Permalänk

Wi-fi uppkoppling till mobilen

Min Iphone har nyligen slutat koppla upp sig trådlöst till mitt hemwifi. Den kopplar upp sig i skolan och hos min mamma men inte hos min pappa. Jag vet att det inte är något fel på den trådlösa uppkopplingen för vi använder den till vår Apple-Tv dosa.

Vet ni vad problemet är och hur jag kan lösa det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Min Iphone har nyligen slutat koppla upp sig trådlöst till mitt hemwifi. Den kopplar upp sig i skolan och hos min mamma men inte hos min pappa. Jag vet att det inte är något fel på den trådlösa uppkopplingen för vi använder den till vår Apple-Tv dosa.

Vet ni vad problemet är och hur jag kan lösa det?

Det kanske är kanalvalet eller nått med kryptering/ssid, kanalerna skiljer beroende på vilket land man väljer så se till att telefonen kan nå den kanal routern använder och ev prova att byta kanal manuellt.
Man kan även byta ssid för att tvinga fram att telefonen måste uppdatera anslutningen och det ska inte finnas åäö eller mellanslag i ett ssid om det ska fungera på alla enheter.
Man kan också prova med och utan kryptering för att se om det är nått strul med nyckeln och i så fall byter man wpa nyckel och provar igen om det funkar utan kryptering.
Det kan ev vara så att routern inte tillåter att telefonen ansluter, de brukar ha "spärrlistor" och då får man tillåta telefonen om den blivit blockerad av nån anledning, det kan ev ske oavsiktligt, en del enheter kan man ange max antal klienter på och då kanske telefonen blivit "utestängd".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En återställning av iPhones nätverksinställningar kan hjälpa:

1. Gå till Inställningar
2. Klicka på Allmänt
3. Välj Återställ och sedan "Återställ nätverksinställningar".
4. Din iPhone startar nu om och alla dina gamla nätverksinställningar försvinner.
5. Om inte detta fungerar så starta om det din trådlösa router och se om felet ligger där.

Permalänk

Det verkar som att vi ha två wi-fi anslutningar... En för trådlöst och en via kabel. Jag vet inte om det är vanligt men jag tycker det låter konstigt.

I alla fall. Den anslutning som används vid kabel kan vi kalla för X och den trådlösa anslutningen vi använder till vår apple-tv heter X-g5 eller något liknande. Min mobil verkar inte kunna hitta -g5 varianten av någon anledning.

Jag testade att nollställa nätverksinställningarna men eftersom att den fortfarande inte kan hitta -g5 varianten så kan den inte ansluta.

Du säger att den kan hamna på en spärrlista oavsiktligt. Jag vet inte hur man kollar spärrlistan och jag förstår inte varför den skulle hamnat där. Vi rör liksom aldrig routern eller något i några inställningar. Jag vet inte vad det var utan helt plötsligt märker jag att den inte är ansluten eftersom att mitt 3G tar slut för månaden.

Verkligen irriterande!

Permalänk
Medlem

en gissning: 5g står för 5ghz och din mobil stödjer inte 5ghz bandet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Det verkar som att vi ha två wi-fi anslutningar... En för trådlöst och en via kabel. Jag vet inte om det är vanligt men jag tycker det låter konstigt.

I alla fall. Den anslutning som används vid kabel kan vi kalla för X och den trådlösa anslutningen vi använder till vår apple-tv heter X-g5 eller något liknande. Min mobil verkar inte kunna hitta -g5 varianten av någon anledning.

Jag testade att nollställa nätverksinställningarna men eftersom att den fortfarande inte kan hitta -g5 varianten så kan den inte ansluta.

Du säger att den kan hamna på en spärrlista oavsiktligt. Jag vet inte hur man kollar spärrlistan och jag förstår inte varför den skulle hamnat där. Vi rör liksom aldrig routern eller något i några inställningar. Jag vet inte vad det var utan helt plötsligt märker jag att den inte är ansluten eftersom att mitt 3G tar slut för månaden.

Verkligen irriterande!

Vad är det för enhet du försöker ansluta emot, har den 5 GHz wifi ? Det kan kanske vara därför du ser 2 ssid där ett heter nått med g5 ?
Om man har angett ett maximalt antal wifiklienter eller tex att alla nya enheter måste godkännas för att släppas in så kan klienterna hamna på en spärrlista automatisk tills någon med behörighet tillåter enheten, många routrar har funktioner av den typen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Grejen är den att jag har kunnat ansluta innan. Detta är ett nytt problem. Mobilen är inte ny och jag har alltså anslutit med den förut. Som sagt, den enda anledningen till att jag faktiskt märkte att jag inte var ansluten längre är för att mitt 3G tog slut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Grejen är den att jag har kunnat ansluta innan. Detta är ett nytt problem. Mobilen är inte ny och jag har alltså anslutit med den förut. Som sagt, den enda anledningen till att jag faktiskt märkte att jag inte var ansluten längre är för att mitt 3G tog slut.

har du kollat vilken wifikanal (land) som används om det står på auto så välj nått manuellt, prova kanal 1-11 på 2,4GHz och har något uppdaterats eller ändrats nyligen ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Startat om router?
Tagit bort uppgifterna om Wi-Fi-nätet och anslutit på nytt?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster