In the real world, size matters. And the big guy always win.
Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.
Som rubriken lyder, är det fantastiskt eller fullstäldigt idiotiskt?
Fyller år idag, och fick presentkort på att hoppa tandemhopp... min första reaktion när jag öppnade kuvertet var "vad i hela helvete? Aldrig!".
Jag är för gammal för ens klara av jetline (berg- och dalbanan på grönan) och står och kallsvettas redan innan vagnhelvetet åker iväg på mardrömsfärden. Sen kramar jag alla stolpar som finns när jag väl klivit ur. Till stort nöje för mina vänner som är med, dom är svin, jag vet.
Så ge mig fantastiskt bra pro and cons på detta helvetsval. Är det fantastiskt, eller är det bara totalt jävla idiotiskt?
Känner att komma ner på marken när jag kissat på mig i luften, skrikit så ansiktet är rött innan jag tuppat av inte är helt lyckat minne. (För det är så jag har föreställt mig det hela såhär efter någon timme). Finns det ens ett vettigt skäl att göra det, eller ska presentkortet tillbaka med vändande post?
(Om ni tycker att jag svarar långsamt på era kommentarer så är det för att jag jobbar sen tar pojken större delen av min uppmärksamhet efter arbetet. Men jag återkommer så fort jag kan/kommer ihåg). Märk även hur många paranteser jag använder mig av helt i onödan i detta chocktillstånd.
För att citera min polare som pysslar med segelflyg: Varför lämna ett fullt fungerande flygplan?
Personligen hade jag gjort det, för upplevelsens skull.
Emot: Du kan dö
För: Du kommer aldrig känna dig mer levande än när du hoppar ut genom ett flygplan.
In the real world, size matters. And the big guy always win.
Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.
Gick elevkurs för snart 10 år sen. Bland det bästa jag gjort, har bokat in mig på kurs nu i sommar igen och ska banne mig ta licens den här gången.
Det är extremt säkert även om det känns otroligt farligt men det är bara kroppens felspärrar som ligger på. Självklart känns det helt ovettigt att hoppa från 4 km höjd från ett fungerande plan men att kunna säga att man gjort det och överlevt är rätt ballt också.
Det är garanterat en upplevelse olikt något annat och inget man lär ångra även om man så tuppar av. Skulle det hända är du såklart inte i någon fara heller.
Uthoppet(eller snarare utlutning för tandem) är nog det otrevligaste men när man väl är ute är det liksom trevligt. Man frifaller och känner fartvinden mot kroppen och hur det kan styras genom att vrida och vända på kroppen. När fallskärmen är dragen är också en väldigt fin stund. Man hänger ca 1 km ovanför marken och allt är lugnt och stilla. Man kan se otroligt långt åt alla håll, sakerna på marken är pyttesmå. Landningen är väldigt mjuk och odramatisk.
Haha resan upp i planet kan nog vara lite bisarr också. Själv är man svinskraj men alla andra är glada och lekfulla.
Det är bättre att ångra något man gjort än något man hade chansen att göra men inte gjorde.
Hej babbelfisk, roligt att du har fått ett presentkort på en fallskärmsklubb!
Jag delar gärna med mig lite utav egna erfarenheter, förvisso har jag aldrig gjort tandem men jag däremot har jag gått fallskärmsutbildningen och är en certifierad hoppare (A-Cert). Så är det fantastiskt eller idiotiskt?
Möjligtvis en blandning, jag själv tycker det är fruktansvärt kul att falla i 180km/h genom skyn för att sen utveckla fallskärmen och (segla) i lufthavet. Inte för att tala om den euforiska känslan du har efter du har gjort ett hopp, det är verkligen lycka i dess renaste form.
Sen att du är rädd och kallsvettas är helt naturligt, det gör vi alla, jag kände precis som du när jag gjorde mina första 5 hopp (man anpassade sig och blev mer bekväm med konceptet att hoppa ut ur ett flygplan efter ett antal hopp helt enkelt). Under mitt första hopp på vägen upp när höjden var cirka 2000m frågade instruktören mig om jag var rädd, och när jag då nickade berättade han att det är helt naturligt, det är bra att vara rädd, det gör oss starkare och mer uppmärksamma. Väl uppe vid 4000m måste adrenalinet flödat i mängder men det kände man inte av, då var jag snarare koncentrerad på min uppgift och att hoppa ut.
Tandem bör jag också nämna ger dig ett säkert hopp, du kommer ha en erfaren människa på ryggen som kan sin sak! Sen bör det också rekommenderas att alla som vill gå en utbildning och ta ett certifikat inom fallskärmshoppning så ni kan hoppa själva bör göra ett tandem först, jag gjorde aldrig ett tandem utan började på min AFF utbildning direkt och det var dumt, jag tror att jag hade kunnat genomföra de uppgifterna jag hade i luften bättre ifall jag hade vetat hur ett "fall" känns, istället blev jag fokuserad på hur fort det faktiskt gick, och hur mycket självkontroll över kroppen det krävs för att vara stabil. Fast det gick bra ändå!
Sen kan man faktiskt jämföra fallskärmshoppning med bil, rent statistiskt skadas färre människor i fallskärmshoppning än trafiken, så det kan sägas att fallskärmshoppning är inte farligt, men det markerar en väldigt tydlig gräns. Tar du säkerheten på allvar som du antagligen gör i trafiken, dvs du utsätter inte dig själv för allvarliga som kan skada dig eller någon annan så kommer du komma ner galant!
För övrigt kan jag säga att du är inte för gammal! På klubben där jag hoppas finns människor av helt olika åldrar, såväl gamla som unga. Jag som själv precis hade fyllt 18 år bara blev förvånad när jag kom till klubben, jag trodde det var fyllt med "unga surfar killar/tjejer" som bara levde livet, men så var icke fallet! Istället möttes jag av en fantastiskt blandning utav människor, från programmerare till en 55 år gammal präst! Allihopa utstrålade verkligen energi också, helt fantastiskt, så gör du det kommer du bli bra bemött.
Har du fler frågor så fråga för allt i världen, jag finns här till godo! Jag undrar dock, vart är det du ska hoppa? Jag hoppar själv i Skåne (Kristianstad) och i Halmstad
Ännu en gång, riktigt kul att du kan tänka dig prova det, det är så klart helt upp till dig om du vill göra det eller inte men mitt tips är att göra det, och glöm inte att det är bra att vara i en sån här situation! Se inte rädslan på ett negativt sätt, vänd på steken och använd skiten till att göra dig stark!
Gick elevkurs för snart 10 år sen. Bland det bästa jag gjort, har bokat in mig på kurs nu i sommar igen och ska banne mig ta licens den här gången.
Det är extremt säkert även om det känns otroligt farligt men det är bara kroppens felspärrar som ligger på. Självklart känns det helt ovettigt att hoppa från 4 km höjd från ett fungerande plan men att kunna säga att man gjort det och överlevt är rätt ballt också.
Det är garanterat en upplevelse olikt något annat och inget man lär ångra även om man så tuppar av. Skulle det hända är du såklart inte i någon fara heller.
Uthoppet(eller snarare utlutning för tandem) är nog det otrevligaste men när man väl är ute är det liksom trevligt. Man frifaller och känner fartvinden mot kroppen och hur det kan styras genom att vrida och vända på kroppen. När fallskärmen är dragen är också en väldigt fin stund. Man hänger ca 1 km ovanför marken och allt är lugnt och stilla. Man kan se otroligt långt åt alla håll, sakerna på marken är pyttesmå. Landningen är väldigt mjuk och odramatisk.
Haha resan upp i planet kan nog vara lite bisarr också. Själv är man svinskraj men alla andra är glada och lekfulla.
Det är bättre att ångra något man gjort än något man hade chansen att göra men inte gjorde.
Haha du satte den verkligen, jag kommer ihåg mitt första hopp när jag var på väg upp, det såg ut som jag hade sett ett spöke medans de andra drack juice ur små paket och skrattade.
För övrigt, kommer du ihåg ditt första hopp väl? Jag minns uthoppet, sen minns jag att när jag skulle dra fallskärmen så hittade jag inte stycket så instruktören fick dra åt mig, sen hängde jag helt plötsligt under skärmen, den övergången var sanslös haha!
Jag gillar era svar. Bra och tydliga..
Jag håller dock med keyser, varför egentligen hoppa ut från ett fullt fungerande flygplan. Det känns rätt dumt egentligen. Men ändå, trots det så är det många som själv hoppat som kommenterat, och det viktigaste kanske är att det är dumt att ångra något man gjort (vilket i detta fall är oskyldigt) än att inte ta chansen när den faktiskt finns tillgänlig. För jag hade aldrig, jag menar verkligen ALDRIG kommit för mig att boka något sånt själv. När jag var 25 kanske, men inte längre.
Eftersom jag ändå är tveksam, skriv gärna mer om vad som sker. Hur sitter man ihop med den andra? Hur sker själva uthoppet, ligger man och krälar och ramlar ut och rycker med den andra, och krokarna går sönder av rycket så den med fallskärmen överlever och jag blir köttfärs? Vad om den jag hoppar med får hjärtattack och dör? Jag ser många scenarior som leder till köttfärs
Haha du satte den verkligen, jag kommer ihåg mitt första hopp när jag var på väg upp, det såg ut som jag hade sett ett spöke medans de andra drack juice ur små paket och skrattade.
För övrigt, kommer du ihåg ditt första hopp väl? Jag minns uthoppet, sen minns jag att när jag skulle dra fallskärmen så hittade jag inte stycket så instruktören fick dra åt mig, sen hängde jag helt plötsligt under skärmen, den övergången var sanslös haha!
Jag kommer ihåg första hoppet så gott det går. Jag beskriver det längre ner. Jag gick för övrigt inte AFF utan konventionella.
Jag håller dock med keyser, varför egentligen hoppa ut från ett fullt fungerande flygplan. Det känns rätt dumt egentligen. Men ändå, trots det så är det många som själv hoppat som kommenterat, och det viktigaste kanske är att det är dumt att ångra något man gjort (vilket i detta fall är oskyldigt) än att inte ta chansen när den faktiskt finns tillgänlig. För jag hade aldrig, jag menar verkligen ALDRIG kommit för mig att boka något sånt själv. När jag var 25 kanske, men inte längre.
Eftersom jag ändå är tveksam, skriv gärna mer om vad som sker. Hur sitter man ihop med den andra? Hur sker själva uthoppet, ligger man och krälar och ramlar ut och rycker med den andra, och krokarna går sönder av rycket så den med fallskärmen överlever och jag blir köttfärs? Vad om den jag hoppar med får hjärtattack och dör? Jag ser många scenarior som leder till köttfärs
Vet inte om det har ändrats sedan jag var aktiv men skriver som jag minns det.
Du sitter ihop med tandeminstruktören med din rygg mot dennes mage. Det är fyra hakar, två vid axlarna och två vid höften ungefär. När ni hänger under skärmen är du lite lägre än isntruktören, förmodligen så hen ser över ditt huvud. Du har två remmar för din lår, två huvudremmar som går upp till axlarna som på ryggsäck och sen är det en som går över bröstet för att hålla ihop huvudremmarna. Hakarna undersöks noga innan du kopplas fast för att se om de är slitna eller skadade. Det är extremt osannolikt att alla fyra skulle gå sönder av draget från öppningen. Skulle instruktören få hjärtattack precis när ni lämnat planet och ingen skärm är öppen finns det fortfarande hjälpsystem som kollar er höjd och fallhastighet. Är det så att ni är för lågt och fortfarande faller för snabbt så kommer reservskärmen att öppnas automatiskt, den öppnar sig även aningen snabbare än vanlig skärmen. Sen kan ju inte intruktören styra men det kan du bara du hittar de gula(förmodligen) togglarna. Så även i det mest extrema fallet kommer du att överleva med stor sannolikhet. Det är oftare mänskligt fel än utrustningen vid olyckor vill jag minnas men instruktörerna är extremt erfarna hoppare med flera tusen(?) hopp under bältet och utbildning inom tandemhopp. Det är väldigt sällsynt att det går illa.
Jag tänkte berätta om mitt första hopp i kursen jag gick också. Det sker dock lite annorlunda mot tandemhopp. Vi får själv hoppa med en automatlina. En fysisk lina(snarare rem/rep) som sitter fast i planet och drar skärmen så snart vi är på säkert avstånd. För mig var det första gången jag ens var i närheten av ett flygplan, jag var 16 år och extremt nervös och rädd. Hjärtat slog så snabbt det någonsin gått. Jag fick en klapp på låret att jag kunde hoppa och vid det laget står jag alltså halvt ut genom dörren. Jag hoppar och vid det laget får jag sån chock att jag får blackout. Min kropp följde säkert muskelminnet fint men hjärnan är svart. Jag minns när skärmen öppnat sig precis och jag vaknar till. Det filmades och jag gjorde hoppet rätt förutom att jag inte drog mitt handtag pga blackouten. Nu ska jag plötsligt minnas all träning vi haft på marken om hur man flyger sin skärm och landar samtidigt som en flod av adrenalin går genom systemet. Tills man börjar närma sig 400 meter ungefär kan man leka lite och njuta av utsikten, bara man håller sig i rätt område. Min landning fick jag beröm för, mjuk och fin förutom att jag gjorde finalvarvet med högersvängar istället för vänstersvängar.
Så extremt skräckinjagande upplevelse för mig, jag ville inte hoppa mer den dagen och behövde smälta det. Jag kom däremot tillbaka och försökte flera gånger, lika rädd men klarade mig utan blackouts iaf. Det var nog ändå rädslan som gjorde att jag inte kunde ha full kontroll över kroppen vid mina hopp. Jag kom så långt att jag kunde prova på lite frifall men sen började höst och vinter närma sig så det blev paus osv. Jag blev inte klar helt enkelt. Nu däremot ska jag tillbaka! Längtar otroligt mycket.
Folket på klubbarna är även astrevliga. Väldigt stöttande och skämtsamma alltid.
EDIT: Herregud, blir så till mig av att skriva det bara så massor av stavfel. Det får ni behålla.
Tandemhoppning är fallskärmshoppningens ansikte utåt.
Av den enkla anledningen är allt överdimensionerat inom tendemhoppning.
En krok är tillräckligt för att klara din vikt och en hel del till.
Jag kan inte minnas att det hänt någon dödlig olycka vid tandemhoppning i Sverige.
Utomlands har det hänt men det är mycket sällsynt. Det beror på man har "gjort allt" för att det ska vara säkert.
Eftersom vi har väldigt få dödsfall inom sporthoppning i Sverige är det svårt att se ett mönster, men tittar man i andra länder som det händer fler olyckor så är de vanligaste orsakerna följande:
Man svänger sin fallskärm ner i marken.
Kanske låter konstigt för någon som inte vet något om sporten, men det handlar om att ge extra hastighet till sin lilla fallskärm och då flyga snabbt och lågt över marken innan landning.
Tandemskärmar är jättestora och det skulle troligtvis vara för tungt att göra en sån manöver med en tandemskärm.
Man flyger in i en annan fallskärm och båda faller till marken.
Tandem drar sin fallskärm ca 500 m högre än alla andra och är därför oftast ensama på den höjden. De kan därför inte krocka med någon annan, förutom om det är en till tandem i samma lift.
Sen vad som hamnar på tredje plats kan jag inte utantill men skulle tro att det är att man drar för lågt kanske.
Även det är "omöjligt" som ovan nämnt så har man en dator som kollar hastighet och höjd (samt andra parametrar), och om du är för lågt i för hög hastighet (600 m och 35 m/s) så aktiveras reservskärmen (normal draghöjd för tandem är 1500 m)
Men inget av ovan är något som direkt händer tandem eftersom man har plockat bort dessa faktorer. Men visst kan det hända, det är inte omöjligt men det måste gå väldigt väldigt fel.
Om jag minns rätt så är en dödsolycka per 1 miljon hopp i Sverige enligt en statistik jag såg för något år sen.
Att jämföra med resten av världen så är det ~ 1/100.000-150.000
Det är hög säkerhet på hoppningen i Sverige.
Alla reservfallskärmar packas av speciellt utbildade "riggers", och skärmarna packas om två gånger om året oavsett om den använts eller inte.
En normalstor sportskärm packar man utan större problem på 5-7 minuter, ibland har det nog gått fortare än så också. Men en reserv tar upp mot en timme att packa.
Och det är inte för att de är svårare att packa, det görs noggrannare.
Ovan skrev det att du skulle kunna styra skärmen om piloten skulle dö/blackout/m.m. Har mycket svårt att tro att du kan nå upp dit om du inte är mycket lustigt skapad av snubben där uppe.
Hur själva hoppet går till är svårt att svara på eftersom det till stor del beror på vilket flygplan som används.
Vissa plan är stora nog att man kan stå upp i, andra är det nästan jobbigt att komma ut ur ensam.
Men kolla på youtube, sök på "tandemhopp <stad>" där stad är den stad du tänkt hoppa.
Hoppade tandem för 2 år sedan. Fick också ett hopp i present
Innan jag kom till klubben var jag lite nervig, men konstigt nog försvann den känslan helt när jag väl skulle upp i planet. Hur bisarrt det än låter pratade vi om en dödsolycka som inträffade på Öland för några år sedan när vi satt i planet på väg upp.
Inte ens vid själva hoppet eller när jag väl störtade ner mot marken var jag rädd.
När skärmen vecklades ut så njut man bara av den underbara utsikten
Skulle lätt göra om det. Helt underbart mysigt!
Tandemhoppning är fallskärmshoppningens ansikte utåt.
Av den enkla anledningen är allt överdimensionerat inom tendemhoppning.
En krok är tillräckligt för att klara din vikt och en hel del till.
Jag kan inte minnas att det hänt någon dödlig olycka vid tandemhoppning i Sverige.
Utomlands har det hänt men det är mycket sällsynt. Det beror på man har "gjort allt" för att det ska vara säkert.
Eftersom vi har väldigt få dödsfall inom sporthoppning i Sverige är det svårt att se ett mönster, men tittar man i andra länder som det händer fler olyckor så är de vanligaste orsakerna följande:
Man svänger sin fallskärm ner i marken.
Kanske låter konstigt för någon som inte vet något om sporten, men det handlar om att ge extra hastighet till sin lilla fallskärm och då flyga snabbt och lågt över marken innan landning.
Tandemskärmar är jättestora och det skulle troligtvis vara för tungt att göra en sån manöver med en tandemskärm.
Man flyger in i en annan fallskärm och båda faller till marken.
Tandem drar sin fallskärm ca 500 m högre än alla andra och är därför oftast ensama på den höjden. De kan därför inte krocka med någon annan, förutom om det är en till tandem i samma lift.
Sen vad som hamnar på tredje plats kan jag inte utantill men skulle tro att det är att man drar för lågt kanske.
Även det är "omöjligt" som ovan nämnt så har man en dator som kollar hastighet och höjd (samt andra parametrar), och om du är för lågt i för hög hastighet (600 m och 35 m/s) så aktiveras reservskärmen (normal draghöjd för tandem är 1500 m)
Men inget av ovan är något som direkt händer tandem eftersom man har plockat bort dessa faktorer. Men visst kan det hända, det är inte omöjligt men det måste gå väldigt väldigt fel.
Om jag minns rätt så är en dödsolycka per 1 miljon hopp i Sverige enligt en statistik jag såg för något år sen.
Att jämföra med resten av världen så är det ~ 1/100.000-150.000
Det är hög säkerhet på hoppningen i Sverige.
Alla reservfallskärmar packas av speciellt utbildade "riggers", och skärmarna packas om två gånger om året oavsett om den använts eller inte.
En normalstor sportskärm packar man utan större problem på 5-7 minuter, ibland har det nog gått fortare än så också. Men en reserv tar upp mot en timme att packa.
Och det är inte för att de är svårare att packa, det görs noggrannare.
Ovan skrev det att du skulle kunna styra skärmen om piloten skulle dö/blackout/m.m. Har mycket svårt att tro att du kan nå upp dit om du inte är mycket lustigt skapad av snubben där uppe.
Hur själva hoppet går till är svårt att svara på eftersom det till stor del beror på vilket flygplan som används.
Vissa plan är stora nog att man kan stå upp i, andra är det nästan jobbigt att komma ut ur ensam.
Men kolla på youtube, sök på "tandemhopp <stad>" där stad är den stad du tänkt hoppa.
Hade dålig uppfattning om avstånd till togglarna men det stämmer som du säger att passageraren inte kommer nå. Kom ihåg nu att man får kolla upp och nå lite för togglarna i vanliga fall och då är det rätt svårt för en som hänger på magen någon huvudlängd ner.
Finns det någon klubb i Sverige som själv har ett flygplan där tandem kan göra exit ståendes? Vet att större plan tas in för samlade evenemang annars.
Nyköping har en AN-2, den går det göra stående exits från.
Eller man får huka sig ett huvuds längd typ.
Annars är det väl AN-28 som ofta hyrs in av Stockholmsklubben i Tierp.
Så kan det se ut.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.