Komplettera ny build (moderkort/ram/ssd) kompabilitet? 11k :-

Permalänk
Medlem

Komplettera ny build (moderkort/ram/ssd) kompabilitet? 11k :-

Ska sätta ihop en burk då jag sitter på en i7 920 och trötta fläktar, koldrivna grafikkort osv, atm.
Nu till framtiden..
Användingsområden:
Spel
Film
Nedladdning
Surf

Vilka spel?
Arma 3
Darkfall Unholy Wars
Elite: Dangerous
Grand Theft Auto V
Counter-Strike: Global Offensive
League Of Legends

Bygget, budget ca 10-11kish
Tänkte återanvända mitt nuvarande nätagg som är ett Corsair AX850 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628647)
Återanvänder även dvd-läsare från nuvarande burk.
och har plockat ihop detta än så länge http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2811312&view=m
Intel i7 4790k
Asus GTX 970 Strix 4GB
Fractal Design R5
Noctua redux 1500 PWM fläktar (3st)
Ska antagligen byta ut CPU-kylaren mot ett mer prisvärt alternativ då jag troligtvis aldrig kommer att överklocka, (en be-quiet kanske)

Behöver främst hjälp och synpunkter på moderkort, RAM och lagring (1SSD och en vanlig hårdisk får det bli)
Och har väl funderingar på att det ska vara en 200gb+ ssd.

önskemål för ssd
-200gb+
-prisvärd/snabb.

önskemål för moderkort

-bra skit
-bra fläktplatser för att utnyttja 4pin pwm? (lite osäker på hur det där funkar egentligen men 4pin är för PWM vad jag förstått)

önskemål för RAM
-8gb (räcker gott vad jag har förstått)
-prisvärt.

Har spanat in detta moderkort
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987 (Asus z97-A)
Verkar funka fint, osäker om det finns billigare eller bättre alternativ för samma pris.

Funderingar
Kan det uppstå kompatibilitetsproblem med mitt nuvarande nätagg? (AX850)
Är mina övriga delar kompatibla?

p.s behöver inget windows eller kringrusting.

hjälp uppskattas, kritisera och byt de komponenter jag valt ut också om ni tycker det finns bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

det är en vettig lista. jag rekommenderar att du tänker om gällande överklockning, det är klart möjligt att du t.om. kan ha kvar din 920 ett tag till, t.ex. i väntan på skylake, åtminstone om det är en d0. jag hade en sådan innan och i 2,67ghz var den inte mycket att hänga i granen men 920 d0 överklockar fantastiskt bra och just mitt exemplar ville upp i 4,2ghz vilket blir en massiv skillnad mot hur den normalt presterar.

ax850 är ett utmärkt nätagg så det ska du inte behöva oroa dig för.

Permalänk
Medlem

Det är inte en d0! läste om det för ett tag sedan och hade en plan på billig upgradering, dock så kändes det lite B när mitt moderkort är lika gammalt som CPUn och inte har 6gbps SATA stöd. Aldrig överklockat förut heller. Vet inget om skylake, men antar att det är dyra nya grejer som kommer.
Har som plan att bygga innan 14 april dock, GTA V release. (ska förmodligen sätta i ett ännu äldre TX650 nätagg i nuvarande burker och kanske prova klocka för o se hur det går till :D, när den primära nya burken är i drift, så att ifall halva lägenheten exploderar kan jag iaf lira)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperK:

Det är inte en d0! läste om det för ett tag sedan och hade en plan på billig upgradering, dock så kändes det lite B när mitt moderkort är lika gammalt som CPUn och inte har 6gbps SATA stöd. Aldrig överklockat förut heller. Vet inget om skylake, men antar att det är dyra nya grejer som kommer.
Har som plan att bygga innan 14 april dock, GTA V release. (ska förmodligen sätta i ett ännu äldre TX650 nätagg i nuvarande burker och kanske prova klocka för o se hur det går till :D, när den primära nya burken är i drift, så att ifall halva lägenheten exploderar kan jag iaf lira)

c0 är inte dåliga heller, då kanske du kan klara 3,7ghz eller något sådant. behöver naturligtvis kraftfull kylning för att överklocka dessa processorer.

skylake är nästa generations processorer från intel, alltså uppföljaren till exempelvis 4790k. inte släppt ännu. med intels processorer så är det aldrig billigare när det är gammalt, varken 3770k eller 4770k har gått ner i pris (4770k är faktiskt 600kr dyrare än när jag köpte min för ett är sedan men det har med dollarn att göra) och kommer inte heller göra det utan de kommer helt enkelt försvinna.

920>4790k är ingen dålig uppgradering men det jag försöker få fram är att 920 fortfarande är en kapabel processor så att hålla i hatten ett tag till är eventuellt inte dumt. vill du köpa nytt så ska jag dock inte stoppa dig.

Permalänk
Medlem

känns nog vettigare att upgradera, smidigast. skylake blir väl ddr4 moderkort osv, luktar dyr affär. tid är pengar också!

Permalänk
Medlem

Uppskattar synpunkter på build och förslag fortfarande

Är detta bra minnen eller får jag mer prestanda om ja lägger 200kr till? https://www.komplett.se/crucial-ddr3-ballistix-sport-1600mhz-...
(dom ser ju väldigt b ut men det spelar väl inte så stor roll)

isåfall till ett Asus z97-A eller Asus z97 Gamer Pro .. verkar vara vettiga kort dock för få fläktplatser men får väl gå ändå om det inte dyker upp nått jesus-kort för mig.

Permalänk
Skrivet av SuperK:

Uppskattar synpunkter på build och förslag fortfarande

Är detta bra minnen eller får jag mer prestanda om ja lägger 200kr till? https://www.komplett.se/crucial-ddr3-ballistix-sport-1600mhz-...
(dom ser ju väldigt b ut men det spelar väl inte så stor roll)

isåfall till ett Asus z97-A eller Asus z97 Gamer Pro .. verkar vara vettiga kort dock för få fläktplatser men får väl gå ändå om det inte dyker upp nått jesus-kort för mig.

Det är bra minnen, och du kommer inte märka någon skillnad i prestanda mot ett par som kostar 200:- mer.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

grymt!
Har beställt allt utom moderkort och grafikkort nu vilket lutar mot MSI 970GTX, och Asus Pro gamer z97, båda till ok pris hos net2world.

Grafikkortet verkar inte finns någon bättre deal men moderkort känns svårare att kolla upp, då jag gärna sparar några hundra på det köpet egentligen.