Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Någon som har testat Supra Nitro? Ute efter en uppgradering från mina vsonic gr06.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När du har ingången jordad så den inte plockar upp nått externt ? Då är det förstärkarens egenbrus du hör och då är det lättast att byta förstärkare.

Men det känns konstigt att det inte brusar i högtalarna då. Det brusar bara i hörlurar...
hm :/

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hehe verkar luta åt Denon för din del. Jag gillade byggkvaliteten skarpt. Finns en nyligen uppdaterad (40min sen) head-fi recension också.
http://www.head-fi.org/products/denon-ah-mm400-music-maniac-o...

Hej,

Jag köpte Denon-lurarna i torsdags men de är slut i lagret så har inte hunnit få dem ännu. (Köpte via nätet för att få ångerrätten ifall de inte passar hemma som i butik). Har även skaffat WIMP HIFI istället för Spotify Premium för att få bättre källmaterial.
Kommer återkomma när jag har lyssnat på dem mer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är Denon AH-MM400 lurarna de som passar bäst till Denon DA300-USB? Eller borde jag köra på nått annat?

Förstärkaren är ju lite klen. Funkar visserligen heöt ok i 90 % av låtarna dock ibland kan basen kännas utmattad i de 60 ohmare jag har just nu. Så det verkar ju vara 32 ohm som gäller för denna. Så jag måste kanske punga ut och skaffa MM-400 eller liknande...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mansonite:

Men det känns konstigt att det inte brusar i högtalarna då. Det brusar bara i hörlurar...
hm :/

Det är inte exakt samma kretsar utan det är bara försteget som är gemensamt och känsligheten skiljer också mellan lurar och högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beställde just ett par nya hörlurar (HD 650) och tänkte höra vad ni rekommenderar för förstärkare och/eller DAC till dessa? Kör mina nuvarande genom mitt ljudkort i datorn (Creative Sound Blaster Z). Budget gärna <3000kr men det är inte helt satt i sten.

Kör även högtalare till datorn Adam A5X+KRK 10s som jag gärna kopplar in så att det går smidigt att växla mellan högtalare/hörlurar. Just nu växlar jag bara utgång på mitt ljudkort via datorn.

ASUS XONAR Essense One? Lite dyr, men verkar ha allt jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Beställde just ett par nya hörlurar (HD 650) och tänkte höra vad ni rekommenderar för förstärkare och/eller DAC till dessa? Kör mina nuvarande genom mitt ljudkort i datorn (Creative Sound Blaster Z). Budget gärna <3000kr men det är inte helt satt i sten.

Kör även högtalare till datorn Adam A5X+KRK 10s som jag gärna kopplar in så att det går smidigt att växla mellan högtalare/hörlurar. Just nu växlar jag bara utgång på mitt ljudkort via datorn.

Transistor: Schiit Magni/Modi eller O2/Odac
Rör: Bottlehead crack

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Transistor: Schiit Magni/Modi eller O2/Odac
Rör: Bottlehead crack

Vart köper man lättast dessa? Gärna från Sverige då fakturan åker in på firman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Då blir det svårt, tror det inte finns någon återförsäljare i Sverige för någon av dem. Musical Fidelity V90-HPA ska vara rätt bra tror jag, men har inte provlyssnat själv. Annars finns det mer bärbara varianter som Audioquest Dragonfly, HRT microStreamer eller något från iFi.

Använder själv HRT microStreamer till mina HD650 när jag inte sitter vid skrivbordet och tycker det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Undrar om jag kan få lite tips på media hubbar...

Jag använder en sån här, men enligt vissa så reducerar den ljudkvallen ganska rejält, den är gjord av "billigt material" tydligen... någon som vet en media hub som faktiskt fungerar bra och är billig? Denna började glappa... finns två andra Sweclockerstrådar där folk frågar efter alternativ, men ingen av dom trådarna fick några svar...

EDIT: Här är dom andra trådarna.

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1102523-switch-media...
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1095148-alternativ-t...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kakann:

Närmaste stället att köpa o2+odac ifrån är väl schweiz @ http://www.headnhifi.com/ det finns ett fraktval där han skickar från tyskland å man slipper tull å moms.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Undrar om jag kan få lite tips på media hubbar...

Jag använder en sån här, men enligt vissa så reducerar den ljudkvallen ganska rejält, den är gjord av "billigt material" tydligen... någon som vet en media hub som faktiskt fungerar bra och är billig? Denna började glappa... finns två andra Sweclockerstrådar där folk frågar efter alternativ, men ingen av dom trådarna fick några svar...

http://www.hobbyman.se/media/1/20061113-mediahub_1b.jpg

EDIT: Här är dom andra trådarna.

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1102523-switch-media...
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1095148-alternativ-t...

Fungera bra och billigt är inte alltid förenligt, funktionen går att lösa men inte alltid billigt om det ska vara bra. För en tusenlapp blir du ägare till en sån här, den har hörlursförstärkare också.

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Som redan nämnts gör Schiit bra grejer, ODAC har jag också hört mycket bra om men inte testat. Jag skulle slå ett slag för Maverick Audio D1 Tubemagic, som är en kompetent DAC, hörlursförstärkare och preamp. Dessutom massa in- och utgångar!

Överväg även Cambridge Dacmagic Plus, testade den combon för ett tag sedan, funkade bra, möjligen lite analytiskt för att vara Hd650 men kan bero på vid tidpunkten otränat öra.

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fungera bra och billigt är inte alltid förenligt, funktionen går att lösa men inte alltid billigt om det ska vara bra. För en tusenlapp blir du ägare till en sån här, den har hörlursförstärkare också.
http://www.thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/193555/7946835_...
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm

Man tycker ju ändå att det inte borde vara så märkvärdigt med en enkel switch som byter mellan hörlurar och högtalare... är ingen audiophile så jag klarar ju mig, men det tycks verkligen inte finnas några billiga alternativ där ute, hörlursförstärkning behövs definitivt inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Man tycker ju ändå att det inte borde vara så märkvärdigt med en enkel switch som byter mellan hörlurar och högtalare... är ingen audiophile så jag klarar ju mig, men det tycks verkligen inte finnas några billiga alternativ där ute, hörlursförstärkning behövs definitivt inte.

Om du nöjer dig med en switch så finns det annat men mediahubbar är ju mer avancerade än så.
Det går att växla med en rca switch, bara välj rätt kablage.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du nöjer dig med en switch så finns det annat men mediahubbar är ju mer avancerade än så.
Det går att växla med en rca switch, bara välj rätt kablage.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Tack för alla tips, lyckades faktiskt hitta en leverantör av den som jag använder för 60 spänn, så fick bli en likadan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Tack för alla tips, lyckades faktiskt hitta en leverantör av den som jag använder för 60 spänn, så fick bli en likadan.

Ja men då blir det samma sak, du frågade efter nått som var bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men då blir det samma sak, du frågade efter nått som var bättre

Jag lyckades aldrig bekräfta teorin om att den sorten jag använder degraderar ljudkvalitén nämnvärt, och efter att ha sett priserna på dom alternativen du erbjöd mig (samt ev. RCA -> Stereoplug adaptrar) så insåg jag att det vettigaste var att försöka hitta samma, fast ny. Den har tjänat mig trovärt i över 8 år trots allt.

Again, tack för all hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Jag lyckades aldrig bekräfta teorin om att den sorten jag använder degraderar ljudkvalitén nämnvärt, och efter att ha sett priserna på dom alternativen du erbjöd mig (samt ev. RCA -> Stereoplug adaptrar) så insåg jag att det vettigaste var att försöka hitta samma, fast ny. Den har tjänat mig trovärt i över 8 år trots allt.

Again, tack för all hjälp!

Du kan ta för givet att allt som har en potentiometer men inte har aktiva buffrar mellan luren och förstärkaren innebär ljudpåverkan, det kan bli en enorm impedansvariation och det uppstår filterverkan så fort du inte har potentiometern på "max".
Du kan läsa lite teori och se på mätningar som handlar impedansen här:
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ta för givet att allt som har en potentiometer men inte har aktiva buffrar mellan luren och förstärkaren innebär ljudpåverkan, det kan bli en enorm impedansvariation och det uppstår filterverkan så fort du inte har potentiometern på "max".
Du kan läsa lite teori och se på mätningar som handlar impedansen här:
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...

Skulle aldrig tveka på att köpa en riktigt sexig DAC med hörlursförstärkare om jag hade först hade ett par riktigt bra lurar, men det förutsätter givetvis att man har lurarna till att börja med, hur som helst så verkar det vettigt att man måste tappa något när man kopplar om ljudet, jag antar att ju mer portar och kablar ljudet måste gå igenom innan det når öronen påverkar ljudet... men hur som helst så testade jag lite att köra utan hubben och märker faktiskt ingen skillnad, men det är nog bara mina öron som inte är så petiga!

Permalänk
Medlem

Hur väl kommer DT-770 Pro lira ihop med Pro-Ject Head box 2? Blev lite sugen när jag såg att båda var nedsatta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu finns Audeze EL-8 hos Ljudmakarn. 9000:- däremot känns lite saftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullus:

Någon som har testat Supra Nitro? Ute efter en uppgradering från mina vsonic gr06.

jag har ägt dem, men sålt dem. Var ganska OK, definitivt för någon som gillar bastunga pluggar.

Jag lyssnar på mycket blandat och tyckte att basen ibland blev för övermäktig i många former av musik. Dränkte ibland över mellan registrets lägsta del med basen till en stor massa av BOOM BOOM bas. Riktigt tung djup bas däremot om man tar te.x Timbaland mm så ger dig lurarna riktigt schysst gung - men det var inte riktigt det jag ville ha.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Nu finns Audeze EL-8 hos Ljudmakarn. 9000:- däremot känns lite saftigt.

Håller med men Dollarn upp 30% på ett år. 6,49kr mot nuvarande 8,39kr. Påverkar all elektronik vi importerar i princip.

Och om EL-8 blir 9000kr så blir Deckard förmodligen 9000kr, då väntar jag till nästa USA resa, 5900kr känns liksom bättre.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Håller med men Dollarn upp 30% på ett år. 6,49kr mot nuvarande 8,39kr. Påverkar all elektronik vi importerar i princip.

Och om EL-8 blir 9000kr så blir Deckard förmodligen 9000kr, då väntar jag till nästa USA resa, 5900kr känns liksom bättre.

Med riktpris på $699 går det att importera själv för drygt 7k. Kommer kanske även ut lite billigare än så hos vissa återförsäljare, kan vara värt det över att riskera moms/tull/straffavgifter hos tullen på vägen tillbaka samtidigt som man antagligen måste slänga kartong etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

jag har ägt dem, men sålt dem. Var ganska OK, definitivt för någon som gillar bastunga pluggar.

Jag lyssnar på mycket blandat och tyckte att basen ibland blev för övermäktig i många former av musik. Dränkte ibland över mellan registrets lägsta del med basen till en stor massa av BOOM BOOM bas. Riktigt tung djup bas däremot om man tar te.x Timbaland mm så ger dig lurarna riktigt schysst gung - men det var inte riktigt det jag ville ha.

Låter som att det får bli ett par vsonic gr07, gillar bas,men inte när det tar överhanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Med riktpris på $699 går det att importera själv för drygt 7k. Kommer kanske även ut lite billigare än så hos vissa återförsäljare, kan vara värt det över att riskera moms/tull/straffavgifter hos tullen på vägen tillbaka samtidigt som man antagligen måste slänga kartong etc.

Kollade snabbt att importera från Audeze direkt igår och slog in på tullens hemsida och var snabbt uppe i runt 8k och då var inte riktigt rätt tarif eller avgift inräknad. Tror på att vänta tills fler får in den i Sverige och att de börjar landa på Amazon it/de/uk och vänta på rätt valuta kurs...

Annars får man ha någon som kan köpa den i USA och skicka. 9k är riktigt saftigt i pris dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullus:

Låter som att det får bli ett par vsonic gr07, gillar bas,men inte när det tar överhanden.

Har inte lyssnat på vsonic så jag kan inte säga om det är någon skillnad eller ej - men Yamaha EPH-100 som annars är en favoritplug i runt 1k klassen har också bra bas med punch i men håller sig på sidan av stark men tydlig och inte så att den tar över. EPH-100 är min rekomendation runt 1000 kronor för en mycket trevlig hörlur som är hyfsat all-round men klarar av att leverera en njutningsrik bas även för dem som vill ha lite tryck.

Permalänk
Medlem

Är det värt och köpa cambridge dacmagic icke plus version för 1000kr? Sen koppla till en förstärkare till hörlurar? Är det bättre än t.ex o2/odac elr schiit m&m? Eller vad sägs om hrt musicstreamer 2+ 2012 för 1600kr?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Kakann:

När jag beställt dyrare grejjer från USA har priset blivit enligt nedanstående formell tyvärr. Köper man från en seriös återförsäljare i USA så fastnar det i tullen är min erfarenhet.

(pris dollar + frakt dollar) * kurs * 1,29 = pris i SEK
Där 1,29 är moms + andra avgifter som speditören tar för hantering.

699$ + 66$ * 8,34 * 1,29 = 8230kr i detta fall

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.