Hjälp med potentiometer till industrimaskin.

Permalänk
Medlem

Hjälp med potentiometer till industrimaskin.

Hejsan!

Jag vet att jag kanske är långt hemifrån när jag frågar på detta forumet. Jag spenderar just nu mina arbetande dagar med att köra en täckdikningsmaskin/kedjegrävare. Maskinen har börjat strula och felet kan härledas till en potentiometer som sitter på en spak som kan föras framåt och bakåt beroende på vilket håll man vill att kedjan ska gå åt. Potentiometern heter Gessmann T130C nr4 2x4,529 kOhm. Har sökt runt kommit fram till att denna är ur produktion. Den har blivit ersatt av en ny som heter T1420 2x5 kOhm. Nu till saken, denna potentiometer snittar 3000 kr +frakt o moms på de ställen jag kollat och den finns ej i Sverige.

Nu undrar jag om de finns någon som är duktig inom området och kan hjälpa mig att finna en liknande produkt?

När tappen på potentiometern är skruvad till halvvägs på sin bana så ska detta läge vare 0 och ingen spänning ska passera. När den sedan skruvas motsols eller medsols så ska spänning strömma igenom. Den tappen ska kunna snurra ca. 300 grader från ände till ände. tappen bör vara ca. 10 mm lång och 6 mm tjock.

Har hittat denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=64-349-84 men den är 2x10 kOhm men är osäker på om det spelar någon roll?

Tack på förhand!

MVH Carl

ps. Datorspecen nedan är inte up-to-date riktigt!

Permalänk
Medlem

Potentiometern heter nog inte Geismann, bara din spak som heter så. Den du länkar till har låg effekttålighet, troligtvis behöver du en kraftigare? Har potentiometern tre konntakter/lödfanor?

Permalänk
Medlem

här är en bild på den befintliga potentiometern. Den har ett kretskort något jag anser lätt kan kopplas förbi genom lite lödning. Den har i detta fall 4. från vänster 1.jord 2.utgående ström varierar mellan 0-5.5v beronde på potentimetern 3. ingående 5.5v 4. ingående 5.5v.

3an och 4an är byglade med en kabel men syns ej på bilden. När strulet uppkommer med maskinen så slutar grävkedjan att gå, när vi då möter på punkt 2. så är då strömstyrkan 0 v.

Permalänk
Skrivet av Dantax:

Den har blivit ersatt av en ny som heter T1420 2x5 kOhm.[...].halvvägs på sin bana så ska detta läge vare 0 och ingen spänning ska passera.

Är detta hur den trasiga potten beter sig (efter att den blev trasig, alltså)? Specen får det att låta som om max resistans är 5 kohm, inte oändlig.

Citat:

När den sedan skruvas motsols eller medsols så ska spänning strömma igenom. Den tappen ska kunna snurra ca. 300 grader från ände till ände. tappen bör vara ca. 10 mm lång och 6 mm tjock.
Har hittat denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=64-349-84 men den är 2x10 kOhm men är osäker på om det spelar någon roll?

Hmm, den där har nog bägge skalorna åt samma håll. Rent intuitivt (yeah, jag gissar lite här) borde de gå åt olika håll. Dessutom är den logaritmisk -- vet du om originalet är logaritmiskt eller linjärt (eller något helt annat)?

Finns ohmmeter och lite mätglädje så här på fredagskvällen?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att veta om det skulle fungera med en annan typ eller inte utan att sätta sig in i hur kopplingen är gjord men troligen så går det att ändra potentiometerns resistans och ev kan man behöva trimma in det med någon extra resistor, men frågan är om det är tillåtet att modifiera maskinen utan att göra en riskanalys och ev ny ce märkning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Är detta hur den trasiga potten beter sig (efter att den blev trasig, alltså)? Specen får det att låta som om max resistans är 5 kohm, inte oändlig.

Hmm, den där har nog bägge skalorna åt samma håll. Rent intuitivt (yeah, jag gissar lite här) borde de gå åt olika håll. Dessutom är den logaritmisk -- vet du om originalet är logaritmiskt eller linjärt (eller något helt annat)?

Finns ohmmeter och lite mätglädje så här på fredagskvällen?

Den trasiga potentiometern beter sig på så vis att den sporadiskt slutar skicka spänning till maskinens styrdator som styr hydraulventiler/pumpar osv. Detta är konstaterat flertalet gånger med voltmätare.

Ja, de kan nog stämma att båda skalorna är år samma håll. Jag har dessvärre inte tillgång till någon ohmmeter och maskinen står på en stubbåker 1,5 mil bort samt att jag har 2 pilsner innanför västen:)

Det känns som det är mer avancerat än vad jag räknat med. Kanske är värd 3000 spänn den som sitter i?

Permalänk
Medlem

Så här stod det på en av offerterna för potentiometern. Kan de vara till någon hjälp?
Drahtpotentiometer T1420
2 x 5,0 kOhm
2 x 5,0 kOhm
Lebensdauer 10^6 Schaltspiele
2 Watt max.
Schleiferstrom 10 mA

Permalänk
Skrivet av Dantax:

2 Watt max.

Hmm, det här känns som om det kan bli svårt att hitta. Tretusen spänn känns som en rimlig försäkring mot fortsatta bekymmer, förutsatt att angiven livslängd på en miljon Schaltspiele stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hmm, det här känns som om det kan bli svårt att hitta. Tretusen spänn känns som en rimlig försäkring mot fortsatta bekymmer, förutsatt att angiven livslängd på en miljon Schaltspiele stämmer.

Okay, då kanske det är detta jag ska gå på:) I och med att jag är väldigt novice på detta ville jag kolla så den inte kunde bytas ut mot en "liknande".

Jag får tacka så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag håller med HB. Jag antar att kostnaden är försumbar med tanke på pjäsen du kör, stilleståndskostnaden borde vara betydligt högre, per timme.
I min värld så är det bara till att köpa med hänsyn till risken för att det blir ett dyrt oplanerat stopp. Jag har precis spenderat 700k av företagets pengar på service på en maskin som ska ut om ett år, men skulle den dö mitt i högsäsong så blir det betydligt kostsammare.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Håller inte maskintillverkaren med reservdelar?
Ett förslag är att börja med att göra om eller bättra på lödfogarna på PCBt, för att utesluta sådana problem..
Det kan vara fel i styrenhetens PCB också, eller kablaget! Kolla lödfogarna mellan PCB-kontakt, särskilt om kablaget sitter lite tajt och drar i kontakterna.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag håller med HB. Jag antar att kostnaden är försumbar med tanke på pjäsen du kör, stilleståndskostnaden borde vara betydligt högre, per timme.
I min värld så är det bara till att köpa med hänsyn till risken för att det blir ett dyrt oplanerat stopp. Jag har precis spenderat 700k av företagets pengar på service på en maskin som ska ut om ett år, men skulle den dö mitt i högsäsong så blir det betydligt kostsammare.

Kostnaden är inte bekymret utan mer tillgången. Potentiometern var de 3-5 veckors leveranstid på. Som tur är har den gamla inte gett upp helt utan den funkar för de mesta. Tanken jag hade med inlägget var mest att det kanske fanns någon liknande potentiometer man kunde använda som var minst lika bra men fanns lagerförd i Sverige.

Skrivet av microblaze:

Håller inte maskintillverkaren med reservdelar?
Ett förslag är att börja med att göra om eller bättra på lödfogarna på PCBt, för att utesluta sådana problem..
Det kan vara fel i styrenhetens PCB också, eller kablaget! Kolla lödfogarna mellan PCB-kontakt, särskilt om kablaget sitter lite tajt och drar i kontakterna.

Maskintillverkaren kan få fram reservdelar helt klart, väntar fortfarande på svar där dock. Vår maskin är 10 år gammal och tillverkaren har nog inte gjort en enda maskin som är den andra lik. Så därför tar de lite tid, och sen ska de ha sitt påslag osv osv. Jag ska kolla över fogarna, tack för tipset:)