av den förbrukningen RAM står för. Och kommer du och kör med halmdocksargument här? Jag har väl aldrig sagt att ljusstyrkan från skärmen inte påverkar effektförbrukningen? Vad är det för trams? Det är bara ytterligare en post som minimerar andelen av effekten som RAM står för.

Skrivet av Yoshman:

Relativ förändring säger inte så mycket om man inte har en referenspunkt, då skärmen i Galaxy S4 drog dubbelt så mycket som skärmen i Iphone5s fanns ju en del att ta av...

Vad har S4 med detta att göra? Jag talar om S5. S5 hade snålare skärm redan från grund, och QHD-varianten var ännu snålare. Som sagt, kan QHD-upplösning vara särskilt avgörande för batteritiden när en S5 med QHD drar mindre än S5 med FHD?

Permalänk
Skäggig legend

Alltså Edge är riktigt snygg måste jag medge. Komiskt med mindre batteri och EJ utbytbart batteri, utan minneskort och tagit bort vattentåligheten? Vad i tusan? Dyrare än iPhone är också rätt komiskt. Som någon här skrev: Hur ska de nu göra med sina reklamfilmer då de just klankar ned på iPhone om just de punkterna?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 