Hur köper ni era mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem

Har tidigare köpt kontant privat. Men nu med eget företag på nacken, så blir det nya både kontant och abonnemang när det behövs nytt nummer.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jobbet förser mig med mobil

Permalänk
Medlem

Abbonemang och nu senast kontant.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köper ny kontant när jag slarvar bort den.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Köper alltid kontant.
Använder enbart mobiler med plats för flera SIM-kort. Då har man jobb och privat i samma, men med olika signaler kan man strunta i jobbsamtalen utanför arbetstid.

Permalänk

Kontant, binder inte upp mig med avgifter och bolag i onödan.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Nevil:

Tagit ut ny tele på abb. 1 gång om året senaste 4 åren.. Blir billigare än klumpsumma vid release, Dock betalar ja bara på den ett år, säljer den o betalar av resterande.. just nu iPhone 6 med Telenor XL + tvillingsim och iPad.. bytte telefon via Telenor 1 gång om året innan de släppte "Telenor Change" också..

Hur funkar telenor change för dig? Är det lönsamt om man tex vill ha den senaste Iphone hela tiden (som släpps 1gg/året) att varje år byta in eller blir det billigare köpa kontant och sälja på blocket när man köper ny?

Skrivet av lambdan:

Kör två års abonemang med min nya telefon (iPhone 6 Plus 64GB). Över en två års period där jag laddar 50 kr i månaden och köper två årskort med surf (500 kr * 2) hade kostnaden blivit 10690 (8490+(500*2)+(50*24))

Med Halebop Rubbet Liten blev det 10776 (449*24), men då får jag 100 samtal, 1000 sms och 2 gb surf varje månad, så det kändes mer värt.

Det var inte dumt! Hur mycket surf fick du för 500kr/år? Räckte det med att ladda 50Kr/mån eller behövde du spräcka det oftare med påfyllningar?

Skrivet av D-ryd:

Köper ny lur varannan generation ungefär, då köper jag begagnat på blocket oftast.
Samtidigt säljer jag även min gamla telefon där.
Försöker alltid ha så lite månadskostnad som möjligt med telefonin.
Har ett rätt billigt abonnemang utan bindningstid/uppsägningstid, 60 samtal, obegränsade SMS/MMS och 1 GB surf per månad för 99:-.
Brukar klara mig fint på det då jag även ringer en del med jobbtelefonen.

Läste med om det ab. Dock stödjer de bara 3G hastigheter så det föll bort. (undviker att göra reklam för ab genom att nämna)

Skrivet av jnsson:

Köper telefonen kontant o kör just nu, så länge jag får för Comviq, Comviq Fastpris Student för 195 kr/mån fria samtal, sms o mms och 6GB surf.

Tänkte köpa iphone 6 16gb hos dem för 395/mån. Då får man telefonen för 4800kr. Gränsfall till värt. Hoppas på att den går ner till 345kr/mån. Då klipper jag.

Skrivet av ZaInT:

Vad är poängen med att binda dig i 24 månader om du inte ska avbetala telefonen? Det är ju hela poängen med att bli tvingad till bindningstid?

OnT: Sedan dagen efter jag fyllde 18 har det alltid varit inklusive abonnemang förutom ett fåtal dumbphones för festivaler.

sant. Såvida det inte är fri uppsäggningstid finns det ingen anledning

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av bog11:

Köper alltid kontant.
Använder enbart mobiler med plats för flera SIM-kort. Då har man jobb och privat i samma, men med olika signaler kan man strunta i jobbsamtalen utanför arbetstid.

Låter jobbigt, hatar min jobbtelefon på jobbet tillräckligt. SKulle bli galen om den dessutom ringde hemma!

Skrivet av Playboy_1338:

Har tidigare köpt kontant privat. Men nu med eget företag på nacken, så blir det nya både kontant och abonnemang när det behövs nytt nummer.

Antar att du köper dom kontant momsfritt då företasab är dyrare än privat? (senast jag jämförde)

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Efter alla misstag med att ha abonnemang så beslutade jag mig att alltid köpa telefoner kontant och har gjort sedan 2007 ca.
Då bestämmer man själv fritt vad man vill göra utan att vara uppbunden att betala den i två år och dessutom betala för ett ab.

Köpte min Z3 och kör kontantkort i den (Comviq Fastpris), funkar skitbra och skulle aldrig någonsin falla mig in att ta ett abonnemang igen.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Det var inte dumt! Hur mycket surf fick du för 500kr/år? Räckte det med att ladda 50Kr/mån eller behövde du spräcka det oftare med påfyllningar?

Jag ringer i snitt 3 samtal per månad, och skickar runt 70 sms per månad så 50 kr räckte gott. 500 kr/år gav 1 GB surf.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Tänkte köpa iphone 6 16gb hos dem för 395/mån. Då får man telefonen för 4800kr. Gränsfall till värt. Hoppas på att den går ner till 345kr/mån. Då klipper jag.

Jag skulle inte köpa en 16GB, då det för mig är för litet på en iPhone. Jag skulle ha kört på en 64GB om du nu måste ha just en iPhone

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Efter alla misstag med att ha abonnemang så beslutade jag mig att alltid köpa telefoner kontant och har gjort sedan 2007 ca.
Då bestämmer man själv fritt vad man vill göra utan att vara uppbunden att betala den i två år och dessutom betala för ett ab.

Köpte min Z3 och kör kontantkort i den (Comviq Fastpris), funkar skitbra och skulle aldrig någonsin falla mig in att ta ett abonnemang igen.

Körde du Tele2's deal för 3000:- nyligen? Funderade med på den men avböjde i sista stund. Var lite osäker på Sony och deras sega uppdateringar. Nöjd med telefonen?

Skrivet av lambdan:

Jag ringer i snitt 3 samtal per månad, och skickar runt 70 sms per månad så 50 kr räckte gott. 500 kr/år gav 1 GB surf.

1GB surf /mån hade nog varit gränsfall för min del.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag skulle inte köpa en 16GB, då det för mig är för litet på en iPhone. Jag skulle ha kört på en 64GB om du nu måste ha just en iPhone

Jag har Dropbox 50GB och MS Onedrive på 100GB som jag ställt in på automatisk sync vid WIFI. Så det funkar bra med de 16GB jag har på Nexusen i dagsläget.
Men det blir väl att avvakta alt. hitta någon (ny) för 4500kr strecket på blocket.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Kontant samt kontantkort.
Har bara "dumbphone" och den kostade väl sisådär 500 kr ny för sisådär 3 år sedan.
Fyller nog på max 500 kr om året på kontantkortet.

Fattar inte de som tror att telefonen är gratis om man "får den" med ett abonnemang.
Räkna vad abonnemanget med telefon kostar under hela bindningstiden så får ni rätta priset.
På jobbet har jag en DECT-telefon. Ja jag använder den men endast på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Jag har Dropbox 50GB och MS Onedrive på 100GB som jag ställt in på automatisk sync vid WIFI. Så det funkar bra med de 16GB jag har på Nexusen i dagsläget.
Men det blir väl att avvakta alt. hitta någon (ny) för 4500kr strecket på blocket.

Jag har också 16GB på min Nexus 5, men på en iPhone så kan man, om man jailbreakar så mycket mer så då skulle inte jag klara mig på 16GB, t.ex. så kan en app ta upp till 4GB. Jag hade en iPad 2 16GB 3G version o det var verkligen på gränsen så att jag klarade mig på det. Nu när jag skaffade en iPad Mini så tog jag 32GB 4G istället

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon är nog det enda jag kan tänka mig som är okej och ha på avbetalning i samband med ett abonnemang

Permalänk
Skäggig legend

Jag har alltid köpt med abonnemang förutom nu med min iPhone 6 Plus 64 som jag köpte kontant. Jag har ett galet bra abonnemang med allting inkl. surf (obegränsat "T707") i 4G för 449:- i månaden. Jag kommer aldrig byta ut det - om inte någon kommer matcha det.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

byter inte alls ofta mobil, men dom ggr man gör så blir det inkl abb.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Brukar ta i och med täckning/förlängning av abonnemang. Brukar dock chilla några månader efter release, andra idioter som förhandsbokar kan få leva med barnsjukdomarna.

Brukar binda mig på 24 månader. För tillfället studerar jag, men skulle jag ha pengarna(jobb) för att lägga ut kontant skulle jag mycket hellre göra det.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jobbade utomlands ett år utan mobil så hamnade lite ur sync i teknikspåret. Mobilen jag ville ha var "gammal" och billig när jag kom hem igen och när det ska uppgraderas till nästa generation så är den redan "ute" och därmed billigare. Har inte så stora krav då jag bara messar, ringer och surfar.

Nexus 4 ny kontant 2.5k + Halebop hallå/vänner utan bindningstid. 149kr i månaden inkl 5gb surf, gratis mess och några ören minuten för samtal. Brukar landa runt 170kr/mån.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem

Kontant. Brukar dessutom inte heller köpa den senaste p.g.a den värdeminskning som det medför. Det enda jag kan tänka mig köpa nytt är iPhone.

Permalänk
Medlem

Bara telefonen olåst (låser man ens telefonerna till operatörer längre?), eller med Comviq kontant, för att sedan byta till mitt eget Comviq-kort (haft Comviq sedan 1997, bara byter prisplaner när det kommer nya)

Senast när jag skaffade min S4 mini, så hade jag inte tjänat något alls på att köpa med abonnemang. Priset totalt blev lika mycket som att köpa utan och ladda på kontant för samma prisplaner. Med skillnaden att jag med kontantkortet kan byta prisplan när som helst ifall det finns billigare alternativ, eller om jag vill ha mer surf en månad t.ex.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hur funkar telenor change för dig? Är det lönsamt om man tex vill ha den senaste Iphone hela tiden (som släpps 1gg/året) att varje år byta in eller blir det billigare köpa kontant och sälja på blocket när man köper ny?

Har inte testat Change än.. Har sålt gamla telefonen innan ja tagit ut ny, Tjänat några hundra på de också, Då iPhones i regel inte sjunkar speciellt mycket i pris på ett år..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört lur + abonnemang men lurar är ju inte längre rabatterade hos Tele2 där jag är kund så det finns ingen anledning längre att köpa dem på avbetalning. Bättre att köpa kontant eller på avbetalning i affären så man slipper binda upp sig hos leverantören. Så är det med det!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Köpte min nuvarande billigt av morsan. Hon hade fått den gratis.

Gillar inte abonnemang.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YGLeXz:

Jag köper ofta en telefon tillsammans med mitt nuvarande abonnemang (binder upp mig 24 månader till) men betalar telefonen kontant direkt. Vägrar ha avbetalningar.

Där säger du emot dig själv, ett abonnemang ÄR ju en avbetalning i sig. Telefoner har alltid varit en "möbel" som aldrig blir färdigbetalt sen långt innan mobilen kom, samma sak gäller nu, den enda skillnaden är att du kan ta med dig den överallt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

När jag köpte i julas så kostade det samma om man valde någon telefon med eller utan abonnemang. Så då valde jag att köpa en LG G3 separat för 3500 och fortsätta med mitt Telia kontantkort som jag laddar med 99kr varje månad för 100min samtal, 500SMS och 500MB surf. Sedan lägger jag på 5GB surf per månad för en kostnad på 1200kr (engångskostnad) som gäller i ett år. Snittkostnad på om jag har telefonen och det jag har nu i 2 år: 345kr per månad. Närmaste just för ungefär samma, då (telefon + abonemang på olika operatörer) var 300kr per månad med en xperia z1c och om jag skulle ta en M8 så var det 400kr per månad. Så jag tycker att det var det bästa valet jag gjordfe

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ink abb brukar vara billigast för min del. Betalar 549 i månaden för iphone 6 64GB. Det blir en totalsumma på 13176. Då ingår 4GB data, obegränsad telefoni och sms/mms.
Om jag istället skulle köpa en kontant så skulle den kosta 8595 vilket skulle ge mig 190 kronor i månaden att lägga på ett abb. Kan inte hitta ngt abb som kostar 190 i månaden som ger mig 4GB data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Jag köper min telefon för att abonnemanget jag en gång i tiden tecknade är faktiskt väl bra.

19 kr / månad för abonnemanget
40 kr / månad för 2 Gb surf
och sedan det jag ringer och SMS:ar för

Räkning brukar hamna på ca 80 kr...

Så du håller fast vid ett gammalt abonnemang med sämre villkor och känner dig ovanpå det tvingad att betala din telefon när du köper den med det som motivering? Om det är din enda anledning, skaffa Alltele.77:- / månaden, fritt surf, 18öre minuten / sms. Surt med 95 öre i öppningsavgift dock. Man ska vara säker på att man vill prata om man ringer upp...

Skrivet av ozo64:

Ink abb brukar vara billigast för min del. Betalar 549 i månaden för iphone 6 64GB. Det blir en totalsumma på 13176. Då ingår 4GB data, obegränsad telefoni och sms/mms.
Om jag istället skulle köpa en kontant så skulle den kosta 8595 vilket skulle ge mig 190 kronor i månaden att lägga på ett abb. Kan inte hitta ngt abb som kostar 190 i månaden som ger mig 4GB data.

Exempelvis Alltele som jag nämnde nyss, ger obegränsat surf. Dock tillkommer samtals och sms kostnaderna. Men man kan ringa / skicka en hel del sms för mellanskillnaden. 600+ SMS / minuter, utan att ha tagit någon större hänsyn till öppningsavgiften.

Personligen har jag aldrig tvekat. Jag köper iofs inte varken laptop eller mobiltelefon för 8K+, men jag betalar mina leksaker kontant, på riktigt. Sedlar i handen, och allt det där.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

max 5k är väll vad jag kan tänka mig lägga ut på en telefon. Det verkar som att jag måste börja köpa begagnade lurar framöver. Då jag vägrar att betala 8k. . väntar tills det finns nån begagnad s6 till under 5k så kanske ja köper den tex.