Star Citizen väntas kräva omkring 100 GB lagringsutrymme

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur företaget ser på det hela. De vill släppa ett spel, en VÄRLD, göra det hela interaktivt. då får det ta den plats det tar.. spel dock som Wolfenstein the new order känns ju skumt att det tar upp så stort utrymme när det endast är singleplayer..

Nee det är bra. det får bli som de blir så länge spelet blri bra

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, att OSX skulle vara Linux håller jag inte med om. (Mac OSX pygger på Unix precis som Linux och är dock närbesläktade).

Men faktum kvarstår, ska vi vänta oss en Solaris klient? Ytterligare maskiner som saknar hårdvaran att spela spelet och ingen marknad att tjäna pengar på, "men det är ju även det Unix".

Sedan tror jag den stora grejen är att de inte kommer kunna tjäna några pengar på det då det knappt finns några Mac-datorer som kan driva spelet i vettig FPS och upplösning. De som kan kostar vadå? 30-50.000kr. Tror inte personer som köper så dyra datorer har problem med att slänga ut 10.000kr på en dator som kan köra linux eller Windows och samtidigt driva spelet bättre än vad den tre gånger dyrare Mac:en kan.

Mycket delas/delades dock mellan Linux samt OSX, CUPS, Xorg är två exempel jag kan dra upp direkt, finns säkert fler saker förutom OpenGL som båda delar på dock så ligger Apple efter när det kommer till det. Men håller med dig att man inte bör dra dom för nära varandra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

OSX är en BSD (baserat på Mach och FreeBSD) med BSD-userland (UNIX-certat), Linux är en UNIX-lik klon med en väldigt hackig kärna och GNU-userland. Visst de är lika och för alla praktiska purposes så går det förmodligen smärtsamt att porta ja eftersom de förmodligen redan har det i OGL (& ev. OCL) för Linux men att säga att OSX är Linux i grund och botten är rent ut fel, men ja båda är POSIX. OSX har sin grundkod från 80-talets slut (då hette det fortfarande NeXTSTEP). Spel så som Doom, Wolfenstein 3D, Doom II, Strife, Hexen, etc utvecklades med NeXT-maskiner innan Linux ens existerade och under Linux väldigt tidiga ungdom när det inte var mycket mer än ett obskyrt hobbyprojekt. Så det är nästan mer rätt att säga Linux i grund och botten är OSX (även om detta också är väldigt fel).

Antar att du menar smärtfritt? ^^

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Inte illa menat men hur gammal är du?
När 2h45' är en evighet att ladda ner något.

Haha, eller hur. Back in the day var man glad om en mp3 om 4 MB gick ner på mindre än tre timmar.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk

Vilka sinnessjuka priser på skeppen, och det trots alla gräsrotsbidrag.
Över 300 dollar

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

jag köper gärna en till ssd för detta spelet^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Ganska stor skillnad på gb-tb och GB-TB om man är någorlunda insatt i datorvärlden.

Du menar att det första paret inte finns? Är man någorlunda insatt så förstår man vad dom menar även om dom inte använder versaler i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt investera i en 512 GB SSD framöver, men om det redan kommer spel i denna storlek så känns det ju inte så framtidssäkert, 1 TB är fortfarande för dyrt också...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det är inga perfekta jämförelser, men;

För 20 år sedan fanns spel som krävde 30 MB utrymme. (C&C Tiberian Dawn.)
För 10 år sedan fanns spel som krävde 20 GB utrymme. (World of Wacraft)
Att det då om 1 år finns ett spel som kräver 100 GB utrymme ser jag inte som någon stor sak.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kul om man har 80gb max i månaden på 4g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Haha, eller hur. Back in the day var man glad om en mp3 om 4 MB gick ner på mindre än tre timmar.

kommer ihåg när man satt på modem och skulle öppna en bild på webben som öppnade sig bit för bit lugnt och sansat haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det är inga perfekta jämförelser, men;

För 20 år sedan fanns spel som krävde 30 MB utrymme. (C&C Tiberian Dawn.)
För 10 år sedan fanns spel som krävde 20 GB utrymme. (World of Wacraft)
Att det då om 1 år finns ett spel som kräver 100 GB utrymme ser jag inte som någon stor sak.

Tror WoW tog ca 4 GB för 10 år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Kvalitet är bra till mycket, men finns det nån officiell Apple produkt som kan driva SC någorlunda? (om vi bortser från Hackintosh...) Det vore dock såklart bättre med versioner till alla plattformar!

Nej nej, ge dom inga idéer nu, PC and that's it! Ska man börja optimera för olika plattformar så tar det mer tid och pengar och i slutändan blir det ett EA-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatt2d:

kommer ihåg när man satt på modem och skulle öppna en bild på webben som öppnade sig bit för bit lugnt och sansat haha

Bitarna hanterades manuellt på den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Ser oprofessionellt ut när en utvecklare skriver "mb" och "gb".

Blir du lika upprörd när John Carmack tweetar "hz" istället för "Hz"? Det gör han rätt ofta, förresten.

Ett tips kan då vara att undvika informella medium som forum, reddit och twitter - medan vi övriga även fortsättningsvis kommer kunna utläsa vad som menas med "mb" genom att titta på i vilket kontext det nämns.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av S.Shooter:

Vilka sinnessjuka priser på skeppen, och det trots alla gräsrotsbidrag.
Över 300 dollar

Ja det finns dyra skepp. Men det finns mycket billigare skepp också såklart.
Det som är lite besvärande är att det tillkommer en månadsavgift per skepp även när man har köpt det. Eller man kan ju flyga runt utan skeppsförsäkring, men då blir det riktigt trist om någon skjuter ner ens skepp...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det finns dyra skepp. Men det finns mycket billigare skepp också såklart.
Det som är lite besvärande är att det tillkommer en månadsavgift per skepp även när man har köpt det. Eller man kan ju flyga runt utan skeppsförsäkring, men då blir det riktigt trist om någon skjuter ner ens skepp...

Månadsavgift = försäkringsavgiften i spelet för skeppet ifall man skulle förlora det, men den ska gå enkelt och snabbt att tjäna in detta bara genom att spela lite. Det är inte någon månadsavgift med riktiga pengar. Man kan köpa ingame credits men det ska inte behövas för försäkringen. Skulle ens skepp bli borttjuvat eller sprängt utan att man har försäkring eller ingame-pengar till ett nytt kommer man antingen kunna låna till et nytt eller jobba på någon annans skepp som lönearbetare och få ihop till ett nytt skepp.

En hel del av skeppen kostar mycket pengar nu och används för utvecklingen av spelet (även om man kan tycka att de har tillräckligt med pengar nu och inte skulle behöva mer), men i princip alla skepp kommer gå köpa i spelet för ingame-pengar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt om man kunde köpa spelet med en 128gb usb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av whoomer:

Härligt med valmöjligheter, åter tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakwetu:

Månadsavgift = försäkringsavgiften i spelet för skeppet ifall man skulle förlora det, men den ska gå enkelt och snabbt att tjäna in detta bara genom att spela lite. Det är inte någon månadsavgift med riktiga pengar. Man kan köpa ingame credits men det ska inte behövas för försäkringen. Skulle ens skepp bli borttjuvat eller sprängt utan att man har försäkring eller ingame-pengar till ett nytt kommer man antingen kunna låna till et nytt eller jobba på någon annans skepp som lönearbetare och få ihop till ett nytt skepp.

En hel del av skeppen kostar mycket pengar nu och används för utvecklingen av spelet (även om man kan tycka att de har tillräckligt med pengar nu och inte skulle behöva mer), men i princip alla skepp kommer gå köpa i spelet för ingame-pengar.

Allright! Ja jag är inte så insatt egentligen. Har bara sett nuvarande prissättningar och en del gammal info om försäkringarna. Hur det är tänkt längre fram är jag inge bra på alls.
Så jag tackar för infon :). Lät så dyrt i mina öron, men nu ser det ju lite mer förlåtande ut.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Detta kommer bli eliten för alla Pc masters
Mac Pro känns som en god kandidat. Enda frågetecknet är grafiken, de har FirePro.
Att det sen inte är något man investerar i för att spela på är väl en annan sak

FirePro kortet i Mac Pro är ett underklockat 280X, alltså prestanda ungefär som ett 270X/280 gissningsvis.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna jag backade detta spelet är att det utvecklas för topphårdvara idag & framtida hårdvara (har för mig att dom rekommenderade 6 kärnor & uppåt på cpu tex) är skönt med ett spel som förhoppningsvis driver på spelutvecklingen precis som det var förr istället för att hålla tillbaka densamma som dom flesta andra gör (anpassa till bärbart & konsoler osv) Så ser fram mot ett tungdrivet spel som tänjer gränserna.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatt2d:

Man kunde välja fysisk utgåva förut. Vet dock inte om det går fortfarande. Annars får man väl ladda ner det i två omgångar

Men jag må säga att 100GB är galet mycket. Speciellt när man jämför med Elite: Dangerous som bara ligger på blygsamma 5GB. Tur att man har en 120GB SSD som inte gör någon större nytta just nu. Den lär bli dedikerad enbart för det här spelet

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatt2d:

skaffa bredband snabbare & inte dyrare men om du drabbats av att du inte har nåt val så lider jag med dig(annars så e det många som blir lurade med allt mobilt fjoll nu förtiden)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Nej nej, ge dom inga idéer nu, PC and that's it! Ska man börja optimera för olika plattformar så tar det mer tid och pengar och i slutändan blir det ett EA-spel.

Borde släppas med bara Vulkan stöd så skulle man slippa allt som heter DirectX/OpenGL samt platformoptimeringar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Ser oprofessionellt ut när en utvecklare skriver "mb" och "gb".

Nu är det ju inte ett offiellt proffesionellt utalande, utan ett slarvit skrivet forumsvar som Sweclockers blåst upp till en nyhet.

Så jag har inga problem med att de inte skriver korrekt eller professionellt när det diskuterar med fans på sitt forum...

Permalänk
Medlem

Har körd ramdrive till stort sätt alla spel hittills, ska man behöva uppgradera till 128GB ram nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Haha nice troll.
...
Linux kommer inte att kunna köra det här korrekt (på sin fullaste potential) kan jag tänka mig då drivrutinerna lär inte vara i samma nivå som för windows, nog sämre för mac.

Har du endast fördommar eller har du någon källa? För enligt Crytek är det ungefär samma prestanda på båda plattformarna. Det är inte heller ovanligt att spel har bättre prestanda på Linux än på Windows.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

OSX är en BSD (baserat på Mach och FreeBSD) med BSD-userland (UNIX-certat), Linux är en UNIX-lik klon med en väldigt hackig kärna och GNU-userland. Visst de är lika och för alla praktiska purposes så går det förmodligen smärtsamt att porta ja eftersom de förmodligen redan har det i OGL (& ev. OCL) för Linux men att säga att OSX är Linux i grund och botten är rent ut fel, men ja båda är POSIX. OSX har sin grundkod från 80-talets slut (då hette det fortfarande NeXTSTEP). Spel så som Doom, Wolfenstein 3D, Doom II, Strife, Hexen, etc utvecklades med NeXT-maskiner innan Linux ens existerade och under Linux väldigt tidiga ungdom när det inte var mycket mer än ett obskyrt hobbyprojekt. Så det är nästan mer rätt att säga Linux i grund och botten är OSX (även om detta också är väldigt fel).

Bra inlägg. Vill dock tillägga att Linux inte är helt POSIX compliant. (Det går att patcha till.)

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

NU är jag glad för framtids planen på 2TB SDD

Men det är fullständigt löjligt mycket att ladda ner. Lär ju ta mindre evighet även på 100Mbit linor. (100GB @ ca 10MB/s = ca 2tim 45 min!)

Nedladdning? Nejnej, vi talar om 3,5" disketter;)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Här sitter man med koppar som maxar 2,0 MB/s. Alltså...

100 000 MB / (2,0 MB/s) = 50 000 sekunder = 50 000 / 3600 timmar = (ungefär) 14 timmar

Inte helt illa ändå Jag kan vänta.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super