Permalänk
Medlem

Felmeddelande vid uppstart

Hallå!
Jag har stött på ett felmeddelande vid uppstart efter det att jag rengjorde min dator och skulle nu behöva er hjälp för att klargöra vad som orsakar felmeddelanden och ifall det finns någon eventuell lösning.

Bakgrund till problemet:
Det senaste halvåret iprincip har min dator då och då helt random bluescreenat och startat om sig själv. Fram till för ca en månad sen hände det väldigt sällan och var egentligen inte ett särskilt stort problem, men senaste månaden har det börjat hända relativt ofta. Det har också blivit värre genom att en fläkt, troligen processorkylaren eller gpu-fläkten, börjar gå på högvarv varjegång bluescreenen kommit fram. Ibland har det också hänt att fläkten börjat gå på högvarv under uppstart och då har inte tangentbord eller mus fått kontakt med datorn. Ljudet när fläkten går igång för fullt påminner om en gammal dammsugare vilket brukar resultera i att jag stänger av datorn så fort jag kan.

Eftersom att problemet oftast kommer när datorn varit igång ett tag och eftersom att fläkten går igång förfullt misstänkte jag att problemet var relaterat till temperatur så jag bestämde mig för att öppna datorn och blåsa igenom den med tryckluft(välbehövligt!) samt byta kylpasta. När jag sen försökte starta datorn möttes jag av följande felmeddelande. Jag försökte trycka f1 för att se om det gick att komma förbi det men det resulterade bara i att fläkten gick igång på högvarv fast ingen bild visades. Sen dess har jag inte vågat röra datorn.

Mina spec:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit

Processor: QuadCore Intel Core i5 750, 3066 MHz (23 x 133)

Moderkort: ASRock P55 Extreme (3 PCI, 1 PCI-E x1, 3 PCI-E x16, 4 DDR3 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)

Minne: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (9-9-9-24 @ 666 MHz) (8-8-8-22 @ 592 MHz) (6-6-6-16 @ 444 MHz)
(Jag har totalt 4 GB)

Grafikkort: ATI Radeon HD 5870 Series (1024 MB)

Hårddisk: WDC WD6401AALS-00L3B2 ATA Device (596 GB, IDE)

Nätaggregat: Corsair AX 650W

Ljudkort: Asus Xonar Essence STX

Dold text

Jag har skrivit den här tråden från min mobil så jag ber om ursäkt ifall den är konstigt utformad!
Uppskattar all info som kan vara hjälpsam!
Med vänlig hälsning, Saaam

Permalänk
Medlem

Tryck delete och välj load bios default. Sedan save&exit.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Tryck delete och välj load bios default. Sedan save&exit.

Tackar, ska testa detta så fort jag kommer hem till datorn!
Kan detta eventuellt lösa problemet med bluescreens eller är det enbart fix för felmeddelandet?

Permalänk
Medlem

Det är för att rätta till att datorn stannar under uppstarten. Meddelandet säger att det är något fel med biosinställningarna. Att återställa dem till standardvärde är en bra början. Du kan sedan se över inställningarna, stänga av floppy, välja rätt boot order, primär grafik mm.

När windows startat stänger du av automatisk omstart vid blåskärm. Detta görs från systemegenskaper > avancerat.
Det finns mycket information man inte hinner läsa. Då kan du se vad det står om felet. Ibland står det vilken drivrutin som orsakade felet, vid andra tillfällen bara vilken typ av stop error.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är för att rätta till att datorn stannar under uppstarten. Meddelandet säger att det är något fel med biosinställningarna. Att återställa dem till standardvärde är en bra början. Du kan sedan se över inställningarna, stänga av floppy, välja rätt boot order, primär grafik mm.

När windows startat stänger du av automatisk omstart vid blåskärm. Detta görs från systemegenskaper > avancerat.
Det finns mycket information man inte hinner läsa. Då kan du se vad det står om felet. Ibland står det vilken drivrutin som orsakade felet, vid andra tillfällen bara vilken typ av stop error.

Tack så hemskt mycket för all hjälp!
Ska testa allt det här när jag kommer hem, återkommer med svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Dold text

Framsteg och tillbakagång...
Jag testade att starta datorn precis men den här gången måste HDD:n ha fungerat för jag kom till 'blackscreen' där det stod att Windows inte gick att starta korrekt och jag valde då att köra windows startreparation, detta utan att det förra felmeddelandet kom upp. Efter att ha återställt till en tidigare tidpunkt startade den upp sig igen, men bara såpass att grafikkortet började låta som en dammsugare, precis som när jag tidigare haft problem, fast skärmen förblev svart.
Jag öppnade mitt chassi så jag kunde vara helt säker på vart ljudet kommer ifrån, är helt hundra på att det är grafikkortet.

Skulle det kunna vara grafikkortet eller dess fläkt som ställer till alla problem? Eftersom att skärmen inte gav någon bild antar jag att grafikkortet inte hunnit/kunnat ladda sin drivrutiner, om jag förstår det rätt går väl fläkten på max innan att drivruiterna laddats?
På samma sätt är det väl troligt att det är grafikkorts-drivrutinerna som lägger av när datorn bluescreenar, vilket skulle leda till att fläkten går för fullt och således låter som en dammsugare.
Är jag helt ute och cyklar eller kan jag vara något på spåren?

Permalänk
Medlem

Ta ner WhoCrashed och posta sedan vad WhoCrashed säger vad felet är

Permalänk
Skrivet av saaam:
Dold text

Framsteg och tillbakagång...
Jag testade att starta datorn precis men den här gången måste HDD:n ha fungerat för jag kom till 'blackscreen' där det stod att Windows inte gick att starta korrekt och jag valde då att köra windows startreparation, detta utan att det förra felmeddelandet kom upp. Efter att ha återställt till en tidigare tidpunkt startade den upp sig igen, men bara såpass att grafikkortet började låta som en dammsugare, precis som när jag tidigare haft problem, fast skärmen förblev svart.
Jag öppnade mitt chassi så jag kunde vara helt säker på vart ljudet kommer ifrån, är helt hundra på att det är grafikkortet.

Skulle det kunna vara grafikkortet eller dess fläkt som ställer till alla problem? Eftersom att skärmen inte gav någon bild antar jag att grafikkortet inte hunnit/kunnat ladda sin drivrutiner, om jag förstår det rätt går väl fläkten på max innan att drivruiterna laddats?
På samma sätt är det väl troligt att det är grafikkorts-drivrutinerna som lägger av när datorn bluescreenar, vilket skulle leda till att fläkten går för fullt och således låter som en dammsugare.
Är jag helt ute och cyklar eller kan jag vara något på spåren?

Är så innan windows bootar så går inte energispar funktioner och fläkthastigheter i. Så är det för mig med. fläktar går på till närmare 100%. Men kan vara så drivrutinen strular, testa att avinstallera i felsäkert läge F8. Annars kan det vara grafikkortet själv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ta ner WhoCrashed och posta sedan vad WhoCrashed säger vad felet är

Ska göra det så fort jag löst uppstartsproblemet och faktiskt kommer in i datorn, antar nämligen att det här är för bluescreenen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är så innan windows bootar så går inte energispar funktioner och fläkthastigheter i. Så är det för mig med. fläktar går på till närmare 100%. Men kan vara så drivrutinen strular, testa att avinstallera i felsäkert läge F8. Annars kan det vara grafikkortet själv.

Jag kommer in i datorn i felsäkert läge, men Windows Installer är inte aktiverat så jag vet inte hur jag ska avinstallera mina drivrutiner.
Om jag väljer att inte starta i felsäkert läge, alltså istället vill starta den normalt, börjar problemet med att skärmen blir svart och fläkten maxar så fort den lämnar "sidan" där man kan välja att starta i felsäkert, dvs där man kan trycka F2, F8 osv.

Permalänk
Medlem

Om jag lyser med en ficklampa på grafikkortet medan fläktarna snurrar kan man så att säga se in i grafikkortet genom fläkten, det syns tydligt att där finns sjukt mycket damm. Är det möjligt för mig att öppna grafikkortet och rengöra eller är det för riskabelt att göra för mig som ovetande amatör?

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha inbyggtgrafikkort också? Ta ur graffekortet isf. Eller känner du någon som du kan låna ett av för att se om det blir bättre? Plocka gärna ur graffekortet först innan du rengör det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Plocka ut grafikkortet och gör rent det med tryckluft på Burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du råkar inte ha inbyggtgrafikkort också? Ta ur graffekortet isf. Eller känner du någon som du kan låna ett av för att se om det blir bättre? Plocka gärna ur graffekortet först innan du rengör det.

Är ärligt talat lite osäker på huruvida jag har ett integrerat grafikkort eller ej, tror dock inte det och inte lyckats googla fram något bra svar. Tyvärr känner jag ingen som sitter inne på ett extra grafikkort då nästan alla bara kör laptops.
Jag plockade ut grafikkortet igår men ska testa igen och hoppas att det blir renare!

Skrivet av Bazisten:

Plocka ut grafikkortet och gör rent det med tryckluft på Burk

Jag gjorde detta igår, men det verkar vara massa damm som inte sitter "löst" som inte verkar ha blåsts bort. Ska testa igen!

Permalänk
Skrivet av saaam:

Jag kommer in i datorn i felsäkert läge, men Windows Installer är inte aktiverat så jag vet inte hur jag ska avinstallera mina drivrutiner.
Om jag väljer att inte starta i felsäkert läge, alltså istället vill starta den normalt, börjar problemet med att skärmen blir svart och fläkten maxar så fort den lämnar "sidan" där man kan välja att starta i felsäkert, dvs där man kan trycka F2, F8 osv.

Jag har lyckas avinstallera drivers då i alla fall. Låter som just drivers till grafikkortet är boven.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har lyckas avinstallera drivers då i alla fall. Låter som just drivers till grafikkortet är boven.

Jag ska blåsa rent kortet först och sen får jag försöka få bort driversen på något sätt, vet dock inte riktigt hur. Är ute på äventyr hela dagen så detta får bli mitt söndagsprojekt, återkommer med hur det gått!

Permalänk
Medlem

Hallå igen! Väljer att återuppliva min gamla tråd istället för att skapa en ny.
Vill börja med att be om ursäkt för att jag inte svarat förrän nu!
Jag gjorde inga framsteg och började använda min studiedator som substitut och har faktiskt helt glömt bort att försöka fixa min stationära förrän nu.

Problemet är samma som sist, skärmen blir svart och grafikkortsfläkten går upp i högvarv. Detta kan hända medan datorn startar, innan menyn där man kan välja att gå in i BIOS, eller efter att man använt datorn i en timma eller två.

Det jag har försökt hittills:
- Blåst ur hela burken med tryckluft. Jag plockade ur grafikkortet och blåste det så gott det går, men det är en väldigt sluten modell så det är svårt att komma åt.
- Bytt kylpasta på CPU.

Detta resulterade i temperaturer på 30-40C (CPU) 55-65C (GPU) i idle enligt HWiNFO. Men problemet med att skärmen blir svart kvarstår och fläkten går fortfarande upp i högvarv när problemet kommer.

Eftersom att det inte löste problemet fortsatte jag med följande:
- Testade att byta plats på mina ram-minnen, därefter testade jag att köra båda var för sig. Rensade CMOS med hjälp av jumper efter varje byte, och använde default BIOS vid uppstart. Det hjälpte inte.
- Försökte systemåterställa till en tidpunkt innan problemet uppstod. Det hjälpte inte.
- Körde Driver Sweeper i felsäkert läge, installerade om grafikkortsdrivrutiner och uppdateringar i Windows. Det hjälpte inte.
Här började jag bli desperat så då testade jag följande:
- Plockade ut mitt ljudkort helt ur burken, ifall det på något sätt skulle påverka moderkortet eller vad som helst. Det hjälpte inte.

Har under hela tiden kört WhoCrashed men det visar aldrig några loggar, trots att det står att det är aktiverat att windows ska spara loggar vid krasher. Misstänker att det är för att datorn nog faktiskt inte dör förrän jag håller inne strömknappen, allt annat verkar fortsätta fungera som vanligt.

Och här är jag nu, utan någon som helst aning om hur jag ska fortsätta. Kan kanske tillägga att jag har ett stort fönster som är öppet konstant i rummet, så temperaturen inne i rummet där datorn står är ganska kall.

Permalänk
Skrivet av saaam:

Hallå igen! Väljer att återuppliva min gamla tråd istället för att skapa en ny.
Vill börja med att be om ursäkt för att jag inte svarat förrän nu!
Jag gjorde inga framsteg och började använda min studiedator som substitut och har faktiskt helt glömt bort att försöka fixa min stationära förrän nu.

Problemet är samma som sist, skärmen blir svart och grafikkortsfläkten går upp i högvarv. Detta kan hända medan datorn startar, innan menyn där man kan välja att gå in i BIOS, eller efter att man använt datorn i en timma eller två.

Det jag har försökt hittills:
- Blåst ur hela burken med tryckluft. Jag plockade ur grafikkortet och blåste det så gott det går, men det är en väldigt sluten modell så det är svårt att komma åt.
- Bytt kylpasta på CPU.

Detta resulterade i temperaturer på 30-40C (CPU) 55-65C (GPU) i idle enligt HWiNFO. Men problemet med att skärmen blir svart kvarstår och fläkten går fortfarande upp i högvarv när problemet kommer.

Eftersom att det inte löste problemet fortsatte jag med följande:
- Testade att byta plats på mina ram-minnen, därefter testade jag att köra båda var för sig. Rensade CMOS med hjälp av jumper efter varje byte, och använde default BIOS vid uppstart. Det hjälpte inte.
- Försökte systemåterställa till en tidpunkt innan problemet uppstod. Det hjälpte inte.
- Körde Driver Sweeper i felsäkert läge, installerade om grafikkortsdrivrutiner och uppdateringar i Windows. Det hjälpte inte.
Här började jag bli desperat så då testade jag följande:
- Plockade ut mitt ljudkort helt ur burken, ifall det på något sätt skulle påverka moderkortet eller vad som helst. Det hjälpte inte.

Har under hela tiden kört WhoCrashed men det visar aldrig några loggar, trots att det står att det är aktiverat att windows ska spara loggar vid krasher. Misstänker att det är för att datorn nog faktiskt inte dör förrän jag håller inne strömknappen, allt annat verkar fortsätta fungera som vanligt.

Och här är jag nu, utan någon som helst aning om hur jag ska fortsätta. Kan kanske tillägga att jag har ett stort fönster som är öppet konstant i rummet, så temperaturen inne i rummet där datorn står är ganska kall.

Är det gammalt grafikkort utan garanti?

Testa att plocka isär det och ta bort gammal kylpasta och lägg på ny.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är det gammalt grafikkort utan garanti?

Testa att plocka isär det och ta bort gammal kylpasta och lägg på ny.

Ja det är ett gammalt grafikkort, tror det har fem år på nacken.
Har funderat på att plocka isär det, men jag har har ingen aning om hur man gör riktigt och det känns som ett rätt stort projekt så försöker gärna med allt annat först. Skulle det fungera att använda samma kylpasta som man använde på cpu:n?

Här är hela min spec:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit

Processor: QuadCore Intel Core i5 750, 3066 MHz (23 x 133)

Moderkort: ASRock P55 Extreme (3 PCI, 1 PCI-E x1, 3 PCI-E x16, 4 DDR3 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)

Minne: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (9-9-9-24 @ 666 MHz) (8-8-8-22 @ 592 MHz) (6-6-6-16 @ 444 MHz)
(Jag har totalt 4 GB)

Grafikkort: ATI Radeon HD 5870 Series (1024 MB)

Hårddisk: WDC WD6401AALS-00L3B2 ATA Device (596 GB, IDE)

Nätaggregat: Corsair AX 750W

Ljudkort: Asus Xonar Essence STX

Dold text
Permalänk
Skrivet av saaam:

Ja det är ett gammalt grafikkort, tror det har fem år på nacken.
Har funderat på att plocka isär det, men jag har har ingen aning om hur man gör riktigt och det känns som ett rätt stort projekt så försöker gärna med allt annat först. Skulle det fungera att använda samma kylpasta som man använde på cpu:n?

Inte svårt alls, beror lite hur kylaren är konstruerad, kan vara så att 4 skruv bara behöver låssas.

Angående pasta så jag, jag körde exakt den på min gpu:)

Men vad rengjorde du datorn med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte svårt alls, beror lite hur kylaren är konstruerad, kan vara så att 4 skruv bara behöver låssas.

Angående pasta så jag, jag körde exakt den på min gpu:)

Men vad rengjorde du datorn med?

Okej perfekt, då har jag redan kylpasta. Får ta och försöka googla fram en utförlig guide!

Tryckluft på burk och topz var det jag använde mig utav.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit isär och rengjort hela grafikkortet, även kylpastan är bytt. Problemet är dock kvar...
Jag har fortfarande ingen som helst aning om vad som orsakar problemet eller hur jag ska gå till väga, all hjälp är fortsatt uppskattad!

Permalänk
Skrivet av saaam:

Nu har jag tagit isär och rengjort hela grafikkortet, även kylpastan är bytt. Problemet är dock kvar...
Jag har fortfarande ingen som helst aning om vad som orsakar problemet eller hur jag ska gå till väga, all hjälp är fortsatt uppskattad!

Blir jäkligt svårt att veta felet, kan du testa med annan gpu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Blir jäkligt svårt att veta felet, kan du testa med annan gpu?

Tyvärr inte, har ingen annan gpu att tillgå.

Är det svårt att säga om det verkar vara ett hårdvaran eller mjukvaran som är grunden till problemet?

Permalänk
Medlem

Jag tror mig ha hittat orsaken till problemet. Men eftersom att det är en helt annan typ av fel och felet i sig kräver en del förklaring valde jag att starta en ny tråd istället för att fortsätta här. jag hoppas inte att admins misstycker, isåfall får ni gärna slå ihop eller ta bort den här tråden.