Apple chockhöjer priserna på Mac

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sgtprobe:

speciellt då laptops med bra (eller bättre) byggkvalitet, tangentbord och speciellt riktigt bra skärmar kostar lika mycket, eller ännu mer.

Precis

Ja?

Och det finns för lägre priser.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja?

Ja, och? Poängen var att det inte är Apple som har monopol på höga priser på något sätt.

Jag är ingen Apple fan på något sätt, men tycker det blir så idiotiskt enkelriktat för vissa ibland. Köper jag laptopar blir det alltid mobila workstations, och de kostar alltid mer än något Apple har i sitt utbud, men för majoriteten så är de sjukt överprisade om man jämför pris/prestanda mot konsumentinriktade laptopar, men debatten är så sjukt polariserad bara för att det råkar vara Apple som har höga priser på sina burkar.

Whatever floats your boat liksom. Man får vad man betalar för sett till område och personliga preferenser.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sgtprobe:

Ja, och? Poängen var att det inte är Apple som har monopol på höga priser på något sätt.

Jag är ingen Apple fan på något sätt, men tycker det blir så idiotiskt enkelriktat för vissa ibland. Köper jag laptopar blir det alltid mobila workstations, och de kostar alltid mer än något Apple har i sitt utbud, men för majoriteten så är de sjukt överprisade om man jämför pris/prestanda mot konsumentinriktade laptopar, men debatten är så sjukt polariserad bara för att det råkar vara Apple som har höga priser på sina burkar.

Whatever floats your boat liksom. Man får vad man betalar för sett till område och personliga preferenser.

Du skrev att likvärdiga laptops av andra märken kostar lika mycket. Jag ville få fram att man kan få likvärdigt, och bättre, för lägre priser.

Men är du redan medveten om det, så trevlig lill-lördag på dig!

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Utifrån sin kundbas så gör de helt rätt. Apple-kunder är inte priskännsliga överhuvudtaget.

Allt ditt ski***ack. I princip alla studenter på min skola har mac-datorer och skulle säga att majoriteten av dem också är prismedvetna, däribland mig själv och ändå köper jag en mac. Vissa saker är värda att spara till kanske..

EDIT: ursäktar mig för grovt språk

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Varför skulle dom posta mac nyheter på ett PC forum om swec inte tyckte det var kul med fan boi war?

Go PC.

För att det är samma ägare som 99mac kanske? Självfallet tjänar de även på alla sidvisningar som dessa nyheter ger.
De har flera Imac på kontoret.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Mac Pro priserna påminner om det glada 80-talet, när en dator var en nästan lika stor investering som en bil. Resten av datorvärden har lämnat det bakom sig.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Detta är väl inte konstigt Dollarn har inte varit snäll mot oss konsumenter de senaste månaderna. Kolla in denna skönheten

http://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=1Y

Dollarn har gått upp i värde med ca 30% på ett år. Priserna kommer såklart följa med i de svängarna.

Visa signatur
Permalänk

Precis som några andra redan påpekat är väl detta inte mycket värre än för många andra "PC-komponenter" och liknande. Apple ändrar ju inte priserna var och varannan dag som resten av branschen, så att höjningen skulle bli så pass kraftig när dollarkursen stuckit iväg är för mig ingen chock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du skrev att likvärdiga laptops av andra märken kostar lika mycket. Jag ville få fram att man kan få likvärdigt, och bättre, för lägre priser.

Men är du redan medveten om det, så trevlig lill-lördag på dig!

Nog för att man kan hitta Macbook air liknande datorer för samma peng eller mindre, med likvärdig kvalitet/känsla kan jag hålla med om. Dock känner jag att av det jag hittills testat/använt/kollat på alltid haft något som inte varit 100%. Har det inte varit skärmen så är det tangentbordet och/eller touchpaden/batteritid etc. som drar ner det för att vara en äkta dräpare om du förstår vad jag syftar på. Men visst, kostar datorn kanske 3-4000 kronor mindre så är det godtagbart och på så sätt prisvärdare, helt klart, och beroende på sina preferenser den bättre/förnuftigare datorn.

Inte för att jag någonsin skulle köpa en dator av det slaget, men jag förstår varför folk vill ha dem, och varför Apple på något sätt har satt "ribban", de har prickat väldigt många "check boxes" på listan för att vara lite av en benchmark. Lägstanivån är väldigt hög så att säga även om prestandan aldrig varit ledordet.

När det gäller deras mer arbetsrelaterade Macbook Pros så tycker jag det blir svårare att hitta likvärdigt på PC sidan, om du inte vill betala lika mycket, allt beroende på dina preferenser. Snabbare laptopar är ju enkelt att hitta, även de med bra byggkvalitet, men så fort du hoppar upp i mer "workstation" kvalitéer så blir det genast snordyrt på PC sidan också. Nu kan man ju påstå att oftast så är Mobila workstations också alltid bättre specade rakt igenom än Apples dito, vilket är svårt att förneka. Men då hävdar jag att det igen handlar mycket om preferenser och vad som är prisvärt för dig.

Men japp, det var mer så jag menade med "likvärdiga" datorer, jag inser att jag inte var tydlig och förstår precis vad du menar.

Så, mitt fel och ber om ursäkt.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja?

Visa dessa datorer då. Och inte med fulingar som tidigare poster från andra personer där PCn är 14" istället för 15", har sämre batteri, och sämre skärm. Utan en på riktigt likvärdig pc.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Bra att det blir dyrare. Hoppas PC / Android vinner större mark på denna förändring.

Det kanske är detta som behövs för att folk ska inse att äpplet på baksidan kostar mer än vad det smakar.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Apple har helt enkelt de bästa produkterna på marknaden så detta är bara rätt. Du får det du betalar för. Är lite förvånad att de inte höjer mer än så.

Precis! Det är ju därför Apple säljer bäst med, för att Apple gör bästa prylarna.

Skrivet av ozTin:

Läs om Reklamationsrätt. Finns en anledning till varför det inte heter Garanti.
Läs om när/varför modeller får uppdateringar eller inte. Finns många själ till det som bla Apple totalt struntar i.
Uppenbar Applefantast som inte baserar på fakta utan agerar besservisser.
Detta slutar i inkompetent pajkastning så du ta någon annan.

Eh whut? Jag sade inte stt det var samma, men garantin är rätt ointressant i sig om det är 1 år eller 2 år, då vi har 3 års reklamationsrätt vilket täcker det mesta. Det är skillnad på om tillverkaren ger 5 års garanti, då är garantin mer värd. Så ja, det spelar ingen större roll om det är 1 eller 2 års garanti.

Många enheter från Samsung, Sony, HTC etc slutar få uppdateringar kort efter lansering, även om de har blivit bättre på senare åren men de ligger långt efter Apple som stödjer i 3+ år med uppdateringar, support, och hjälp.
Så ja, vill man ha en produkt som funkar, ha uppdateeingar under lång tid, och bäst support/felavhjälpning så är det Apple som gäller, ingen annan leverantör kommer i närheten av vad Apple ger.

Oj, visste inte att du var en besservisser och kastar paj, vad är det för goda pajjer du kastar?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Marinlik:

Visa dessa datorer då. Och inte med fulingar som tidigare poster från andra personer där PCn är 14" istället för 15", har sämre batteri, och sämre skärm. Utan en på riktigt likvärdig pc.

Jag, och andra i tråden, har redan gett exempel. Bara att titta på Lenovos Thinkpad-serie eller Dells XPS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Många enheter från Samsung, Sony, HTC etc slutar få uppdateringar kort efter lansering, även om de har blivit bättre på senare åren men de ligger långt efter Apple som stödjer i 3+ år med uppdateringar, support, och hjälp.
Så ja, vill man ha en produkt som funkar, ha uppdateeingar under lång tid, och bäst support/felavhjälpning så är det Apple som gäller, ingen annan leverantör kommer i närheten av vad Apple ger.

Nu vet jag inte exakt vad det är du syftar på, kanske mobiler eller något. Korrekt?

Men på datorsidan så skulle jag vilja hävda att både IBM (eller ja, Lenovo nu för tiden, så kan egentligen inte svara på om de är lika bra idag) och HP har extremt bra support för deras proffsmaskiner. Även Dell för deras workstations. Både IBM och HP var dessutom extremt snabba ut för att avhjälpa problem man stötte på.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Precis! Det är ju därför Apple säljer bäst med, för att Apple gör bästa prylarna.

Säljer bäst? I vilken avdelning? Möjligtvis surfplattor...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Allt ditt ski***ack. I princip alla studenter på min skola har mac-datorer och skulle säga att majoriteten av dem också är prismedvetna, däribland mig själv och ändå köper jag en mac. Vissa saker är värda att spara till kanske..

EDIT: ursäktar mig för grovt språk

Tvärtom, Applefjortisar har generellt sämre ekonomi än genomsnittet:
http://www.metro.se/teknik/iphoneanvandare-har-mindre-pengar-...

Sedan är det ju ganska uppenbart att Apple's huvudsakliga kundbas handlar om iGnoranta kunder som helt enkelt inte förstår vad som gör teknologi, hårdvara och/eller mjukvara bra. Vissa tror att dyrare är bättre, att andra tillverkares produkter inte fungerar för det inte är Apple, eller i allra värsta fall att produkter som revolutionerat planeten automatiskt fortsätter göra det så länge samma tillverkare står bakom.

Visst, vill du ha en Mac pga. Mac OS har du inte så många alternativ. För bild- och videoredigering gör du förmodligen också ett bra val i att investera i en Mac. Men det ändrar inte det faktum att den mycket stora skaran okunniga Appleanvändare är statuskåta fjortisar, som faller för hype och köper budgethårdvara till ockerpriser.

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Nu vet jag inte exakt vad det är du syftar på, kanske mobiler eller något. Korrekt?

Men på datorsidan så skulle jag vilja hävda att både IBM (eller ja, Lenovo nu för tiden, så kan egentligen inte svara på om de är lika bra idag) och HP har extremt bra support för deras proffsmaskiner. Även Dell för deras workstations. Både IBM och HP var dessutom extremt snabba ut för att avhjälpa problem man stötte på.

Andra tillverkare har (och är ännu) rätt dåliga på att stödja sina mobiler med uppdateringar under någon längre tid, det var inte ovanligt att en telefon som släpptes inte fick uppdatering alls efter någon månad eller några få månader.

Sen så kan man inte jämföra ett företags support mot företagare (proffsmaskkner) och deras support mot konsumenter, mot företag så är det i princip alltid bättre support då företag betalar för supporten och hårdvaran är dyrare och därför ges det bättre support.

Skrivet av lolflakes:

Säljer bäst? I vilken avdelning? Möjligtvis surfplattor...

Apple ligger i toppen på telefoner, surfplattor och nu troligen smarta klockor med efter släppet av Apple Watch.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Q4Rspwn:

Sedan är det ju ganska uppenbart att Apple's huvudsakliga kundbas handlar om iGnoranta kunder som helt enkelt inte förstår vad som gör teknologi, hårdvara och/eller mjukvara bra. Vissa tror att dyrare är bättre, att andra tillverkares produkter inte fungerar för det inte är Apple, eller i allra värsta fall att produkter som revolutionerat planeten automatiskt fortsätter göra det så länge samma tillverkare står bakom.

Visst, vill du ha en Mac pga. Mac OS har du inte så många alternativ. För bild- och videoredigering gör du förmodligen också ett bra val i att investera i en Mac. Men det ändrar inte det faktum att den mycket stora skaran okunniga Appleanvändare är statuskåta fjortisar, som faller för hype och köper budgethårdvara till ockerpriser.

Visst, jag köper dina argument. Men som vissa påstår att alla appleköpare är idioter eller att ingen appleköpare är prismedveten är bara fel. Många köper dem för status och design, jag köper dem för OS:et (hade apple sålt os:et separat hade jag antagligen köpt en thinkpad).
Om huvudsakliga kundbasen är ignoranta kunder tror jag varken du eller jag kan svara på, kanske köper de mac för att det inte är intresserade utan bara vill ha en bra dator man kan lite på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Andra tillverkare har (och är ännu) rätt dåliga på att stödja sina mobiler med uppdateringar under någon längre tid, det var inte ovanligt att en telefon som släpptes inte fick uppdatering alls efter någon månad eller några få månader.

Sen så kan man inte jämföra ett företags support mot företagare (proffsmaskkner) och deras support mot konsumenter, mot företag så är det i princip alltid bättre support då företag betalar för supporten och hårdvaran är dyrare och därför ges det bättre support.
Apple ligger i toppen på telefoner, surfplattor och nu troligen smarta klockor med efter släppet av Apple Watch.

Nu är jag inte ute efter att bråka eller så, men av de HTC/Samsung enheter jag haft i min ägo, så har de fortfarande mycket bra support/uppdateringar efter 3-4 år iaf, men jag är inne på vad du pratar om. Vissa av tillverkarnas produkter åtnjuter något sämre support. Så kanske Apple har bättre support generellt i det fallet.

Angående Poffsdatorer/workstations så kan du köpa dem privat också och åtnjuta exakt samma support, så gäller inte bara företag, för att förtydliga.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Bra att det blir dyrare. Hoppas PC / Android vinner större mark på denna förändring.

Det kanske är detta som behövs för att folk ska inse att äpplet på baksidan kostar mer än vad det smakar.

Skrivet av Q4Rspwn:

Jag tror folk är mer medvetna än vissa tror. Grejen är att OS X är värt det för många. Man tycker kanske det är generellt högre användbarhet användargränssnittsmässigt och att operativet kröver mindre uppmärksamhet för att rulla på bra. Två saker jag håller med om. Man får inte glämma att det även ingåer ett annat operativsystem när man jämför Apple mot andra tillverkare. Många gånger jämföra enbart hårdvaran.

En sak som sparar mycket tid med OS X är en tjänst från MacUpdate som kostar $20 per och och innebär att man med en applikation från dem enkelt kan uppdatera alla tredjepartsappar man har installerade. Man har rätt att klra det på upp till fem datorer. Sparar mycket tid. I Windows blir det så mycket fokus på alla appar, grafikdrivare och Windows-uppdateringar som ska installeras.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Avstängd

Helt plötsligt så känns Titan X billigt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Alla är inte prestandakåta det vet du väl? . Jag köper Apples produkter för att jag gillar designen, operativsystemet och enkelheten. Tiden med att bygga eget är förbi nu när man börjar bli äldre med barn och allt. Jag vill ha en enkel snygg och funktionsduglig dator, där ligger Apple långt före konkurrenterna, syftar främst på iMac. Sen att iPhone har blivit en statusgrej kan jag hålla med om men det är en grym smartphone som i min mening ligger i top år efter år. BTW ekonomin är stabil hos mig

Skrivet av Q4Rspwn:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Visst, jag köper dina argument. Men som vissa påstår att alla appleköpare är idioter eller att ingen appleköpare är prismedveten är bara fel.

Naturligtvis är inte alla Appleanvändare idioter, så länge de har försvarliga argument. Däremot ser jag personligen dem som spenderar 15k på en dator utan att kunna förklara varför, när det finns alternativ som på nästan alla sätt är bättre till typ halva priset, som idioter; därför att de är en del av den oansvariga mainstream/YOLO-kulturen. Nu handlar det visserligen inte endast om Appleanhängare, utan folk i största allmänhet som har för mycket pengar för sitt eget bästa. Ex.vis de här på Swec som anser sig "behöva" ett Titan Z eller 5960X, vars primära roll är att agera e-penisförlängare.

Skrivet av Hugligan:

Många köper dem för status och design, jag köper dem för OS:et (hade apple sålt os:et separat hade jag antagligen köpt en thinkpad).
Om huvudsakliga kundbasen är ignoranta kunder tror jag varken du eller jag kan svara på, kanske köper de mac för att det inte är intresserade utan bara vill ha en bra dator man kan lite på?

Jag är rätt övertygad om att de är ignoranta. Vad kallar man annars den antielitistiska skaran datoranvändare, som hellre är glada i hågen för sina datorer som "fungerar" och ovetandes sitter med en sämre produkt i slutändan? Jag tvivlar personligen starkt på att Linux-utvecklare intresserar sig för vad blondinen på andra sidan gatan tycker om designen på dennes laptop, likaså gamers som är intresserade av maximal prestanda i alla lägen.

Vad menar du skulle göra en Windows-dator så svår att förstå? Underhåll och sådant är ju mer eller mindre automatiserat nuförtiden.

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Nu är jag inte ute efter att bråka eller så, men av de HTC/Samsung enheter jag haft i min ägo, så har de fortfarande mycket bra support/uppdateringar efter 3-4 år iaf, men jag är inne på vad du pratar om. Vissa av tillverkarnas produkter åtnjuter något sämre support. Så kanske Apple har bättre support generellt i det fallet.
Angående Poffsdatorer/workstations så kan du köpa dem privat också och åtnjuta exakt samma support, så gäller inte bara företag, för att förtydliga.

Som jag sade, de har blivit bättre på uppdateringar, men de är inte riktigt där än.
Och angående proffsdatorer/workstations så ja, man kan köpa dem som konsument med, men vem gör det? De flesta köper billiga HP/Lenovo, Acer etc förutom den mindre andelen som är inriktade på prestanda som bygger egna maskiner.

Skrivet av star-affinity:

Jag tror folk är mer medvetna än vissa tror. Grejen är att OS X är värt det för många. Man tycker kanske det är generellt högre användbarhet användargränssnittsmässigt och att operativet kröver mindre uppmärksamhet för att rulla på bra. Två saker jag håller med om. Man får inte glämma att det även ingåer ett annat operativsystem när man jämför Apple mot andra tillverkare. Många gånger jämföra enbart hårdvaran.

En sak som sparar mycket tid med OS X är en tjänst från MacUpdate som kostar $20 per och och innebär att man med en applikation från dem enkelt kan uppdatera alla tredjepartsappar man har installerade. Man har rätt att klra det på upp till fem datorer. Sparar mycket tid. I Windows blir det så mycket fokus på alla appar, grafikdrivare och Windows-uppdateringar som ska installeras.

Precis, och ser man till totalkostnaden så är Mac datorer inte dyrare i längden än PC datorer, när man räknar in kostnader för support, strul vid uppdateringar, service kostnad, kostnader för antivirusskydd etc.
Sen om man lägger till att en Mac efter 3-5 år fortfarande har ett rätt stort restvärde (andrahandsvärde) och då kan säljas mot en PC som efter bara 1-3 år blir i princip helt värdelös.

Och om man kör via Mac appstore så behövs knappast program som ex MacUpdate då det sköts via Mac Appstore direkt, om nu programmen finns där såklart :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Oj, visste inte att du var en besservisser och kastar paj, vad är det för goda pajjer du kastar?

Det går inte att jämföra Android och Apple när det gäller uppdateringar. Apple utvecklar sitt egna OS, iOS, medan Android-telefonerna får vänta på Google för att efter det börja programmera och testa för diverse modeller.

Sen vet jag inte om det är en fördel att få uppdateringar. Det var ingen som varnade mig för att min iPhone 4 skulle bli seg som sirap när iOS7 kom. Nu använder jag inte min iPhone dagligen - men hade jag gjort det hade jag blivit galen.

Skrivet av Marinlik:

Här tycker jag är en lämplig utmanare som jag själv har. http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/214714-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Alla är inte prestandakåta det vet du väl? .

Vad gör du då på ett överklockarforum?

Skrivet av KiXeR:

Jag köper Apples produkter för att jag gillar designen, operativsystemet och enkelheten. Tiden med att bygga eget är förbi nu när man börjar bli äldre med barn och allt. Jag vill ha en enkel snygg och funktionsduglig dator, där ligger Apple långt före konkurrenterna, syftar främst på iMac.

Chassidesign och nedlåsning går alltså före prestanda, kompatibilitet och frihet?

Skrivet av KiXeR:

Sen att iPhone har blivit en statusgrej kan jag hålla med om men det är en grym smartphone som i min mening ligger i top år efter år. BTW ekonomin är stabil hos mig

iPhone har aldrig varit dålig om man bortsett från konkurrenterna. Nu har de visserligen med iPhone 6 börjat komma ikapp med widgets, skärmstorlek á la 2012 och och dylikt, ett antal år sent dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dyrt? Man kan vaska en flaska Veuve Cliquot för 10000kr på valfritt uteställe. Värdet av pengar är relativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem

Om vi kör AntiAppleLogik så måste folk som köper Rolex också vara dumma i huvudet.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - AMD 9700 XT | 7800X3D | 32 GB DDR5 6000 G.Skill
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Måste man vara överklockare för att hänga på ett teknikforum?

För mig personligen spelar design stor roll då jag har datorn i vardagsrummet, det är en möbel för mig och jag gillar inte fula möbler. Jag spenderar gladligen lite extra för en snyggare möbel. Prestanda har den (iMac) så det räcker och bli över för mitt användande, kompanilitet där vet jag inte vad du snackar om, utveckla gärna. När det gäller inlåsning, känner inte riktigt att OSX är så låst, kärnan Darwin bygger på unix och är open source https://opensource.apple.com . Självklart ska du gå bananas ska du välja Linux men snacket om inlåsning är bara löjlig.

Skrivet av Q4Rspwn:

Vad gör du då på ett överklockarforum?

Chassidesign och nedlåsning går alltså före prestanda, kompatibilitet och frihet?

iPhone har aldrig varit dålig om man bortsett från konkurrenterna. Nu har de visserligen med iPhone 6 börjat komma ikapp med widgets, skärmstorlek á la 2012 och och dylikt, ett antal år sent dock.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Han e bara sur att han betalar väldigt mycket för så lite.

Eller också så köpte han inte datorn för att den skulle ha någon SUPER EXTREME prestanda. Visserligen kostar deras produkter en del men att folk inte fattar att man inte alltid köper en dator med prestanda/krona som primärt mål är en fråga för sig