Felmeddelande vid uppstart
Hallå!
Jag har stött på ett felmeddelande vid uppstart efter det att jag rengjorde min dator och skulle nu behöva er hjälp för att klargöra vad som orsakar felmeddelanden och ifall det finns någon eventuell lösning.
Bakgrund till problemet:
Det senaste halvåret iprincip har min dator då och då helt random bluescreenat och startat om sig själv. Fram till för ca en månad sen hände det väldigt sällan och var egentligen inte ett särskilt stort problem, men senaste månaden har det börjat hända relativt ofta. Det har också blivit värre genom att en fläkt, troligen processorkylaren eller gpu-fläkten, börjar gå på högvarv varjegång bluescreenen kommit fram. Ibland har det också hänt att fläkten börjat gå på högvarv under uppstart och då har inte tangentbord eller mus fått kontakt med datorn. Ljudet när fläkten går igång för fullt påminner om en gammal dammsugare vilket brukar resultera i att jag stänger av datorn så fort jag kan.
Eftersom att problemet oftast kommer när datorn varit igång ett tag och eftersom att fläkten går igång förfullt misstänkte jag att problemet var relaterat till temperatur så jag bestämde mig för att öppna datorn och blåsa igenom den med tryckluft(välbehövligt!) samt byta kylpasta. När jag sen försökte starta datorn möttes jag av följande felmeddelande. Jag försökte trycka f1 för att se om det gick att komma förbi det men det resulterade bara i att fläkten gick igång på högvarv fast ingen bild visades. Sen dess har jag inte vågat röra datorn.
Mina spec:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit
Processor: QuadCore Intel Core i5 750, 3066 MHz (23 x 133)
Moderkort: ASRock P55 Extreme (3 PCI, 1 PCI-E x1, 3 PCI-E x16, 4 DDR3 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Minne: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (9-9-9-24 @ 666 MHz) (8-8-8-22 @ 592 MHz) (6-6-6-16 @ 444 MHz)
(Jag har totalt 4 GB)
Grafikkort: ATI Radeon HD 5870 Series (1024 MB)
Hårddisk: WDC WD6401AALS-00L3B2 ATA Device (596 GB, IDE)
Nätaggregat: Corsair AX 650W
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX
Jag har skrivit den här tråden från min mobil så jag ber om ursäkt ifall den är konstigt utformad!
Uppskattar all info som kan vara hjälpsam!
Med vänlig hälsning, Saaam