Bränd 24pin-pin
Hallå!
Jag har under en längre tid haft problem med min stationära dator som jag inte lyckas lösa, skärmen blir plötsligt svart och fläkten på grafikkortet går upp i högvarv. (Här är en länk till min tråd om det)
Ikväll bestämde jag mig för att återigen öppna burken och kolla så att alla sladdar sitter som de ska och att all hårdvara är ordentligt kopplat, detta har jag gjort säkert fem gånger redan men är man desperat så är man. Denna gången bestämde jag mig för att inte bara dra ur kontakterna ur PSU:n utan även ur all annan hårdvara, tidigare har jag bara helt frikopplat GPU & CPU och sett till så att sladdarna var ordentligt intryckta på resten. Till min förskräckelse upptäcker jag att plasthöljet runt en pin på 24-pin:s sladden till moderkortet har smält... Här är lite bilder jag tog för att förhoppningsvis ge en bättre beskrivning än vad jag gör. Det verkar alltså som att plasthöljet runt en pin har smällt och ser ut att sitta fast i moderkortet. Jag har ingen aning om när detta har hänt då det aldrig har luktat bränt.
Något jag tycker är märkligt är att detta inte alltid har stoppat dator från att startas. Problemet med svart skärm och maxad fläkt har kommit vid helt olika tillfällen, ibland medan datorn startar innan menyn där man kan välja att gå in i BIOS, eller ibland efter att man använt datorn i en timma eller två.
Det jag undrar är hur jag bör gå tillväga nu, måste jag köpa helt nytt PSU och moderkort eller räcker det med att byta ut sladden ifall man får ut den smälta plasten?
Hela min spec:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit
Processor: QuadCore Intel Core i5 750, 3066 MHz (23 x 133)
Moderkort: ASRock P55 Extreme (3 PCI, 1 PCI-E x1, 3 PCI-E x16, 4 DDR3 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Minne: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (9-9-9-24 @ 666 MHz) (8-8-8-22 @ 592 MHz) (6-6-6-16 @ 444 MHz)
(Jag har totalt 4 GB)
Grafikkort: ATI Radeon HD 5870 Series (1024 MB)
Hårddisk: WDC WD6401AALS-00L3B2 ATA Device (596 GB, IDE)
Nätaggregat: Corsair AX 750W
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX
Jag uppskattar alla typer av råd, tips och hjälp!