Behöver ett enkelt program för ljuduppspelning/samtalsanalys!

Permalänk
Medlem

Behöver ett enkelt program för ljuduppspelning/samtalsanalys!

Jag kommer att spela in samtal, och behöver sedan ett enkelt program där jag kan spela upp samtalet och se ljudet på så sätt att jag kan mäta tiden mellan t.ex. att någon slutar prata och någon annan börjar. Det kan röra sig om tidsrymder som t.ex. 0,6 sekunder, så jag måste kunna identifiera tydligt och ganska exakt (och helst kunna markera och mäta avstånd mellan) vilken tid olika ljud görs. I övrigt behöver programmet inte vara komplicerat alls. Ju enklare desto bättre, bara man kan se ljudet så att jag kan matcha var i inspelningen ett visst ljud görs och har en hyfsat detaljerad tidslinje. Det blir M4a-filer när jag spelar in på iphonen, men det kan jag ju konvertera också om andra filer är bättre.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Låter som Audacity borde funka bra?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem

Verkar vettigt. Tack! Och hur konverterar jag enklast mina M4A-filer till t.ex. MP3 eller annat som Audacity enkelt kan läsa? helst utan att behöva ladda upp filerna online alternativt få reklamskräp installerat på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavagai:

Verkar vettigt. Tack! Och hur konverterar jag enklast mina M4A-filer till t.ex. MP3 eller annat som Audacity enkelt kan läsa? helst utan att behöva ladda upp filerna online alternativt få reklamskräp installerat på datorn.

ffmpeg torde nog klara av det.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1614765
https://www.ffmpeg.org/download.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavagai:

Om det inte redan går direkt med audacity (vilket jag har för mig), så kan du installera ffmpeg-plugin till audacity:

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem

Stort tack!