Permalänk
Medlem

Olika tecken i linux/raspberry

Hej

Hur gör man = tecken i raspberry?

Har testat allt men hittar det inte.

Permalänk
Medlem

Menar du på ett amerikanskt tangentbord?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrom86:

Hej

Hur gör man = tecken i raspberry?

Har testat allt men hittar det inte.

På ett svenskt tangentbord så är det +?\ tangenten(kommer inte ihåg om man måste även hålla inne shift tangenten).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

nej menar på ett svenskt.

fär när jag är inne i raspberryn så är inget som det är på tangentbordet:D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrom86:

Menar du att även a-z samt 0-9 är helt fel? Om dom stämmer, fungerade inte mitt tips?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Här är den amerikanska layouten.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Såhär konfigurerar du tangentbord-layouten.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

Den knappen du nämner, Veni, ska fungera. Jag vill bara klargöra, med tanke på HenKennys inlägg, att man egentligen inte pratar om tangentbordens nationaliteter utan deras layout. Lite överkurs här kanske men bortsett från antalet tangenter så är knapparna egentligen ingenting. Vad jag menar är att färgen på tangenterna har ingen relation till det som ploppar upp i skärmen - detta tolkas i mjukvara.

edit: jag är lite för seg på att skriva, som vanligt inlägg nr 6 å 7 fanns inte när jag började skriva detta inlägg.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

Skrivet av Role_Model:

Den knappen du nämner, Veni, ska fungera. Jag vill bara klargöra, med tanke på HenKennys inlägg, att man egentligen inte pratar om tangentbordens nationaliteter utan deras layout. Lite överkurs här kanske men bortsett från antalet tangenter så är knapparna egentligen ingenting. Vad jag menar är att färgen på tangenterna har ingen relation till det som ploppar upp i skärmen - detta tolkas i mjukvara.

edit: jag är lite för seg på att skriva, som vanligt inlägg nr 6 å 7 fanns inte när jag började skriva detta inlägg.

Ville få mer kunskap om TS kunskap om ämnet, hans svar var det jag misstänkte.

Astrom86, har du fått det att fungera nu?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

$ sudo raspi-config

Här kan du ställa in allt som behövs. På menysteg 4 har du "Internationalisation options", här kan du ställa in tangentbordets layout.

Lycka till med din Pi!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Hijackar tråden lite. Jag äger själv en RPi 1 Model B (alltså ej plus) och en RPi 2 Model B. Raspbian och raspi-config funkar precis som det är tänkt där. Men lägger jag på RetroPie version 3.0 BETA 2 så vill det sig inte, hur jag än försöker så är layouten aldrig annat än brittisk. Har någon annan stött på detta?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Du har fått länken till forumdelen där Pi diskuteras: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/, ändå lägger du nya frågor här.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.