Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem

Har gett mig på ett nytt försök till en högre klock på min 3570K.
Hur låter 4,6Ghz med en volt på 1,208? Har stressat den nu i 5 timmar i Aida64's FPU test och ligger runt 70°C

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

hur får man ner VID volten?
har ett msi x79a-gd65 (8d) och 3930k.
VID har låst sig på 1,35 och är normalt max 1,25.

edit: detta händer när man kör den överklockad

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Hur mycket kan tror ni att jag kan överklocka min i5 4690K, har Cooler master evo 212 och asus 97z- A och jag har inte gjort detta innan :/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Har gett mig på ett nytt försök till en högre klock på min 3570K.
Hur låter 4,6Ghz med en volt på 1,208? Har stressat den nu i 5 timmar i Aida64's FPU test och ligger runt 70°C

Låter som ett bra exemplar!

Skrivet av eppebansen:

hur får man ner VID volten?
har ett msi x79a-gd65 (8d) och 3930k.
VID har låst sig på 1,35 och är normalt max 1,25.

edit: detta händer när man kör den överklockad

Det gör du inte. ViD är den spänning som CPU:n får tilldelad av Intel i fabrik. Dvs en slags grundspänning som är där processorn skall ligga. Sedan modifieras den faktiskta VCore med ViD±Offset beroende på belastning.

Visa program läser ut ViD som Vcore eller på annat sätt läser fel register eller givare.

Skrivet av zaydfarid:

Hur mycket kan tror ni att jag kan överklocka min i5 4690K, har Cooler master evo 212 och asus 97z- A och jag har inte gjort detta innan :/

Beror helt på exemplarsvariationerna.
Allt mellan 0MHz till 1500MHz är möjligt från grundfrekvensen. Dock är 4.2GHz mycket vanligt som den lägre intervallgränsen och ca 4.4-4.5GHz som den högre intervalsgränsen om man tittar på en bell-kurva.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag överklockar min i7-3770K och får enligt RealTemp ganska stora temperaturskillnader mellan kärna 1 och 2 (om jag förstått GUI:t rätt). Medan jag mosar på med Prime95 skiljer det gärna konstant 5-10 grader mellan de två kärnorna. De två övriga ligger utspritt någonstans emellan.

Vill jag ta hänsyn till det högsta värdet här när jag bedömmer att det blir för varmt? Intressant nog säger ASUS' AI Suite att CPU:n ligger på 64-65 grader samtidigt som jag har bilden nedan...

Jag har än så länge mest petat på multiplikatorn. Kommer jag kunna få ner temperaturen om jag sänker vcore offset ytterligare, eller vad påverkar den parametern i det här sammanhanget?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sebbepojken:

Jag överklockar min i7-3770K och får enligt RealTemp ganska stora temperaturskillnader mellan kärna 1 och 2 (om jag förstått GUI:t rätt). Medan jag mosar på med Prime95 skiljer det gärna konstant 5-10 grader mellan de två kärnorna. De två övriga ligger utspritt någonstans emellan.

Vill jag ta hänsyn till det högsta värdet här när jag bedömmer att det blir för varmt? Intressant nog säger ASUS' AI Suite att CPU:n ligger på 64-65 grader samtidigt som jag har bilden nedan...

Jag har än så länge mest petat på multiplikatorn. Kommer jag kunna få ner temperaturen om jag sänker vcore offset ytterligare, eller vad påverkar den parametern i det här sammanhanget?

http://i.imgur.com/MoUPeBb.png

Frekvensen ökar effektanvändningen linjärt med frekvensen.
VCore ökar snarare effektanvändningen exponentiellt med spänningen just för att:
Hög spänning: Mer värme.
Mer Värme: Högre motstånd.
Högre Motstånd: Ger högre värme.

Du förstår?
All right, lägre VCore ger lägre temps.

Jag skulle inte lita på AI Suit då den bara ger ett värde?
HWmonitor är min favorit, den ger även temperatur på Sockel, VRM, Chipset etc, lite mer information som kan vara skräckinjagande men lär man sig det så blir det lättare att överklocka.

Att det är 10 °C skillnad mellan kärnorna är helt normalt på Ivy Bridge och Haswell, det har med hur det ser ut under IHSen (Integrated Heat Spreader) samt varianser i temperatursensorerna. Inget att oroa sig för. Bara räkna med "Worst case scenario! så titta bara på den varmaste kärnan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Alright, då är jag med till fullo! Tackar för det Blir lite mer givande att skruva vidare om jag faktiskt har koll på vad de två huvudparametrarna innebär för slutresultatet. Tidigare har jag bara följt guiden utan att ifrågasätta eller lägga någon tanke bakom det hela själv.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Sebbepojken: Bara att återkomma i tråden genom att använda @ funktionen. Lätt att man missar trådar folk skriver i när man har skrivit i så många trådar som jag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har inte varit så aktiv på hårdvarusidan det senaste men är sugen på ett Haswell-system med en K-cpu för överklockning. Det jag läser mig till är att det vanliga är överklockning genom att höja multipliern vilket är enkelt, men hur vanligt är det att man överklockar FSB och minne på den här plattformen? Ger det några stora prestandaförbättringar?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

På haswell mer eller mindre obefintligt med FSB överklockning. (Heter egenligen Bclk from Sandy Bridge).
Ger ingen direkt fördel mot ren Multipel överklockning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

På haswell mer eller mindre obefintligt med FSB överklockning. (Heter egenligen Bclk from Sandy Bridge).
Ger ingen direkt fördel mot ren Multipel överklockning.

Tack!

Och minnesfrekvens? Har förstått att de är separerade från varandra, bclk och mem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nej, inte helt.
Multipeln anpassar sig automatiskt men BCLK:n påverkar allt som har BCLK som referens.

Har överklockat för lite på Haswell för att uttrycka mig mer exakt än så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Har överlockat min i7 5820k till 4,2 ghz med en vcore på 1,114 samt stresstestat den med Realbench i 1h inga problem alls, tempen ligger runt 60-65 med stresstest igång.

Har jag gjort något fel eller är dom så jävla lätta att överclocka? Min gamla i7 950 fick ja knappt upp i 3,5ghz på 1,3 i vcore och då låg den på ca 70-80 i stresstest temp.

Nu har jag iofs bara överclockat den med turbo-boost ration om det har någon betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Grym guide även fast vi tog den över skype!

CPU: i7 2600k
Moderkort: ASUS P8P67 EVO
Klockhastighet: 4,6ghz
Volt: ~1.23v
Temperatur load: 57c

bra klockat du är den 100% stabil på den hastigheten med den volten ?

jag minns min sista 2600K gjorde 4,9ghz med 1.4v under 2 år sen dog den totalt bevis på att dom orkar inte leva med sånt volt länge oavsett kylning.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Har överlockat min i7 5820k till 4,2 ghz med en vcore på 1,114 samt stresstestat den med Realbench i 1h inga problem alls, tempen ligger runt 60-65 med stresstest igång.

Har jag gjort något fel eller är dom så jävla lätta att överclocka? Min gamla i7 950 fick ja knappt upp i 3,5ghz på 1,3 i vcore och då låg den på ca 70-80 i stresstest temp.

Nu har jag iofs bara överclockat den med turbo-boost ration om det har någon betydelse?

5820K är upplåst och din gamla core i7 950 a.k.a Bloomfield är låst så där fick man överklocka med Bclk/Fsb

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har nyss get mig på överklockning och har följt följande guide:
http://www.overclock.net/t/916621/asus-p8p67-m-pro-ocing-guid...
då den stämde med bios och moderkort, (svårt att hitta alla rätta inställningar osv eftersom de heter olika och eftersom man saknar djupare kunskap)

Har enbart förändrat ATVn och multipliern, enligt klockningens princip, men har efter mycket om och men kommit upp till 4,3mhz.
Har ökat spänningen succesivt när det rasslat ihop snabbt I prime 95 lr LinX, men är nu uppe på runt 70c vid load och volten är liksom 1.336-1.344 I CPU-Z och den fortsätter BSODa efter 1-2 tim med prime 95 (blend) samma felkod som innan (0124).

Egentligen skall man väl öka på spänningen I det här läget, men har ökat 3 klick nu på multiplier 43 till den volten jag är nu utan att det verkar hålla längre än 2tim I prime95 men temperaturen är ju typ max vad man vill ha som jag förstått det och volten känns, efter det jag läst, egentligen för hög för den multipliern jag är uppe I.

När det gäller temperaturen, som känns förhållandevis hög så har jag ökat på med några chassifläktar som saknades samt applicerat ny kylpasta (den gamla var ca 4år gammal), där vann jag 3-4c men det känns som att kylningen brister där och inte mycket jag kan göra, men känns ändå som att det är något som inte stammer när jag laser runt om hur det går för andra.

Har följade setup:
Intel i5 processor i5-2500k 3,3ghz
Asus p8p67-m pro b3
corsair vengeance ddr3 1600mhz 8gb
Corsair HX 650w nättaggregat
antec kuhler h20 620

Visa signatur

"när jag först träffade paul så låg han fastspänd på en bår och befann sig i ett fullständigt psykotiskt tillstånd"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaydfarid:

Hur mycket kan tror ni att jag kan överklocka min i5 4690K, har Cooler master evo 212 och asus 97z- A och jag har inte gjort detta innan :/

Är ganska olika men mellan 4200-4600 är vanligaste och så mycket mhz som möjligt och hålla sig under 85c vid test är vanligaste rekommendationen ...men med en 212 skulle jag säga dåligt ex 4200mhz medium 4300-4400mhz bra ex 4500-4600mhz och ska man över det så krävs bättre kylning även på ett bra ex ..min är ett tur ex och klarar 4600 under 85c ligger på 80-82c men vid 4800mhz 90-93c med en 212 med 2 fläktar i p&p men har haft cpu med samma kylning som inte klarat mer än 4300 med samma volt så beror mycket på tur

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@gramop:

Har du testat att sätta på load line calibration (LLC)? Det har hjälpt mig och många andra att nå en stabil överklocking av sandy bridge. Min LLC är satt till high. Men tänk på att en högre LLC kommer ge en högre vcore så man behöver kompensera det genom att minska spänningen. Så om du bestämmer dig för att sätta på LLC, sänk spänningen en bra bit innan och jobba dig sen succesivt upp till önskad vcore.

Permalänk
Medlem

@Funiculus:
enablade den nu och sänkte ATVn några hack men hur gör man för att ställa in den på 1.2.3.4.5? ända alternativen var auto disable lr enable.

EDIT: utan att ha hittat hur man väljer high etc så valde jag enable på LLCn och sänkte ATVn från 0,024 som jag hade innan till 0,008 men efter bara nån minut I LinX så blev det BSOD innan temperaturerna och spänningen gick upp fortare och högre än förut.

Visa signatur

"när jag först träffade paul så låg han fastspänd på en bår och befann sig i ett fullständigt psykotiskt tillstånd"

Permalänk
Medlem

@gramop:
Skummade igenom guiden du länkade och inställningarna på ditt moderkort verkar skilja sig en del från de jag har erfarenhet från, har t.ex. aldrig hört talas om ATV förut ;p. Så kan tyvärr inte hjälpa till :/ men låter som att det är bäst för dig att strunta i LLC:n.

Permalänk
Medlem

@Funiculus:
får prova vidare helt enkelt!

Visa signatur

"när jag först träffade paul så låg han fastspänd på en bår och befann sig i ett fullständigt psykotiskt tillstånd"

Permalänk
Medlem

Halloj!
Första gången som jag försöker mig på OC på prollen. Har haft lite problem med min OC. När jag spelat CS:GO och haft någon stream uppe på sekundära skärmen har datorn hängt sig några gånger, ljudet hakar upp sig och ingenting rör sig på skärmarna. Tror detta beror på mina settings på OC:n.. Jag har använt mig av Intels Extreme Tuning Utility och CPU-Z. Jag har stresstestat i båda programmen och som mest 8h timmar med XTUs stresstest. Men dessa har settings har fallerat några gånger. Har nu ökat min Core Voltage till 1,209V idag.

Här syns lite mer settings och prime95 har varit igång i några min:

Ser allting bra ut eller har ni några tips?

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk

.

Visa signatur

:) :)

Permalänk

Hej Allesammans! Jag har ett återkommande problem när jag ska överklocka min processor. Jag har fått till en stabil klock på 4,5ghz så det är inte det som är problemet utan det är att ändringarna jag gör i BIOS inte verkar registreras när jag väl kommer in i Windows. Jag måste "hårdresetta" via jumpern på moderkortet och efter att jag gjort det så kan jag göra ändringar. Samma sen när jag väl vill återgå till default så är det samma där måste resetta via jumper.

Är det något jag missar i inställningarna eller är det en flash av BIOS som gäller? Mitt moderkort är ett Asus P8Z77-V LX och processorn är en 3570k.

Tack på förhand Mattias

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem

Har gett mig på detta med överklockning nu(se sign för komponenter)
Har problem med att vcore drar iväg till 1.376 enligt HW
har följt guiden så jag tror jag har gjort alla inställningar rätt.
Kör 4.2 Ghz och har offset på -0.005 turboboost på +0.004
Har jag missat nån inställning eller är det bara så att den vill ha så mycket kräm för att funka?

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem

@Peddan:
Kan inte redigera mitt inlägg så skriver svar här istället.

Kör nu @4.4 med -0.040 offset och +0.012 turbo får runt 80 grader i prime95
har max vcore på 1.280 under load.
får nog fundera på ny kylare, har precis ominstallerat den men tycker tempen är hög?

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk

Någon som har pdf-guiden liggande nånstans?

Permalänk
Medlem

@Peddan: Det är nog den tempen du får leva med med nuvarande kylning.
Du kan prova push–pull och se om det hjälper. Du lär dock få köra höga varv på fläktarna.

Din kylare är bra, men den har sina begränsningar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med min gamla 2500K. Har kört den i 4.1ghz sedan jag fick den då jag aldrig lyckades få den högre med en säker spänning, tänkte bara höra mig för om det är något annat jag kan prova.

Jag har satt turbo voltage till sitt minsta värde och LLC till level 2(level 5 är max) har egentligen bara klockat med offset:en. Jag lyckas få upp den i 4.4ghz med en offset på -0.015v. I praktiken så är spänningnen runt 1.368. Temperaturen är okej, runt 65-70 grader. Men jag tycker det känns som att spänningen är ganska hög för bar 4.4.

Något annat jag missat helt?

Permalänk
Entusiast

Ingen som har en genomgående/djupgående guide på gång för Skylake?

http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide...

Har hittat den, men tycker inte den går in på djupet gällande LLC och liknande andra inställningar...