Hur köper ni era mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem

Köper alltid kontant med kontaktkort.

Senaste mobilen jag köpte efter att min HTC desire gick sönder var en LG nexus 5 från cdon. Köpte ett comviq kontaktkort jag laddar, fungerar galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hej, på senare tid har mobilen blivit en allt viktigare del av våran kropp som många människor mer eller mindre är beroende av. Detta har ju de ledande mobiltelefontillverkarna insett och nu börjat ta rejäla överpriser för sina nyare modeller med föråldrad teknik. Den senaste telefonen Samsung släppte, S6 (edge) kostar 7995:-, ett pris som många (rekordmånga!) är villiga att ge utan att ens fått hålla i telefonen. För första gången sedan mobiltelefonen kom ut får man ge lika mycket för en premiumlaptop som för en premiummobil. (jfr. Iphone 6 plus och MBA).

Nu till min fråga som jag vill diskutera. Hur köper ni era telefoner idag? Abonnemang inkl. telefon? Köper ni telefonen kontant i affär och tecknar separat ab? Köper ni ny/beg telefon på blocket? Använder ni jobbtelefonen?

Håll er till Topic!

Jag har tröttnat, använder telefonen till största del med saker jag likväl kan göra på datorn. Fundera på att gå tillbaka till knapptelefon när betalningen för min nuvarande smartphone på abonnemang är slut.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Har hittills köpt med abonnemang, men nu när tele2 börjat med sina abonnemang utan bindningstid så blir det nog telefon och abonnemang var för sig nästa gång, såvida det inte går att få en lur till ett bättre pris bundlat, men dom dagarna verkar över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Öppningsavgifter finns inte längre, dessa är borta sedan ca 2 år (hos alla operatörer utom AllTele tydligen som har en otroligt hög öppningsavgift på 0,95kr, mer än vad någon av de stora operatörerna hade).

Telia, mobil rörligt, 99:-/månad:
Samtal 69 öre/minut
Sms/mms 69 öre/st
Öppningsavgift 99 öre/samtal
0,1 GB surf/mån 99 kr/mån

Tele2, samtliga rörliga:
Samtal 69 öre/minut
SMS/mms 69 öre/st
Öppningsavgift 69 öre/samtal

Förlåt, men vad var det där om att ingen tar öppningsavgift, och att AllTele's var högre än alla andra någonsin haft?
Så vitt jag vet, alla abonnemang som debiterar minutkostnad, tar också öppningsavgift. Kontantkort eller baserade på månadsfaktura...

Skrivet av GaMeR2K5:

Jag satte in kortet i min gamla knapptelefon direkt när jag fick det, och aktiverade det. Men man måste ju se på reklamfilmer emellanåt för att "ladda kortet". Den telefonen kan man inte göra det på.

Mmm, jag vet, lite irriterande. Mitt kort sitter i en gammal symbian lur, och kan inte heller spela filmerna.

Skrivet av GaMeR2K5:

Menar du att man kan ladda kortet via webläsaren med den där länken?

Japp.

Skrivet av GaMeR2K5:

Får väl beställa ett nytt o prova igen.

Lycka till. Det har varit svårt att få hem korten den senaste tiden. Prova och se om kortet är dött, eventuellt fungerar det fortfarande. Hörde ryktesvägen att någon hade fått sitt "enbart surf" aktiverat för SMS / samtal, men jag vet inte om det är något de tar på sig att göra officiellt, men det kan ju vara värt att fyla i deras kontaktformulär om bara kortet fortfarande är aktivt.

Skrivet av Systix:

Precis som någon redan nämt har telefonerna ett växelnummer och ett mobilnummer som man kan sätta av och på som man vill.

De flesta som får en jobbtelefon tror jag inte jobbar någonstans där samtalen går genom en växel. Fast det låter ju onekligen smidigt. Aktivera växeln's funktion för telefonsvarare, och den sköter automatiskt om samtal utanför arbetstid med. Klockrent. Behöver de akut få tag på en från jobb har de ju rimligtvis "det andra" numret med.

Skrivet av Yaana:

Jag har tröttnat, använder telefonen till största del med saker jag likväl kan göra på datorn. Fundera på att gå tillbaka till knapptelefon när betalningen för min nuvarande smartphone på abonnemang är slut.

Svårt... Vi har letat efter "bra" knapptelefoner till firman, men det har visat sig vara helt omöjligt. Visst, kravbilden är färgskärm, och dålig / halvkass kamera, och knappsats, men det har inte varit gott om alternativ även om man lättar på begränsningarna. Det mesta är nästintill helt värdelösa plastbitar som slutar fungera på kort tid, eller fungerar dåligt redan från början.
Hittar du något som funkar bra, så är det ett alternativ, men i dagsläget är det bättre kvalité på billiga touchscreen telefoner, än lurar med knappsats. Nå, det är i alla fall den erfarenheten vi gjort.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Telia, mobil rörligt, 99:-/månad:
Samtal 69 öre/minut
Sms/mms 69 öre/st
Öppningsavgift 99 öre/samtal
0,1 GB surf/mån 99 kr/mån

Tele2, samtliga rörliga:
Samtal 69 öre/minut
SMS/mms 69 öre/st
Öppningsavgift 69 öre/samtal

Förlåt, men vad var det där om att ingen tar öppningsavgift, och att AllTele's var högre än alla andra någonsin haft?
Så vitt jag vet, alla abonnemang som debiterar minutkostnad, tar också öppningsavgift. Kontantkort eller baserade på månadsfaktura...

Kör Telia Komplett, Tele2 Fast Pris, Telenor FamiljeFlex och du slipper allt vad öppningsavgift heter och får ringa obegränsat till, lönsammare ifall du använder telefonen mycket. Telia Rörlig är bra ifall du är pensionär utan Smartphone och ringer 3 samtal i veckan.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Köpte min OnePlus för 3000, betalar 57kr/månad för taklös surf (i 1Mbps) + ganska billiga samtal/sms, men skickar typ bara mail/whatsapp/talk ändå.
(~80kr * 24 månader + 3000kr )/24 = 205kr/månaden inkl telefon, abbonemang och trafik som gör allt jag vill på 2 års avbetalning.

Skrivet av Rajat:

2 års avbetalning? Det är ett abonnemang, ingen avbetalning, eller upphör numret att fungera efter 2 år? Föresten så sa du ju avbetalning så då äger du nätet efter 2 år, då är det en jävligt schysst deal.

Menar såklart avskrivning på 2 år och inte avbetalning, fel av mig. Med det sagt är det dock inte toksvårt att förstå från 3000/24, om man inte medvetet vill trilskas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rajat:

Så du har en mobil men ingen användning av den eftersom du inte har ett abonnemang (eller kontantkort)?!

Man kan väl ha stor användning av den även utan simkort ? Jag har själv kört så för att jag ringer oerhört lite och bara använder bredband via wifi, jag har telefonen främst för navigering och som musikspelare, använder även dess kamera i stället för att ha en separat kompaktkamera. Har nu iofs ett simkort i den men det är bara för att kunna ta emot samtal när jag inte har wifianslutning.

Är helt ointresserad av 3-4g abb så länge de inte är "användbara på riktigt" och det innebär minst 500Gbyte trafik i månaden för vettigt pris, alltså köper man telefonen kontant för att slippa oanvändbara abbpaket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Lycka till. Det har varit svårt att få hem korten den senaste tiden. Prova och se om kortet är dött, eventuellt fungerar det fortfarande. Hörde ryktesvägen att någon hade fått sitt "enbart surf" aktiverat för SMS / samtal, men jag vet inte om det är något de tar på sig att göra officiellt, men det kan ju vara värt att fyla i deras kontaktformulär om bara kortet fortfarande är aktivt.

Fyllde i uppgifterna på deras sida... ja eller under "Mina Sidor" eller vad det nu hette, och frågade om de kan skicka ut ett nytt kort då jag förlorat mitt.

Skrivet av Rajat:

Telia Rörlig är bra ifall du är pensionär utan Smartphone och ringer 3 samtal i veckan.

Behöver inte vara pensionär.

De senaste 4 månaderna har jag använt under 50Mb data och ringt ungefär 2H sammanlagt. MMS använder jag aldrig.... likaså SMS, blir så förbannad på folk som envisas med att skicka SMS då de kan RINGA istället.

Har en HTC One.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Så du har en mobil men ingen användning av den eftersom du inte har ett abonnemang (eller kontantkort)?!

Jag har WiFog.

Permalänk
Medlem

ringer för mindre än 50 kr per månad ändå, tack gud för wifi hotspots

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Jobbtelefonen är den enda jag har, så man kan säga att jag får betalt för att ha den

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man kan väl ha stor användning av den även utan simkort ? Jag har själv kört så för att jag ringer oerhört lite och bara använder bredband via wifi, jag har telefonen främst för navigering och som musikspelare, använder även dess kamera i stället för att ha en separat kompaktkamera. Har nu iofs ett simkort i den men det är bara för att kunna ta emot samtal när jag inte har wifianslutning.

Är helt ointresserad av 3-4g abb så länge de inte är "användbara på riktigt" och det innebär minst 500Gbyte trafik i månaden för vettigt pris, alltså köper man telefonen kontant för att slippa oanvändbara abbpaket.

Då finns det billigare lösningar för dig som innehåller allt du använder.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rajat:

Vad skulle vara en mer passande enhet än en kontantköpt mobil ? Separat gps, mp3 spelare och kamera ? En laptop, en platta ? Mobilen paketerar funktionerna i en relativt lagom stor portabel enhet som löser uppgifterna på att vettigt sätt med tillräcklig kvalitet.
Jag tvivlar hursomhelst att man på något annat sätt löser det med billigare totalkostnad/smidighet än via en smartphone men nått abonnemang har man ingen större nytta av när man inte har något behov av att använda mobil kommunikation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vad skulle vara en mer passande enhet än en kontantköpt mobil ? Separat gps, mp3 spelare och kamera ? En laptop, en platta ? Mobilen paketerar funktionerna i en relativt lagom stor portabel enhet som löser uppgifterna på att vettigt sätt med tillräcklig kvalitet.
Jag tvivlar hursomhelst att man på något annat sätt löser det med billigare totalkostnad/smidighet än via en smartphone men nått abonnemang har man ingen större nytta av när man inte har något behov av att använda mobil kommunikation.

Skulle verkligen vara kul o se hur mycket folk nyttjar sina abonnemang... tror ju knappast det är så många som verkligen har användning för dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Det är jag också intresserad av.

Eller för mina föräldrar rättare sagt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag kör abonemang för det blir billigare då jag betalar 349kr för telefon + abonemang "lg-g2" då har jag fria samtal sms mms så jag kan ringa/messa hur mycket jag vill utan det kostar mer än så och är billigaste lösningen för min del

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

alltid kontant för telefoner för jag vägrar binda upp mig på avbetalning och abonnemang är inte min grej.
plus jag vill inte ha operatörens skräp på min telefon

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Verminator:

Skulle verkligen vara kul o se hur mycket folk nyttjar sina abonnemang... tror ju knappast det är så många som verkligen har användning för dem.

Jag ser mobilen mer som en liten portabel dator och telefon/modemdelen i dem är mera en bonus men tyvärr är det ju hopplöst att få ett användbart abonemang idag så det gör ju att man ändå tvingas att använda wifi och då faller ju vitsen med telefondelen bort totalt i vilket fall, jag kommer inte att skaffa något dyrt abb med datatrafik så länge jag ändå måste ha fast bredband, att betala dubbla dyra abb är inget jag kommer att göra, någonsin, då avstår jag hellre totalt från mobilt bredband, men ett abb med obegränsad trafik som presterar 20Mbit och inte kostar mer än 400kr/månad hade kunnat fungera som enda abb och då bli intressant för mig, jag körde 3 g som första bredband hemma tills jag kunde få adsl, skaffade även mina första mobiler med abbonemangssubventioner, men sedan 4 g lanserats så är abbpaketen med telefoner närmast totalt ointressanta för det blir så fruktansvärt hög månadskostnad totalt sett med 2 bredbandsabb när det mobila inte kan ersätta det fasta på ett användbart sätt, jag skulle bli tokig på att slå i datataket inom nått dygn och då är det bättre att helt avstå.

Dessutom så finns det ju mängder med begagnade telefoner eftersom en del verkar helt galna i att byta för närmast patetiskt små skillnader, jag låter de som lider av bytesmani stå för största delen av värdeminskningen och mina smartphones har jag köpt begagnade utan abb och så lär det fortsätta till det kommer ett abb som duger, då kanske jag kan överväga att köpa en ny telefon med abb om det gör att jag bara behöver ett abb totalt sett och kostnaden inte är mer än 400kr.
Att betala närmare 10 000kr/år för telekom är inget jag vill göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Svårt... Vi har letat efter "bra" knapptelefoner till firman, men det har visat sig vara helt omöjligt. Visst, kravbilden är färgskärm, och dålig / halvkass kamera, och knappsats, men det har inte varit gott om alternativ även om man lättar på begränsningarna. Det mesta är nästintill helt värdelösa plastbitar som slutar fungera på kort tid, eller fungerar dåligt redan från början.
Hittar du något som funkar bra, så är det ett alternativ, men i dagsläget är det bättre kvalité på billiga touchscreen telefoner, än lurar med knappsats. Nå, det är i alla fall den erfarenheten vi gjort.
B!

Alltid tyckt om fällbara mobiler så kommer troligen köpa en från Japan via Ebay; deras fällbara har alltid varit topp. Dock så blir man fast med engelska på telefonen och utan de tre svenska bokstäverna. Typ något i denna stil: Ebay länk

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Skrivet av GaMeR2K5:

Det är jag också intresserad av.

Eller för mina föräldrar rättare sagt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1579480

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2441017

Och en hel drös till här som fyller dessa 3 kriterier

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594&o=produkt_pris_ink...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Jag betalar endast för data. Bytte till Tele2s nya nu med 5 GB för 99kr/mån. Ringer två samtal i månaden och skickar inte SMS.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Köper mina telefoner kontakt (Har fri surf, Fira samtal, Fira sms för 129 kr månaden)

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Avstängd

Surfplattor? Ok... nej inget alternativ tyvärr.

De har fått en iPad och Nexus av mig som samlar damm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rent köp, cash direkt utan avbetalningar och annan idioti.
Har ett gammalt Telia abonnemang som resulterar i en räkning på mellan 100-150:-/månad och det ger det minsta bekymret och billigare än så går det nog inte att komma i dag...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Så mycket sämre på allt för att den inte ska vara en telefon? Kassa skärmar, stor och tung osv. är inte värt det bara för att det inte ska vara en telefon. En begagnad typ S3 får man för samma pris utan problem och den är bättre på alla sätt och vis (om man inte behöver just en 7'' platta och inte bryr sig om skärmen då förstås).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Surfplattor? Ok... nej inget alternativ tyvärr.

De har fått en iPad och Nexus av mig som samlar damm.

Alternativ som är billigare är de, sen att du/ni inte vill använda det är en helt annan sak.

Skrivet av snajk:

Så mycket sämre på allt för att den inte ska vara en telefon? Kassa skärmar, stor och tung osv. är inte värt det bara för att det inte ska vara en telefon. En begagnad typ S3 får man för samma pris utan problem och den är bättre på alla sätt och vis (om man inte behöver just en 7'' platta och inte bryr sig om skärmen då förstås).

Det handlade om att det fanns alternativ för de 3 sakerna som var billigare än att köpa en telefon kontant för de 3 ändamålen, ingen som har nämt något om att köpa något begagnat alls och att skärmen är kassare på dem har inget med saken att göra då du inte behöver en skärm för att lyssna på musik, den är duglig för GPS (för vilken annan GPS hittar du med en superdupermegahögupplösning?) då du lyssnar mer på vägbeskrivningen när du kör och slänger ett öga på den ibland, du behöver heller ingen super skärm för att titta på ett foto i den.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Det handlade om att det fanns alternativ för de 3 sakerna som var billigare än att köpa en telefon kontant för de 3 ändamålen, ingen som har nämt något om att köpa något begagnat alls och att skärmen är kassare på dem har inget med saken att göra då du inte behöver en skärm för att lyssna på musik, den är duglig för GPS (för vilken annan GPS hittar du med en superdupermegahögupplösning?) då du lyssnar mer på vägbeskrivningen när du kör och slänger ett öga på den ibland, du behöver heller ingen super skärm för att titta på ett foto i den.

Tja allt är ju relativt förstås men de surfplattor du länkade är inte roliga på något sätt och passar in väldigt dåligt på just det som han behövde. De är extremt sega i allt man gör med dom, musikuppspelning och navigering till exempel. Kamerorna är inget att ha alls. En bra och framför allt ljusstark och reflexfri skärm är väldigt viktigt för navigering. Att man inte behöver en superskärm för att titta på bilder vet jag inte varifrån du fått, om något så är det väl just därför man köper en bättre skärm.

Permalänk

Alltid kontant olåst. Blir oftast billigast så om man inte har behov av ett omfattande abonemang.

Permalänk
Medlem

Har en HTC One M7 sedan den släpptes + Vimla 100kr/mån de klarar jag mig på utan problem. Konverterade min M7 till en Google Edition ganska tidigt dvs förlängt livet på den en del kommer ha den tills den går sönder, kommer förhoppningsvis ha den i 5-6 år minst. Ingen mening att byta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Alternativ som är billigare är de, sen att du/ni inte vill använda det är en helt annan sak.

Det är just det som gör att de INTE är något alternativ. Priset har ingenting med det att göra... om de så hade varit kostnadsfria. ^^

Visa signatur