Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk
Medlem

Nu är min Zeiss lineup komplett
10, 16, 25, 28, 35 och 50mm.

Permalänk
Medlem

Grattis. Roliga brännvidder måste jag säga

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ska filma en grej till tjejens blog och en Zombie Audition i helgen men kom på att jag aldrig ens testat mitt Zeiss 25mm f1.4.
Som tur är ställde hunden upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ska filma en grej till tjejens blog och en Zombie Audition i helgen men kom på att jag aldrig ens testat mitt Zeiss 25mm f1.4.
Som tur är ställde hunden upp

https://www.youtube.com/watch?v=HTcynJmzVJE

Nice look. Hyggligt av henne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Vilken adapter ska jag köpa för Pentax K > Samsung NX? Det finns så många olika...

Undrar också om det finns något värde i dessa två gluggar:

Auto Makinon MC, 80-200 f 4,5. Macro. Extremt fint skick. Inget yttre slitage alls och i princip dammfria linser.

RMC Tokina, 100-300 f 5,6. Inte lika bra skick men hyfsat. Går dock inte att komma hela vägen upp till 300mm. Minsta bländare = f/32.

Båda dessa är Pentax K mount. Åtminstone om jag har rätt...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Vilken adapter ska jag köpa för Pentax K > Samsung NX? Det finns så många olika...

Undrar också om det finns något värde i dessa två gluggar:
http://i.imgur.com/qDXGIRi.jpg
Auto Makinon MC, 80-200 f 4,5. Macro. Extremt fint skick. Inget yttre slitage alls och i princip dammfria linser.

http://i.imgur.com/TzJW9f9.jpg
RMC Tokina, 100-300 f 5,6. Inte lika bra skick men hyfsat. Går dock inte att komma hela vägen upp till 300mm. Minsta bländare = f/32.

Båda dessa är Pentax K mount. Åtminstone om jag har rätt...

Dom är nog inte så dyra. Men säkert kul att lattja med.
Testa denna för 65spänn ink frakt. Jag har oftast haft bra erfarenheter av billigaste på ebay.
En enda gång på kanske 20 adaptrar var det en som var lite "b".

http://www.ebay.com/itm/Pentax-K-PK-Lens-To-SamSung-NX-Mount-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

......

Ja kör på den billigaste du hittar.
Dock måste jag fråga, vilken NX har du?
På vissa modeller krävs lite modifikation för att det ska fungera (en pigg i kamerahuset måste vara nedtryckt, annars vill kameran inte fota. På en del modeller kan man ställa om i menyerna, på andra modeller går inte det).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja kör på den billigaste du hittar.
Dock måste jag fråga, vilken NX har du?
På vissa modeller krävs lite modifikation för att det ska fungera (en pigg i kamerahuset måste vara nedtryckt, annars vill kameran inte fota. På en del modeller kan man ställa om i menyerna, på andra modeller går inte det).

NX30, man måste alltså ha objektiv på. Jag är ganska säker på att det inte finns i menyerna. Jag läste också det där någonstans men jag kommer inte ihåg hur det löstes... Får ta och kolla upp det.

EDIT: Kollade precis och jag vet vilken sak det är som behöver tryckas ned.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

NX30, man måste alltså ha objektiv på. Jag är ganska säker på att det inte finns i menyerna. Jag läste också det där någonstans men jag kommer inte ihåg hur det löstes... Får ta och kolla upp det.

EDIT: Kollade precis och jag vet vilken sak det är som behöver tryckas ned.

Har sett vissa som löst det genom att lägga något mellan, t.ex. en bit plast man klipper till.
Jag ville ha en permanent lösning då jag nästan alltid har adapter, så jag pressade in piggen och droppade någon droppe superlim på den.

Antar att du funnit ut vilken det är, men för säkerhets skull är det den som skymtar vid högra nedre skruven på metallringen runt öppningen (klockan 5 ungefär):
http://www.imaging-resource.com/PRODS/samsung-nx30/ZYFRONT-LG...

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta

Var hittar man gamla gluggar till en Minolta Dynax 500si ?
Det är en analog SLR i FF format (35mm).
Jag funderar på att försöka fotografera något som jag sett i böcker från 70-80-talet och återuppliva det hela lite.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Gammelgluggar finns på: tradera, fotosidan, blocket och ebay.
Kolla (Googla) vilken bajonettfattning kameran har så blir det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackWolf:

@Nisse-Tuta

Var hittar man gamla gluggar till en Minolta Dynax 500si ?
Det är en analog SLR i FF format (35mm).
Jag funderar på att försöka fotografera något som jag sett i böcker från 70-80-talet och återuppliva det hela lite.

jag kan rekommendera att gå till Hötorgets loppmarknad på söndagar eftersom du bor i Stockholm. Det finns massor av gamla objektiv till vettiga priser. Du får se om du hittar något där till din kamera.

Kan också rekommendera detta till andra stockholmare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet någon om det finns en Canon EF/-S till Sony/Minolta MA adapter att få tag på?

Lite sugen på att prova och se om det går att fota med min Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC alternativt Canon EF 50/1.4 USM...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

44-2415mm f3.5 är ju lagom för en zoom.

Permalänk
Medlem

Haha vilket monster!
Vad kan det kosta? Känns inte som att den passar in i "billiga objektiv".

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Haha vilket monster!
Vad kan det kosta? Känns inte som att den passar in i "billiga objektiv".

Jorå, "billigt" är ju relativt. Och jämför man med tex ett Sigma 200-500.....

Ett exemple på billigt men såklart långt ifrån samma räckvidd:
http://www.ebay.com/itm/CANON-J-15X9-5-9-5-143-MM-1-1-8-ZOOM-...

Eller om man tar i:
http://www.ebay.com/itm/Mint-Fujinon-DigiPower-HS18x5-5BERD-S...

Permalänk
Medlem

Kung!
Har klurat på just de där om de kunde vara något och det förefaller ju direkt vara något kul att ha

Fast, priserna på sådana däringa saker är knappast förenligt med ordinarie arbetarlöner

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Permalänk

Konica

Spontanköpte ett litet Konica paket jag såg på en loppis!

200mm 3.3 - Väldigt fint skick, knappt använd verkar det som.
35mm 2.8 - Lite mer sliten, har nog fått några smällar.

Får ta och beställa en adapter nu bara. Väskan som medföljde passar perfekt till min ljudutrustning så någon hundralapp var det nog värt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

http://i.imgur.com/wleIV5I.jpg

Spontanköpte ett litet Konica paket jag såg på en loppis!

200mm 3.3 - Väldigt fint skick, knappt använd verkar det som.
35mm 2.8 - Lite mer sliten, har nog fått några smällar.

Får ta och beställa en adapter nu bara. Väskan som medföljde passar perfekt till min ljudutrustning så någon hundralapp var det nog värt.

Antagligen samma tillverkare som till ett av mina objektiv, ser exakt likadant ut!

När jag ändå är här, är det någon som vet hur man får av adaptern från objektivet? Fattningen är Pentax K. Kan vara jag som är en idiot men jag tror inte det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Antagligen samma tillverkare som till ett av mina objektiv, ser exakt likadant ut!

När jag ändå är här, är det någon som vet hur man får av adaptern från objektivet? Fattningen är Pentax K. Kan vara jag som är en idiot men jag tror inte det...

Nu vet jag inte hur din adapter ser ut men de jag har som ibland sitter som berget brukar jag få av genom att titta in i den underifrån, hitta spärren och hjälpa till lite med nageln.

Permalänk
Medlem

Liten recension av mina tre Zeiss Tevidon.
Inte lika billiga som mina billigaste loppisfynd men fortfarande inga kostnader jämfört med dagens gluggar.

Permalänk
Medlem

Vilken adapterring är det som gäller om man ska sätta ett Konica AR objektiv på Panasonic GH2. Alltså Konica AR till m4/3 adapter men det finns ju några att välja på om man säger så. Duger det med billigaste man hittar på ebay?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Vilken adapterring är det som gäller om man ska sätta ett Konica AR objektiv på Panasonic GH2. Alltså Konica AR till m4/3 adapter men det finns ju några att välja på om man säger så. Duger det med billigaste man hittar på ebay?

Jag beställde min på tradera då jag vill ha hem den relativt fort. Angående ebay så får dom andra svara på det. Men det verkar oftast gå bara bra så länge säljaren har bra reviews. (Av det jag har läst)

Cyberphoto säljer men det går på 400 kronor.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vilken som helst går bra. Jag brukar ta billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vilken som helst går bra. Jag brukar ta billigaste.

Verkar bra. Då adaptrarna är ganska billiga så är det väl smartast att köpa en adapter till varje objektiv även om man har flera av samma typ antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar bra. Då adaptrarna är ganska billiga så är det väl smartast att köpa en adapter till varje objektiv även om man har flera av samma typ antar jag.

Beror på vilken kamera och objektiv det gäller. Konika har ju PL så då skulle jag bara skaffa en. Går lika fort att byta i mellan objektiv.
Med skruvfattning är det annorlunda. Då kör jag ofta adaptrar till EF och sedan sitter det en EF adapter på kameran. Sparar plats och pengar eftersom EF adaptrar oftast är väldigt små.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett "litet" roligt objektiv för ett tag sedan, ett Carl Zeiss Cinemascope anamorfiskt objektiv till 35mm projektorer.
Det har legat på hyllan länge men nu när jag skaffat mig en 3d-skrivare bestämde jag mig för att rita upp och skriva ut ett fäste så jag kan använda det.

Anpassat för att passa standard 15mm rods

Permalänk
Medlem

Jag har dragit av en hel del material med både 1.33x och 2x och det är vääldigt krångligt med projektorobjektiv för det. Men, man får en jävligt funky look och det blir coolt!
Antar din är 2x så försök skjut i 4:3 (4perf) och inte 16:9 (3perf). För S35 bör du inte gå under 50mm. (din FOV ändras oavsett)

Lycka till (=

// A

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av oet:

Jag köpte ett "litet" roligt objektiv för ett tag sedan, ett Carl Zeiss Cinemascope anamorfiskt objektiv till 35mm projektorer.
Det har legat på hyllan länge men nu när jag skaffat mig en 3d-skrivare bestämde jag mig för att rita upp och skriva ut ett fäste så jag kan använda det.

https://i.imgur.com/gTol62s.jpg

https://i.imgur.com/GRkf7U0.jpg

https://i.imgur.com/xAQMuPB.jpg

https://i.imgur.com/gO58FyC.jpg

Anpassat för att passa standard 15mm rods

Grymt!
Väntar med spänning på resultat