Jobbar deltid, hur mycket semester?
Hello!
Nu är det snart sommar och alla har säkert planerat klart eller börjat planera sin semester. Jag står kluven till att jag har så pass lite semester som jag har.
Så här är situationen:
Jag jobbar inom handel på Teknikmagasinet som säljare, och just nu är min tjänst på 16%, men nu till sommaren när alla tar semester hit och dit så kommer jag få gå upp på ca 66%. Min semester är redan inlagd i schemat av min chef, och när den lades så var han väldigt kluven och bekymrad över att jag tog "så mycket semester", detta trots att de dagarna jag faktiskt tagit ledigt för endast är ca 1 vecka (8-9 dagar för att vara mer precis).
Jag uttalade mitt lilla missnöje om att jag inte fick ta mer ledigt (sa det på ett bra sätt) varpå han sa "ja tyvärr är det det du har skrivit under för", och han menade då att pga att jag jobbar så pass lite (mindre än 50%) så har jag inte rätt till så mycket semester.
Så nu när jag tänkte en extra gång så googlade jag runt lite grand på vad som gäller angående semester för de som jobbar inom handel, och det enda jag verkar hitta är att man har enligt lag rätt till antingen 20 eller 25 betalda semesterdagar (beroende på om en tjänst är heltid eller deltid) oavsett om man jobbar heltid eller deltid. Vad som dock inte framgick i alla trådar och hemsidor jag kollade igenom var ifall det fanns någon gräns på hur låg deltidtjänsten fick vara.
Så nu gör jag ett försök med en tråd här och hoppas på att någon eller några kan ge raka svar om vad som gäller. Hur lång semester har jag egentligen rätt till? Vad säger lagen och avtal i sin helhet?
Det sista jag vill göra är att hamna i en konflikt eller skapa en spänd relation mellan mig och chefen eller mig och företaget, så jag vill verkligen få detta att bli rätt.
Tack på förhand för svar, särskild de snabba!