Permalänk
Medlem

TBM (The Black Mini)

Hej, tack för att ni kollar detta galleri

Här kommer ett nytt bygge jag gjorde för ca två veckor sen. Det är tänkt att vara min portabla gaming/arbetsrigg då övriga familjemedlemmars datorer hemma är alldeles för dåliga för att göra något vettigt på.
Tanken var först att bygga detta system grundat på Lian-Li PC-TU100 då det har handtag, är ett sjukt litet chassi, samt att jag fick inspiration från TecSyndicates The Colugo. När det dock kom till kritan och jag skulle beställa allting så var chassit slut på webhallen där det kostade 850kr, samt att jag var tvungen att köra på ett SFX-nätagg vilket inte är det billigaste och inte finns så många av.
Alternativet föll istället på följande prylar där endast nätagget och chassit är annorlunda från min starttanke:

Chassi: Raijintek Metis Black
Moderkort: Asus Z97I-Plus
CPU: Intel Core i5 4690K
RAM: Kingston HyperX Fury White 8GB 1600Mhz
SSD: Intel 530 120GB
PSU: Fractal Design Integra M 650W
Framtida CPU-kylare: något med vatten
Framtida GPU: Ännu okänt

TBM (The Black Mini)

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Var riktigt nära på att köpa samma men ändrade pga övergång till atx i sista sekund. Men bra pris här borta också! ($39.99)

Ser fram emot fortsättningen!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Synd att du inte köpte ett Silverstone SFX-L agg istället så du fick plats med fullstora grafikkort.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av omnia:

Trevligt!
Var riktigt nära på att köpa samma men ändrade pga övergång till atx i sista sekund. Men bra pris här borta också! ($39.99)

Ser fram emot fortsättningen!

Se där ja ^^ Det är faktiskt ett riktigt bra pris för vad man får. Ett av de billigare mITX-chassina också!

Kul att höra

Skrivet av Ant3:

Synd att du inte köpte ett Silverstone SFX-L agg istället så du fick plats med fullstora grafikkort.

Grejen är den att i PC-TU100 så fick det plats GPU upp till 17cm, och i detta upp till 21 (står 17 men de har räknat på att PSU är djupare och bildar vägg), samt att detta ändå blev ca 350-400kr billigare än vad det hade blivit med PC-TU100 + det enda SFX-L-agget som finns Så synd vet jag inte om det är riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Grejen är den att i PC-TU100 så fick det plats GPU upp till 17cm, och i detta upp till 21 (står 17 men de har räknat på att PSU är djupare och bildar vägg), samt att detta ändå blev ca 350-400kr billigare än vad det hade blivit med PC-TU100 + det enda SFX-L-agget som finns Så synd vet jag inte om det är riktigt

Men det jag menade är att med SFX-L agget så hade du kunnat använda grafikkort som är upp till 27cm långt. Och där med kunnat klämma in ett GTX 980 med Nvidias ref kylare och då fått lägre temp i chassit och då ett tystare system. Eller möjligheten att klocka både CPU och GPU högre.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Men det jag menade är att med SFX-L agget så hade du kunnat använda grafikkort som är upp till 27cm långt. Och där med kunnat klämma in ett GTX 980 med Nvidias ref kylare och då fått lägre temp i chassit och då ett tystare system. Eller möjligheten att klocka både CPU och GPU högre.

Förlåt att jag inte fattar, men hur får du in ett 28cm långt grafikkort i PC-TU100 eller Raijintek Metis som inte ens är 28cm djupa..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Förlåt att jag inte fattar, men hur får du in ett 28cm långt grafikkort i PC-TU100 eller Raijintek Metis som inte ens är 28cm långa..?

För att Nvidia anger GTX 980 mätt från änden längts ut på "L:et" på bracketen och Raijintek samt de flesta andra chassitillverkare mäter korten ifrån den delen som bildskärmsutgångarna sitter på. Alltså så är ett GTX 980 både 28cm och 26.8cm långa då den delen av bracketen som man skruvar fast kortet med sticker ut ungefär 1.2cm.

Så visst det skulle va på håret att man får in ett GTX 980 med referens kylare. MEN det skulle gå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

För att Nvidia anger GTX 980 mätt från änden längts ut på "L:et" på bracketen och Raijintek samt de flesta andra chassitillverkare mäter korten ifrån den delen som bildskärmsutgångarna sitter på. Alltså så är ett GTX 980 både 28cm och 26.8cm långa då den delen av bracketen som man skruvar fast kortet med sticker ut ungefär 1.2cm.

Så visst det skulle va på håret att man får in ett GTX 980 med referens kylare. MEN det skulle gå.

Mätte precis och ja det KAN gå, men Metis är insidigt 26,6cm djupt (L:et sticker utanför chassit), vilket då är på gränsen för t.ex EVGAs 970-modell och andra som är max 26,5cm långa. Och då försvinner ju din idé med nätagget eftersom att i Metis finns det bara plats för ATX-agg (kanske finns adaptrar) + att det bara är i detta chassi det får plats så långa kort, i TU100 så är det max 17cm som gäller för där bygger de på höjden istället, mao krävs det mer eller mindre moddning för att få i ett längre kort.
Så jag förstår fortfarande inte riktigt poängen med din tanke att köra på ett SFX-L-agg istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Mätte precis och ja det KAN gå, men Metis är insidigt 26,6cm djupt (L:et sticker utanför chassit), vilket då är på gränsen för t.ex EVGAs 970-modell och andra som är max 26,5cm långa. Och då försvinner ju din idé med nätagget eftersom att i Metis finns det bara plats för ATX-agg (kanske finns adaptrar) + att det bara är i detta chassi det får plats så långa kort, i TU100 så är det max 17cm som gäller för där bygger de på höjden istället, mao krävs det mer eller mindre moddning för att få i ett längre kort.
Så jag förstår fortfarande inte riktigt poängen med din tanke att köra på ett SFX-L-agg istället?

Min poäng är ju just att det ofta följer med en adapter till SFX aggen eller så finns de att köpa billigt.

Och att då kunna köra ett "fullstort" 970 istället för en m-itx modell med betydligt sämre kylare känns ju ganska värt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Min poäng är ju just att det ofta följer med en adapter till SFX aggen eller så finns de att köpa billigt.

Och att då kunna köra ett "fullstort" 970 istället för en m-itx modell med betydligt sämre kylare känns ju ganska värt.

Då är jag med dig Men i detta fall så fungerar det ju att köra ett "fullstort" 970 även med ett vanligt agg då jag valde ett relativt grunt sådant, och som sagt så blev det ju billigare i slutändan

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Då är jag med dig Men i detta fall så fungerar det ju att köra ett "fullstort" 970 även med ett vanligt agg då jag valde ett relativt grunt sådant, och som sagt så blev det ju billigare i slutändan

Okej. tyckte att agget såg ut att inkräkta lite på grafikkortets utrymme. Men om inte så är fallet så är det ju awsome. Enda skillnaden med SFX-L agg skulle då bli att det enbart skulle bli lite mer plats och förmodligen se lite bättre ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Okej. tyckte att agget såg ut att inkräkta lite på grafikkortets utrymme. Men om inte så är fallet så är det ju awsome. Enda skillnaden med SFX-L agg skulle då bli att det enbart skulle bli lite mer plats och förmodligen se lite bättre ut.

Hade jag valt ett djupare agg så hade det blivit betydligt mindre plats för grafikkort, och det är därför Raijintek själva skriver 17cm som längsta kort för de räknar med att agget är såpass djupt att det är i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hade jag valt ett djupare agg så hade det blivit betydligt mindre plats för grafikkort, och det är därför Raijintek själva skriver 17cm som längsta kort för de räknar med att agget är såpass djupt att det är i vägen.

Monterade precis ett EVGA GTX 980 i min Metis utan problem, t.o.m ett par mm tillgodo.
Du blir dock tvungen att ta bort usb panelen.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allsop:

Monterade precis ett EVGA GTX 980 i min Metis utan problem, t.o.m ett par mm tillgodo.
Du blir dock tvungen att ta bort usb panelen.

http://s3.postimg.org/j5o4afvq7/Full_Size_Render_copy.jpg

Se där ja! Snyggt jobbat! Vill dock ha kvar usb-panelen då jag vill smidigt kunna sätta i och ta ut usbminne/hårddisk Men det blir senare iaf, har inte råd än ^^ Men snyggt iaf!

Permalänk
Medlem

Ersatte plexiglaset på sidan till en perforerad plåt.
Blev ganska snyggt samt att det hjälper till med kylningen rejält mycket

Visa signatur

LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allsop:

http://s14.postimg.org/3wpw7knbx/galler.jpg

Riktigt snyggt! Galleri uppe eller? Btw, funderat något på att perforera toppen? Blir jäkligt varmt för gpun... Eller din modell kanske blåser bakåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Riktigt snyggt! Galleri uppe eller? Btw, funderat något på att perforera toppen? Blir jäkligt varmt för gpun... Eller din modell kanske blåser bakåt?

Att perforera toppen behövs inte i mitt fall då tillräckligt med luft kommer in i lådan nu och förser tom GPU:n utan att den blir för varm.
Körde hela 3Dmark systemtestet i loop i 1 timme och grafikfläkten hördes knappt.

Visa signatur

LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allsop:

Att perforera toppen behövs inte i mitt fall då tillräckligt med luft kommer in i lådan nu och förser tom GPU:n utan att den blir för varm.
Körde hela 3Dmark systemtestet i loop i 1 timme och grafikfläkten hördes knappt.

Hmm... Spännande. Får väl se hur det blir med mitt i framtiden, ska nog försöka klämma in mitt MSI 970 och se lite, men det låter ju bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allsop:

Testade precis att flytta över mitt MSI 970 och det gick inte alls, oavsett hur mycket jag demonterade chassit och plattade till sladdar osv, kortet var helt enkelt en aning för långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Testade precis att flytta över mitt MSI 970 och det gick inte alls, oavsett hur mycket jag demonterade chassit och plattade till sladdar osv, kortet var helt enkelt en aning för långt.

MSI's 970 (med deras eftermarknads kylare) är längre än standard 970 med ref kylare

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

MSI's 970 (med deras eftermarknads kylare) är längre än standard 970 med ref kylare

Japp jag märkte detta haha! Dock jämförde jag MSI 970 med ett EVGA 980, och det var enligt specsen endast några millimeter skillnad, men tydligen för många.

Permalänk
Skrivet av Allsop:

http://s14.postimg.org/3wpw7knbx/galler.jpg

Tjabba! Hur långt är det mellan skruvarna till plexiglaset? Jag tänker att om man har otroligt ruskigt mycket tur så kan man hitta en fläkt som passar i hålen

Permalänk

Hur mycket plats finns det mellan PSU och fronten? Hade varit riktigt trevligt om man kan gömma kablar där bakom. Är grymt sugen på att bygga något med detta chassit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

Hur mycket plats finns det mellan PSU och fronten? Hade varit riktigt trevligt om man kan gömma kablar där bakom. Är grymt sugen på att bygga något med detta chassit!

Sry för segt svar! Det beror på vad för nätagg du använder, i mitt fall så är det väl ungefär någon centimeter så ryms inte jättemycket kablar där. Använder man ett sfx-agg däremot kan det nog bli betydligt mer rum att leka med