"Knäpptyst" gaming dator, 20-25k budget.

Permalänk

"Knäpptyst" gaming dator, 20-25k budget.

Sitter i ny-köpa-tankar och är sugen på att nya burken ska bli en tyst möbel i datarummet. I brist på att kunna fixa "NoFan" lösningar via svenska leverantörer så tänkte jag kolla om någon på Sweclockers har bra pejl på tystaste chassi, grafikkort och kylning.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha "knäpptyst" i ordets rätta bemärkelse ska du satsa på vattenkylning (inte sluten). Det är ganska mycket att sätta sig in i och du bör fundera över om du är beredd att lägga pengarna och mödan på att få det att funka optimalt.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Skrivet av ECarlbark:

Sitter i ny-köpa-tankar och är sugen på att nya burken ska bli en tyst möbel i datarummet. I brist på att kunna fixa "NoFan" lösningar via svenska leverantörer så tänkte jag kolla om någon på Sweclockers har bra pejl på tystaste chassi, grafikkort och kylning.

Jag tänker utgå från att vi snackar om speldator nu?

Jag hade gjort så här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7881422/2015-04-10

Det blir strax över 20k men du får Windows samt en extremt tyst maskin när den är inställd rätt

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Det blir strax över 20k men du får Windows samt en extremt tyst maskin när den är inställd rätt

[offtopic] Vad ska hen med 16 Gb RAM till?[/offtopic]

Om det ska vara knäpptyst så är en av de första reglerna att slopa HDD:s. Jag har själv Green-diskar i en i övrigt tyst burk, Tyst som fan när de inte snurrar, men när de snurrar så 'väser och susar' de, precis som alla HDD.

Permalänk
Medlem

Ska den vara helt tyst så behöver man ett HFX chassie. De får man tyvärr leta begagnade idag men de klarar att kyla upp till 300 watt så med en SSD disk, en 65W CPU så kan man ladda med ett hyffsat grafikkort på runt 100-120Watt.

Visst, man får inte de värsta men det blir tyst.

mina är inte optimerade för spelande men enda sättet att veta om mina 3 är igång är att titta på power-dioden .....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag hade gjort så här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7881422/2015-04-10http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7881422/2015-04-10

Lite nyfiken bara, vad menar du med inställd rätt?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Lite nyfiken bara, vad menar du med inställd rätt?

Fläktkurvor och dylikt helt enkelt Sen kör jag även med energisparläge på grafikkortet själv för att få ner energiförbrukning och därmed värme samt ljud då fläktarna inte behöver flytta så mycket varm luft. Sitter nu med 31° C i idle med 3 skärmar t.ex. När jag körde på "föredrar maximal prestanda" låg jag närmare 50° C i idle på grafikkortet, så det är det jag menar. Sen får du själv bestämma om du vill köra fullt ut på CPUn eller om du kan offra 500MHz och ta av turbo boost, för då kommer även den att alstra mindre värme o.s.v. Men Noctua-kylaren är så pass tyst i alla fall att det inte ska spela någon större roll i slutänden.

EDIT: En grej också för att förhindra spoltjut/coil whine till den grad det är möjligt, rekommenderar jag att slå på VSync i nVidias kontrollpanel. Detta missljud uppstår främst då FPS-talet blir för högt.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Tackar! Är inne på att slopa HDD helt och köra på SSD, får gå över priset lite bara.

Tack igen för tipsen och builden! Postar igen när jag tweakat klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ECarlbark:

Sitter i ny-köpa-tankar och är sugen på att nya burken ska bli en tyst möbel i datarummet.

Vad ska du ha burken till? Behöver du kunna spela senaste spelen, eller är det en surfburk/htpc?
Det gör ju rätt stor skillnad på komponenturvalet...

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Som titeln säger, "Gaming dator".

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Vad ska du ha burken till? Behöver du kunna spela senaste spelen, eller är det en surfburk/htpc?
Det gör ju rätt stor skillnad på komponenturvalet...

Man får väl förmoda att han vill kunna spela de senaste spelen om han efterfrågar en dator för 20 000 kr.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem

Satsa på en dator för 15 och en custom loop för 5 så får du en riktigt bra och tyst speldator 😉

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ECarlbark:

Såhär hade jag gjort..

Hade demonterat orginalfläktarna och satt in 1st fläkt fram, och en bak (Noctua Redux 900rpm)
Sen ingen mekaniskt hdd. ASUS/MSI är en smaksak.
Nätagg fläktlös!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7881740/2015-04-10