Permalänk

Vatten i datorn

Morgontrött och jävlig slår jag till ett gammalt vattenglas som står på skrivbordet och ner på datorn. Lådan är ett Fractal Design Define R4, inga fläktar monterade upp till så helt stängt där (trodde jag). Torkar bort det mesta och provar att starta datorn. Allt går som vanligt förutom att skärmarna inte får någon signal och tangentbordet reagerar inte på caps lock heller. Inser att vatten måste kommit in i datorn (ja, jag vet, idiotiskt att slå på datorn utan att försäkra mig om att det inte kommit in nåt men nu är det som det är)

När jag öppnar datorn ser jag några vattendroppar nära CPU och även nere vid nätagget så troligtvis har det runnit vid CPU och ner över GPU och till sist ner på nätagget men inga stora mängder. Plockar direkt ur GPU och det verkar som att vatten har letat sig in i socketen. Alla fläktar snurrade, alla LED-lampor på chassit lös och tangentbordet lös innan jag stängde av.

Vad är worst case scenario här? moderkort, CPU, och GPU brända? Hur kan jag testa att de enskilda komponenterna funkar så jag vet vad jag behöver inhandla? Bör tilläggas att jag innan jag slog av datorn såg en röd LED lysa på moderkortet, osäker på vilken men troligtvis CPU-LED.

För tillfället har jag bara plockat ur GPU, plockat bort CPU-kylare (inget synligt vatten där, så satte tillbaka igen), och öppnat upp chassit för att torka samt blåst försiktigt med hårtork.

Har läst ett par gamla trådar här angående vattenskada men får inte riktigt klarhet i vad jag bör göra härnäst...

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Du borde ju inte slagit på datorn men vad hjälper det nu ?

I väntan på ett proffsigare svar så kan jag väl berätta vad som hände med en kompis som hällde ner en Redbull genom toppfläkten på sin dator.

RAM överlevde, grafikkortet fick vätska på sig men överlevde, CPU överlevde. Det här fastän hela moderkortet var helt nerkladdat med socker och genomblött.

Datorn bootade inte, vi undersökte inte varför men med ett nytt moderkort fungerade allt som det skulle igen. Säger inte att samma kommer gälla för dig men jag anser att om det bara är moderkortet som är stekt (utbyte borde ju gå på runt 500-1000 kr) så är det ganska lugnt?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Vanligt dricksvatten lämnar sällan några spår efter sig när det fått tid att torka upp. Ge den ett par dagar med bra luftväxling och starta den sedan som vanligt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Du borde ju inte slagit på datorn men vad hjälper det nu ?

I väntan på ett proffsigare svar så kan jag väl berätta vad som hände med en kompis som hällde ner en Redbull genom toppfläkten på sin dator.

RAM överlevde, grafikkortet fick vätska på sig men överlevde, CPU överlevde. Det här fastän hela moderkortet var helt nerkladdat med socker och genomblött.

Datorn bootade inte, vi undersökte inte varför men med ett nytt moderkort fungerade allt som det skulle igen. Säger inte att samma kommer gälla för dig men jag anser att om det bara är moderkortet som är stekt (utbyte borde ju gå på runt 500-1000 kr) så är det ganska lugnt?

Skyller på yrvakenhet och ren och skär dumhet ^^

Tänker mig att det är något liknande jag har att vänta. Minns faktiskt inte riktigt med tror datorn var på när jag spillde, och den dog inte direkt så det är väl ett gott tecken antar jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Vanligt dricksvatten lämnar sällan några spår efter sig när det fått tid att torka upp. Ge den ett par dagar med bra luftväxling och starta den sedan som vanligt.

Tänker att jag låter datorn torka i 24-48h. Finns det något bra sätt att se om enskilda komponenter är brända eller inte? Som sagt såg att det var vatten där grafikkortet satt. Tror du enskilda sockets kan vara brända? Har ju fler att välja på på moderkortet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Skyller på yrvakenhet och ren och skär dumhet ^^

Tänker mig att det är något liknande jag har att vänta. Minns faktiskt inte riktigt med tror datorn var på när jag spillde, och den dog inte direkt så det är väl ett gott tecken antar jag.

Vänta på att få det torka (tops är bra för PCIe slotten). Titta så du inte får ärg på kortet bara, isåfall kan det vara bra att försiktigt avlägsna det om man är paranoid. Räddade min GPU+mobo så när vattenkylningen läckte, hade precis samma symptom som du har. Bara att vänta och hålla tummarna

Permalänk
Skrivet av cheben:

Vänta på att få det torka (tops är bra för PCIe slotten). Titta så du inte får ärg på kortet bara, isåfall kan det vara bra att försiktigt avlägsna det om man är paranoid. Räddade min GPU+mobo så när vattenkylningen läckte, hade precis samma symptom som du har. Bara att vänta och hålla tummarna

Håller alla tummar jag har... Vet inte om du har någon erfarenhet av just Z87-A men om det lyser en röd LED på moderkortet (troligtvis CPU-LED), är jag körd då?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Skrivet av Axelssonen:

Tänker att jag låter datorn torka i 24-48h. Finns det något bra sätt att se om enskilda komponenter är brända eller inte? Som sagt såg att det var vatten där grafikkortet satt. Tror du enskilda sockets kan vara brända? Har ju fler att välja på på moderkortet.

Rent (destillerat) vatten leder inte ström. Salt vatten däremot har mängder av ledande joner. Det är inte troligt att något har bränt utan snarare att höga klockfrekvenser tillfälligt har tagit några genvägar... Vattnets kapillärkrafter får det dock att sugas in lite överallt så den måste få tid på sig att dunsta bort.

LED'arna på moderkortet visar bara status på de olika delarna och säger inget om att något är trasigt... bara hur långt den kommit i start testerna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Rent (destillerat) vatten leder inte ström. Salt vatten däremot har mängder av ledande joner. Det är inte troligt att något har bränt utan snarare att höga klockfrekvenser tillfälligt har tagit några genvägar... Vattnets kapillärkrafter får det dock att sugas in lite överallt så den måste få tid på sig att dunsta bort.

LED'arna på moderkortet visar bara status på de olika delarna och säger inget om att något är trasigt... bara hur långt den kommit i start testerna.

Jag förstår! Tack för hjälpen. Bara att vänta tålmodigt då med andra ord

Återkommer med uppdatering.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk

Lätt att vara efterklok men man ska inte starta en apparat efter några minuter för att se om de klarat sig Man ska vänta timmar/dagar. Ställ dator utan några paneler och låt torka, värme hjälper ju till Eftersom att du startade datorn kan du ha orsakat skada, men det är inte kört än. Var glad att det inte är en sockerdryck

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

gjort liknande, sov och vaknade med sendrag i vaden. Men en jättelik fotbollsspark vevade jag till en 1.5liters öppen drickaflaska. Det landade dock mest på Skarvdosan, alla uttagen var fyllda med dricka när jag insåg att datorn var igång. Slet ur kablarna osv. Men inget gick sönder, åtminstone inte vad jag märkte

Låt den torka i sin egen takt så hoppas vi på det bästa!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

Den lever! Efter ett dygns torkande så lever burken igen :). Tack för hjälpen alla! Trodde definitivt att jag förlorat burken för gott... Har lärt mig en värdefull läxa iallafall ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX