Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av r80x:

Jag hänger inte med nu. Hur kommer det sig att du avråder helt från att använda sig av VCCSA?
Många inklusive mig behöver bumpa den 0.1-0.3 om man kör minnen över 2400mhz eller om man kör fulla DIMMS.
Kör jag VCCSA på auto behöver jag kompensera med en överdrivet hög Vcore på 1.27 för en stabil klock på 4.7ghz.
Kör jag den på +0.18 så får jag en stabil 4.7 klock på 1.235-1.24
Utan bumpen på VCCSA så kommer jag inte ens in i Windows på 4.8ghz utan att gå över 1.3 vcore. Med bumpen kommer jag in på 1.24 dock inte benchmark stabil förrän 1.27

Nu kör jag visserligen Haswell och guiden var inte originellt skrivet till den men detta är den första guiden jag sett som avråder så starkt från att ändra VCCSA.
Är det någon specifik anledning till det?

Edit: Hade råkat få med för mycket på quoten.

Ingen aning men det var ett tag sen Lucas skrev tråden. Personligen använder jag System Agent Voltage och buffar lite där. Ger tydligare indikation mellan logiska värden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Konsolgrävare

Fick nyss min i7 4790k och börjat överklocka lite. Kör just nu på 4.7 GHz på 1.25VID med temps 78 °C. Känns som denna cpu kan vara riktigt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hur är denna överklockning?

http://gyazo.com/9610acaa6fb2cd4d80bd6c252aaeccef

Har kört prime95 någon timme med maxtemp testet. Är volten för hög? VID-volten tex.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av equir:

Hur är denna överklockning?

http://gyazo.com/9610acaa6fb2cd4d80bd6c252aaeccef

Har kört prime95 någon timme med maxtemp testet. Är volten för hög? VID-volten tex.

Du borde kunna mycket högre med Sandy Bridge på den spänningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du borde kunna mycket högre med Sandy Bridge på den spänningen.

Bara att höja multipliern tills det börjar bluescreena eller? Hur högt borde man komma? Visst är ska det väl inte vara mycket mer än 1,3 volt för att det inte ska korta livslängden? Tack för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av equir:

Bara att höja multipliern tills det börjar bluescreena eller? Hur högt borde man komma? Visst är ska det väl inte vara mycket mer än 1,3 volt för att det inte ska korta livslängden? Tack för svar!

Beror helt på hur långt man kan tänkas gå, jag har 1.365V just nu på CPU:n.
Höj och stresstesta tills du inte kan få igång datorn, sänk 100-200MHz och stresstesta ordentligt. Fungera det så är du klar, du kan även höja spänningen istället för att sänka frekvensen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av equir:

Bara att höja multipliern tills det börjar bluescreena eller? Hur högt borde man komma? Visst är ska det väl inte vara mycket mer än 1,3 volt för att det inte ska korta livslängden? Tack för svar!

Finns inget rätt svar på det och alla chip är olika men de flesta brukar säga 1.4V för Sandy Bridge.
Själv har jag kört min 2700K (En 2600K kan man säga) i 4.8GHz med 1.42V i 3 år nu utan problem så det är nog ingen fara

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Beror helt på hur långt man kan tänkas gå, jag har 1.365V just nu på CPU:n.
Höj och stresstesta tills du inte kan få igång datorn, sänk 100-200MHz och stresstesta ordentligt. Fungera det så är du klar, du kan även höja spänningen istället för att sänka frekvensen.

Det gör inget att VID-voltage ligger på 1,4V, då jag ställt in 1,3V på vcore? Allt är stabilt och bra nu, ligger på 4,5GHz.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av equir:

Det gör inget att VID-voltage ligger på 1,4V, då jag ställt in 1,3V på vcore? Allt är stabilt och bra nu, ligger på 4,5GHz.

Ger en högre idle temp.

Att du har lägre VCore än ViD tyder på att du har VDroop.
Öka VDroop Control eller LLC (Load Line Calibration).

Eftersom du inte berättat vad du har för moderkort kan jag inte hjälpa till mer än så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Overclockade min i5 4690k för första gången igår, testade först 40 CPU ratio på 1.140 volt vilket funkade fint, höjde CPU ratio till 45 och då krashade windows booten. Höjde core till 1.200 och nu funkar det fint.

Vad jag gjort för stress test är Aida64 trial stress test med allt icheckat utom lokala diskar och GPU. Under 10 min test var högsta avlästa temperaturen i RealTemp 76 C på en core och typ 72 på de andra, men temperaturen svajade snarare runt 60-65 och nådde bara 70 C ytterst sällan.

Räcker detta som ett test? Har hört att man inte ska använda Prime95 längre, stämmer det? Har också hört att problemet med Prime95 är att det stress testar FPU vilket ger orealistiska temperaturer, men testa FPU kan man ju i Aida64 också, ska man inte kryssa i den?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Spenderat en två dagar på detta med att hitta en balanserad OC på en gammal i5 2500K på Asus P8P67 pro.. Nu sliter jag mitt hår!

Körde först manual vcore i BIOS och hittade balans på 1.210V och multi x40 (4Ghz, inte Turbo då det avaktiveras när man går över x33 som base multi på en i5 2500K (3,3Ghz)) i Prime95.. körde stabilt och tempen upp på 70C, vdroop 0,015 (samma som VID offset).
Ok tänkte jag, nu kör vi över på vcor "Offset" istället för manuell i BIOS och sätter offset till - (minus) 0,015V.
PANG! I prime test, 82C, vcore 1,336V.. VID 1,3711V.. Ingenting stämmer längre.. Prime kör ju, så ingen hängning, men vcore etc blev helt för högt nu med Vcore "offset" i BIOS.

Vad är det jag inte fattar eller gjort fel nu..?!?

[EDIT] Uppdatering.. (för min egen skull!). Ja, det var det där med VID som är knepet när man kör Offset vcore i BIOS. Min VID låg på 1.366V i turboläge. Det är ju en hel del mer än vcore 1,2V som jag vill ligga kring. Så jag fick sätta Offset - (minus) 0,115V för att få vcore ligga kring ~1,192 - 1,208V när jag körde Prime. Fick dra ner på LLC till "medium" 25% och Phase control på Optimized i BIOS, det hjälpte till hålla ner vcore i turbo läge. Ska man klocka högre än vad jag gör (jag vill bara ha turbo kring x40 och låga temps) så ska nog framför allt LLC till 50% eller 75%..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Overclockade min i5 4690k för första gången igår, testade först 40 CPU ratio på 1.140 volt vilket funkade fint, höjde CPU ratio till 45 och då krashade windows booten. Höjde core till 1.200 och nu funkar det fint.

Vad jag gjort för stress test är Aida64 trial stress test med allt icheckat utom lokala diskar och GPU. Under 10 min test var högsta avlästa temperaturen i RealTemp 76 C på en core och typ 72 på de andra, men temperaturen svajade snarare runt 60-65 och nådde bara 70 C ytterst sällan.

Räcker detta som ett test? Har hört att man inte ska använda Prime95 längre, stämmer det? Har också hört att problemet med Prime95 är att det stress testar FPU vilket ger orealistiska temperaturer, men testa FPU kan man ju i Aida64 också, ska man inte kryssa i den?

Är ingen OC-guru men du kan ju alltid testa om du antingen kan dra ner spänningen lite och ändå få klocken stabil, alternativt höja klocken och se om den fortfarande passar stresstest med samma spänning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Fick för mig att överklocka min 4690K och det gick rätt bra.

Orsaken till den relativt låga klocken är att jag använder en NH-C12P SE14 och inte vill att temperaturen ska gå över 70C. Pendlar mellan 60-70C i Aida64 stress test. Om jag vill gå över 4.6 GHz så måste jag bumpa upp core voltage en del vilket fick upp processorn i 75C regelbundet med min nuvarande kylare.

1.215V känns helt ok @ 4552 MHz. FSB fick sig en liten knuff också bara för att. Den är ~32C idle i skrivande stund.

Borde nog få 4.8GHz ur denna CPU med bättre kylning. Noctua modell större eller vattenkylning. 4.5 GHz känns dock rätt så lagom. Överklockning på 30% med lagom temperaturer är inte så pjåkigt även om jag önskar att jag hade klarat mig med 1.200V vid denna klock.

Funderar på att fixa 2400MHz minnen i framtiden bara för att. Ger inga enorma prestandaförbättringar men någon fps här och någon fps där skadar ju inte.

Edit: Fick bumpa upp CPU V till 1.220. Meh. Får se vad det landar på.

Edit 2: Uppe i 1.230V nu. Stresstestar med spel för tillfället. Med tanke på SweC överklockning av 4690K så känns min överklockning rätt så bra. Får se om jag får höja spänningen ytterligare eller inte.

SweC överklockning:

Edit 3: Hade en bsod i morse med civ5, youtube och slösurf. Sänkte fsb till det normala och lät multipeln ligga på 45 med core V på 1.230. Får se hur det går i veckan.

Cpun verkar dessutom gå ca. 10C svalare i spel än i aida64. Kan kanske bumpa upp den till 4.6GHz ifall 4.5 visar sig vara stabilt på 1.230V.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Fick för mig att överklocka min 4690K och det gick rätt bra.

http://i.imgur.com/LVNzVkR.jpg?1

Orsaken till den relativt låga klocken är att jag använder en NH-C12P SE14 och inte vill att temperaturen ska gå över 70C. Pendlar mellan 60-70C i Aida64 stress test. Om jag vill gå över 4.6 GHz så måste jag bumpa upp core voltage en del vilket fick upp processorn i 75C regelbundet med min nuvarande kylare.

1.215V känns helt ok @ 4552 MHz. FSB fick sig en liten knuff också bara för att. Den är ~32C idle i skrivande stund.

Borde nog få 4.8GHz ur denna CPU med bättre kylning. Noctua modell större eller vattenkylning. 4.5 GHz känns dock rätt så lagom. Överklockning på 30% med lagom temperaturer är inte så pjåkigt även om jag önskar att jag hade klarat mig med 1.200V vid denna klock.

Funderar på att fixa 2400MHz minnen i framtiden bara för att. Ger inga enorma prestandaförbättringar men någon fps här och någon fps där skadar ju inte.

Edit: Fick bumpa upp CPU V till 1.220. Meh. Får se vad det landar på.

Edit 2: Uppe i 1.230V nu. Stresstestar med spel för tillfället. Med tanke på SweC överklockning av 4690K så känns min överklockning rätt så bra. Får se om jag får höja spänningen ytterligare eller inte.

SweC överklockning:

http://www.sweclockers.com/image/red/2014/06/25/4690k.png?k=9...

Edit 3: Hade en bsod i morse med civ5, youtube och slösurf. Sänkte fsb till det normala och lät multipeln ligga på 45 med core V på 1.230. Får se hur det går i veckan.

Cpun verkar dessutom gå ca. 10C svalare i spel än i aida64. Kan kanske bumpa upp den till 4.6GHz ifall 4.5 visar sig vara stabilt på 1.230V.

Hur ligger ljudnivån när du surfar eller kollar på film? Funderar själv på att överklocka min 4690K men vill inte rucka på den låga ljudnivån jag har nu med vattenpumpen och fläkten på låga varv. Ska den arbeta får den låta men inte i IDLE.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Hur ligger ljudnivån när du surfar eller kollar på film? Funderar själv på att överklocka min 4690K men vill inte rucka på den låga ljudnivån jag har nu med vattenpumpen och fläkten på låga varv. Ska den arbeta får den låta men inte i IDLE.

I idle hör jag ingen skillnad. Lite skillnad i load men inte mycket. Här själv en noctuakylare. Cpun går i stort sett lika sval som förut vid slösurf och film i och med att den klockar ner sig vid låg användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Då ska jag testa överklocka mitt. Och eftersom det är ett B85-moderkort får man göra det helt manuellt. Inga genvägar som Turner Optimizer Super duper eller vad moderkotsprogrammen till Gigabyte nu heter

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

hur ser detta ut?
Enda jag gjort är höjt multiplier till 42 samt satt offset till 0.005.
Kört stabilt nu i 8 timmar, lite hög temp ska höja fläktarna.
Men om jag kollar core voltage ser den låg ut?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=140496&size=full

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Absinthe66:

hur ser detta ut?
Enda jag gjort är höjt multiplier till 42 samt satt offset till 0.005.
Kört stabilt nu i 8 timmar, lite hög temp ska höja fläktarna.
Men om jag kollar core voltage ser den låg ut?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=140496&size=full

Det där ser bra ut. Verkar det stabilt på så låg core V?

Min verkar stabil på detta. Inga bsod och datorn har varit på hela veckan.

Det där är temperaturer från normal användning. Civ V, Far Cry 4 osv.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Det där ser bra ut. Verkar det stabilt på så låg core V?

http://i.imgur.com/k39DHtl.jpg

Min verkar stabil på detta. Inga bsod och datorn har varit på hela veckan.

Det där är temperaturer från normal användning. Civ V, Far Cry 4 osv.

Ptja sänkte offset till 0.004 istället och höjde fläktarna max temp nu är 70 efter 19.15 timmar prime95.
så verkar stabilt.

Permalänk

Hej!

Jag har nyligen införskaffat mig en i7-4790K. Jag har enbart aktiverat Intels egna Boost (ingen manuell överklockning), vilket drar upp den till 4.4Ghz i krävande lägen. Körde testprogrammet OCCT och belstade processorn till max. Maxtemperaturen efter 10 minuters körning var 85 grader. Kan meddela att CPU:n @4.4Ghz knappt går över 65 grader i spel. Är detta ett godkännt resultat vid sådana stresstest eller bör jag avaktivera Intels Boost så att den lägger sig på 4.0Ghz istället, för att sänka temperaturerna?

Som ni ser på bilden nedan, lägger sig Core voltage på 1.273 vid full belastning 4.4Ghz. Borde man inte kunna klara samma hastighet med lägre volt?

Permalänk
Medlem

Gav mig på att försöke överklocka min dator och har hanmat i problem...minst sagt.

Jag följde överklockningsguiden för sandybridge m.fl. här på forumet till punkt och pricka och körde in alla grund inställningar, bootade om och allt körde på hur fint som helst. Kollade temp i Prime95 vilket visade runt 50 grader.
påbörjade sedan steg 1 med överklockningen och höjde multiplern med 1.
sänkte även Offset till -0.005.
startade om och datorn påbörjade start av Windows men stängde av sig tvärt nån sekund efter att loggan visats.
efter detta var den alltså stendöd. Jag försökte nolla CMOS genom att ta ut batteri och flytta jumpern men utan nått lyckat resultat. fortfarande dött.
Det enda livstecken som visas är en grön diod i botten på MB, och när jag trycker på startknappen så blinkar CPU_LED och minnes LEDn till rött.

Det känns inte som om den mycket lilla förändringen jag gjorde skulle ställa till med någon skada, men vad kan ha hänt?

MB=ASUS P8P67 PRO
CPU= i5 2500K
MINNEN= Corsair XMS 2x4gb

Visa signatur

Rick

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickr:

Gav mig på att försöke överklocka min dator och har hanmat i problem...minst sagt.

Jag följde överklockningsguiden för sandybridge m.fl. här på forumet till punkt och pricka och körde in alla grund inställningar, bootade om och allt körde på hur fint som helst. Kollade temp i Prime95 vilket visade runt 50 grader.
påbörjade sedan steg 1 med överklockningen och höjde multiplern med 1.
sänkte även Offset till -0.005.
startade om och datorn påbörjade start av Windows men stängde av sig tvärt nån sekund efter att loggan visats.
efter detta var den alltså stendöd. Jag försökte nolla CMOS genom att ta ut batteri och flytta jumpern men utan nått lyckat resultat. fortfarande dött.
Det enda livstecken som visas är en grön diod i botten på MB, och när jag trycker på startknappen så blinkar CPU_LED och minnes LEDn till rött.

Det känns inte som om den mycket lilla förändringen jag gjorde skulle ställa till med någon skada, men vad kan ha hänt?

MB=ASUS P8P67 PRO
CPU= i5 2500K
MINNEN= Corsair XMS 2x4gb

Har samma CPU men ett Asus P8Z68-V.
Enda som hände ofta under klockningen var BSOD, vilket är att vänta.
Vid minnesklockningen (XMS 1600 cl9 4x2Gb) bootade inte win ok vid ett par tillfällen när jag testade mig fram, men BIOS återställde sig av sig själv och bootade sedan.
Testat med ett minne i taget för att utesluta att nån modul fått stryk?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Har samma CPU men ett Asus P8Z68-V.
Enda som hände ofta under klockningen var BSOD, vilket är att vänta.
Vid minnesklockningen (XMS 1600 cl9 4x2Gb) bootade inte win ok vid ett par tillfällen när jag testade mig fram, men BIOS återställde sig av sig själv och bootade sedan.
Testat med ett minne i taget för att utesluta att nån modul fått stryk?

Nej, detta har jag inte testat ännu. Blir kvällens aktivitet. Ska även testa med en annan PSU då jag läste någonstans att en haft samma symtom och då var det just PSU problem. men det känns som ett långskott att den ska pajja just när jag överklockat.

Visa signatur

Rick

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickr:

Nej, detta har jag inte testat ännu. Blir kvällens aktivitet. Ska även testa med en annan PSU då jag läste någonstans att en haft samma symtom och då var det just PSU problem. men det känns som ett långskott att den ska pajja just när jag överklockat.

Njae, du kräver ju mer av PSU när du klockar.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Håller på att överklocka min 3570k och tänkte kolla med er hur bios-inställningarna verkar. Är det något som ser galet ut? Läste att man helst ska ställa in Dram volten manuellt, men hur är det med de andra värdena som står på "auto". Är det ok att ha dem så?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

Tycker inte dem ser galna ut. Har själv en 2600k som jag har matad med ~1.5v på en p8pz68 i mer än 3 år stabilt. Och även närmare ~1.6v dem sista 3 månaderna utan problem än. Dock rekommenderas det inte mer än 1.45v för 24/7 användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Tycker inte dem ser galna ut. Har själv en 2600k som jag har matad med ~1.5v på en p8pz68 i mer än 3 år stabilt. Och även närmare ~1.6v dem sista 3 månaderna utan problem än. Dock rekommenderas det inte mer än 1.45v för 24/7 användning.

Ok, skönt att höra!
Av ngn anledning kraschar spel som t.ex. CS GO när jag försöker köra på 4.5 GHZ. Drog upp Offset Voltage till +0.010 och fick då 86gr på varmaste kärnan i Prime 95 (15 min test) men det var fortfarande inte stabilt i spel. Nu kör jag 4.4 GHz på samma Offset och har inte fått ngn spelkrasch ännu iaf. Har ändrat Phase Control till Extreme också då det tydligen skulle ge mer stabila resultat.

Ser att du har satt Duty Control på Extreme och även PLL Overvoltage Enabled. Iofs kör du med högre klock än mig (även annan processor). Skulle dessa inställningar kanske göra min 4.5GHz klock stabil utan att höja Offset Voltage mer?

Edit: Vid närmare eftertanke bör det väl inte vara en nödvändighet att köra med manuell VRAM spänning? För det ska väl inte påverkas av att man ändrar på CPUns klockfrekvens?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

Var som sagt ett bra tag sedan jag skrev denna tråd, nu är det snart sommarlov och tänkte att det vore på sin plats av en upprustning av tråden! Kommer därför sätta mig med några kunniga (skriv gärna om ni är intresserade) och slipa till allt unser lovet

Permalänk
Entusiast

Sitter och överklockar äldsta grabbens burk. Var år och dar sen jag överklockade min burk, så minnet är inte helt med när det kommer till det här med överklockning. Följt guiden så långt det går mot för de inställningar jag kan köra i hans UEFI. Den stora skillnaden jag kan minnas är offset mot turbo då detta verkar vara nåt som bara finns på AsRocks moderkort...

Enligt vad jag läst mig till om detta så kan jag köra vidare på en offset på -0.005 så länge windows startar upp och allt funkar prima i idle. Stöter jag sen på patrull i prime så är det alltså turbo voltage som skall ökas?

CPU: 3570K
MB: Asrock z77 Pro3
RAM: 4x4GB
GPU: Gigabyte 780 Windforce
PSU: BQ 630W

Permalänk
Medlem

Dum fraga.. Men ska jag increassa vcore offset varje gang jag hojer min multiplier?

Ex. Standard 35, auto > Ex 2 Increase - 36, +0.005

ex 3 increase - 37, +0.010 > Ex 4 increase 38, +0.015 (?)

If stable > 38, -0.005

If stable > 38, -0.005 > If unstable > 38, +0.005

Bor jag ha VCORE pa Auto eller bor jag andra den?

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue